Kategorie

Koszty wypadków przy pracy to nie tylko świadczenia

Dorota Olczak
Dorota Olczak
Inventage
Inventage jest międzynarodową firmą specjalizującą się w optymalizacji kosztów
Wypadek przy pracy/ Fot. Fotolia
Wypadek przy pracy/ Fot. Fotolia
Koszty związane z wypadkiem przy pracy nie dotyczą jedynie świadczeń pieniężnych wypłacanych przez ZUS. Urazy spowodowane wypadkiem, generują zwiększenie zapotrzebowania na usługi służby zdrowia. Dla pracodawcy, koszty związane z wypadkiem pracownika odzwierciedlają się w kosztach absencji chorobowej z tytułu wypadku. Wzrost wypadkowości przy pracy generuje straty ekonomiczne w całej gospodarce w postaci tzw. społecznych kosztów wypadków.

Koszt pracodawcy, poszkodowanego i całego społeczeństwa

28 kwietnia obchodziliśmy Światowy Dzień Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy. Obchody tego dnia miały na celu zwrócenie uwagi na aspekty związane z bezpiecznymi warunkami środowiska pracy. Tym samym,

Główny Urząd Statystyczny podsumował sytuację wypadków przy pracy, jaka miała miejsce w polskich przedsiębiorstwach w 2014 r. Według oficjalnego opracowania, liczba osób poszkodowanych w wypadkach przy pracy ogółem wynosiła 88 642 i tym samym stanowiła wzrost o 0,4% do liczby wypadków w 2013 r. Wypadkom przy pracy ze skutkiem lekkim uległo 87 860 osób, co w porównaniu do roku poprzedniego, stanowiło wzrost o 0,5%. W wypadkach ciężkich ucierpiało 520 osób – o 3,3% mniej w stosunku do 2013 r, a w wypadkach śmiertelnych zginęły 262 osoby – o 5,4% mniej niż w roku poprzednim.

Zobacz również: 28 kwietnia 2015 - Światowy Dzień Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy

Warto wspomnieć, iż wypadki przy pracy poza aspektem społecznym mają odzwierciedlenie w sytuacji ekonomicznej całego kraju. Koszty wypadku przy pracy dotyczą poszkodowanego oraz jego rodziny. Straty związane z wypadkiem przy pracy są częściowo rekompensowane ze środków publicznych oraz przez pracodawcę. Należy zauważyć, iż koszty związane z wypadkiem przy pracy nie dotyczą jedynie świadczeń pieniężnych wypłacanych przez ZUS. Urazy spowodowane wypadkiem, generują zwiększenie zapotrzebowania na usługi służby zdrowia.  Dla pracodawcy, koszty związane z wypadkiem pracownika odzwierciedlają się w kosztach absencji chorobowej z tytułu wypadku, niższą wydajnością oraz jakością, zaburzonym toku produkcji, które finalnie odbijają się na wizerunku firmy. Wzrost wypadkowości przy pracy generuje straty ekonomiczne w całej gospodarce w postaci tzw. społecznych kosztów wypadków.

Społeczne koszty wypadków przy pracy definiowane są, jako suma kosztów ponoszonych przez poszkodowanych i ich rodziny, pracodawców oraz innych kosztów pokrywanych przez społeczeństwo. System ubezpieczeń społecznych w Polsce oparty jest na zasadzie solidaryzmu społecznego polegającym na opłacaniu składek społecznych oraz podatków. Na tej zasadzie całe państwo ponosi koszty wypadków przy pracy.

Centralny Instytut Ochrony Pracy (dalej: CIOP) opracował metodę obliczenia łącznego kosztu społecznego wypadku przy pracy, na który składa się koszt poniesiony przez przedsiębiorcę, poszkodowanego oraz społeczeństwo.

Wśród kosztów poniesionych przez Pracodawcę CIOP wymienia składowe, takie jak np. strata czasu pracy, na które składa się czas poświęcony na dochodzenia powypadkowe, poszukiwania osoby na zastępstwo oraz ogólną dezorganizację pracy w dniu wypadku. Na koszt przedsiębiorcy składają się również płatności bieżące związane z kosztami nadgodzin spowodowanymi nieobecnością osoby poszkodowanej i kosztami zastępstw. Koszt strat materialnych stanowi wartość surowców lub wyrobów gotowych, które uległy zniszczeniu podczas wypadku, natomiast ich reperacja stanowi koszt napraw. Do sumy kosztów zalicza się również utratę przychodów związaną z np. z obniżeniem wydajności produkcji, który stanowi koszt zakłóceń w produkcji. Pracodawca ponosi również wszelkie obciążenia związane z wypłatą odszkodowań finansowanych ze środków własnych, które uiszcza na podstawie zapisów w kodeksie pracy lub odszkodowań zasądzonych przez sąd.

Wyliczenie kosztów, jakie przedsiębiorstwo ponosi z tytułu wypadków swoich pracowników wg, metody CIOP polega na wyliczeniu różnicy między sumą wyżej opisanych składowych a uzyskanymi odszkodowaniami za uszkodzone części majątku trwałego, które uległy zniszczeniu podczas wypadków.

Kolejną składową składającą się na koszt społeczny wypadków przy pracy, są obciążenia, które ponosi sam poszkodowany oraz jego rodzina. CIOP wyodrębnił następujące koszty poniesione przez ofiarę wypadku przy pracy: utracone przychody z tytułu czasowej lub trwalej niezdolności do wykonywania pracy, koszty poniesione na leczenie i rehabilitację, które nie są pokrywane z tytułu ubezpieczenia wypadkowego w tym zakup opatrunków lub leków, oraz inne składniki kosztów związane z zakupem artykułów aptecznych lub z transportem niezwiązanym z leczeniem i rehabilitacją itp. Według metody wyliczenia kosztów, koszt wypadków  przy pracy dla poszkodowanego i jego rodziny to suma zmniejszonych dochodów oraz kosztów leczenia i rehabilitacji

W zakresie kosztów z tytułu wypadków przy pracy, którymi zostaje obciążone społeczeństwo, CIOP w swoich wyliczeniach opiera się na kosztach leczenia opłacanych przez NFZ oraz kosztach, które pokrywa ZUS w tym: koszt rent z tytułu niezdolności do pracy, rent rodzinnych, koszt obejmujący jednorazowe odszkodowania oraz koszty zasiłków chorobowych i pogrzebowych.

CIOP w swej metodyce obliczania społecznych kosztów wypadków przy pracy, szacuje oddzielnie koszty związane z wypadkami przy pracy o charakterze śmiertelnym lub ciężkim w następstwie, którego poszkodowany jest trwale niezdolny do pracy. Tym samym w swej metodologii CIOP stosuje 6 grupowy podział na okres niezdolności do pracy.

W opublikowanych wynikach z pilotażowego badania kosztów społecznych badan przy pracy z 2010 r, CIOP wnioskuje, iż społeczne koszty z tytułu wypadków przy pracy stanowiły znaczne obciążenie PKB. Według danych Międzynarodowej Organizacji Pracy koszty wynoszą 4% PKB w krajach uprzemysłowionych a według danych Agencji Bezpieczeństwa i Zdrowia Pracy w 15 krajach UE koszty wypadków stanowią od 2,6% do 5,9% PKB.

Zobacz również: Wypadki przy pracy - podsumowanie 2014 roku

W podsumowaniu badania pilotażowego przeprowadzonego przez CIOP, w kosztach wypadków poniesionych przez przedsiębiorstwa, które brały udział w próbie, największe obciążenia finansowe dotyczą kosztów straconego czasu – 43,8% związanych z dezorganizacją czasu w dniu wypadku, czasem absencji osoby poszkodowanej oraz czasem, w którym odbywa się dochodzenie powypadkowe. Na drugim miejscu znajdują się koszty strat materialnych poniesionych przez przedsiębiorcę, które 25,7% wszystkich kosztów związanych z wypadkiem przy pracy. Na dalszych pozycjach znajdują się odpowiednio: koszty zakłóceń w produkcji tj. 20,2%, koszty zastępstw – 6,4%   i koszty odszkodowań stanowiące 1,5% wszystkich kosztów.

Metoda stosowana przez Centralny Instytut Ochrony Pracy przy szacowaniu kosztów społecznych wypadków przy pracy, pokazuje, iż problem w obszarze związanym z bezpieczeństwem pracy przekłada się nie tylko na poszkodowanego oraz pracodawcę, ale również na całe społeczeństwo.

Radał Jędruchniewicz, Manager Działu Optymalizacji Składek ZUS, Inventage Polska zwraca uwagę, iż – Centralny Instytut Ochrony Pracy w przeprowadzonym badaniu pilotażowym zwrócił uwagę na koszty ponoszone przez przedsiębiorstwa, które często są pomijane w podsumowaniach dotyczących strat związanych z wypadkami przy pracy. Zwykle koszty związane z naprawą maszyn lub kosztem nadgodzin pracowników są pomijane w podsumowaniach, a jak widać w przedstawionych wynikach badań, stanowią istotne obciążenie dla przedsiębiorstw. Warto podkreślić, iż CIOP w podsumowaniu kosztów przedsiębiorstw nie wziął pod uwagę kosztów składek na ubezpieczenia społeczne ponoszonych bezpośrednio przez przedsiębiorstwa z tytułu wypadków przy pracy. Składka na ubezpieczenie wypadkowe stanowi duży koszt dla pracodawcy, który nie zawsze zdaje sobie sprawę, iż stopa procentowa, jaką opłaca z tego tytułu jest odzwierciedleniem sytuacji związanej z obszarem BHP               w przedsiębiorstwie. W związku z tym, ważne jest zwrócenie uwagi pracodawcy na kwestie bezpieczeństwa w firmie, które pomoże ograniczyć wypadki i tym samym zmniejszyć koszty ponoszone przez przedsiębiorcę. Dotyczy to zarówno kosztów przedstawionych w wynikach badań CIOP jak i kosztów związanych ze składkami na ubezpieczenia społeczne.

Podsumowując, oczywistością jest, iż każdy pracodawca ma obowiązek zapewnić pracownikom jak najbezpieczniejsze warunki pracy. Jednak jak widać w badaniach, jeszcze większe zwrócenie uwagi na kwestie BHP może przyczynić się nie tylko do obniżenia kosztów przedsiębiorcy i pracownika, ale również do poprawy sytuacji ekonomicznej całego społeczeństwa.

Polecamy serwis: ZUS

Źródło:

Dr Jan Rzepecki Centralny Instytut Ochrony Pracy– Państwowy Instytut Badawczy „Społeczne koszty wypadków przy pracy”
GUS wypadki przy pracy w 2014 roku

Poszerzaj swoją wiedzę, korzystając z naszej oferty
Webinarium: Potrącenia komornicze + Certyfikat gwarantowany
Webinarium: Potrącenia komornicze + Certyfikat gwarantowany
Tylko teraz
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Księgowość budżetowa
    1 sty 2000
    18 wrz 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    140 mln zł dla samorządów w związku z powrotem dzieci do szkół

    17 września 2021 r. Ministerstwo Finansów przekaże na rachunki JST ponad 140 mln zł z rezerwy części oświatowej subwencji ogólnej na działania edukacyjne.

    Kiedy stosować oznaczenie TP w spółce będącej własnością gminy

    Nasza Spółka jest własnością Gminy w 100%. Zajmujemy się głównie dostawą wody i odbiorem ścieków. Forma prawna: Sp. z o.o. Od 01.07.2021 r. nie będziemy już oznaczać symbolem TP w JPK_VAT-7 transakcji dotyczących dostaw towarów oraz świadczenia usług, gdy powiązanie wynika wyłącznie z powiązania z naszym właścicielem tj. Gminą (gdyż jest to jednostka samorządu terytorialnego). Nie będziemy już oznaczać symbolem TP w JPK_VAT-7 transakcji dotyczących Burmistrza Gminy gdyż jest to powiązanie z jednostką samorządu terytorialnego. Natomiast uważamy, że mamy obowiązek oznaczenia „TP” nadal transakcji sprzedaży gdy nabywcą jest członek Zarządu Spółki, członek Rady Nadzorczej Spółki, prokurent Spółki, oraz członkowie rodzin ww. podmiotów (tj. w stosunku do małżonków oraz krewnych i powinowatych do drugiego stopnia). Czy stanowisko naszej Spółki jest wg Państwa prawidłowe?

    Zastępstwo za pracownika przebywającego na urlopie macierzyńskim

    Jak dokonać przesunięcia pracownika samorządowego na zastępstwo za pracownika przebywającego na urlopie macierzyńskim?

    Polski Ład a finanse gmin - co się zmieni?

    Polski Ład a finanse gmin. 8 września Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o wsparciu jednostek samorządu terytorialnego (JST) w związku z Programem Polski Ład, przedłożony przez ministra finansów, funduszy i polityki regionalnej. Ministerstwo Finansów uważa, że zmiany, które wprowadzi Polski Ład przełożą się na sytuację finansową samorządów. Dlatego zostaną wprowadzone rozwiązania stabilizujące i wzmacniające finanse JST.

    Podwyżki dla funkcjonariuszy służb mundurowych 2022

    Podwyżki dla służb mundurowych 2022. Od 1 stycznia 2022 r. mają wzrosnąć wynagrodzenia funkcjonariuszy. O ile?

    Protest ratowników i środowisk medycznych

    Protest ratowników i środowisk medycznych. Czy będą podwyżki dla medyków?

    Dochody jednostek samorządu terytorialnego - projekt zmian

    Dochody jednostek samorządu terytorialnego. W wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia projektu ustawy o zmianie ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych innych ustaw. Nowe przepisy mają w szczególności umożliwić zrekompensowanie gminom ubytku dochodów spowodowanego wdrożeniem zmian podatkowych (głównie w PIT) w ramach tzw. Polskiego Ładu. Co się zmieni w dochodach samorządowych?

    Ile jesteśmy winni instytucjom oświaty?

    Krajowy Rejestr Długów przeanalizował, ile jesteśmy winni instytucjom oświaty. Wśród dłużników oprócz studentów i absolwentów są też przedsiębiorcy.

    Projekt budżetu państwa na 2022 rok - dochody

    Dochody budżetu w 2022 r. wyniosą 475,6 mld zł i będą wyższe od przewidywanych dochodów uzyskanych w roku 2021 o 0,4 proc. W ujęciu realnym dochody budżetu spadną o 2,8 proc. – wynika z projektu ustawy budżetowej na 2022 r.

    Polski Ład - rekompensaty dla samorządów

    Polski Ład - rekompensaty dla samorządów. Z wyliczeń Ministerstwa Finansów wynika, że zmiany podatkowe wprowadzane Polskim Ładem będą kosztować samorządy ok. 150 mld zł w ciągu 10 lat. Trwają prace nad rozwiązaniami legislacyjnymi, które mają te straty zrekompensować. Proponowane zmiany to gwarancja dochodów i subwencja rozwojowa dla aktywnych inwestycyjnie gmin. W efekcie dochody jednostek samorządu terytorialnego (JST) mają być o ok. 10 proc. wyższe niż prognozowane. – Zarówno w trakcie pandemii, jak i obecnie samorządy bardzo dobrze poradziły sobie, jeżeli chodzi o stronę budżetową – mówi Sebastian Skuza, wiceminister finansów.

    Czy nauczyciele masowo uciekają na emerytury?

    Od czasów pandemii spada liczba nauczycieli odchodzących na emeryturę i świadczenia kompensacyjne. Tak wynika z danych ZUS.

    Rower publiczny jednak z odliczeniem VAT

    Prawo do odliczenia VAT od inwestycji w system rowerów publicznych od kilku lat było źródłem sporów pomiędzy gminami (miastami) a organami podatkowymi.

    Powołanie dyrektora gminnej biblioteki publicznej

    Powołanie dyrektora gminnej biblioteki publicznej. Osoba została powołana na stanowisko dyrektora gminnej biblioteki. Zgodnie z ustawą o prowadzeniu i organizowaniu działalności kulturalnej wójt gminy wysłał prośbę do kilku stowarzyszeń o wydanie opinii. Jednak nie otrzymał informacji zwrotnej od żadnego stowarzyszenia. Czy w przypadku braku odpowiedzi ze strony stowarzyszenia można uznać, że opinia jest pozytywna?

    Przekształcenie zakładu komunalnego w spółkę - czy to przejęcie zakładu pracy

    Gminne jednostki organizacyjne realizujące zadania komunalne, każda w wąskim zakresie, z początkiem przyszłego roku mają zostać przekształcone w spółkę prawa handlowego. Dotychczasowi dyrektorzy przekształcanych zakładów komunalnych mają stać się kierownikami poszczególnych komórek organizacyjnych w nowo powołanej spółce gminnej.

    Dodatek terenowy pracownika socjalnego za czas choroby i innych nieobecności w obliczeniach

    Dodatek terenowy pracownika socjalnego. Jak obliczyć kwotę dodatku, jeżeli pracownik nie przepracował całego miesiąca z innego powodu niż choroba? Czy kwotę dodatku dzieli się przez liczbę dni w danym miesiącu, czy przez liczbę godzin do przepracowania w danym miesiącu? Czy dodatek powinien być wypłacony w całości, w sytuacji gdy pracownik przebywa część miesiąca na zwolnieniu lekarskim?

    Program "Centra opiekuńczo-mieszkalne" a rozliczenia VAT

    Program "Centra opiekuńczo-mieszkalne" a rozliczenia VAT. Czy gminy i powiaty, świadcząc usługi w ramach programu, działają w charakterze podatników VAT? Czy VAT związany z wydatkami na tworzenie i utrzymanie centrum jest kosztem kwalifikowalnym?

    Kiedy zamawiający może odstąpić od zawartej umowy w trybie zamówień publicznych

    Kiedy zamawiający może odstąpić od umowy w trybie zamówień publicznych? Czy gmina może wycofać się z umowy i czy potrzebna jest zgoda wykonawcy (w umowie nie było warunków odstąpienia)?

    Zmiany w klasyfikacji budżetowej - rozporządzenie z 26 lipca 2021 r.

    Klasyfikacja budżetowa. Ustawodawca przygotował obszerne zmiany w rozporządzeniu dotyczącym klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych, pojawiły się m.in. nowe paragrafy dla oświaty: 479 „Wynagrodzenia osobowe nauczycieli” oraz 480 „Dodatkowe wynagrodzenie roczne nauczycieli”. Zmiany co do zasady wejdą w życie 1 stycznia 2022 r., przy czym część zmian obowiązuje z mocą wsteczną od 1 stycznia 2021 r. Na jakie dokładnie zmiany muszą być przygotowane organy administracji samorządowej?

    Ile zarabiają parlamentarzyści w UE?

    Zarobki parlamentarzystów w UE - najwięcej zarabiają Włosi i Niemcy. Hiszpanie i Portugalczycy otrzymują aż 14 wypłat.

    Spłata zadłużenia gminy z rezerwy celowej

    Spłata zadłużenia gminy ze środków pochodzących z rezerwy celowej - czy jest możliwa?

    Podwyżki dla najwyższych urzędników państwowych 2021

    Podwyżki dla najwyższych urzędników państwowych od 1 sierpnia 2021 r. - premiera, marszałków Sejmu i Senatu, rządu, posłów, senatorów, rzeczników itd. Ile będą zarabiać?

    Reorganizacja struktury szkoły i związana z tym likwidacja stanowiska

    W związku z licznymi zmianami struktury pracy w szkole przewidujemy likwidację jednego stanowiska sprzątaczki oraz stanowiska referenta. Wszyscy pracownicy administracji i obsługi zatrudnieni są na czas nieokreślony. Jakie regulacje obowiązują szkołę przy wypowiadaniu takich umów?

    Zakres odpowiedzialności głównego księgowego w Państwowej Straży Pożarnej

    Zakres odpowiedzialności pracownika, któremu powierzono obowiązki głównego księgowego w jednostce sektora finansów publicznych, został określony zapisami ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (dalej: uofp) oraz ustawy z 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (dalej: uondfp). W artykule autor przedstawia najważniejsze obowiązki głównego księgowego, których niewypełnienie może prowadzić do poniesienia odpowiedzialności z tytułu naruszenia dyscypliny finansów publicznych, ale także odpowiedzialności karnej.

    Wzrost minimalnego wynagrodzenia, w budżetówce bez zmian

    Rząd chce, aby minimalne wynagrodzenie wzrosło o 200 zł brutto. Płace w budżetówce pozostaną jednak zamrożone.

    Wynagrodzenia medyków po 1 lipca 2021 r. (pytania i odpowiedzi)

    Nowe regulacje dotyczące wynagradzania pracowników medycznych weszły w życie 1 lipca 2021 r. Oto odpowiedzi NFZ na najczęściej zadawane pytania.