REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Świadczenia z zabezpieczenia społecznego w Irlandii

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Paweł Uściński
Świadczenia z zabezpieczenia społecznego w Irlandii./ fot. Fotolia
Świadczenia z zabezpieczenia społecznego w Irlandii./ fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Osoby mieszkające i pracujące w Irlandii są uprawnione do licznych świadczeń w ramach irlandzkiego systemu zabezpieczenia społecznego. Poniżej przedstawione są wybrane świadczenia oraz odpowiedzialne instytucje. Świadczenia mogą nabyć osoby spełniające określone wymogi. Warto mieć na uwadze, że jeżeli osoba pracowała lub płaciła składki na ubezpieczenie społeczne w innym państwie UE, okres ten może być brany pod uwagę przy określaniu prawa do świadczeń.

Świadczenie z tytułu choroby

Prawo do świadczenia może uzyskać osoba niezdolna do pracy spełniająca warunki dotyczące płatności składek:

REKLAMA

REKLAMA

  • 104 składki tygodniowe opłacone od momentu podjęcia pierwszej pracy oraz 39 składek tygodniowych opłaconych lub kredytowanych w danym roku składkowym, w tym minimum 13 składek opłaconych w danym roku lub w innych latach składkowych, albo
  • 26 składek tygodniowych opłaconych w każdym z dwóch lat składkowych poprzedzających rok wypłaty świadczenia.

Długość otrzymywania świadczenia zależy od ilości wpłaconych składek. Maksymalna długość wynosi 2 lata (104 tygodnie). Muszą być wówczas wpłacone składki za 260 tygodni. Jeżeli składki są wpłacone za 104-259 tygodni, maksymalna długość otrzymywania świadczenia to 52 tygodnie.

O świadczenie z tytułu choroby należy wystąpić w ciągu siedmiu dni od ustania zdolności do pracy. Zaświadczenie o niezdolności do pracy wystawione przez lekarza prowadzącego powinno być wysłane do departamentu ochrony socjalnej.

Polecamy produkt: Zasady sporządzania i kontroli dowodów księgowych w jednostkach sektora finansów publicznych (książka)

W celu uzyskania dokładnych informacji należy kontaktować się z instytucją:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Illness Benefit

Department of Social Protection

Tel: (01) 704 3300

 LoCall: 1890 928 400

www.welfare.ie

Renta inwalidzka

Przyznawana jest osobom, które są niezdolne do pracy od 12 miesięcy oraz prognozuje się, iż będą niezdolne przez kolejnych 12 miesięcy. Może też zostać przyznana osobom, które uznano za trwale niezdolne do pracy. Aby uzyskać prawo do renty inwalidzkiej, należy wykazywać się:

  • co najmniej 260 opłaconymi składkami PRSI w odpowiedniej wysokości od momentu przystąpienia do ubezpieczenia, oraz
  • co najmniej 48 tygodniowymi składkami PRSI opłaconymi lub kredytowanymi w danym roku składkowym.

Wysokość świadczenia jest uzależniona od wieku. Świadczenie może być pobierane do osiągnięcia przez daną osobę 66 lat. Wówczas podstawa świadczenia ulegnie zmianie, w jego miejsce otrzymywana będzie emerytura.

Wszelki informacje można uzyskać w odpowiedniej instytucji:

Invalidity Pension Claims Section

Social Welfare Services

Telephone: (043) 334 0000

Świadczenia z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych

Świadczenia są wypłacane ubezpieczonym ofiarom wypadku przy pracy lub osobom cierpiącym na określone choroby zawodowe. Mogą je otrzymać osoby, które:

  • Utraciły zdolność do pracy z powodu wypadku w pracy lub w drodze do pracy;
  • Chorują ma jedną ze schorzeń wpisanych do katalogu chorób zawodowych;
  • Spełniają określone wymagania dotyczące ubezpieczenia społecznego.

Zobacz serwis: Kadry i płace

Pełną listę tych chorób można znaleźć pod adresem:

 www.welfare.ie/en/Pages/Occupational-Injuries-Benefit---Prescribed-Occupational-Dise.aspx

  • Świadczenie z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej

Wypłacane jest osobom niezdolnym do pracy. Przysługuje od czwartego dnia niezdolności do pracy przez maksymalny okres 26 tygodni, licząc od dnia wypadku lub wystąpienia choroby zawodowej. Osoby, które nadal pozostają niezdolne do pracy po 26 tygodniach, mogą ubiegać się o przyznanie świadczenia z tytułu choroby.

  • Dodatek z tytułu niezdolności do pracy

przysługuje osobom pobierającym rentę inwalidzką, które uznano za trwale niezdolne do pracy wskutek wypadku przy pracy lub choroby zawodowej oraz które nie są uprawnione do korzystania ze świadczenia z tytułu choroby.

  • Liczne świadczenia z tytułu śmierci, m.in:

rentę wdowią, rentę sierocą, zasiłek pogrzebowy.


Ofiara wypadku przy pracy musi zgłosić ten fakt swojemu pracodawcy poprzez wysłanie do departamentu ochrony socjalnej odpowiedniego zaświadczenia o niezdolności do pracy. Zaświadczenie jest wydawane przez lekarza.

Jeżeli wskutek wypadku przy pracy lub choroby zawodowej przyznana została opieka medyczna, należy poinformować o tym fakcie departament ochrony socjalnej.

Wniosek o świadczenie z tytułu śmierci należy złożyć na formularzu dostępnym w departamencie ochrony socjalnej w ciągu trzech miesięcy od śmierci osoby.

Instytucje odpowiedzialne:

Injury Benefit Section

Department of Social Protection,

Tel: (01) 704 3300

LoCall: 1890 928 4000

Disablement & Death Benefits

Department of Social Protection,

Telephone: +353 43-3340000

LoCall: 1890 92 77 00

Zasiłek na dzieci

Zasiłek jest wypłacany na każde dziecko w wieku poniżej 16 lat. Granica wieku wydłuża się do 18 lat, jeżeli dziecko nadal się uczy. Warunkiem jest także stałe zamieszkanie w Irlandii.

Zasiłek z reguły otrzymuje matka lub macocha, chociaż może być wypłacany ojcu/ojczymowi, jeżeli dziecko mieszka z nim i jest przez niego utrzymywane.

Termin na wystąpienie o zasiłek wynosi 12 miesięcy od:

  • urodzenia dziecka, lub
  • miesiąca, w którym dziecko staje się członkiem rodziny, lub
  • zamieszkania w Irlandii.

Instytucja odpowiedzialna:

Department of Social Protection Social Welfare Services Office,

Tel: (074) 916 4400

LoCall: 1890 400 400

 www.welfare.ie

Świadczenie z tytułu macierzyństwa

Aby być uprawnionym do świadczenia należy wykazać się:

  • co najmniej 39 opłaconymi tygodniowymi składkami PRSI, odprowadzonymi w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy poprzedzających pierwszy dzień urlopu macierzyńskiego, lub
  • co najmniej 39 opłaconymi tygodniowymi składkami PRSI, odprowadzonymi od momentu podjęcia pracy oraz co najmniej 39 tygodniowymi składkami na PRSI opłaconymi lub kredytowanymi w danym roku podatkowym lub w roku następującym po takim roku podatkowym, lub
  • co najmniej 26 tygodniowymi składkami na PRSI opłaconymi w danym roku podatkowym oraz co najmniej 26 tygodniowymi składkami na PRSI odprowadzonymi w roku podatkowym poprzedzającym dany rok podatkowy;
  • osoby samozatrudnione muszą wykazywać się co najmniej 52 składkami opłaconymi w roku podatkowym branym pod uwagę, lub w roku poprzedzającym albo następującym.  

Rok podatkowy, będący podstawą ustalania prawa do świadczenia, zwykle o dwa lata uprzedza rok korzystania ze świadczenia. Przykładowo, starając się o świadczenie w 2016, rokiem podatkowym, do którego odnoszą się powyższe warunki, będzie rok 2014. Każdy rok podatkowy rozpoczyna się w pierwszy poniedziałek stycznia danego roku kalendarzowego.

Odpowiedni wniosek powinien zostać złożony na 6 tygodni przed pójściem na urlop macierzyński lub 12 tygodni w przypadku osób samozatrudnionych.

Świadczenie z tytułu macierzyństwa jest wypłacane przez 26 tygodni. Urlop macierzyński musi się rozpocząć co najmniej dwa tygodnie przed przewidywaną datą porodu oraz musi trwać co najmniej cztery tygodnie po narodzeniu dziecka.

Instytucja odpowiedzialna:

Maternity Benefit Section

 Department of Social Protection

Tel: (01) 471 5898

LoCall: 1890 690 690

www.welfare.ie

Źródła oraz informacje na temat świadczeń z zabezpieczenia społecznego:

Raporty Komisji Europejskiej:

Twoje uprawnienia do zabezpieczenia społecznego w Irlandii, 2012;

Your social security rights in Ireland, 2016.

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rozporządzenie ws. minimalnej krajowej 2026 r. podpisane przez premiera Donalda Tuska, opublikowane w Dzienniku Ustaw [KWOTY]

Minimalne wynagrodzenie za pracę w Polsce reguluje ustawa z dnia 10 października 2002 r. Określa ona zarówno zasady ustalania jego wysokości, jak i procedury związane z corocznym ogłaszaniem tej kwoty. Rozporządzenie Rady Ministrów z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało podpisane przez premiera Donalda Tuska. 15 września rozporządzenie zostało opublikowane.

Bezpłatny webinar dla księgowych i finansistów: Delegacje po nowemu

Spójrz na zarządzanie podróżami służbowymi z wyższej perspektywy! Sprawdź, jak w krótkim czasie: obniżyć koszty, odciążyć księgowość, zadowolić pracowników.

Praca dłużej, emerytura wyższa – ZUS tłumaczy, dlaczego warto poczekać z przejściem na emeryturę

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, że każdy dodatkowy rok pracy po osiągnięciu ustawowego wieku emerytalnego (60 lat dla kobiet, 65 lat dla mężczyzn) zwiększa wysokość przyszłej emerytury o około 8%. To efekt wydłużenia okresu składkowego oraz zmniejszenia liczby lat, przez które świadczenie będzie wypłacane.

e-Paragony 2.2 – teraz z widgetem i funkcją współdzielenia wydatków rodzinnych

Ministerstwo Finansów opublikowało nową wersję aplikacji mobilnej e-Paragony (2.2), która wprowadza widget umożliwiający szybki dostęp do wirtualnej karty zakupowej, a także funkcje udostępniania paragonów i współdzielenia karty z innymi użytkownikami — rozwiązania szczególnie przydatne do wspólnego zarządzania budżetem domowym

REKLAMA

Minimalna krajowa 2026 [Projekt Rady Ministrów z 8 września 2025 r.]

Rząd pracuje nad rozporządzeniem dotyczącym wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz minimalnej stawki godzinowej w 2026 roku. Jak wynika z informacji zamieszczonych na stronie Rządowego Centrum Legislacyjnego - projektem obecnie zajmuje się Rada Ministrów. Rząd ma czas na ostateczne zatwierdzenie stawek do 15 września 2025 r.

Jak poprawnie zweryfikować rażąco niską cenę?

Na właściwe wyjaśnienie rażąco niskiej ceny składają się trzy główne elementy: klarowne i wyczerpujące wezwanie przygotowane przez zamawiającego (wskazujące, czego dotyczą wątpliwości w zakresie ceny, kosztu lub ich istotnych części składowych), wyjaśnienie przedłożone przez wykonawcę wraz z dowodami potwierdzającymi prawidłowość dokonania wyceny oferty, a także ocena tych wyjaśnień przez zamawiającego.

Opłata targowa. Czy w 2026 r. wzrosną koszty handlu?

W 2025 roku maksymalna stawka opłaty targowej wynosi 1126 zł, a w 2026 roku wzrośnie o 4,5%, osiągając poziom 1176,67 zł. Warto pamiętać o tym, że jest to maksymalna opłata dzienna.

Wsparcie psychologiczne dla pracowników – co warto o nim wiedzieć z perspektywy podatkowej?

Czy wydatki na pomoc psychologiczną dla pracowników mogą być kosztem podatkowym dla pracodawcy? Czy otrzymane wsparcie stanowi dla pracownika przychód podlegający pod PIT?

REKLAMA

Odpowiedzialność księgowego – dokąd sięga i kiedy realnie chroni klienta?

Błąd księgowego może kosztować firmę dziesiątki tysięcy złotych, a nie każda polisa OC faktycznie chroni przedsiębiorcę. Obowiązkowe ubezpieczenie często nie obejmuje błędów w deklaracjach podatkowych czy rozliczeniach ZUS. Kiedy zatem – oraz w jakim zakresie – księgowy odpowiada za swoje działania? Co musi zawierać dobra polisa, by realnie chroniła biznes klienta?

ZUS udostępnił ponad 23,9 mln informacji o stanie konta ubezpieczonego za 2024 r. Jak pobrać dokument?

W poniedziałek, 1 września 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że zakończył generowanie i udostępnianie Informacji o Stanie Konta Ubezpieczonego za 2024 r. Informacje dostępne są na PUE/eZUS.

REKLAMA