REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wypełnić druk ZUS ZZA – zgłoszenie do ubezpieczenia zdrowotnego

Ewa Ryś

REKLAMA

Zgłoszenia do ubezpieczenia zdrowotnego następuje na formularzu ZUS ZZA. Osoba podlegająca obowiązkowi ubezpieczenia zdrowotnego po zgłoszeniu do ubezpieczenia zdrowotnego uzyskuje prawo do świadczeń opieki zdrowotnej.

Obowiązek ubezpieczenia zdrowotnego uważa się za spełniony po zgłoszeniu do ubezpieczenia zdrowotnego osoby podlegającej temu obowiązkowi. Zgłoszenia do ubezpieczenia zdrowotnego dokonuje się wciągu 7 dni od daty powstania obowiązku ubezpieczenia.

REKLAMA

REKLAMA

O wszelkich zmianach w stosunku do danych wykazanych w zgłoszeniu do ubezpieczenia należy zawiadomić ZUS w terminie 7 dni od zaistnienia tych zmian.

Formularz ZUS ZZA – zgłoszenie do ubezpieczeni zdrowotnego

Formularz ZUS ZZA wypełnia się w celu zgłoszenia do ubezpieczenia zdrowotnego. Formularz ten składa się z 12 części:

REKLAMA

  1. Dane organizacyjne – w tej części wypełnia się tylko jedno z pól O1 lub O2. Pole 01 wypełnia się, jeśli po raz pierwszy zgłasza się ubezpieczonego z danego tytułu do ubezpieczenia zdrowotnego, natomiast pole 02 zgłasza się w razie zmiany lub korekty danych, pól 03 i 04 nie wypełnia się;
  2. Dane identyfikacyjne płatnika składek – w tej części w polach 01 do 09 podaje się dane podane w zgłoszeniu płatnika składek, między innymi numer NIP, REGON, pola 03-05 wypełnia tylko płatnik będący osobą fizyczną, w polu 03 wpisuje się numer PESEL, natomiast w polach 04-05 podaje się dane z dowodu osobistego lub paszportu, jeśli osobie fizycznej nie nadano numeru PESEL, NIP, czy numeru REGON, w polu 06 podaje się nazwę skróconą płatnika składek, zaś pola 07-09 wypełnia płatnik będący osobą fizyczną podając imię, nazwisko oraz datę urodzenia płatnika;
  3. Dane identyfikacyjne osoby zgłaszanej do ubezpieczenia – w tej części formularza w polach 01-07 wprowadza się dane identyfikacyjne osoby zgłaszanej do ubezpieczenia, prawidłowe podanie danych jest ważne ze względu na fakt, iż na podstawie zgłoszenia zakłada się indywidualne konto, w polu 01 wpisuje się numer PESEL, pole 02 pozostawia się niewypełnione, pole 03-04 wypełnia się w przypadku, kiedy osoba zgłaszana do ubezpieczenia nie posiada numeru PESEL, podaje się w tedy serię i numer dowodu osobistego lub paszportu tej osoby, w polu 05 wpisuje się nazwisko osoby zgłaszanej, w polu 06 pierwsze imię, a w polu 07 datę urodzenia osoby zgłaszanej do ubezpieczenia;
  4. Dane ewidencyjne osoby zgłaszanej do ubezpieczenia – w polach 01-04 wpisuje się dane ewidencyjne osoby zgłaszanej do ubezpieczenia zdrowotnego, w następującej kolejności w polu 01 – drugie imię zgłaszanego, jeśli nie drugiego imienia pozostawia się to pole puste, w polu 02 – podaje się nazwisko rodowe, w polu 03 – obywatelstwo, a w polu płeć K – kobieta lub M – mężczyzna;
  5. Tytuł ubezpieczenia -  ta część formularza zawiera tylko jedno pole 01, w którym wpisuje się sześcioznakowy tytuł ubezpieczenia;
  6. Dane o obowiązkowym ubezpieczeniu zdrowotnym – ta część składa się z dwóch pól, w polu 01 wpisuje się datę od której dla danej osoby zgłaszanej z danym kodem tytułu ubezpieczenia powstał obowiązek ubezpieczenia zdrowotnego, zaś w polu 02 odpowiedni trzyznakowy kod oddziału Narodowego Funduszu Zdrowie;
  7. Dane o dobrowolnym ubezpieczeniu zdrowotnym – dane te wypełnia się w przypadku kiedy osoba nie podlega ubezpieczeniu zdrowotnemu obowiązkowo, a chce podlegać ubezpieczeniu zdrowotnemu;
  8. Adres zameldowania na stałe miejsce pobytu - w tej części w polach 01-08 podaje się dane dotyczące adresu zameldowania osoby zgłaszanej do ubezpieczenia zdrowotnego między innymi: kod pocztowy, miejscowość, gminę lub dzielnicę, nazwę ulicy, numer domu i lokalu oraz numer telefonu, pole 08 wypełnia się w przypadku, gdy adres osoby zgłaszanej do ubezpieczenia jest inny niż polski, wpisuje się wtedy dwuliterowy symbol państwa oraz zagraniczny kod pocztowy;
  9. Adres zamieszkania – tą część wypełnia się jeżeli adres zamieszkania jest inny niż adres zameldowania na stałe miejsce pobytu, tą część wypełnia się na zasadach takich jak część dotyczącą adresu zameldowania;
  10. Adres do korespondencji – tą część wypełnia się, jeżeli jest inny niż adres zameldowania na stale miejsce pobytu i adres zamieszkania;
  11. Oświadczenie płatnik składek – w tej części w polach 01-03 wpisuje się w polu 01 datę wypełnienia formularza, w polu 02 dla potwierdzenia danych płatnik składek składa się podpis, a w polu 03 przystawia się pieczątkę płatnika składek;
  12. Oświadczenie osoby zgłaszanej do ubezpieczeń – ta część formularza składa się z jednego pola 01, w którym osoba zgłaszana do ubezpieczenia  potwierdza własnoręcznym  podpisem zgodność danych zawartych w formularzu ze stanem faktycznym.

Podstawa prawna:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ustawa z dnia 27 sierpnia 2004 roku o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. 2004 nr 210 poz. 2135)

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Szczecin: Mieszkańcy wybrali 26 inwestycji. Tak zmieni się miasto w 2026 r.

W poniedziałek ogłoszono zwycięzców Szczecińskiego Budżetu Obywatelskiego 2026. Wśród projektów ogólnomiejskich najwięcej głosów uzyskały: defibrylatory AED w tramwajach i autobusach, miejski szlak Gryfów Szczecińskich i warsztaty redukcji stresu.

MRiT: Zasady zawierania umów urbanistycznych w gestii gmin. Sejm uchwalił nowelizację ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym

W dniu 4 grudnia 2025 r. Sejm uchwalił nowelizację ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Jak wyjaśnia w komunikacie Ministerstwo Rozwoju i Technologii, te nowe przepisy pozwolą gminom samodzielnie określać zasady tworzenia umów urbanistycznych, zawieranych z inwestorami w ramach zintegrowanych planów inwestycyjnych.

Lubuskie planuje 1,2 mld zł wydatków w 2026 r. Inwestycje spadną, zadłużenie wzrośnie

Projekt budżetu Województwa Lubuskiego na 2026 r. uwzględnia podstawowe założenia polityki rozwoju gospodarczego regionu; to budżet bardzo proinwestycyjny, w którym zapisano na inwestycje prawie 416 mln zł – przekazał PAP marszałek woj. lubuskiego Sebastian Ciemnoczołowski.

Nowe przepisy dla górnictwa od stycznia 2026 r. Górnicy z pakietem osłon. Kogo obejmie wsparcie przy wygaszaniu działalności kopalń węgla kamiennego?

Nowe przepisy dla górnictwa wejdą w życie od stycznia 2026 r. Górnicy zostaną objęci pakietem osłon. Kogo dotyczy wsparcie przy wygaszaniu działalności kopalń węgla kamiennego w Polsce?

REKLAMA

NFZ brakuje 23 mld zł na leczenie w 2026 roku. Rząd rozważa limity świadczeń, cięcia i zmiany w wynagrodzeniach medyków

Szczyty medyczne, organizowane przez minister zdrowia Jolantę Sobierańską-Grendę w czwartek i prezydenta Karola Nawrockiego w piątek, skupią się na problemach finansowania ochrony zdrowia. Deficyt NFZ w przyszłym roku szacowany jest na około 23 mld zł.

Nowa zasada naliczania dochodów samorządów w 2026 r. Prezydent Nawrocki podpisał ustawę

Będzie nowa zasada naliczania dochodów samorządów w 2026 r. Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę nowelizującą ustawę o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Przy wyliczaniu dochodów samorządów w roku 2026 używane będą zaktualizowane dane podatkowe.

Historyczne wyniki: budżety JST po III kwartałach 2025 r. Podaje Ministerstwo Finansów

Jakie są budżety jednostek samorządu terytorialnego po III kwartałach 2025 r.? Ministerstwo Finansów podaje historyczne wyniki: jest nadwyżka w kwocie 42 681 mln zł.

Rady kobiet w gminach, powiatach i województwach. Idą zmiany: jest projekt ustawy

Czy rady kobiet będą w samorządach na wszystkich szczeblach: gminach, powiatach i województwach? Projekt ustawy o zmianie ustawy o samorządzie gminnym, ustawy o samorządzie powiatowym oraz ustawy o samorządzie województwa powinien zostać zaopiniowany do końca grudnia 2025 r. Aktualnie rady funkcjonują w ponad 70 gminach.

REKLAMA

Renta wdowia 2025: terminy wypłat, kiedy decyzja o przyznaniu lub odmowie. Kluczowa data to 1 lipca 2025 r.

Już 1 lipca 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozpocznie wysyłkę decyzji w sprawie przyznania lub odmowy renty wdowiej. Jest to kluczowa data, gdyż część uprawnionych otrzyma wtedy świadczenie. Jak poinformował na swojej stronie internetowej ZUS pozostałe terminy wypłaty renty wdowiej to: 6-go, 10-go, 15-go, 20-go i 25-go dnia miesiąca.

Ustalenie liczby ubezpieczonych a wypłata zasiłków w 2026 roku

30 listopada to dzień, na który zatrudniający powinni ustalić liczbę osób zgłoszonych do ubezpieczenia chorobowego. Jest to istotne, bowiem od stanu zatrudnienia uzależnione jest to, czy w roku kolejnym zasiłki dla ubezpieczonych będzie wypłacał płatnik składek, czy też Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA