Zgłoszenie do ubezpieczenia zdrowotnego
REKLAMA
REKLAMA
Zgłoszenia do ubezpieczenia zdrowotnego dokonuje się wciągu 7 dni od daty powstania obowiązku ubezpieczenia. Dokonanie takiego zgłoszenia jest bardzo ważne, ponieważ osoba podlegająca obowiązkowi ubezpieczenia zdrowotnego po zgłoszeniu do ubezpieczenia zdrowotnego uzyskuje prawo do świadczeń opieki zdrowotnej.
REKLAMA
Formularz ZUS ZZA – zgłoszenie do ubezpieczenia zdrowotnego
Pracodawca jest zobowiązany objąć nowo przyjętego pracownika ubezpieczeniem zdrowotnym. W tym celu zgłasza go do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych poprzez wypełnienie formularza zgłoszeniowego ZUS ZUA oraz ZUS ZZA.
Formularz ZUS ZUA zawiera części VII dotyczącą Danych o obowiązkowym ubezpieczeniu zdrowotnym. Część ta składa się z dwóch pól. W polu 01 wpisuje się datę, od której powstał obowiązek ubezpieczenia zdrowotnego, podając dzień, miesiąc oraz rok. W polu 02 wpisuje się natomiast trzyznakowy kod oddziału Narodowego Funduszu Zdrowia, do którego zgodnie z adresem zamieszkania należy osoba zgłaszana do ubezpieczenia zdrowotnego. Prawdziwość danych zawartych w zgłoszeniu do ubezpieczenia zdrowotnego osoba zgłaszana potwierdza własnoręcznym podpisem.
W celu dokonania zgłoszenia do ubezpieczenia zdrowotnego należy wypełnić ponadto formularz ZUS ZZA. Formularz ten składa się z 12 części:
- Dane organizacyjne;
- Dane identyfikacyjne płatnika składek;
- Dane identyfikacyjne osoby zgłaszanej do ubezpieczenia;
- Dane ewidencyjne osoby zgłaszanej do ubezpieczenia;
- Tytuły ubezpieczenia;
- Dane o obowiązkowym ubezpieczeniu zdrowotnym;
- Dane o dobrowolnym ubezpieczeniu zdrowotnym;
- Adres zameldowania na stałe miejsce pobytu;
- Adres zamieszkania;
- Adres do korespondencji;
- Oświadczenie płatnik składek;
- Oświadczenie osoby zgłaszanej/zgłoszonej do ubezpieczeń;
- Adnotacje Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.
W powyżej opisanym formularzu wpisuje się w szczególności następujące dane dotyczące osoby zgłaszanej do ubezpieczenia zdrowotnego:
- numer PESEL, a w razie gdy ubezpieczonemu nie nadano numeru PESEL – serię i numer dowodu osobistego lub paszportu,
- nazwisko,
- imię pierwsze i drugie,
- datę urodzenia,
- nazwisko rodowe,
- obywatelstwo
- płeć,
- tytuł ubezpieczenia,
- stopień niepełnosprawności,
- posiadanie ustalonego prawa do emerytury lub renty,
- adres zameldowania na stale miejsce pobytu,
- adres zamieszkania, jeżeli jest inny niż adres zameldowania na stale miejsce pobytu,
- adres do korespondencji, jeżeli jest inny niż adres zameldowania na stale miejsce pobytu i adres zamieszkania.
Osoba zgłaszana do ubezpieczenia zdrowotnego potwierdza własnoręcznym podpisem zgodność danych zawartych w formularzu ze stanem faktycznym.
Podstawa prawna: Ustawa z dnia 27 sierpnia 2004 roku o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. 2004 nr 210 poz. 2135)
REKLAMA
REKLAMA