REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zgłoszenie do ubezpieczenia zdrowotnego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Ryś
Zgłoszenie do ubezpieczenia zdrowotnego. /Fot. Fotolia
Zgłoszenie do ubezpieczenia zdrowotnego. /Fot. Fotolia
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Obowiązek ubezpieczenia zdrowotnego uważa się za spełniony po zgłoszeniu do ubezpieczenia zdrowotnego osoby podlegającej temu obowiązkowi oraz opłaceniu składki w terminie i na ściśle określonych zasadach. Jakie sa zasady dokonania zgłoszenia do ubezpieczenia zdrowotnego?

Zgłoszenia do ubezpieczenia zdrowotnego dokonuje się wciągu 7 dni od daty powstania obowiązku ubezpieczenia. Dokonanie takiego zgłoszenia jest bardzo ważne, ponieważ osoba podlegająca obowiązkowi ubezpieczenia zdrowotnego po zgłoszeniu do ubezpieczenia zdrowotnego uzyskuje prawo do świadczeń opieki zdrowotnej.

REKLAMA

REKLAMA

Formularz ZUS ZZA – zgłoszenie do ubezpieczenia zdrowotnego

Pracodawca jest zobowiązany objąć nowo przyjętego pracownika ubezpieczeniem zdrowotnym. W tym celu zgłasza go do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych poprzez wypełnienie formularza zgłoszeniowego ZUS ZUA oraz ZUS ZZA.

Formularz ZUS ZUA zawiera części VII dotyczącą Danych o obowiązkowym ubezpieczeniu zdrowotnym. Część ta składa się z dwóch pól. W polu 01 wpisuje się datę, od której powstał obowiązek ubezpieczenia zdrowotnego, podając dzień, miesiąc oraz rok. W polu 02 wpisuje się natomiast trzyznakowy kod oddziału Narodowego Funduszu Zdrowia, do  którego zgodnie z adresem zamieszkania należy osoba zgłaszana do ubezpieczenia zdrowotnego. Prawdziwość danych zawartych w zgłoszeniu do ubezpieczenia zdrowotnego osoba zgłaszana potwierdza własnoręcznym podpisem.

W celu dokonania zgłoszenia do ubezpieczenia zdrowotnego należy wypełnić ponadto formularz ZUS ZZA. Formularz ten składa się z 12 części:

REKLAMA

  1. Dane organizacyjne;
  2. Dane identyfikacyjne płatnika składek;
  3. Dane identyfikacyjne osoby zgłaszanej do ubezpieczenia;
  4. Dane ewidencyjne osoby zgłaszanej do ubezpieczenia;
  5. Tytuły ubezpieczenia;
  6. Dane o obowiązkowym ubezpieczeniu zdrowotnym;
  7. Dane o dobrowolnym ubezpieczeniu zdrowotnym;
  8. Adres zameldowania na stałe miejsce pobytu;
  9. Adres zamieszkania;
  10. Adres do korespondencji;
  11. Oświadczenie płatnik składek;
  12. Oświadczenie osoby zgłaszanej/zgłoszonej do ubezpieczeń;
  13. Adnotacje Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

W powyżej opisanym formularzu wpisuje się w szczególności następujące dane dotyczące osoby zgłaszanej do ubezpieczenia zdrowotnego:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • numer PESEL, a w razie gdy ubezpieczonemu nie nadano numeru PESEL – serię i numer dowodu osobistego lub paszportu,
  • nazwisko,
  • imię pierwsze i drugie,
  • datę urodzenia,
  • nazwisko rodowe,
  • obywatelstwo
  • płeć,
  • tytuł ubezpieczenia,
  • stopień niepełnosprawności,
  • posiadanie ustalonego prawa do emerytury lub renty,
  • adres zameldowania na stale miejsce pobytu,
  • adres zamieszkania, jeżeli jest inny niż adres zameldowania na stale miejsce pobytu,
  • adres do korespondencji, jeżeli jest inny niż adres zameldowania na stale miejsce pobytu i adres zamieszkania.

Osoba zgłaszana do ubezpieczenia zdrowotnego potwierdza własnoręcznym  podpisem zgodność danych zawartych w formularzu ze stanem faktycznym.

Podstawa prawna: Ustawa z dnia 27 sierpnia 2004 roku o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. 2004 nr 210 poz. 2135)

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Uchwała w sprawie podatku od nieruchomości na 2026 rok. RIO przypomina o zmianach

W związku z pismem z Ministerstwa Finansów dotyczącym weryfikacji gminnych uchwał podatkowych Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku przypomina o konieczności analizy podejmowanych na 2026 rok uchwał w sprawie stawek podatku od nieruchomości oraz zwolnień w podatku od nieruchomości. Ma to związek z nową definicją budowli.

Dodatek specjalny dla pracowników samorządowych [Wyjaśnienia RIO]

Dodatek specjalny może zostać przyznany pracownikowi wyłącznie na czas nie dłuższy niż istnieją okoliczności uzasadniających jego wypłatę – wynika z wyjaśnień Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku. Jeśli podstawa wypłaty ustała w trakcie miesiąca należy proporcjonalnie zmniejszyć wysokość dodatku.

10 listopada 2025 r. dniem wolnym od pracy w wielu urzędach w Polsce

W tym roku Wszystkich Świętych wypada w sobotę. Pracownicy odbiorą sobie zatem dzień wolny w innym terminie. Dla służby cywilnej będzie to 10 listopada 2025 r. Podobną decyzję podjęło też wiele innych urzędów w kraju.

Odpowiedzialność karna, cywilna i karnoskarbowa księgowego – jak się zabezpieczyć?

Zawód księgowego od dawna przestał być jedynie „techniczną obsługą faktur”. Współczesny księgowy pełni rolę doradcy, kontrolera i pośrednio strażnika bezpieczeństwa finansowego przedsiębiorstwa. Ta odpowiedzialność pociąga jednak za sobą również ryzyko prawne.

REKLAMA

Ministerstwo Finansów: Podatek od ekwiwalentu dla strażaków OSP. I zwolnienie z tego podatku

Wolne od podatku PIT są przychody członków Ochotniczych Straży Pożarnych, uzyskane z tytułu uczestnictwa w szkoleniach, ćwiczeniach i działaniach ratowniczych – wynika z wyjaśnień Ministerstwa Finansów i Gospodarki. Opodatkowaniu podlega natomiast ekwiwalent wypłacany za realizację innych zadań wynikających z ustawy o OSP.

Kawa z INFORLEX. KSeF w JST i jednostkach podległych - prawda i mity

KSeF w JST i jednostkach podległych - prawda i mity – zapraszamy na bezpłatne spotkanie online z cyklu Kawa z INFORLEX.

Polskie firmy w obliczu JPK_ST obowiązującego od 1 stycznia 2026 r.

W dobie rosnących kosztów prowadzenia działalności i przyspieszającej cyfryzacji rozliczeń podatkowych, coraz więcej przedsiębiorców szuka oszczędności i spokoju operacyjnego. Od 1 stycznia 2026 r. wchodzi w życie nowy obowiązek: JPK_KR_ST – elektroniczna ewidencja środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych dla podatników CIT (księgi handlowe) oraz ewidencja przychodów (EWP) dla Podatników PIT na PKPiR. To prawdziwa zmiana systemowa, ponieważ po raz pierwszy fiskus zyska wgląd w pełną strukturę majątku firm w formie ujednoliconego pliku JPK.

Nawet 3 mln zł na opiekę wytchnieniową. Nabór wniosków [pieniądze dla gmin]

Trwa nabór wniosków w programie „Opieka wytchnieniowa” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego – edycja 2026. Maksymalna kwota dofinansowania dla jednej gminy lub powiatu nie może przekroczyć 3 mln zł.

REKLAMA

Finansowanie zadań związanych z ochroną ludności i obroną cywilną [Pismo KRRIO]

Czy przepisy dopuszczają sfinansowanie z rezerwy celowej na zarządzanie kryzysowe tegorocznych zadań związanych z ochroną ludności i obroną cywilną? Krajowa Rada Regionalnych Izb Obrachunkowych odniosła się do istniejących wątpliwości w tym zakresie.

Będą dodatki dla asystentów rodziny. Do 2400 zł w 2025 roku

Rząd będzie kontynuował dofinansowanie asystentów rodziny. 14 października 2025 r. Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie ustanowienia rządowego programu wspierania rodziny „Asystent rodziny w 2025 r.”, przedłożoną przez Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

REKLAMA