REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nieprawidłowości w uchwałach jednostek samorządu terytorialnego dotyczących udzielania kredytów i pożyczek

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Adam Błaszko
doktor nauk prawnych; radca prawny
Rachunkowość budżetowa, nieprawidłowości
Rachunkowość budżetowa, nieprawidłowości

REKLAMA

REKLAMA

Limit, do którego jednostka może zaciągać zobowiązania finansowe, w których pojęciu mieszczą się kredyty i pożyczki oraz zobowiązania z wyemitowanych papierów wartościowych, zazwyczaj obligacji komunalnych, to - według wskazania ustawodawcy - ich suma. Suma ta wyraża się w kwocie określonej w uchwale budżetowej.

OPIS NIEPRAWIDŁOWOŚCI: Rada gminy w 2014 r. pod­jęła trzy uchwały w sprawie zaciągnięcia pożyczek i kredytów długoterminowych łącznie na kwo­tę 1 200 000 zł:

REKLAMA

REKLAMA

  • uchwała nr I/1/14 z 6 maja 2014 r. na kwotę 700 000 zł,
  • uchwała nr I/2/14 z 10 czerwca 2014 r. na kwotę 300 000 zł,
  • uchwała nr I/3/14 z 3 sierpnia 2014 r. na kwotę 200 000 zł,

Zgodnie z przepisem art. 89 rada gminy uzyskała opinię właściwej Regionalnej Izby Obrachunko­wej (dalej: RIO) o możliwości spłaty ww. zobowiązań. W uchwale budżetowej na 2014 r. przychody z tytułu zaciąganych pożyczek i kredytów wynoszą 1 150 000 zł.

Podejmując uchwałę nr I/3/14 z 3 sierpnia 2014 r. w sprawie zaciągnięcia kredytu długoterminowego, naruszono przepis art. 91 ust. 1 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (dalej: uofp

KOMENTARZ: Zgodnie z przepisem art. 89 ust. 1 uofp, jednostki samorządu terytorialnego mogą zaciągać kre­dyty i pożyczki na:

REKLAMA

  • pokrycie występującego w ciągu roku przejściowego deficytu budżetu jednostki samorządu terytorialnego,
  • finansowanie planowanego deficytu budżetu jednost­ki samorządu terytorialnego,
  • spłatę wcześniej zaciągniętych zobowiązań z tytułu emisji papierów wartościowych oraz zaciągniętych pożyczek i kredytów,
  • wyprzedzające finansowanie działań finansowanych ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej. Zaciągnięcie takiego zobowiązania wymaga podjęcia odrębnej uchwały przez organ stanowiący jednostki sa­morządu terytorialnego i ujęcia kwoty tych zobowiązań w uchwale budżetowej.

Zobacz również: Klasyfikacja budżetowa 2016

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przepis art. 91 ust. 1 uofp stanowi, że suma zaciąg­niętych kredytów i pożyczek oraz zobowiązań z wy­emitowanych papierów wartościowych, o których mowa w art. 89 ust. 1 i art. 90 uofp, nie może przekroczyć kwo­ty określonej w uchwale budżetowej jednostki samorządu terytorialnego. Dotyczy to oczywiście konkretnego roku budżetowego.

Limit, do którego jednostka może zaciągać zobowią­zania finansowe, w których pojęciu mieszczą się kredyty i pożyczki oraz zobowiązania z wyemitowanych papie­rów wartościowych, zazwyczaj obligacji komunalnych, to - według wskazania ustawodawcy - ich suma. Suma ta wyraża się w kwocie określonej w uchwale budżetowej.

Zgodnie z przepisem art. 211 ust. 5 uofp, uchwała budżetowa składa się z budżetu jednostki samorządu te­rytorialnego i załączników. Z kolei przepis art. 212 uofp wskazuje, że uchwała budżetowa określa m.in.:

  • łączną kwotę planowanych przychodów budżetu jed­nostki samorządu terytorialnego,
  • łączną kwotę planowanych rozchodów budżetu jed­nostki samorządu terytorialnego,
  • limit zobowiązań z tytułu zaciąganych kredytów i po­życzek oraz emitowanych papierów wartościowych, o których mowa w art. 89 ust. 1 i art. 90 uofp,
  • kwotę wydatków przypadających do spłaty w danym roku budżetowym, zgodnie z zawartą umową, z tytu­łu poręczeń i gwarancji udzielonych przez jednostkę samorządu terytorialnego.

W opisywanym stanie faktycznym tzw. limit zobo­wiązań z tytułu zaciąganych kredytów i pożyczek oraz emitowanych papierów wartościowych, o którym mowa w art. 212 pkt 6 uofp, został przekroczony. Przepis ten łą­czy się bezpośrednio z regulacją wskazaną w art. 91 ust. 1 uofp, który stanowi, że suma zaciągniętych kredytów
i pożyczek oraz zobowiązań z wyemitowanych papierów wartościowych, o których mowa w art. 89 ust. 1 i art. 90 uofp, nie może przekroczyć kwoty określonej w uchwale budżetowej jednostki samorządu terytorialnego.

W przedmiotowej sprawie kwota określonych uchwa­łami zobowiązań z tytułu kredytów i pożyczek jest 50 000 zł wyższa niż przewidziany w uchwale budżeto­wej limit. Przekroczenie limitu jest istotnym naruszeniem prawa.

Dla rozpatrywanej nieprawidłowości nie ma znacze­nia fakt, że organ wykonawczy gminy nie zawarł umów kredytowych na sumę wynikającą z podjętych uchwał, czyli że faktycznie przychody te nie były realizowane.

W takiej sytuacji nie suma faktycznie zaciągniętych zobowiązań, ale niezgodność pomiędzy zapisami uchwa­ły budżetowej a łączną kwotą zobowiązań z poszczegól­nych uchwał kredytowych jest kwalifikowana jako istot­ne naruszenie prawa. Naruszenie to dotyczy uchwały, w której limit ten zostanie przekroczony, czyli uchwały nr I/3/14 z 3 sierpnia 2014 r. na kwotę 200 000 zł.

Tym samym doszło do przekroczenia sumy zobowią­zań jednostki samorządu i niezgodności z planem przewi­dzianym w uchwale budżetowej.

Zasada uprzedniości budżetu zakłada, że wszelkie przychody i rozchody powinny być realizowane w kwo­tach przewidzianych w planie finansowym.

Realizacja przychodów nie oznacza jednak tylko wyłącznie faktycznego zawierania umów kredytowych, ale odnosi się do uprawnienia organu stanowiącego do podejmowania uchwał w sprawie planowania tego rodza­ju przychodów.

W tej sytuacji nie ma znaczenia fakt, że organ wyko­nawczy gminy nie zawarł umów kredytowych na sumę wynikającą z podjętych uchwał, ale na kwotę niższą, ponieważ w obrocie prawnym gminy pozostają uchwały, które dają podstawę do możliwości zawarcia dodatkowych umów kredytowych. Potencjalna możliwość zaciągnięcia takich zobowiązań stanowi sama w sobie zagrożenie dla przekroczenia limitów określonych w budżecie jednostki.

Wykładnia przepisu art. 91 ust. 1 uofp wskazuje, że ustalony obligatoryjny limit, będący sumą zaciągnię­tych kredytów i pożyczek oraz zobowiązań z wyemito­wanych papierów wartościowych, jest nieprzekraczalny zarówno na etapie planowania i podejmowania zakreślo­nych nim zobowiązań, jak i na etapie realizacji budżetu.

Warto zauważyć, że organ nadzoru, jakim jest RIO, bada zachowanie powyższego limitu zarówno na etapie działalności nadzorczej, jak i w trybie opiniowania moż­liwości spłaty kredytu lub pożyczki czy wykupu papie­rów wartościowych w przypadku ubiegania się jednostki samorządu terytorialnego o pozyskanie środków z tych tytułów.

W celu wyeliminowania nieprawidłowości niezbędna jest uchwała rady gminy zwiększająca kwotę przychodów w budżecie z tytułu kredytów i pożyczek lub uchwała zmieniająca jedną ze wskazanych uchwał, zmniejszająca kwotę zaciąganego kredytu lub pożyczki, tak aby ich suma nie przekraczała kwoty określonej w budżecie.

OSOBY ODPOWIEDZIALNE: Ustalenie osób odpo­wiedzialnych za omawianą nieprawidłowość sprowadza się właściwie do odpowiedzi na pytanie, kto jest pod­miotem odpowiedzialnym za przebieg procedury le­gislacyjnej w jednostce.

Oprócz powszechnie obowiązujących przepisów pra­wa w tym zakresie, a więc w przypadku gminy - ustawa z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (dalej: ustawa o samorządzie gminnym), znaczenie mają tutaj zapisy sta­tutu gminy, a w szczególnych wypadkach także pozostałe przepisy wewnętrzne jednostki.

Zgodnie z przepisem art. 22 ust. 1 ustawy o samorzą­dzie gminnym, organizację wewnętrzną oraz tryb pracy organów gminy określa statut gminy. Przepisem takim jest np. zarządzenie organu stanowiącego, tj. wójta gminy, ustanawiające procedurę legislacyjną w urzędzie gminy, która powinna zawierać regulacje w tym zakresie.

Projekt właściwej uchwały zgodnie z przepisem art. 30 ust. 2 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym przygotowu­je wójt jako organ wykonawczy. W praktyce czynności te wykonują pracownicy urzędu gminy, czyli jednostki orga­nizacyjnej obsługującej urząd wójta.

Projekt przygotowuje właściwa jednostka organizacyj­na urzędu gminy, np. referat (w praktyce odpowiedzialny za to pracownik referatu). Wskazane jest opiniowanie projektów aktów prawnych przez radcę prawnego.

Polecamy serwis: Nieprawidłowości

W większych jednostkach to właśnie dział prawny przygotowuje lub czynnie uczestniczy w przygotowaniu takiego projektu. Ze stosowną opinią radcy prawnego powinien on trafić pod obrady rady gminy w celu przed­stawienia na sesji. Sesję przygotowuje przewodniczący rady. Projekt uchwały powinien zostać przedłożony radzie wraz z uzasadnieniem, w którym należy wskazać potrzebę jej podjęcia.

Praktyka funkcjonowania gmin, szczególnie mniej­szych, wymusza niekiedy sytuację, gdy projekty uchwał o charakterze finansowym przygotowuje skarbnik gminy. Trudno uznać taką praktykę za niezgodną z prawem, o ile ma ona odzwierciedlenie w regulacjach wewnętrznych.

Trzeba jednak pamiętać, że skarbnikowi powinna być zapewniona fachowa pomoc w postaci obsługi komórki prawnej ewentualnie radcy prawnego.

W praktyce osobą odpowiedzialną na etapie przy­gotowania projektu uchwały w przedmiotowej spra­wie jest pracownik przygotowujący ten projekt.

Na etapie podejmowania uchwały trudno wskazać osobę odpowiedzialną, ponieważ przyjęcie uchwały jest kolegialną decyzją rady gminy.

Zgodnie z przepisem art. 14 ustawy o samorządzie gminnym, uchwały rady gminy zapadają zwykłą więk­szością głosów w obecności co najmniej połowy ustawo­wego składu rady, w głosowaniu jawnym, chyba że ustawa stanowi inaczej.

Nieprawidłowość powstała w wyniku nieuwzględnie­nia przy podjęciu uchwały o zaciągnięciu zobowiązania finansowego faktu przekroczenia limitu przewidzianego w uchwale budżetowej. W praktyce czuwać nad tym po­winien skarbnik gminy. Jego zachowanie można jednak rozpatrywać na gruncie odpowiedzialności dyscyplinar­nej/służbowej.

Wskazaną nieprawidłowość należy rozpatrywać tak­że w aspekcie odpowiedzialności z tytułu naruszenia dyscypliny finansów publicznych. Podstawą takiej od­powiedzialności są przepisy ustawy z 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (dalej: ustawa o naruszeniu dyscypliny fi­nansów publicznych). Zgodnie z przepisem art. 15 ustawy o naruszeniu dyscypliny finansów publicznych, narusze­niem dyscypliny jest zaciągnięcie zobowiązania bez upo­ważnienia określonego:

  • uchwałą budżetową,
  • planem finansowym

albo z przekroczeniem zakresu tego upoważnienia lub z naruszeniem przepisów dotyczących zaciągania zobo­wiązań przez jednostkę sektora finansów publicznych.

O odpowiedzialności można jednak mówić w przy­padku, gdy zobowiązanie zostanie faktycznie zaciągnięte. Samo podjęcie uchwały o zaciągnięciu zobowiązania przewyższającego kwotę określoną w uchwale budże­towej nie jest podstawą do pociągnięcia do takiej odpo­wiedzialności.

PODSTAWY PRAWNE

art. 89, art. 90, art. 91, art. 211, art. 212 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (j.t. Dz.U. z 2013 r. poz. 885; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 1146)
art. 14, art. 22 ust. 1, art. 30 ust. 2 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (j.t. Dz.U. z 2013 r. poz. 594; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 1072)
art. 15 ustawy z 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dy­scypliny finansów publicznych (j.t. Dz.U. z 2013 r. poz. 168)

Polecamy serwis: Rachunkowość budżetowa

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy paczkomat podlega podatkowi od nieruchomości?

Na to pytanie od stycznia 2025 r. szukają odpowiedzi zarówno gminy, jak i podatnicy. To dlatego w tej sprawie złożono interpelację poselską. Odpowiedzi na nią udzielił Minister Finansów. Przedstawił w niej stanowisko resortu i wskazał, że w sprawie nie ma zagrożenia.

Dochody samorządów w 2026 r. Sejm uchwalił ważną nowelizację

Przy wyliczaniu dochodów samorządów w roku 2026 używane będą zaktualizowane dane podatkowe. Uchwalona przez Sejm ustawa trafi teraz do Senatu.

Świadczenie mieszkaniowe w 2025 r. Terminy i wzór wniosku

W październiku 2025 r. weszły w życie przepisy ustawy nowelizującej zasady zakwaterowania m.in. funkcjonariuszy Policji. Z kolei nowe rozporządzenie MSWiA określa wzory wniosków świadczeń mieszkaniowych. Kiedy najlepiej złożyć wniosek?

Rząd policzył. W 2026 r. samorządy potrzebują ponad 154,7 mld zł [subwencja ogólna, potrzeby finansowe, dochody z PIT i CIT, korekta z tytułu zamożności]

W 2026 r. samorządy otrzymają łącznie z tytułu udziału w podatku PIT ponad 193,1 mld zł, a z tytułu udziału w CIT blisko 27,5 mld zł. Z kolei kwota potrzeb finansowych wszystkich samorządów wyniesie ponad 154,7 mld – wynika z wyliczeń resortu finansów. Za ministerstwem publikujemy wyliczenia dla poszczególnych JST.

REKLAMA

Podatek od środków transportowych w 2026 r. Ile będzie wynosił?

W przyszłym roku minimalne stawki podatku od środków transportowych będą takie same jak obecnie. Nowe obwieszczenie zostało opublikowane w Monitorze Polskim. Warto pamiętać, iż stawki podatku na dany rok ustala rada gminy. Jakie będą maksymalne kwoty? Kto płaci podatek od środków transportowych?

KSeF w jednostkach sektora finansów publicznych – obowiązki i wyzwania związane z wdrożeniem. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Zmagania z KSeF-em wchodzą w decydującą fazę. Jakie są największe obawy księgowych?

Choć do uruchomienia Krajowego Systemu e-Faktur pozostało zaledwie kilka miesięcy, większość księgowych wciąż nie czuje się pewnie. Z najnowszego badania SW Research dla fillup k24 wynika, że jedynie 3,5% ekspertów uważa się za w pełni przygotowanych, a aż 75% przyznaje, że nadchodzące tygodnie będą dla nich prawdziwym testem gotowości i odporności na stres.

ZUS: W 2026 r. przeciętne świadczenie wzrośnie do blisko 4320 zł miesięcznie

Plan Funduszu Ubezpieczeń Społecznych zakłada, że w 2026 r. liczba emerytów i rencistów zwiększy się o 123 tys. osób w porównaniu z 2025 r. Przeciętne świadczenie wzrośnie w przyszłym roku do blisko 4320 zł miesięcznie. O tych założeniach poinformował Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

REKLAMA

Podatki przez aplikację mObywatel? Warszawa wdraża cyfrowe płatności

Do końca roku ma zostać uruchomiona możliwość wniesienia niektórych opłat za pośrednictwem aplikacji mObywatel lub portalu mobywatel.gov.pl. Cyfrowe płatności obejmują m.in. podatek od nieruchomości, podatek rolny i podatek leśny.

Nagroda jubileuszowa w wyjaśnieniach RIO. Problem dodatków do pensji

Wyjaśnienia Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach: Jeśli w dniu nabycia prawa do nagrody jubileuszowej dodatek specjalny stanowi składnik wynagrodzenia pracownika i był otrzymywany przez okres dłuższy niż miesiąc należy go uwzględnić przy wyliczeniu nagrody jubileuszowej.

REKLAMA