REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nieprawidłowości w uchwałach jednostek samorządu terytorialnego dotyczących udzielania kredytów i pożyczek

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Adam Błaszko
doktor nauk prawnych; radca prawny
Rachunkowość budżetowa, nieprawidłowości
Rachunkowość budżetowa, nieprawidłowości

REKLAMA

REKLAMA

Limit, do którego jednostka może zaciągać zobowiązania finansowe, w których pojęciu mieszczą się kredyty i pożyczki oraz zobowiązania z wyemitowanych papierów wartościowych, zazwyczaj obligacji komunalnych, to - według wskazania ustawodawcy - ich suma. Suma ta wyraża się w kwocie określonej w uchwale budżetowej.

OPIS NIEPRAWIDŁOWOŚCI: Rada gminy w 2014 r. pod­jęła trzy uchwały w sprawie zaciągnięcia pożyczek i kredytów długoterminowych łącznie na kwo­tę 1 200 000 zł:

REKLAMA

  • uchwała nr I/1/14 z 6 maja 2014 r. na kwotę 700 000 zł,
  • uchwała nr I/2/14 z 10 czerwca 2014 r. na kwotę 300 000 zł,
  • uchwała nr I/3/14 z 3 sierpnia 2014 r. na kwotę 200 000 zł,

Zgodnie z przepisem art. 89 rada gminy uzyskała opinię właściwej Regionalnej Izby Obrachunko­wej (dalej: RIO) o możliwości spłaty ww. zobowiązań. W uchwale budżetowej na 2014 r. przychody z tytułu zaciąganych pożyczek i kredytów wynoszą 1 150 000 zł.

Podejmując uchwałę nr I/3/14 z 3 sierpnia 2014 r. w sprawie zaciągnięcia kredytu długoterminowego, naruszono przepis art. 91 ust. 1 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (dalej: uofp

KOMENTARZ: Zgodnie z przepisem art. 89 ust. 1 uofp, jednostki samorządu terytorialnego mogą zaciągać kre­dyty i pożyczki na:

  • pokrycie występującego w ciągu roku przejściowego deficytu budżetu jednostki samorządu terytorialnego,
  • finansowanie planowanego deficytu budżetu jednost­ki samorządu terytorialnego,
  • spłatę wcześniej zaciągniętych zobowiązań z tytułu emisji papierów wartościowych oraz zaciągniętych pożyczek i kredytów,
  • wyprzedzające finansowanie działań finansowanych ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej. Zaciągnięcie takiego zobowiązania wymaga podjęcia odrębnej uchwały przez organ stanowiący jednostki sa­morządu terytorialnego i ujęcia kwoty tych zobowiązań w uchwale budżetowej.

Zobacz również: Klasyfikacja budżetowa 2016

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Przepis art. 91 ust. 1 uofp stanowi, że suma zaciąg­niętych kredytów i pożyczek oraz zobowiązań z wy­emitowanych papierów wartościowych, o których mowa w art. 89 ust. 1 i art. 90 uofp, nie może przekroczyć kwo­ty określonej w uchwale budżetowej jednostki samorządu terytorialnego. Dotyczy to oczywiście konkretnego roku budżetowego.

Limit, do którego jednostka może zaciągać zobowią­zania finansowe, w których pojęciu mieszczą się kredyty i pożyczki oraz zobowiązania z wyemitowanych papie­rów wartościowych, zazwyczaj obligacji komunalnych, to - według wskazania ustawodawcy - ich suma. Suma ta wyraża się w kwocie określonej w uchwale budżetowej.

Zgodnie z przepisem art. 211 ust. 5 uofp, uchwała budżetowa składa się z budżetu jednostki samorządu te­rytorialnego i załączników. Z kolei przepis art. 212 uofp wskazuje, że uchwała budżetowa określa m.in.:

  • łączną kwotę planowanych przychodów budżetu jed­nostki samorządu terytorialnego,
  • łączną kwotę planowanych rozchodów budżetu jed­nostki samorządu terytorialnego,
  • limit zobowiązań z tytułu zaciąganych kredytów i po­życzek oraz emitowanych papierów wartościowych, o których mowa w art. 89 ust. 1 i art. 90 uofp,
  • kwotę wydatków przypadających do spłaty w danym roku budżetowym, zgodnie z zawartą umową, z tytu­łu poręczeń i gwarancji udzielonych przez jednostkę samorządu terytorialnego.

W opisywanym stanie faktycznym tzw. limit zobo­wiązań z tytułu zaciąganych kredytów i pożyczek oraz emitowanych papierów wartościowych, o którym mowa w art. 212 pkt 6 uofp, został przekroczony. Przepis ten łą­czy się bezpośrednio z regulacją wskazaną w art. 91 ust. 1 uofp, który stanowi, że suma zaciągniętych kredytów
i pożyczek oraz zobowiązań z wyemitowanych papierów wartościowych, o których mowa w art. 89 ust. 1 i art. 90 uofp, nie może przekroczyć kwoty określonej w uchwale budżetowej jednostki samorządu terytorialnego.

W przedmiotowej sprawie kwota określonych uchwa­łami zobowiązań z tytułu kredytów i pożyczek jest 50 000 zł wyższa niż przewidziany w uchwale budżeto­wej limit. Przekroczenie limitu jest istotnym naruszeniem prawa.

Dla rozpatrywanej nieprawidłowości nie ma znacze­nia fakt, że organ wykonawczy gminy nie zawarł umów kredytowych na sumę wynikającą z podjętych uchwał, czyli że faktycznie przychody te nie były realizowane.

W takiej sytuacji nie suma faktycznie zaciągniętych zobowiązań, ale niezgodność pomiędzy zapisami uchwa­ły budżetowej a łączną kwotą zobowiązań z poszczegól­nych uchwał kredytowych jest kwalifikowana jako istot­ne naruszenie prawa. Naruszenie to dotyczy uchwały, w której limit ten zostanie przekroczony, czyli uchwały nr I/3/14 z 3 sierpnia 2014 r. na kwotę 200 000 zł.

Tym samym doszło do przekroczenia sumy zobowią­zań jednostki samorządu i niezgodności z planem przewi­dzianym w uchwale budżetowej.

Zasada uprzedniości budżetu zakłada, że wszelkie przychody i rozchody powinny być realizowane w kwo­tach przewidzianych w planie finansowym.

Realizacja przychodów nie oznacza jednak tylko wyłącznie faktycznego zawierania umów kredytowych, ale odnosi się do uprawnienia organu stanowiącego do podejmowania uchwał w sprawie planowania tego rodza­ju przychodów.

W tej sytuacji nie ma znaczenia fakt, że organ wyko­nawczy gminy nie zawarł umów kredytowych na sumę wynikającą z podjętych uchwał, ale na kwotę niższą, ponieważ w obrocie prawnym gminy pozostają uchwały, które dają podstawę do możliwości zawarcia dodatkowych umów kredytowych. Potencjalna możliwość zaciągnięcia takich zobowiązań stanowi sama w sobie zagrożenie dla przekroczenia limitów określonych w budżecie jednostki.

Wykładnia przepisu art. 91 ust. 1 uofp wskazuje, że ustalony obligatoryjny limit, będący sumą zaciągnię­tych kredytów i pożyczek oraz zobowiązań z wyemito­wanych papierów wartościowych, jest nieprzekraczalny zarówno na etapie planowania i podejmowania zakreślo­nych nim zobowiązań, jak i na etapie realizacji budżetu.

Warto zauważyć, że organ nadzoru, jakim jest RIO, bada zachowanie powyższego limitu zarówno na etapie działalności nadzorczej, jak i w trybie opiniowania moż­liwości spłaty kredytu lub pożyczki czy wykupu papie­rów wartościowych w przypadku ubiegania się jednostki samorządu terytorialnego o pozyskanie środków z tych tytułów.

W celu wyeliminowania nieprawidłowości niezbędna jest uchwała rady gminy zwiększająca kwotę przychodów w budżecie z tytułu kredytów i pożyczek lub uchwała zmieniająca jedną ze wskazanych uchwał, zmniejszająca kwotę zaciąganego kredytu lub pożyczki, tak aby ich suma nie przekraczała kwoty określonej w budżecie.

OSOBY ODPOWIEDZIALNE: Ustalenie osób odpo­wiedzialnych za omawianą nieprawidłowość sprowadza się właściwie do odpowiedzi na pytanie, kto jest pod­miotem odpowiedzialnym za przebieg procedury le­gislacyjnej w jednostce.

Oprócz powszechnie obowiązujących przepisów pra­wa w tym zakresie, a więc w przypadku gminy - ustawa z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (dalej: ustawa o samorządzie gminnym), znaczenie mają tutaj zapisy sta­tutu gminy, a w szczególnych wypadkach także pozostałe przepisy wewnętrzne jednostki.

Zgodnie z przepisem art. 22 ust. 1 ustawy o samorzą­dzie gminnym, organizację wewnętrzną oraz tryb pracy organów gminy określa statut gminy. Przepisem takim jest np. zarządzenie organu stanowiącego, tj. wójta gminy, ustanawiające procedurę legislacyjną w urzędzie gminy, która powinna zawierać regulacje w tym zakresie.

Projekt właściwej uchwały zgodnie z przepisem art. 30 ust. 2 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym przygotowu­je wójt jako organ wykonawczy. W praktyce czynności te wykonują pracownicy urzędu gminy, czyli jednostki orga­nizacyjnej obsługującej urząd wójta.

Projekt przygotowuje właściwa jednostka organizacyj­na urzędu gminy, np. referat (w praktyce odpowiedzialny za to pracownik referatu). Wskazane jest opiniowanie projektów aktów prawnych przez radcę prawnego.

Polecamy serwis: Nieprawidłowości

W większych jednostkach to właśnie dział prawny przygotowuje lub czynnie uczestniczy w przygotowaniu takiego projektu. Ze stosowną opinią radcy prawnego powinien on trafić pod obrady rady gminy w celu przed­stawienia na sesji. Sesję przygotowuje przewodniczący rady. Projekt uchwały powinien zostać przedłożony radzie wraz z uzasadnieniem, w którym należy wskazać potrzebę jej podjęcia.

Praktyka funkcjonowania gmin, szczególnie mniej­szych, wymusza niekiedy sytuację, gdy projekty uchwał o charakterze finansowym przygotowuje skarbnik gminy. Trudno uznać taką praktykę za niezgodną z prawem, o ile ma ona odzwierciedlenie w regulacjach wewnętrznych.

Trzeba jednak pamiętać, że skarbnikowi powinna być zapewniona fachowa pomoc w postaci obsługi komórki prawnej ewentualnie radcy prawnego.

W praktyce osobą odpowiedzialną na etapie przy­gotowania projektu uchwały w przedmiotowej spra­wie jest pracownik przygotowujący ten projekt.

Na etapie podejmowania uchwały trudno wskazać osobę odpowiedzialną, ponieważ przyjęcie uchwały jest kolegialną decyzją rady gminy.

Zgodnie z przepisem art. 14 ustawy o samorządzie gminnym, uchwały rady gminy zapadają zwykłą więk­szością głosów w obecności co najmniej połowy ustawo­wego składu rady, w głosowaniu jawnym, chyba że ustawa stanowi inaczej.

Nieprawidłowość powstała w wyniku nieuwzględnie­nia przy podjęciu uchwały o zaciągnięciu zobowiązania finansowego faktu przekroczenia limitu przewidzianego w uchwale budżetowej. W praktyce czuwać nad tym po­winien skarbnik gminy. Jego zachowanie można jednak rozpatrywać na gruncie odpowiedzialności dyscyplinar­nej/służbowej.

Wskazaną nieprawidłowość należy rozpatrywać tak­że w aspekcie odpowiedzialności z tytułu naruszenia dyscypliny finansów publicznych. Podstawą takiej od­powiedzialności są przepisy ustawy z 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (dalej: ustawa o naruszeniu dyscypliny fi­nansów publicznych). Zgodnie z przepisem art. 15 ustawy o naruszeniu dyscypliny finansów publicznych, narusze­niem dyscypliny jest zaciągnięcie zobowiązania bez upo­ważnienia określonego:

  • uchwałą budżetową,
  • planem finansowym

albo z przekroczeniem zakresu tego upoważnienia lub z naruszeniem przepisów dotyczących zaciągania zobo­wiązań przez jednostkę sektora finansów publicznych.

O odpowiedzialności można jednak mówić w przy­padku, gdy zobowiązanie zostanie faktycznie zaciągnięte. Samo podjęcie uchwały o zaciągnięciu zobowiązania przewyższającego kwotę określoną w uchwale budże­towej nie jest podstawą do pociągnięcia do takiej odpo­wiedzialności.

PODSTAWY PRAWNE

art. 89, art. 90, art. 91, art. 211, art. 212 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (j.t. Dz.U. z 2013 r. poz. 885; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 1146)
art. 14, art. 22 ust. 1, art. 30 ust. 2 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (j.t. Dz.U. z 2013 r. poz. 594; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 1072)
art. 15 ustawy z 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dy­scypliny finansów publicznych (j.t. Dz.U. z 2013 r. poz. 168)

Polecamy serwis: Rachunkowość budżetowa

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe limity temperatur w pracy od 2027 roku. Co zmieni projekt rozporządzenia MRPiPS?

Od 1 stycznia 2027 r. pracodawców czekają nowe obowiązki w związku z temperaturą w miejscu pracy. Projekt rozporządzenia MRPiPS przewiduje wprowadzenie maksymalnych limitów temperatur zarówno w pomieszczeniach, jak i przy pracach na otwartej przestrzeni.

Likwidacja szkół a prawo nauczycieli do odprawy

Nadchodzi niż demograficzny, a wraz z nim problemy w systemie edukacji. Wiele placówek nie będzie mogło w przyszłym roku szkolnym kontynuować działalności, a inne będą musiały ograniczyć jej rozmiary. To oczywiście bezpośrednio wpłynie na sytuację nauczycieli.

Pilotaż skróconego czasu pracy 2025. Można uzyskać do 1 mln zł wsparcia na wdrożenie w organizacji [Nabór wniosków od 14 sierpnia 2025]

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej ogłosiło zasady udziału w pilotażu skróconego czasu pracy. Nabór wniosków rozpocznie się 14 sierpnia 2025 roku. Pracodawcy mogą uzyskać do 1 mln zł wsparcia.

Dzień Ojca 2025: Coraz więcej ojców korzysta z urlopów rodzicielskich i ojcowskich

Z okazji Dnia Ojca ( 23 czerwca) przypominamy, że tata – podobnie jak mama – ma prawo do urlopu po narodzinach dziecka. Ojcowie coraz chętniej korzystają z przysługujących im świadczeń: urlopu ojcowskiego, macierzyńskiego (po 14 tygodniach) i rodzicielskiego. Komu i kiedy przysługuje zasiłek? Ile trwa urlop?

REKLAMA

ZUS otwarty 20 czerwca 2025 r. – placówki i infolinia czynne do godz. 15:00

Choć 20 czerwca wiele osób planuje urlop po czwartkowym święcie Bożego Ciała, Zakład Ubezpieczeń Społecznych nie zmienia trybu pracy. Tego dnia wszystkie placówki ZUS będą funkcjonować normalnie – jak w każdy roboczy piątek. Infolinia będzie działać krócej, gdyż do godz. 15:00.

Renta wdowia 2025: terminy wypłat, kiedy decyzja o przyznaniu lub odmowie. Kluczowa data to 1 lipca 2025 r.

Już 1 lipca 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozpocznie wysyłkę decyzji w sprawie przyznania lub odmowy renty wdowiej. Jest to kluczowa data, gdyż część uprawnionych otrzyma wtedy świadczenie. Jak poinformował na swojej stronie internetowej ZUS pozostałe terminy wypłaty renty wdowiej to: 6-go, 10-go, 15-go, 20-go i 25-go dnia miesiąca.

Zmiana terminu wypłaty ekwiwalentu za urlop [PROJEKT MRPiPS z 10 czerwca 2025]

W środę, 11 czerwca 2025 r. do uzgodnień, konsultacji publicznych i opiniowania trafił projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych. Projekt zakłada m.in. zmianę przepisów dotyczących wypłaty ekwiwalenty za urlop.

Podwyżki pracowników samorządowych z wyrównaniem od 1 marca 2025 r. Rozporządzenie w Dzienniku Ustaw [STAWKI]

30 maja 2025 r. w Dzienniku Ustaw RP zostało opublikowane rozporządzenie podwyższające kwoty minimalnego miesięcznego poziomu wynagrodzenia zasadniczego pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę. Rozporządzenie koryguje także katalog stanowisk.

REKLAMA

Umowa o pracę w celu przygotowania zawodowego. Co powinna zawierać?

Kodeks pracy reguluje m.in. kwestie dotyczące zatrudniania pracowników młodocianych. Młodocianym jest osoba, która ukończyła 15 lat, ale ma poniższej 18 lat. Co powinna zawierać umowa w celu przygotowania zawodowego?

ZFŚS: Do 31 maja 2025 r. pracodawcy muszą przekazać 75% odpisu – co warto wiedzieć?

Do 31 maja 2025 r. pracodawcy mają czas na przekazanie 75 proc. odpisu na na rachunek bankowy Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Kto ma obowiązek tworzenia ZFŚS? Jak nalicza się odpisy podstawowe?

REKLAMA