REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kontrole RIO: Niestandardowe instrumenty finansowe zagrażają stabilności finansów JST

Subskrybuj nas na Youtube
Kontrole RIO: Niestandardowe instrumenty finansowe zagrażają stabilności finansów JST /fot. Fotolia
Kontrole RIO: Niestandardowe instrumenty finansowe zagrażają stabilności finansów JST /fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Samorządy coraz częściej sięgają po niestandardowe instrumenty finansowania zadłużenia. Część z nich ma na celu obejście przepisów o finansach publicznych i limity zadłużenia. Coraz częściej jednak takie działania są badane przez ograny kontrolne i organy ścigania.

Sytuacja finansowa większości jednostek samorządu terytorialnego (JST) się pogarsza. Problem ten dotyczy szczególnie gmin i powiatów o niewielkich budżetach i wskaźnikach zadłużenia określonych w art. 242 i 243 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (dalej: u.f.p.) bliskich przekroczenia bądź już przekroczonych. Władze samorządowe, chcąc ukryć stan faktyczny, coraz częściej korzystają z tzw. niestandardowych instrumentów finansowych. Niestandardowe instrumenty finansowe nie są w sposób formalny zdefiniowane, mieszczą się w kategorii umów nienazwanych o terminie zapłaty dłuższym niż rok, związanych z finansowaniem usług, dostaw, robót budowlanych i które powodują skutki ekonomiczne podobne do umowy pożyczki lub kredytu. Łączy je jedno: te instrumenty finansowe nie podlegają regułom finansów publicznych wprowadzającym mechanizmy ograniczające zadłużenie JST i są bardzo drogie.

REKLAMA

Zobacz serwis: Sprawozdawczość

Niestandardowe instrumenty finansowe

REKLAMA

Szerokie stosowanie niestandardowych mechanizmów spowoduje, że coraz większa część kwoty długu samorządów znajdzie się poza zakresem mechanizmów kontrolnych określonych w art. 242–243 u.f.p., co stawia pod znakiem zapytania sens ich istnienia. Problem ten został już zidentyfikowany i przeanalizowany przez Krajową Radę Regionalnych Izb Obrachunkowych (KR RIO), a efektem tego jest interesujący raport „Niestandardowe instrumenty finansowania potrzeb budżetowych jednostek samorządu terytorialnego” Łódź 2016. Przeprowadzone przez RIO kontrole, działalność nadzorcza, jak również analiza dostępnych informacji, pozwoliło ustalić najczęstsze konstrukcje niestandardowych instrumentów finansowych, do których należą:

1) finansowanie kapitałowe – samorząd zakłada spółkę i wnosi kapitał pozwalający jej zrealizować określone przedsięwzięcia. Samorząd poprzez spółkę realnie spłaca zobowiązanie zaciągnięte przez nią, a obciążenia z tego tytułu ujmowane są w budżecie jako wydatki majątkowe;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

2) sprzedaż zwrotna – instytucja finansowa nabywa od JST nieruchomość przy jednoczesnym zawarciu przez strony przedwstępnej umowy sprzedaży tej nieruchomości, na mocy której JST zobowiązuje się ją nabyć „powrotnie” po cenie sprzedaży. Do momentu sprzedaży zwrotnej nieruchomość finansowana jest przez instytucję finansową (właściciela) i jest udostępniana odpłatnie na rzecz JST. Cena sprzedaży jest przychodem JST, ujmowanym w budżecie jako dochód ze sprzedaży majątku, odkupienie nieruchomości przez JST jest faktycznie spłatą udostępnionego kapitału, czyli rozchodem, ale w budżecie operacja ta zostanie ujęta jako wydatek majątkowy. Zapłata czynszu stanowi faktycznie wydatki związane z obsługą długu, a ujęta zostanie w budżecie jako wydatki z tytułu najmu, dzierżawy;

3) leasing zwrotny – zakłada finansowanie dłużne oparte na odpłatnym i wzajemnym przenoszeniu praw majątkowych w celu uwolnienia kapitału bez uszczerbku dla dotychczasowych uprawnień do korzystania z rzeczy. Zawierając umowę leasingu, finansujący zobowiązuje się do nabycia rzeczy od zbywcy na warunkach określonych w umowie i oddanie korzystającemu do używania albo używania i pobierania pożytków, a korzystający zobowiązuje się zapłacić finansującemu w ratach wynagrodzenie pieniężne, równe co najmniej cenie lub wynagrodzeniu z tytułu nabycia rzeczy przez finansującego. Leasing zwrotny funkcjonuje na podstawie umowy sprzedaży (art. 535 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny; dalej: k.c.) oraz umowy leasingu (art. 7091 k.c.). Wpływ środków ze sprzedaży składnika majątkowego ujęty zostaje jako dochód majątkowy, a zapłata za powrotne przeniesienie własności – jako wydatek majątkowy. Opłaty ponoszone w okresie leasingu w zależności od sytuacji mogą mieć charakter wydatków bieżących lub majątkowych;

4) płatność ratalna – zakłada wykupienie przez instytucję finansową wierzytelności od wystawcy faktury i ustalenie harmonogramu jej spłaty przez JST. W przypadku gdy faktura dotyczy robót budowlanych lub dostaw środków trwałych, ratalne płatności mają charakter wydatku majątkowego;

5) subrogacja – jej podstawą jest art. 518 k.c., który stanowi, że osoba trzecia spłacająca wierzyciela, nabywa spłaconą wierzytelność do wysokości dokonanej zapłaty i wchodzi w prawa wierzyciela. Spłata na rzecz instytucji finansowej w budżecie ujmowana jest – w zależności od charakteru zaspokojonego zobowiązania – jako wydatek bieżący lub majątkowy.

Przeczytaj w INFORLEX.PL Sektor publiczny cały artykuł: Kontrole RIO: Niestandardowe instrumenty finansowe zagrażają stabilności finansów JST

Dowiedz się jakie były ustalenia kontroli RIO.

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nie można być jednocześnie wójtem i prezydentem Rzeczypospolitej

Wybory prezydenckie zbliżają się wielkimi krokami – głosować w nich będziemy już 18 maja br. Jednym ze startujących w nich kandydatów jest prezydent Warszawy. Pojawia się pytanie: kto zastąpi urzędującego prezydenta miasta (burmistrza, wójta) na tym stanowisku, jeżeli zostanie on wybrany i obejmie urząd Prezydenta Rzeczypospolitej? Prawo bowiem jednoznacznie wskazuje, że nie można być jednocześnie włodarzem gminy i państwa.

Podatek od deszczówki. Czy powstanie linia orzecznicza?

Gminy wydają decyzje o ustalanie opłaty za zmniejszenie naturalnej retencji. Właściciele nieruchomości skarżą je do sądu – i okazuje się, że gminy wygrywają.

MRPiPS przeprowadzi pilotaż dotyczący skrócenia czasu pracy. Skrócenie czasu pracy nie może wpłynąć na obniżenie wynagrodzeń

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej ogłosiło rozpoczęcie ogólnopolskiego pilotażu skróconego czasu pracy. Jest to odpowiedź na zmieniające się realia rynku pracy, wyzwania związane z automatyzacją i potrzebę zwiększenia efektywności pracy – przy jednoczesnym zachowaniu pełnych wynagrodzeń.

Do 20 maja 2025 r. przedsiębiorcy opodatkowani podatkiem liniowym skalą podatkową lub ryczałtem ewidencjonowanym mają czas na rozliczenie składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy opodatkowani podatkiem liniowym skalą podatkową lub ryczałtem ewidencjonowanym do 20 maja 2025 roku mogą złożyć roczne rozliczenie składki zdrowotnej za 2024 r. Rozliczenie roczne trzeba przekazać w dokumencie za kwiecień 2025 r.

REKLAMA

Obowiązki wynikające z rocznego rozliczenia podatkowego przedsiębiorcy prowadzącego jednoosobową działalność gospodarczą (JDG) [WAŻNE TERMINY]

Jakie obowiązki wynikające z rocznego rozliczenia podatkowego ciążą na przedsiębiorcach prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą? O czym osoby prowadzące JDG powinny pamiętać? Jakie są obowiązujące terminy?

ZUS ostrzega przed fałszywymi telefonami i apeluje o zachowanie szczególnej ostrożności

Zakład Ubezpieczeń Społecznych ostrzega przed fałszywymi telefonami. Chodzi o potwierdzenie zmiany numeru telefonu w ZUS lub na PUE/eZUS. ZUS apeluje o zachowanie szczególnej ostrożności podczas rozmów telefonicznych.

Dodatek za pracę w nocy od 1 kwietnia 2025 r.

Osoby pracujące w nocy mogą liczyć na dodatek z tytułu wykonywania pracy w porze nocnej. Ile będzie wynosił dodatek za pracę w nocy w kwietniu? Czy ulegnie zmianie? Za pracę w jakich godzinach przysługuje?

Świadczenie rehabilitacyjne a potrącenia dobrowolne. Stanowisko ZUS

Świadczenie rehabilitacyjne a potrącenia dobrowolne. Jak wygląda kwestia potrąceń dobrowolnych z wynagrodzenia na pakiety medyczne, czy dodatkowego ubezpieczenia? Odpowiedź Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

REKLAMA

Od 1 marca 2025 r. nowe, wyższe stawki kosztów realizacji zadań związanych z przyznaniem Karty Dużej Rodziny

Zgodnie z art. 29 Ustawy o Karcie Dużej Rodziny, realizacja zadań gminy związanych z przyznaniem Karty Dużej Rodziny należy do zadań z zakresu administracji rządowej. Od 1 marca 2025 r. obowiązują nowe stawki.

Badania lekarskie: Kto nie podlega wstępnym badaniom lekarskim?

Zgodnie z Kodeksem pracy, każdy pracownik podlega badaniom lekarskim. Wyróżnić można badania wstępne, badania okresowe oraz kontrolne badania lekarskie. Kiedy nie trzeba wykonywać wstępnych badań lekarskich?

REKLAMA