REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kontrole RIO: Niestandardowe instrumenty finansowe zagrażają stabilności finansów JST

Subskrybuj nas na Youtube
Kontrole RIO: Niestandardowe instrumenty finansowe zagrażają stabilności finansów JST /fot. Fotolia
Kontrole RIO: Niestandardowe instrumenty finansowe zagrażają stabilności finansów JST /fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Samorządy coraz częściej sięgają po niestandardowe instrumenty finansowania zadłużenia. Część z nich ma na celu obejście przepisów o finansach publicznych i limity zadłużenia. Coraz częściej jednak takie działania są badane przez ograny kontrolne i organy ścigania.

Sytuacja finansowa większości jednostek samorządu terytorialnego (JST) się pogarsza. Problem ten dotyczy szczególnie gmin i powiatów o niewielkich budżetach i wskaźnikach zadłużenia określonych w art. 242 i 243 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (dalej: u.f.p.) bliskich przekroczenia bądź już przekroczonych. Władze samorządowe, chcąc ukryć stan faktyczny, coraz częściej korzystają z tzw. niestandardowych instrumentów finansowych. Niestandardowe instrumenty finansowe nie są w sposób formalny zdefiniowane, mieszczą się w kategorii umów nienazwanych o terminie zapłaty dłuższym niż rok, związanych z finansowaniem usług, dostaw, robót budowlanych i które powodują skutki ekonomiczne podobne do umowy pożyczki lub kredytu. Łączy je jedno: te instrumenty finansowe nie podlegają regułom finansów publicznych wprowadzającym mechanizmy ograniczające zadłużenie JST i są bardzo drogie.

REKLAMA

Zobacz serwis: Sprawozdawczość

Niestandardowe instrumenty finansowe

REKLAMA

Szerokie stosowanie niestandardowych mechanizmów spowoduje, że coraz większa część kwoty długu samorządów znajdzie się poza zakresem mechanizmów kontrolnych określonych w art. 242–243 u.f.p., co stawia pod znakiem zapytania sens ich istnienia. Problem ten został już zidentyfikowany i przeanalizowany przez Krajową Radę Regionalnych Izb Obrachunkowych (KR RIO), a efektem tego jest interesujący raport „Niestandardowe instrumenty finansowania potrzeb budżetowych jednostek samorządu terytorialnego” Łódź 2016. Przeprowadzone przez RIO kontrole, działalność nadzorcza, jak również analiza dostępnych informacji, pozwoliło ustalić najczęstsze konstrukcje niestandardowych instrumentów finansowych, do których należą:

1) finansowanie kapitałowe – samorząd zakłada spółkę i wnosi kapitał pozwalający jej zrealizować określone przedsięwzięcia. Samorząd poprzez spółkę realnie spłaca zobowiązanie zaciągnięte przez nią, a obciążenia z tego tytułu ujmowane są w budżecie jako wydatki majątkowe;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

2) sprzedaż zwrotna – instytucja finansowa nabywa od JST nieruchomość przy jednoczesnym zawarciu przez strony przedwstępnej umowy sprzedaży tej nieruchomości, na mocy której JST zobowiązuje się ją nabyć „powrotnie” po cenie sprzedaży. Do momentu sprzedaży zwrotnej nieruchomość finansowana jest przez instytucję finansową (właściciela) i jest udostępniana odpłatnie na rzecz JST. Cena sprzedaży jest przychodem JST, ujmowanym w budżecie jako dochód ze sprzedaży majątku, odkupienie nieruchomości przez JST jest faktycznie spłatą udostępnionego kapitału, czyli rozchodem, ale w budżecie operacja ta zostanie ujęta jako wydatek majątkowy. Zapłata czynszu stanowi faktycznie wydatki związane z obsługą długu, a ujęta zostanie w budżecie jako wydatki z tytułu najmu, dzierżawy;

3) leasing zwrotny – zakłada finansowanie dłużne oparte na odpłatnym i wzajemnym przenoszeniu praw majątkowych w celu uwolnienia kapitału bez uszczerbku dla dotychczasowych uprawnień do korzystania z rzeczy. Zawierając umowę leasingu, finansujący zobowiązuje się do nabycia rzeczy od zbywcy na warunkach określonych w umowie i oddanie korzystającemu do używania albo używania i pobierania pożytków, a korzystający zobowiązuje się zapłacić finansującemu w ratach wynagrodzenie pieniężne, równe co najmniej cenie lub wynagrodzeniu z tytułu nabycia rzeczy przez finansującego. Leasing zwrotny funkcjonuje na podstawie umowy sprzedaży (art. 535 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny; dalej: k.c.) oraz umowy leasingu (art. 7091 k.c.). Wpływ środków ze sprzedaży składnika majątkowego ujęty zostaje jako dochód majątkowy, a zapłata za powrotne przeniesienie własności – jako wydatek majątkowy. Opłaty ponoszone w okresie leasingu w zależności od sytuacji mogą mieć charakter wydatków bieżących lub majątkowych;

4) płatność ratalna – zakłada wykupienie przez instytucję finansową wierzytelności od wystawcy faktury i ustalenie harmonogramu jej spłaty przez JST. W przypadku gdy faktura dotyczy robót budowlanych lub dostaw środków trwałych, ratalne płatności mają charakter wydatku majątkowego;

5) subrogacja – jej podstawą jest art. 518 k.c., który stanowi, że osoba trzecia spłacająca wierzyciela, nabywa spłaconą wierzytelność do wysokości dokonanej zapłaty i wchodzi w prawa wierzyciela. Spłata na rzecz instytucji finansowej w budżecie ujmowana jest – w zależności od charakteru zaspokojonego zobowiązania – jako wydatek bieżący lub majątkowy.

Przeczytaj w INFORLEX.PL Sektor publiczny cały artykuł: Kontrole RIO: Niestandardowe instrumenty finansowe zagrażają stabilności finansów JST

Dowiedz się jakie były ustalenia kontroli RIO.

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przeciętne wynagrodzenie w II kwartale 2025 r. wyniosło 8 748,63 zł [GUS]

Główny Urząd Statystycznym ogłosił wysokość przeciętnego wynagrodzenia w II kwartale 2025 r. Z komunikatu wynika, że przeciętne wynagrodzenie w drugim kwartale 2025 r. wynosiło 8748,63 zł.

Pożyczki z ZFŚS – czy można je umorzyć? Wyjaśnienia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia, że umorzenie pożyczek z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych może nastąpić wyłącznie w ramach regulaminu funduszu, a nie na podstawie uchwały rady gminy.

PPK i dodatki motywacyjne: gminy muszą płacić ze swojego budżetu – wyjaśnia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia: wydatki na PPK od dodatków motywacyjnych wypłacanych pracownikom pomocy społecznej nie są objęte rządowym dofinansowaniem i muszą być finansowane z budżetu gminy. Wyjaśnienia pojawiły się po interwencji Brzeszcz – mówi prezes RIO Jolanta Nowakowska.

Co z podatkiem od nieruchomości, gdy brakuje dachu?

Trwałe i całkowite usunięcie dachu z budynku powoduje, że przestaje on być uznawany za budynek w rozumieniu ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Tym samym przestaje podlegać opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości. Nie powstaje również nowy przedmiot opodatkowania, jakim jest budowla – ponieważ nie są spełnione przesłanki ustawowe.

REKLAMA

Klasyfikacja i ewidencja wydatku na opłatę za kontrolę sanitarną

Jednostka budżetowa otrzymała decyzję w celu uiszczenia opłaty za przeprowadzoną kontrolę sanitarną, w wyniku której stwierdzono naruszenia wymagań higienicznych i zdrowotnych (art. 36 ust 1 i 2 ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej). Opłata obejmuje wynagrodzenie pracownika, koszty bezpośrednie i pośrednie. W jakim paragrafie klasyfikacji budżetowej oraz na jakich kontach należy ująć ten wydatek?

PIP z nowymi kompetencjami. Reformę zaplanowano na 2026 rok

Możliwość pozyskiwania danych z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i prowadzenia zdalnych kontroli - to najważniejsze uprawnienia, jakie uzyska Państwowa Inspekcja Pracy. Czy deregulacja wpłynie na ograniczenie liczby kontroli?

Brak podpisu na dokumencie. Czy to dowód winy głównego księgowego?

W przypadku stwierdzenia braku podpisu głównego księgowego na dokumencie trzeba ustalić, czy jest to brak zawiniony, czy też nie, i przez kogo.

Zmiana wymiaru czasu pracy. Jaki wymiar urlopu? [Przykłady]

Jak ustalić wymiar urlopu dla pracownika, któremu w trakcie roku kalendarzowego zmieniła się wielkość etatu? Czy przepisy Kodeksu pracy regulują te kwestie?

REKLAMA

Przedsiębiorcy nie będą mieli obowiązku archiwizacji zgłoszeń do ubezpieczeń [Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy]

15 lipca 2025 roku, Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, znany jako UDER42. Nowe przepisy znoszą obowiązek przechowywania papierowych zgłoszeń do ZUS, co ma odciążyć ponad 2,3 mln płatników składek.

IOD w wykazie stanowisk urzędniczych służby cywilnej?

Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych po raz kolejny zaapelował o wyodrębnienie stanowiska Inspektora Ochrony Danych w wykazie stanowisk urzędniczych w służbie cywilnej. PUODO podkreśla, iż jest to kluczowe dla należytego wykonywania tej funkcji.

REKLAMA