Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wspólna księgowość jednostek organizacyjnych w 2016 r.

Piotr Wieczorek
Szkoleniowiec, właściciel firmy doradczej, specjalista ds. rachunkowości. Audytor wewnętrzny Systemu Zarządzania Jakością wg Normy ISO 9001-2008. Praktyk kontroli z doświadczeniem od 2002 r. Niezależny ekspert w zakresie organizacji rachunkowości zgodnej ze standardami i kontroli z uwzględnieniem aspektów prawnych i merytorycznych, chętnie podejmujący trudne tematy. Autor wielu publikacji.
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Księgowy, kalkulator
Księgowy, kalkulator
fot. Fotolia
Wspólna obsługa księgowa jednostek organizacyjnych (i nie tylko) samorządów od 1 stycznia 2016 r. będzie w końcu w pełni legalna. Do tej pory były z tym ciągłe problemy, ponieważ nie było spójności między przepisami dotyczącymi finansów stricte a poszczególnymi ustawami, które umożliwiały tworzenie jednostki obsługującej inne jednostki sektora finansów publicznych. Zmiany w tym zakresie wprowadza ustawa z 25 czerwca 2015 r. o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz niektórych innych ustaw.

Zespoły ekonomiczno-administracyjne szkół znikną do 2 stycznia 2017 roku

Na dotychczasowych zasadach mogą działać nie dłużej jednak niż przez 12 miesięcy od dnia wejścia w życie nowelizacji. Wreszcie uregulowała ona kwestie wspólnej obsługi jednostek samorządu

Wspólna obsługa księgowa jednostek organizacyjnych (i nie tylko) samorządów od 1 stycznia 2016 r. będzie w końcu w pełni legalna. Do tej pory były z tym ciągłe problemy, ponieważ nie było spójności między przepisami dotyczącymi finansów stricte a poszczególnymi ustawami, które umożliwiały tworzenie jednostki obsługującej inne jednostki sektora finansów publicznych. Zmiany w tym zakresie wprowadza ustawa z 25 czerwca 2015 r. o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz niektórych innych ustaw (dalej: ustawa z 25 czerwca 2015 r.).

Nowelizacja wielu przepisów częściowo rozwiązała dotychczasowe problemy, chociaż nie wszystkie. Ponadto wprowadziła dużo zmian, które wydają się bardzo korzystne finansowo. Ale czy będą? Można mieć poważne wątpliwości. Niewiele samorządów potrafi porządnie policzyć wszystkie przyszłe koszty (w tym pośrednie, które są o wiele wyższe, niż samorządy zakładają) i ocenić ryzyka związane ze wspólną obsługą, a tylko taka analiza powinna być podstawą dobrych decyzji w tym zakresie. Powinny ją przeprowadzić zwłaszcza te samorządy, które zastanawiają się nad wprowadzeniem tego rozwiązania. Jednak generalnie zdania wśród skarbników są podzielone. Część z nich twierdzi, że takie rozwiązania już były i się nie sprawdziły. Niektórzy wskazują, że to ciekawe rozwiązanie i warto się nad nim zastanowić.

Polecamy: Klasyfikacja budżetowa 2016 (książka)

Jest możliwość, ale są i problemy

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Każdemu samorządowi stworzono możliwość zapewnienia wspólnej obsługi, w szczególności administracyjnej, finansowej i organizacyjnej:

1) jednostkom organizacyjnym samorządu zaliczanym do sektora finansów publicznych,

2) samorządowym instytucjom kultury,

3) innym zaliczanym do sektora finansów publicznych gminnym osobom prawnym utworzonym na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych, z wyłączeniem przedsiębiorstw, instytutów badawczych, banków i spółek prawa handlowego.

Taka wspólna obsługa nie jest zatem obowiązkowa. Określenie „w szczególności” oznacza, że jest to katalog otwarty, czyli oprócz wymienionej obsługi może obejmować np. obsługę logistyczno-techniczną. Nie wszystko będzie jednak podlegało takiej wspólnej obsłudze, ot choćby kwestia prowadzenia teczek osobowych pracowników, w tym dyrektorów, zadania administratora bezpieczeństwa informacji itd. Przepisy zobowiązują do ich realizacji w każdej jednostce sektora finansów publicznych z osobna.

Wspólną obsługę może prowadzić:

  • urząd (gminy, starostwo lub urząd marszałkowski),
  • inna jednostka organizacyjna gminy (w uzasadnieniu do zmian nazywana centrum usług wspólnych; dalej: CUW) ,
  • jednostka organizacyjna związku międzygminnego albo
  • jednostka organizacyjna związku powiatowo-gminnego.

Organ stanowiący (rada gminy, rada powiatu lub sejmik województwa) w odniesieniu do jednostek obsługiwanych (szkół, ośrodków pomocy społecznej itd.) wskazać ma w swojej uchwale, kto będzie je obsługiwał, np. CUW, a ponadto zakres ich obowiązków.

Teoretycznie jest możliwe, aby instytucje kultury i samorządowe osoby prawne (nie przedsiębiorstwa) mogły być obsługiwane na podstawie porozumień zawartych przez te jednostki z CUW czy też przystąpiły do wspólnej obsługi po uprzednim zgłoszeniu tego zamiaru wójtowi (w powiecie i województwie zarządowi). Zakres wspólnej obsługi w takim przypadku ma określić zawarte porozumienie. Tyle teoretycznie. W praktyce bowiem objęcie wspólną obsługą księgową instytucji kultury dalej nie będzie legalnie możliwe. Co prawda ustawa z 25 czerwca 2015 r. daje taką możliwość, jednak zapomniano o zmianie ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Instytucja kultury ma przypisaną tą ustawą samodzielność finansową, co stanowi moim zdaniem przepis o randze lex specialis (przepis szczególny, który ma pierwszeństwo w stosowaniu w odniesieniu do przepisu ogólnego – lex generalis). Pozmieniano inne akty, ale o instytucjach kultury zapomniano. Podobny problem dotyczy też zakładów opieki zdrowotnej.

Kolejne problemy mogą pojawić się w jednostkach pomocy społecznej. CUW będzie miał prawo żądania od jednostki obsługiwanej (np. domu pomocy społecznej) informacji oraz wglądu w dokumentację w zakresie niezbędnym do wykonywania zadań w ramach wspólnej obsługi tej jednostki. Jest to związane np. z wglądem do teczek osobowych, aby móc prawidłowo ustalić wynagrodzenie pracowników. Wspólna obsługa rodzić będzie konieczność zawierania umów o przetwarzanie danych osobowych między CUW a jednostką obsługiwaną w zakresie wykraczającym poza podstawowe zadania określone statutem, co spowoduje potrzebę znowelizowania polityki bezpieczeństwa i instrukcji zarządzania system informatycznym tych jednostek. Z kolei obsługiwany dom pomocy społecznej będzie miał prawo żądania od jednostki obsługującej informacji oraz wglądu w dokumentację w zakresie zadań wykonywanych przez jednostkę obsługującą w ramach wspólnej obsługi, np. w księgi rachunkowe czy sprawozdania i dokumenty, na podstawie których je utworzono.

Do dysponowania niezbędny kierownik

Bardzo ważne są unormowania zawarte np. w przypadku gmin w art. 10c ustawy o samorządzie gminnym (takie same rozwiązania będą w powiatach i samorządach województw), ponieważ zakresem wspólnej obsługi nie będzie można objąć kompetencji kierowników jednostek zaliczanych do sektora finansów publicznych:

  • do dysponowania środkami publicznymi – w praktyce to wiąże się z zatwierdzaniem dowodów księgowych do zapłaty, przy czym po wprowadzeniu wspólnej obsługi trzeba będzie to zatwierdzenie wyraźnie odróżnić od zatwierdzenia dokumentu księgowego przed wprowadzeniem do dziennika (art. 14 ust. 2 ustawy o rachunkowości; t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 330 ze zm.), którego dokona kierownik CUW; summa summarum na dowodach księgowych będzie podpis np. kierownika zakładu komunalnego jako dysponenta oraz dyrektora CUW odpowiadającego za księgi rachunkowe;
  • zaciągania zobowiązań – umowy zarówno cywilnoprawne, jak i o pracę będą podpisywane wyłącznie np. przez dyrektora szkoły;
  • sporządzania i zatwierdzania planu finansowego oraz przeniesień wydatków w tym planie – to np. dyrektor domu dziecka dalej będzie zobligowany do wydania zarządzenia dotyczącego planu finansowego oraz zarządzenia zmieniającego ten plan – jako dysponent środków w nim zawartych.

Skutek jest taki, że umowa z kontrahentem musi być zawierana przez kierownika jednostki obsługiwanej, a każdy dokument rodzący wydatek musi być przez niego zatwierdzony. Nie należy mylić podpisania przelewu (dyspozycji w banku) od dysponowania środkami publicznymi (zatwierdzania do wypłaty). Oznacza to, że kierownik jednostki przed puszczeniem przelewu będzie musiał pojawić się (dojechać – co kosztuje i to niemało w skali roku) w jednostce obsługującej, aby te dyspozycje legalnie mogły zostać wykonane. Pojawia się pytanie, co z jednostkami (np. zakłady budżetowe i samorządowe instytucje kultury), których plan opiera się na przychodach i kosztach. Czy kierownik jednostki obsługującej mógłby dokonywać przeniesienia kosztów w planie finansowym jednostki obsługiwanej? Moim zdaniem nie, bo jeśli plan sporządza kierownik jednostki obsługiwanej, to wydaje się logiczne, że tylko on będzie mógł w ogóle aktualizować plan finansowy swojej jednostki.

Sprawa się komplikuje, ponieważ jeśli cała administracja będzie w jednostce obsługującej, to kto napisze kierownikowi plan finansowy? Nie znam żadnego kierownika jednostki, który potrafiłby to prawidłowo zrobić. Skala nieprawidłowości w planach finansowych jest ogromna, więc co się stanie, gdy przejmą to osoby, które nie mają odpowiedniego przygotowania w tym zakresie? Skorzystanie z proponowanej formuły (tj. wprowadzenie CUW, zagraża finansom publicznym, obiecując iluzoryczne oszczędności. Zresztą podobne rozwiązania bywały już wcześniej i się nie sprawdziły. Dlaczego miałyby się sprawdzić teraz?

Rachunkowość przekazywana w całości

W przypadku powierzenia obowiązków z zakresu rachunkowości i sprawozdawczości jednostek obsługiwanych, tj. jednostek organizacyjnych samorządów i ich instytucji kultury, są one przekazywane w całości. Czy to oznacza, że obejmuje to również opracowanie polityki rachunkowości i przeprowadzenie spisu z natury? Należy przypuszczać, że pojawi się wiele błędów w uchwałach samorządów, ponieważ w przepisie jest mowa jedynie o obowiązkach, a nie o odpowiedzialności. Istotne jest, że np. w przypadku dyrektora szkoły (obsługiwanej przez ZEAS) to przy nim pozostanie kompetencja wydania i aktualizowania polityki rachunkowości w 2016 r., co już nie jest takie pewne w odniesieniu do dyrektora ośrodka pomocy społecznej. Moim zdaniem z uwzględnieniem przepisów kodeksu pracy obowiązki i odpowiedzialność za spis z natury powinny pozostać w jednostce obsługiwanej (szkole, domu pomocy społecznej itd.).

Jednostka obsługująca jest uprawniona do przetwarzania danych osobowych przetwarzanych przez jednostkę obsługiwaną w zakresie i celu niezbędnych do wykonywania zadań w ramach wspólnej obsługi tej jednostki. Czyli bardzo istotne znaczenie będą miały zapisy dotyczące zakresu obowiązków CUW czy urzędu, bo to one zdecydują, co będzie się działo z danymi osobowymi uczniów, pracowników, radnych, osób zatrudnionych na umowach cywilnoprawnych.

Zmiany w ustawach

Nowelizacja ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz.U. z 2013 r. poz. 330 ze zm.) wprowadziła zmiany w art. 4 ust. 5 oraz art. 11 ust. 2. Zmiana polega na tym, że kierownik jednostki nie zawsze będzie odpowiadał za księgi rachunkowe, ponieważ gdy będą obowiązywać odrębne przepisy (np. ustawa o finansach publicznych i ustawa o samorządzie gminnym, powiatowym lub województwa), a zostanie utworzony CUW lub obsługę będzie sprawował urząd, to kierownik CUW lub wójt, starosta bądź marszałek będą ponosić odpowiedzialność za księgi rachunkowe obsługiwanych jednostek. W mojej ocenie dalej za spis z natury będzie odpowiadał kierownik jednostki, np. dyrektor szkoły w szkole, kierownik zakładu komunalnego w zakładzie komunalnym. Oprócz tej zmiany wprowadzono zasadę, że jednostka może powierzyć prowadzenie ksiąg rachunkowych w przypadku jednostek sektora finansów publicznych – innej jednostce sektora finansów publicznych, na zasadach określonych w przepisach odrębnych. To będzie dotyczyć porozumienia między samorządowymi instytucjami kultury i innymi osobami prawnymi (niebędącymi przedsiębiorcami) a CUW czy urzędem sprawującym wspólną obsługę.

W przypadku jednostek pomocy społecznej w wyniku nowelizacji ustawy z 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz.U. z 2015 r. poz. 163 i 693) prawdopodobnie ośrodki pomocy społecznej wchłoną inne jednostki (do tej pory stanowiące osobne jednostki budżetowe gmin w wyniku połączenia) oraz powiatowe centra pomocy rodzinie wchłoną inne jednostki (do tej pory stanowiące osobne jednostki budżetowe powiatu) w wyniku połączenia, a w przypadku regionalnego ośrodka polityki społecznej wchłonie on inne jednostki budżetowe samorządu województwa. Połączeniu będą podlegały jedynie jednostki organizacyjne pomocy społecznej w danym samorządzie.

Bardzo ważne zmiany wprowadzono równocześnie w ustawie z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 885 ze zm.) w art. 53 i 54. Kierownik jednostki nie odpowie za całość gospodarki finansowej, jeśli finanse jego jednostki (przez niego kierowanej) zostaną w sensie obsługi przekazane do CUW lub urzędu prowadzącego wspólną obsługę finansową. Kierownik CUW lub wójt, starosta bądź marszałek będzie odpowiedzialny za gospodarkę finansową oraz rachunkowość i sprawozdawczość jednostki obsługiwanej w zakresie obowiązków powierzonych uchwałą albo porozumieniem.

W przypadku wspólnej obsługi (CUW lub urząd) w jednostce obsługiwanej (szkole, domu pomocy społecznej itd.) nie zatrudnia się głównego księgowego. Zatem nie każda jednostka budżetowa będzie zatrudniała głównego księgowego. Aby tak się mogło stać, konieczne będzie podjęcie uchwały o wspólnej obsłudze.

Specyficzny przypadek od 1 stycznia 2016 r. będzie dotyczył przepisów o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, które przewidują możliwość zlecenia realizacji obsługi ekonomiczno-administracyjnej i organizacyjnej placówek wsparcia dziennego na podstawie przepisów o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie organizacjom pozarządowym lub podmiotom wymienionym w art. 3 ust. 3 tej ustawy (np. klubom sportowym). Takie samo rozwiązanie dotyczy placówek opiekuńczo-wychowawczych prowadzonych przez powiat. ©?

Przejściowe przepisy

W wyniku przepisów przejściowych i nowelizacji ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2004 r. nr 256, poz. 2572 ze zm.) możliwość utworzenia wspólnej obsługi zyskują organ prowadzący będący osobą fizyczną lub osobą prawną (stowarzyszeniem, fundacją, spółką kapitałową, np. z o.o.) oraz ministrowie, a traci ją samorząd. Zgodnie z tymi przepisami przejściowymi w art. 48 ustawy z 25 czerwca 2015 r. zalegalizowano działanie w 2016 r. tzw. ZEAS-ów (jednostek obsługujących szkoły i przedszkola).

Wcześniej pomimo naciąganych interpretacji moim zdaniem ZEAS-y nie były w pełni legalne, ponieważ nie było odpowiednich odesłań w obowiązującej ustawie o finansach publicznych. Również do końca 2016 r. będzie mogła funkcjonować wspólna obsługa administracyjna, finansowa i organizacyjna żłobków, klubów dziecięcych lub ich zespołów. Podobnie ma się kwestia funkcjonowania utworzonych przez gminę lub powiat centrów administracyjnych do obsługi placówek wsparcia dziennego oraz utworzonych przez powiat centrów do obsługi placówek opiekuńczo-wychowawczych.

Piotr Wieczorek

specjalista ds. rachunkowości i zarządzania ryzykiem, audytor systemów ISO

Podstawa prawna

Ustawa z 25 czerwca 2015 r. o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 1045).

Polecamy serwis: Rachunkowość budżetowa

Reklama
Zaktualizuj swoją wiedzę z naszymi publikacjami i szkoleniami
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Ustalenie opłat obowiązujących na cmentarzu komunalnym

    Nakładanie opłat za różnego rodzaju usługi komunalne czy za korzystanie z obiektów i urządzeń użyteczności publicznej JST zawsze budzi raczej negatywne emocje po stronie mieszkańców. A co dopiero, gdy opłaty te związane są z pochówkiem najbliższych. 

    Dofinansowanie zakładu budżetowego - dotacja jako dopłata do kosztów prowadzonej działalności

    Drastyczny wzrost cen mediów oraz utrzymujący się wysoki poziom inflacji powodują, że większość samorządowych zakładów budżetowych nie jest w stanie w pełni realizować swoich zadań statutowych. Ich zobowiązania finansowe znacznie wykraczają poza przyjęte budżety. 

    Pracownicy samorządowi: Nowe tabele zaszeregowania, likwidacja stanowisk, pensja minimalna [rozporządzenie od 1 lipca 2023 r.]

    Zmiany dla pracowników samorządowych: nowe tabele zaszeregowania, likwidacja stanowisk, pensja minimalna. Wprowadzi je zmienione rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych. Zmiany wejdą w życie od 1 lipca 2023 r.

    Rząd daje 3300 zł brutto wynagrodzenia dla pracowników samorządowych. Jest to mniej od minimalnego wynagrodzenia. Dopłacić mają samorządy

    Od 1 lipca 2023 r. rząd proponuje kwotę minimalnego wynagrodzenia zasadniczego w I kategorii zaszeregowania w wysokości 3300 zł, aby wysokość tej kwoty była zbliżona do kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę. W pozostałych kategoriach zaszeregowania, kwoty zostały ustalone tak, aby wzrastały proporcjonalnie między kategoriami.

    Będzie nowy wzór świadectwa pracy [nowelizacja kodeksu pracy]

    Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej przedstawiło projekt rozporządzenia w sprawie świadectwa pracy. W dokumencie trzeba będzie uwzględniać informacje o wykorzystaniu nowych rodzajów urlopów i zwolnień wprowadzonych nowelizacją Kodeksu pracy.

    Uzgodnienia i opinie do projektu planu miejscowego

    Ważnym elementem prowadzącym do przyjęcia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego jest wyrażenie stanowiska wobec projektu planu przez organy wyspecjalizowane w określonych dziedzinach, które powinny zostać uwzględnione przy realizacji polityki przestrzennej gminy. Takie stanowisko przybiera postać uzgodnień lub opinii.

    Jak zaskarżyć rozstrzygnięcie nadzorcze wojewody

    Jedną z form ochrony samodzielności samorządu terytorialnego jest możliwość zakwestionowania (przez uprawniony organ) rozstrzygnięcia nadzorczego wydanego przez wojewodę lub przez regionalną izbę obrachunkową. 

    Czy dotacja oświatowa dla placówek niesamorządowych to świadczenie jednorazowe?

    W praktyce pokutuje pogląd, że dotacja oświatowa - wypłacana przez jednostkę samorządu terytorialnego dla placówki niepublicznej działającej na jej terenie - ma charakter świadczenia jednorazowego. 

    MI: wartość wniosków o dofinansowanie przewozów autobusowych to 773 mln zł

    Samorządy złożyły wnioski o uruchomienie w tym roku, w całym kraju 6347 nowych linii autobusowych z dofinansowaniem z rządowego Funduszu rozwoju przewozów autobusowych (FRPA); wartość wniosków to 773 mln zł - przekazał wiceminister infrastruktury Rafał Weber.

    Darmowe laptopy dla czwartoklasistów będą miały zabezpieczenie przed odsprzedażą w postaci .... wygrawerowanego orła w koronie

    Jesienią 370 tys. uczniów czwartych klas szkół podstawowych otrzyma na własność komputery. W przestrzeni medialnej podnoszono, że niektórzy rodzice mogą próbować je nielegalnie odsprzedać.

    Zapisy w umowie o łącznej wysokości kar umownych

    W trakcie kontroli regionalna izba obrachunkowa zarzuciła jednostce, że w kilku umowach zawartych z wykonawcami nie ujęto łącznej maksymalnej wysokości kar umownych, których może dochodzić powiat lub wykonawca. Umowy te zostały już wykonane i nie było problemów z umowami czy też terminowością. Czy taki zarzut jest słuszny?

    Korekta dodatkowego wynagrodzenia rocznego za 2022 r. w jednostkach pomocy społecznej

    Dnia 31 marca 2023 r. mija termin wypłaty dodatkowego wynagrodzenia rocznego za poprzedni rok kalendarzowy. Obowiązkiem pracodawcy jest nie tylko ustalenie, kto powinien otrzymać to świadczenie, ale także prawidłowe obliczenie jego wysokości, a w przypadku błędnego naliczenia - dokonanie poprawnej korekty.

    Przepracowanie części dnia a zwolnienie lekarskie

    Zdarza się, że w trakcie swojej dniówki pracownik zwalnia się z pracy z powodu złego samopoczucia i udaje się do lekarza. Następnie wpływa do pracodawcy zwolnienie lekarskie na okres, którego pierwszym dniem jest ten w części przepracowany. 

    Mieszkańcy małych gmin i dużych miast powinni mieć te same możliwości

    Mamy aspiracje, aby mieszkańcy zarówno mniejszych miejscowości, jak i dużych miast mieli te same możliwości, aby mogli korzystać w równym stopniu z środków rządowych, samorządowych i europejskich – powiedział w piątek minister funduszy i polityki regionalnej Grzegorz Puda.

    RIO o klasyfikacji dochodów gmin za zakwaterowanie uchodźców z Ukrainy

    Dochody uzyskiwane przez gminy z tytułu opłat za zakwaterowanie, które od niedawna dokonują uchodźcy z Ukrainy należy klasyfikować w dziale 853 - wskazała w stanowisku RIO w Szczecinie. Izba zwróciła uwagę, że w rozporządzeniu MF brakuje dedykowanej klasyfikacji budżetowej

    Od 21 marca 2023 r. nowe zasady prowadzenia akt pracowniczych

    W Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizację rozporządzenia w sprawie dokumentacji pracowniczej. Dotyczy dokumentów na temat przeprowadzania kontroli trzeźwości pracowników oraz wprowadzenia informacji o pracy zdalnej.

    Czy klauzula waloryzacyjna ma zastosowanie do umów o zamówienia publiczne poniżej 130 000 zł zawieranych na dłużej niż 6 miesięcy?

    Czy waloryzacja w umowach z terminem przekraczającym 6 miesięcy wprowadzona od 10 listopada 2022 r. ustawą z 7 października 2022 r. o zmianie niektórych ustaw w celu uproszczenia procedur administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców dotyczy również postępowań poniżej 130 000 zł, jeżeli umowy zawierane są na okres przekraczający 6 miesięcy?

    Jaki wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianie pracodawcy?

    Od 01.03.2023 r. będziemy zatrudniać osobę na stanowisku woźnego w wymiarze 3/4 etatu ze stażem 23 lat pracy. Osoba ta dotychczas pracowała w Służbie Więziennej (do dnia 20.01.2023 r.).

    Czy należy się dodatek stażowy w dodatkowym miejscu zatrudnieniu nauczyciela

    Jesteśmy szkołą podstawową państwową (organ prowadzący Urząd Miasta). Zatrudniliśmy nauczyciela z dwudziestoletnim stażem pracy na 1/2 etatu. Ten sam nauczyciel jest zatrudniony w innej szkole podstawowej w naszym mieście na pełny etat. Nauczyciel przedstawił nam świadectwa pracy. Na podstawie tych samych świadectw pracy otrzymuje dodatek w szkole podstawowej, w której jest zatrudniony na cały etat. Czy należy mu się dodatek za staż pracy?

    Kiedy płatnika nie wiążą wnioski złożone przez podatnika

    Proszę o informację dot. interpretacji z art. 31a pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych: "Po ustaniu stosunku prawnego stanowiącego podstawę dokonywania przez płatnika świadczeń podatnikowi, płatnik przy obliczaniu zaliczki pomija oświadczenia i wnioski złożone uprzednio przez podatnika, z wyjątkiem wniosków, o których mowa w art. 32 ust. 6 i 8 oraz art. 41 ust. 11.

    Czy w przypadku sprzedaży węgla przez gminę trzeba prowadzić ewidencję z wykorzystaniem konta 330

    Gmina zleciła na podstawie umów sprzedaż "preferencyjnego" węgla przedsiębiorstwom i spółkom działającym na terenie Gminy. Czy w ww. przypadku gmina powinna prowadzić ewidencję magazynową (konto 330 "Towary") i ewidencję sprzedaży węgla?

    Poszerzenie przez wójta katalogu przesłanek przyznania dodatku specjalnego do wynagrodzeń pracowników

    Wójt gminy w drodze zarządzenia wewnętrznego postanowił, że pracownikom urzędu gminy, zatrudnionym na podstawie umowy o pracę, mogą być przyznawane dodatki specjalne do wynagrodzeń "w innych uzasadnionych sytuacjach, niż wskazane w ustawie o pracownikach samorządowych". Na podstawie tego zarządzenia dodatki specjalne były przyznawane pracownikom m.in. z tytułu "pracy w uciążliwych warunkach, w tym z narażeniem na ciągły stres", "szczególne osiągnięcia w pracy" lub bez żadnego dodatkowego uzasadnienia.

    Świadczenia pomocy zdrowotnej dla nauczycieli. Jak ustalić?

    Rada gminy nie określiła rodzaju świadczeń przyznawanych w ramach pomocy zdrowotnej dla nauczycieli oraz warunków i trybu ich przyznawania. Przy braku tej uchwały nie zaplanowała w budżecie gminy wydatków na ten cel.

    Jak rozliczyć godziny ponadwymiarowe nauczyciela, który przebywa na zwolnieniu lekarskim?

    Jak rozliczyć godziny ponadwymiarowe nauczyciela, który przebywa na zwolnieniu lekarskim? Jakie przepisy mają zastosowanie w przypadku, w którym nauczyciel zatrudniony jest w szkole prowadzonej przez gminę?

    Nieruchomości szkolne a podatek od nieruchomości

    Ustawodawca podatkowy przyznaje placówkom oświatowym preferencje w podatku od nieruchomości.