REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wyliczyć ryczałt za używanie prywatnych samochodów do celów służbowych

samochód, pieniądze Fot. Fotolia
samochód, pieniądze Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W Nadleśnictwie wypłacamy ryczałt za używanie prywatnych samochodów do celów służbowych (na podstawie rozporządzenia ministra infrastruktury z 25-03-2002) głównie pracownikom służby leśnej. Wysokość zwrotu poszczególnym osobom ustala zarządzenie Nadleśniczego (nikt nie przekracza 1500km/mc), ale mamy również robotnika poza SL, któremu przyznano ryczałt w wys. 330 km. Gmina, w której pracuje ma 10 tys. mieszkańców a więc zgodnie z rozporządzeniem powinien mieć ryczałt w wysokości 300 km. Proszę o radę jak rozwiązać tę kwestię za poprzednie okresy? Opodatkować te 30 km "wstecz"?

Zwolnienie dotyczące zwrotu kosztów poniesionych przez pracownika z tytułu używania pojazdów stanowiących własność pracownika, dla potrzeb zakładu pracy, w jazdach lokalnych przewidziane w art. 21 ust. 1 pkt 23b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ma obecnie zastosowanie, jeżeli obowiązek ponoszenia tych kosztów przez zakład pracy albo możliwość przyznania prawa do zwrotu tych kosztów wynika wprost z przepisów innych ustaw. W przypadku opisanym w pytaniu zasady zwrotu takich kosztów pracownikom Służby Leśnej przewiduje ustawa o lasach w art. 46a, natomiast zasady zwrotu, w tym limity ryczałtu, określa rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 25 marca 2002 r. w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy Jednak z pytania wynika, że ryczałt został również przyznany pracownikowi Nadleśnictwa spoza Służby Leśnej, i to w wysokości przekraczającej limit określony w ww. rozporządzeniu. Oznacza to, że cała wartość przyznanego ryczałtu stanowi przychód tego pracownika podlegający opodatkowaniu, gdyż w odniesieniu do niego zwolnienie wynikające z art. 21 ust. 1 pkt 23b updof nie ma zastosowania. Treść pytania sugeruje również, że pracownikowi temu obliczono i wypłacono ryczałt, biorąc pod uwagę błędnie przyznaną pracownikowi, zawyżoną liczbę kilometrów, zaś zaliczka na podatek wyliczana była od wartości ryczałtu obliczonego z uwzględnieniem limitu kilometrów wynikającego z przepisów rozporządzenia. Tym samym pracownikowi nie opodatkowywano "nadwyżki" otrzymanego ryczałtu dotyczącego 30 km miesięcznie.

REKLAMA

Polecamy serwis: Kadry i płace

REKLAMA

W konsekwencji Nadleśnictwo jako płatnik zaniżało dotychczas zaliczkę na podatek dochodowy od przychodu tego pracownika za poszczególne miesiące, co w razie kontroli fiskusa rodzi ryzyko przypisania Nadleśnictwu odpowiedzialności z art. 26a Ordynacji podatkowej. Jednym z możliwych rozwiązań tego problemu jest dopłacenie brakującej kwoty zaliczek za poszczególne miesiące, przy czym - jeśli wystąpiłaby konieczność zapłaty odsetek za zwłokę, to ponieważ do zaniżenia zaliczki doszło z przyczyn leżących po stronie Nadleśnictwa jako płatnika (w wyniku jego błędu), powinni je Państwo pokryć z własnych środków.

Niezapłacona w terminie zaliczka na podatek dochodowy jest bowiem zaległością podatkową, od której - co do zasady - naliczane są odsetki za zwłokę. W praktyce jednak odsetki trzeba byłoby zapłacić, jeśli ich kwota przekraczałaby trzykrotność kwoty dodatkowej za polecenie listu pobieranej przez operatora wyznaczonego w rozumieniu odrębnych przepisów. Ponieważ obecnie wpłata zaliczek na podatek nie wiąże się ze złożeniem deklaracji, to w celu uniknięcia ryzyka poniesienia odpowiedzialności karnej skarbowej z art. 78 kks, konieczne byłoby złożenie dodatkowo tzw. czynnego żalu - z powołaniem się na art. 16 kks. Drugim z możliwych rozwiązań jest uznanie, że od początku został popełniony błąd w określeniu wysokości ryczałtu i że pracownik za te miesiące otrzymywał świadczenie nienależne, które Państwu zwróci - ale to rozwiązanie wymaga porozumienia z pracownikiem i jego zgody na dokonanie takiego zwrotu. Ponieważ z pytania wynika, że od "nadwyżki" stanowiącej nienależne świadczenie nie była pobrana zaliczka na podatek dochodowy.

Podstawa prawna:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Art. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361)

Art. 78, art. 16 ustawy Kodeks Karny Skarbowy ( Dz. U. z 2013 r. poz. 186)

Anna Welsyng, radca prawny, doradca podatkowy

Zobacz również w INFORRB

Rozliczenie kosztów przejazdu służbowego prywatnym samochodem

Jak rozliczyć błędnie ustalony ryczałt za jazdy lokalne

Jak rozliczyć dojazd na lotnisko nauczyciela delegowanego za granicę

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR LEX Sektor Publiczny
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Nowa tabela miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego dla pozostałych pracowników urzędów i jednostek [projekt rozporządzenia z 4 marca 2024 r.]

    Zmiany w rozporządzeniu w sprawie zasad wynagradzania pracowników niebędących członkami korpusu służby cywilnej zatrudnionych w urzędach administracji rządowej i pracowników innych jednostek.

    Od 1 kwietnia 2024 r. 128 799 zł jednorazowego odszkodowania i 1431 zł za procent uszczerbku na zdrowiu [wypadki przy pracy]

    Monitor Polski: obwieszczenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wysokości kwot jednorazowych odszkodowań z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej, które będą obowiązywały od 1 kwietnia 2024 r. do 31 marca 2025 r.

    Od 1 marca świadczenie wyniesie 336,36 zł. Ważniejsze, ze Senat chce objąć nim samorządowców sprzed 1990 r.

    Skrócenie do 7 lat okresu pełnienia funkcji sołtysa uprawniającego do otrzymania świadczenia i przyznanie świadczeń dla sołtysów pełniących funkcję przed 1990

    Każda pensja w budżetówce ma być wyższa o 20% (i więcej) od pensji minimalnej dla "wszystkich". Na dziś 5090 zł. Tego chcą związkowcy

    Pensja minimalna w budżetówce ma być wyższa o 20% od pensji minimalnej dla "wszystkich". Tego chcą związkowcy ze "Związkowa Alternatywa".

    REKLAMA

    Trzeba określić maksymalny poziom wynagrodzeń zasadniczych pracowników

    W regulaminach wynagrodzenie zasadnicze ustala się dla danego stanowiska pracy widełkowo – z podaniem kwoty minimalnej i maksymalnej.

    Nauczycielskie świadczenia kompensacyjne to odpowiednik emerytur pomostowych. Ile osób je pobiera?

    W grudniu 2023 r. świadczenia kompensacyjne pobierało 13,1 tys. osób, a przeciętna wysokość "kompensówki" wynosiła 3617,29 zł. Tak wynika z danych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

    Nowe Standardy - Global Internal Audit Standards™

    Nowe Standardy mówią jasno – jako audytorzy jesteśmy częścią organizacji, i – oczywiście zachowując pełen obiektywizm – pomagamy jej osiągnąć właściwe cele.

    Roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach a likwidacja gminnej jednostki budżetowej

    Na jakim podmiocie ciąży obowiązek złożenia rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach w przypadku likwidacji gminnej jednostki budżetowej?

    REKLAMA

    Ustawa budżetowa na 2024 rok bez poprawek Senatu. Trafi teraz do podpisu Prezydenta

    Prezydent RP może podpisać ustawę budżetową, ewentualnie - zwrócić się do Trybunału Konstytucyjnego o ocenę zgodności jej zapisów z ustawą zasadniczą.;

    Samorządy mogą odetchnąć – w 2024 roku nie będzie obowiązkowego KSeF

    Wdrożenie KSeF budzi wiele emocji, a szczególnie dużo jest ich w jednostkach budżetowych objętych centralizacją. Z uwagi na ich szczególną strukturę, wdrożenie KSeF wiązałoby się w ich przypadku z jeszcze większymi komplikacjami, niż u pozostałych podatników.

    REKLAMA