REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wyliczyć ryczałt za używanie prywatnych samochodów do celów służbowych

samochód, pieniądze Fot. Fotolia
samochód, pieniądze Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W Nadleśnictwie wypłacamy ryczałt za używanie prywatnych samochodów do celów służbowych (na podstawie rozporządzenia ministra infrastruktury z 25-03-2002) głównie pracownikom służby leśnej. Wysokość zwrotu poszczególnym osobom ustala zarządzenie Nadleśniczego (nikt nie przekracza 1500km/mc), ale mamy również robotnika poza SL, któremu przyznano ryczałt w wys. 330 km. Gmina, w której pracuje ma 10 tys. mieszkańców a więc zgodnie z rozporządzeniem powinien mieć ryczałt w wysokości 300 km. Proszę o radę jak rozwiązać tę kwestię za poprzednie okresy? Opodatkować te 30 km "wstecz"?

Zwolnienie dotyczące zwrotu kosztów poniesionych przez pracownika z tytułu używania pojazdów stanowiących własność pracownika, dla potrzeb zakładu pracy, w jazdach lokalnych przewidziane w art. 21 ust. 1 pkt 23b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ma obecnie zastosowanie, jeżeli obowiązek ponoszenia tych kosztów przez zakład pracy albo możliwość przyznania prawa do zwrotu tych kosztów wynika wprost z przepisów innych ustaw. W przypadku opisanym w pytaniu zasady zwrotu takich kosztów pracownikom Służby Leśnej przewiduje ustawa o lasach w art. 46a, natomiast zasady zwrotu, w tym limity ryczałtu, określa rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 25 marca 2002 r. w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy Jednak z pytania wynika, że ryczałt został również przyznany pracownikowi Nadleśnictwa spoza Służby Leśnej, i to w wysokości przekraczającej limit określony w ww. rozporządzeniu. Oznacza to, że cała wartość przyznanego ryczałtu stanowi przychód tego pracownika podlegający opodatkowaniu, gdyż w odniesieniu do niego zwolnienie wynikające z art. 21 ust. 1 pkt 23b updof nie ma zastosowania. Treść pytania sugeruje również, że pracownikowi temu obliczono i wypłacono ryczałt, biorąc pod uwagę błędnie przyznaną pracownikowi, zawyżoną liczbę kilometrów, zaś zaliczka na podatek wyliczana była od wartości ryczałtu obliczonego z uwzględnieniem limitu kilometrów wynikającego z przepisów rozporządzenia. Tym samym pracownikowi nie opodatkowywano "nadwyżki" otrzymanego ryczałtu dotyczącego 30 km miesięcznie.

REKLAMA

REKLAMA

Polecamy serwis: Kadry i płace

W konsekwencji Nadleśnictwo jako płatnik zaniżało dotychczas zaliczkę na podatek dochodowy od przychodu tego pracownika za poszczególne miesiące, co w razie kontroli fiskusa rodzi ryzyko przypisania Nadleśnictwu odpowiedzialności z art. 26a Ordynacji podatkowej. Jednym z możliwych rozwiązań tego problemu jest dopłacenie brakującej kwoty zaliczek za poszczególne miesiące, przy czym - jeśli wystąpiłaby konieczność zapłaty odsetek za zwłokę, to ponieważ do zaniżenia zaliczki doszło z przyczyn leżących po stronie Nadleśnictwa jako płatnika (w wyniku jego błędu), powinni je Państwo pokryć z własnych środków.

Niezapłacona w terminie zaliczka na podatek dochodowy jest bowiem zaległością podatkową, od której - co do zasady - naliczane są odsetki za zwłokę. W praktyce jednak odsetki trzeba byłoby zapłacić, jeśli ich kwota przekraczałaby trzykrotność kwoty dodatkowej za polecenie listu pobieranej przez operatora wyznaczonego w rozumieniu odrębnych przepisów. Ponieważ obecnie wpłata zaliczek na podatek nie wiąże się ze złożeniem deklaracji, to w celu uniknięcia ryzyka poniesienia odpowiedzialności karnej skarbowej z art. 78 kks, konieczne byłoby złożenie dodatkowo tzw. czynnego żalu - z powołaniem się na art. 16 kks. Drugim z możliwych rozwiązań jest uznanie, że od początku został popełniony błąd w określeniu wysokości ryczałtu i że pracownik za te miesiące otrzymywał świadczenie nienależne, które Państwu zwróci - ale to rozwiązanie wymaga porozumienia z pracownikiem i jego zgody na dokonanie takiego zwrotu. Ponieważ z pytania wynika, że od "nadwyżki" stanowiącej nienależne świadczenie nie była pobrana zaliczka na podatek dochodowy.

REKLAMA

Podstawa prawna:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Art. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361)

Art. 78, art. 16 ustawy Kodeks Karny Skarbowy ( Dz. U. z 2013 r. poz. 186)

Anna Welsyng, radca prawny, doradca podatkowy

Zobacz również w INFORRB

Rozliczenie kosztów przejazdu służbowego prywatnym samochodem

Jak rozliczyć błędnie ustalony ryczałt za jazdy lokalne

Jak rozliczyć dojazd na lotnisko nauczyciela delegowanego za granicę

Źródło: INFOR LEX Sektor Publiczny

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Renta wdowia 2025: terminy wypłat, kiedy decyzja o przyznaniu lub odmowie. Kluczowa data to 1 lipca 2025 r.

Już 1 lipca 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozpocznie wysyłkę decyzji w sprawie przyznania lub odmowy renty wdowiej. Jest to kluczowa data, gdyż część uprawnionych otrzyma wtedy świadczenie. Jak poinformował na swojej stronie internetowej ZUS pozostałe terminy wypłaty renty wdowiej to: 6-go, 10-go, 15-go, 20-go i 25-go dnia miesiąca.

Ustalenie liczby ubezpieczonych a wypłata zasiłków w 2026 roku

30 listopada to dzień, na który zatrudniający powinni ustalić liczbę osób zgłoszonych do ubezpieczenia chorobowego. Jest to istotne, bowiem od stanu zatrudnienia uzależnione jest to, czy w roku kolejnym zasiłki dla ubezpieczonych będzie wypłacał płatnik składek, czy też Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

Certyfikat wykonawcy w zamówieniach publicznych. Nowe rozwiązania w 2026 roku

11 września 2025 r. została opublikowana ustawa z 5 sierpnia 2025 r. o certyfikacji wykonawców zamówień publicznych Ustawa wejdzie w życie 12 lipca 2026 r., z pewnymi wyjątkami. Jakie nowości przewiduje?

Kontrola zarządcza 2026 – planowane zmiany

Ministerstwo Finansów dostrzega potrzebę budowania świadomości i zrozumienia kontroli zarządczej wśród kierowników jednostek. Planowana zmiana przepisów ma objąć m.in. zmianę definicji kontroli zarządczej.

REKLAMA

Sejm: Niski limit 500 zł w CRU (Centralny Rejestr Umów). Rząd proponował 10 000 zł [JST]

W centralnym rejestrze umów zawartych przez jednostki sektora finansów publicznych. Wprowadzony limit wartości umów podlegających temu obowiązkowi wyniesie 500 zł.

Czajniki elektryczne znowu powędrują do szafek? Trzeba będzie raportować zużycie energii. Cel: spadek zużycia o 1,9 proc.

Trzeba obniżyć zużycie energii elektrycznej. W tym celu określone podmioty będą zobowiązane do jego raportowania. Kto i od kiedy? Zanosi się na to, że czajniki elektryczne znowu wylądują w zamkniętych szafkach. Od kiedy?

Od 1 stycznia 2026 r. próg zamówień publicznych wzrośnie ze 130 000 zł do 170 000 zł

Wyższy próg został wprowadzony na mocy ustawy z 25 lipca 2025 r. o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw. Przepisy te są odpowiedzią na wzrost cen towarów i usług oraz kosztów realizacji zamówień w ostatnich latach.

RIO: z rezerwy kryzysowej gmina nie zbuduje centrum zarządzania kryzysowego

Wyjaśnienia RIO: Rezerwa kryzysowej gmina nie zbuduje centrum zarządzania kryzysowego

REKLAMA

Rząd: Być może będą obligatoryjne (trzynastki) dla pracowników instytucji kultury

O przyznanie obligatoryjnej tzw. trzynastej pensji pracownikom instytucji kultury pytała w interpelacji posłanka Lidia Czechak.

RIO: nieprawidłowości w zakresie naliczania wynagrodzenia zastępcy wójta, który na tym stanowisku został zatrudniony w niepełnym wymiarze czasu pracy

Zatrudnienie w niepełnym, wymiarze nie może prowadzić do bezpodstawnego uprzywilejowania - wynika z wyjaśnień Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy. Wynagrodzenie oblicza się proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy z zachowaniem limitów określonych w przepisach.

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA