REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak odpracować prywatne wyjście z pracy

Subskrybuj nas na Youtube
czas pracy, urlop, zegar, plan/ Fot. Fotolia
czas pracy, urlop, zegar, plan/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Proszę o informację czy istnieje prawnie dopuszczalna możliwość zastąpienia pisemnych, papierowych wniosków o udzielenie czasu wolnego w zamian za nadgodziny, funkcjonujących jako wpis do tzw. książki wyjść prywatnych?

Chodzi o właściwe zastosowanie przepisu art. 151 par. 2 ze znacznikiem 1 Kodeksu pracy " Nie stanowi pracy w godzinach nadliczbowych czas odpracowania zwolnienia od pracy, udzielonego pracownikowi, na jego pisemny wniosek, w celu załatwienia spraw osobistych. Odpracowanie zwolnienia od pracy nie może naruszać prawa pracownika do odpoczynku, o którym mowa w art. 142 i 133." Przepis ten, po jego wprowadzeniu, był krytykowany za zbytni formalizm, ale jest. Konsekwencją braku pisemnego wniosku jest uznanie odpracowania za nadgodziny i w razie kontroli PIPu grozi koniecznością zapłacenia za nie wynagrodzenia. Forma elektroniczna nie została jeszcze uznana powszechnie w prawie za formę równoznaczną z formą papierową.

REKLAMA

REKLAMA

Proszę o informację, jakie warunki trzeba spełnić, by skorzystać z możliwości składania wniosku przez pracownika za pośrednictwem systemu informatycznego do obsługi kadrowo-płacowej?

Przepisy prawa pracy wymagają pisemnego wniosku pracownika dla tego aby odpracowanie wyjścia prywatnego nie było uznane za pracę w godzinach nadliczbowych. Pracownik może zgłosić wniosek o zwolnienie z pracy wyjścia prywatnego ustnie czy drogą e-mailową, lecz po uzyskaniu zgody musi przekazać swój wniosek na piśmie opatrzony własnoręcznym podpisem.

Zobacz również: Jak ustalić limit godzin pracownika niepełnoetatowego

Obowiązujące przepisy prawa pracy dotyczące czasu pracy regulują kwestię odpracowywania prywatnych wyjść w godzinach pracy. Pracownik, który zamierza w godzinach pracy załatwić sprawy osobiste, powinien odpowiednio wcześniej zwrócić się do pracodawcy z pisemnym wnioskiem o zwolnienie go z wykonywania pracy na czas załatwienia określonych spraw osobistych bądź powiadomić w inny sposób przyjęty w firmie np. mailowo, ustnie. Taką nieobecność pracownik może odpracować, zostając innego dnia dłużej w pracy lub przychodząc do pracy o wcześniejszej godzinie. Czas odpracowania zwolnienia od pracy, udzielonego pracownikowi, na jego pisemny wniosek, w celu załatwienia spraw osobistych, nie stanowi pracy w godzinach nadliczbowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przepisy prawa pracy nie reguluje zasad i warunków udzielania tego zwolnienia, jak również zasad i w warunków jego odpracowania, dlatego ,zgodnie z wyjaśnieniami Ministerstwa Pracy (w opublikowanych w Rzeczpospolitej z 13 września 2013 r) wskazane byłoby aby powyższe kwestie stały się przedmiotem regulacji wewnątrzzakładowych (tj. regulaminu pracy lub układu zbiorowego pracy), bądź też były każdorazowo ustalane w porozumieniu między pracodawcą a pracownikiem. Nie ma przeciwwskazań, by odpracowanie następowało w ramach dłuższego niż miesięczny okresu rozliczeniowego, a nawet po jego zakończeniu.

W interesie pracodawcy jest ustalenie z góry, w przepisach wewnątrzzakładowych, jednakowych zasad dla wszystkich zatrudnionych.

Przepisy kodeksu pracy wymagają jedynie aby odpracowanie zwolnienia od pracy nastąpiło na pisemny wniosek pracownika i nie naruszało prawa pracownika do odpoczynku dobowego i tygodniowego.

Kodeksu pracy nie precyzują, co należy uważać za formę pisemną, dlatego w tym zakresie stosuje się przepisy Kodeksu cywilnego. Zgodnie z tymi przepisami, do zachowania formy pisemnej czynności prawnej wystarczy złożenie własnoręcznego podpisu na dokumencie obejmującym treść oświadczenia woli. Formie pisemnej odpowiada też oświadczenie woli złożone w postaci elektronicznej, opatrzone bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu (art. 78 Kodeksu cywilnego).

Nieistotne jest, czy wniosek będzie sporządzony własnoręcznie, czy na komputerze - ważne, by znajdował się na nim własnoręczny podpis pracownika. Z tego względu pracodawca nie powinien zaakceptować wniosku pracownika zgłoszonego tylko ustnie, wniosku przesłanego "zwykłym" mailem (tj. bez certyfikowanego podpisu elektronicznego) ani faksem ( gdyż jest on tylko kopią pisma,).

Podstawa prawna:

Art. 134, art. 141, art. 151 § 21, art. 300 ustawy Kodeks pracy (Dz. U z 2014 r. poz. 1502)

Art. 78 ustawy Kodeks cywilny (Dz. U. z 2014 r. poz. 121)

Joanna Skrobisz, prawnik, specjalista prawa pracy i ubezpieczeń społecznych

Polecamy w INFORRB

Czy pracodawca może ograniczyć pracownikowi dostęp do ewidencji czasu pracy

Do jakich dodatkowych świadczeń niepieniężnych mają prawo pracownicy

Czy pracownica socjalna korzystająca z urlopu wychowawczego może liczyć na dodatkowy urlop wypoczynkowy

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR LEX Sektor Publiczny

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Główny Inspektor Pracy: Nie będziemy likwidować wszystkich umów cywilnoprawnych

Nowe uprawnienia Państwowej Inspekcji Pracy budzą obawy wielu pracodawców. Inspektorzy zyskają m.in. dostęp do danych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Krajowej Administracji Skarbowej oraz możliwość prowadzenia kontroli zdalnie. Najważniejsza z planowanych zmian dotyczy przekształcania umów cywilnoprawnych w umowy o pracę. Na jakich zasadach będzie się to odbywało?

Nowelizacja ustawy o dochodach JST: dokładniejsze naliczanie PIT i CIT dla samorządów od 2026 roku [Projekt]

Do opiniowania trafił projekt ustawy o zmianie ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Nr w wykazie prac UD304). Projekt nowelizacji ma na celu dokładniejsze dopasowanie dochodów osiąganych przez poszczególnych podatników do właściwej jednostki samorządu terytorialnego (JST).

Świadczenie pracy podczas zwolnienia lekarskiego a wynagrodzenie chorobowe

Tylko lekarz może skrócić zwolnienie lekarskie. Jeśli taka sytuacja nie miała miejsca, a pracownik w okresie orzeczonej niezdolności do pracy z powodu choroby świadczył pracę, to nie ma prawa do wynagrodzenia chorobowego za cały okres zwolnienia lekarskiego.

Nagroda jubileuszowa w 2026 r. za 30 lat pracy a odejście z pracy w 2025 r. [Przykład]

Po 29 latach zwolniłam się z pracy w szkole - budżetówka, zarządzana przez gminę. Jeżeli podjęłabym się pracy na pół etatu w innym miejscu, które również podlega gminie, to mogłabym po roku pracy otrzymać nagrodę jubileuszową za 30 lat pracy?

REKLAMA

Zmiany w klasyfikacji budżetowej. Rozporządzenie z 10 września 2025 r. już w Dzienniku Ustaw

15 września 2025 r. w Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizację rozporządzenia w sprawie szczegółowej klasyfikacji budżetowej. Od kiedy będą obowiązywały zmienione przepisy?

Rozporządzenie ws. minimalnej krajowej 2026 r. podpisane przez premiera Donalda Tuska, opublikowane w Dzienniku Ustaw [KWOTY]

Minimalne wynagrodzenie za pracę w Polsce reguluje ustawa z dnia 10 października 2002 r. Określa ona zarówno zasady ustalania jego wysokości, jak i procedury związane z corocznym ogłaszaniem tej kwoty. Rozporządzenie Rady Ministrów z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało podpisane przez premiera Donalda Tuska. 15 września rozporządzenie zostało opublikowane.

Bezpłatny webinar dla księgowych i finansistów: Delegacje po nowemu

Spójrz na zarządzanie podróżami służbowymi z wyższej perspektywy! Sprawdź, jak w krótkim czasie: obniżyć koszty, odciążyć księgowość, zadowolić pracowników.

Praca dłużej, emerytura wyższa – ZUS tłumaczy, dlaczego warto poczekać z przejściem na emeryturę

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, że każdy dodatkowy rok pracy po osiągnięciu ustawowego wieku emerytalnego (60 lat dla kobiet, 65 lat dla mężczyzn) zwiększa wysokość przyszłej emerytury o około 8%. To efekt wydłużenia okresu składkowego oraz zmniejszenia liczby lat, przez które świadczenie będzie wypłacane.

REKLAMA

e-Paragony 2.2 – teraz z widgetem i funkcją współdzielenia wydatków rodzinnych

Ministerstwo Finansów opublikowało nową wersję aplikacji mobilnej e-Paragony (2.2), która wprowadza widget umożliwiający szybki dostęp do wirtualnej karty zakupowej, a także funkcje udostępniania paragonów i współdzielenia karty z innymi użytkownikami — rozwiązania szczególnie przydatne do wspólnego zarządzania budżetem domowym

Minimalna krajowa 2026 [Projekt Rady Ministrów z 8 września 2025 r.]

Rząd pracuje nad rozporządzeniem dotyczącym wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz minimalnej stawki godzinowej w 2026 roku. Jak wynika z informacji zamieszczonych na stronie Rządowego Centrum Legislacyjnego - projektem obecnie zajmuje się Rada Ministrów. Rząd ma czas na ostateczne zatwierdzenie stawek do 15 września 2025 r.

REKLAMA