REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy wysokość świadczenia z ZFŚS musi uwzględniać kryterium dochodowe rodziny pracownika

Radosław Tyburczy
ZFŚS/ Fot. Fotolia
ZFŚS/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Czy w regulaminie ZFŚS może znaleźć się zapis, że wysokość kwoty dofinansowa¬nia do krajowego wypoczynku jest uzależniona jedynie od dochodu uzyskiwanego przez pracownika danego zakładu? Na jakich kontach należy ewidencjonować przyznane i wypłacone dofinansowanie do wczasów pod gruszą?

REKLAMA

STAN FAKTYCZNY: Samorządowy zakład budżetowy ze zgromadzonych na ZFŚS środków pieniężnych finan­suje działalność socjalną swoich pracowników polegającą na dofinansowaniu do krajowego wypoczynku organizo­wanego przez nich we własnym zakresie. Wysokość kwo­ty dofinansowania do tzw. wczasów pod gruszą uzależnio­na jest wyłącznie od średniego dochodu brutto z ostatnich 3 miesięcy uzyskiwanego wyłącznie przez pracownika zakładu. Zasady takie unormowane zostały w regulami­nie ZFŚS zakładu, sporządzonym przez naszego radcę prawnego i zatwierdzonym przez kierownika jednostki. Największe dofinansowanie otrzymują pracownicy (radca prawny, inspektor ds. bhp), którzy zatrudnieni są na nie­pełnych etatach, dla których zakład jest jednym z kilku pracodawców, a ich sytuacja ekonomiczna jest niezła.

REKLAMA

ODPOWIEDŹ: Zapisy w regulaminie zakładowego fun­duszu świadczeń socjalnych (dalej: ZFŚS lub Fundusz) uzależniające wysokość kwoty dofinansowania od śred­niego dochodu brutto uzyskiwanego wyłącznie przez pra­cownika zakładu są nieprawidłowe.

Zasady dokonywania wypłat świadczeń z ZFŚS zosta­ły określone w ustawie z 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (dalej: ustawa o ZFŚS).

Fundusz tworzą pracodawcy zatrudniający według stanu na dzień 1 stycznia danego roku co najmniej 20 pra­cowników w przeliczeniu na pełne etaty, z tym że pra­codawcy prowadzący działalność w formie jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych tworzą Fundusz, bez względu na liczbę zatrudnianych pracowników (art. 1 ust. 1 i 2 ustawy o ZFŚŚ)

Samorządowy zakład budżetowy na mocy wymie­nionych przepisów jest zatem zobligowany bez względu na wielkość zatrudnienia do utworzenia ZFŚS.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zasady i warunki korzystania z usług i świadczeń fi­nansowanych z ZFŚS oraz zasady przeznaczania środków Funduszu na poszczególne cele i rodzaje działalności so­cjalnej określa pracodawca w regulaminie ZFŚS uzgod­nionym ze związkami zawodowymi, a w razie ich braku - z pracownikiem wybranym przez załogę do reprezen­towania jej interesów (art. 8 ust. 2 ustawy o ZFŚS). Z po­wyższych uregulowań wynika, iż zapisy uwzględnione w regulaminie obowiązującym w samorządowym zakła­dzie budżetowym nie mogą być sprzeczne z zapisami usta­wy o ZFŚS. Z tego też względu pracodawca nie może ustanowić wewnętrznego regulaminu ZFŚS, w którym ustanowione reguły korzystania ze środków Funduszu są sprzeczne z zasadami uregulowanymi w przepisach ustawy o ZFŚS.

Należy dodatkowo zaznaczyć, iż zgodnie z zapisami art. 12a ust. 1 ustawy o ZFŚS, kto będąc pracodawcą lub odpowiedzialnym, w imieniu pracodawcy, za wykonywa­nie przepisów ustawy, nie wykonuje przepisów ustawy albo podejmuje działania niezgodne z przepisami ustawy, podlega karze grzywny.

Samorządowy zakład budżetowy, wypłacając świadczenia z ZFŚS swoim pracownikom, gdzie wy­sokość dofinansowania uzależniona była wyłącznie od kryterium uzyskiwanego dochodu przez samego pracownika i tylko w samym zakładzie, postępował nieprawidłowo i wbrew przepisom ustawy o ZFŚS. Po­nadto sporządzony przez radcę prawnego zatrudnionego w zakładzie i zatwierdzony przez kierownika jednostki re­gulamin wewnętrzny ZFŚS zawierał postanowienia, które są sprzeczne i niezgodne z przepisami ustawy o ZFŚS.

Polecamy serwis: ZFŚS

Zapisy art. 8 ust. 1 ustawy o ZFŚS jednoznacznie wskazują, że przyznawanie ulgowych usług i świadczeń oraz wysokość dopłat z Funduszu uzależnia się od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej osoby upraw­nionej do korzystania z Funduszu. A zatem postępowa­nie samorządowego zakładu budżetowego było sprzeczne z przepisami ustawy o ZFŚS, gdyż nie uwzględniało ogól­nej sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej pracowników zakładu uprawnionych do korzystania z ZFŚS.

Najprawdopodobniej, jak wynika z okoliczności poda­nych w pytaniu, radca prawny, który sporządził regulamin ZFŚS samorządowego zakładu budżetowego, dostosował zasady określające wysokość dofinansowania do wczasów pod gruszą do swojej sytuacji, gdzie przy zatrudnieniu na niepełnym etacie i proporcjonalnie niższym wynagrodze­niu, braku uwzględniania dochodów z zatrudnienia w in­nych zakładach oraz dobrej sytuacji finansowej, korzystne dla niego było uwzględnianie wysokości dochodów uzy­skiwanych wyłącznie w samorządowym zakładzie budże­towym.

Prawidłowo samorządowy zakład budżetowy wi­nien bezwzględnie zróżnicować wysokość wypłacanych świadczeń z ZFŚS pracownikom zakładu, uwzględ­niając ich wysokość od kryterium dochodowego całej rodziny pracownika, a nie wyłącznie od dochodu brutto uzyskiwanego w zakładzie.

Dodatkowo samorządowy zakład budżetowy zobowią­zany jest do zmiany swojego wewnętrznego regulaminu ZFŚS, uwzględniając w nim zasady i zapisy, które nie będą sprzeczne z ogólnymi przepisami prawa materialne­go, w zakresie działalności socjalnej organizowanej przez zakład pracy.

Odnośnie do drugiej części pytania, ewidencja ope­racji gospodarczych w samorządowym zakładzie bud­żetowym dokonywana jest zgodnie z planem kont dla jednostek budżetowych oraz samorządowych zakła­dów budżetowych określonym w załączniku nr 3 do roz­porządzenia Ministra Finansów z 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu teryto­rialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakła­dów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.

Operacje przyznanych i wypłaconych pracownikom samorządowego zakładu budżetowego świadczeń pie­niężnych z ZFŚS należy ująć na kontach:

234 „Pozostałe rozrachunki z pracownikami",
851 „Zakładowy fundusz świadczeń socjalnych",
135 „Rachunek środków funduszy specjalnego prze­znaczenia" (ZFŚS),

225 „Rozrachunki z budżetami".

Schemat. Ewidencja przyznanego i wypłaconego świadczenia z ZFŚS (dofinansowanie do wczasów pod gruszą)

135 Rachunek środków

851 Zakładowy fundusz 234 Pozostałe rozrachunki                             funduszy specjalnego

świadczeń socjalnych                        z pracownikami                            przeznaczenia                 225 Rozrachunki z budżetami

1

" 2

* 3 <------------------------------- >-

Objaśnienia do schematu:

  1. Przyznanie z ZFŚS dofinansowania do wczasów pod gruszą pracownikowi - Wn 851, Ma 234
  2. Przelew kwoty netto dofinansowania na rachunek bankowy pracownika - Wn 234, Ma 135
  3. Zapłata zaliczki na podatek dochodowy od wypłaconego świadczenia, którego wysokości przekracza 380 zł - Wn 225, Ma 135

RADOSŁAW TYBURCZY - biegły sądowy z dziedziny rachunkowości budżetowej i finansów publicznych, kierownik oddziału kontroli finansowej w urzędzie wojewódzkim, współpracuje z jednostkami samorządu terytorialnego i instytucjami państwowymi w zakresie kontroli i analiz finansowo-księgowych

PODSTAWY PRAWNE

art. 1 ust. 1 i 2, art. 8 ust. 1 i 2, art. 12a ust. 1 ustawy z 4 marca 1994 r. o za­kładowym funduszu świadczeń socjalnych (j.t. Dz.U. z 2012 r. poz. 592; ost.zm. Dz.U. z 2013 r. poz. 1645)
załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Finansów z 5 lipca 2010 r. w spra­wie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżeto­wych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy ce­lowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (j.t. Dz.U. z 2013 r. poz. 289)

Zobacz również: Świadczenia finansowane w ramach działalności socjalnej

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Dodatek za wieloletnią pracę: Jak obliczać staż pracowniczy?

    Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku - w przypadku zatrudnienia w ramach dwóch równoległych stosunków pracy, staż pracowniczy niezbędny do ustalenia dodatku za wieloletnią pracę należy ustalać dla każdego stosunku pracy osobno.

    Od 25 marca wnioski dla gospodyń o 8000 zł, 9000 zł i 10 000 zł

    Od dziś można składać wnioski o dofinansowanie dla kół gospodyń wiejskich. Można otrzymać od 8000 zł do 10 000 zł. 

    Wymagania do wykonywania niektórych zawodów medycznych od 26 marca 2024 roku. Pytania i odpowiedzi

    Z dniem 26 marca 2024 roku wejdą w życie przepisy ustawy o niektórych zawodach medycznych, która ureguluje i usystematyzuje wykonywanie aż 15 zawodów medycznych, które wcześniej nie podlegały regulacji ustawowej. Jest to duża zmiana, do której przedstawiciele zawodów medycznych objętych ustawą, powinni się odpowiednio przygotować. Poniżej wymagania do wykonywania niektórych zawodów medycznych – w pytaniach i odpowiedziach.

    Wpis do Centralnego Rejestru Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego - co trzeba wiedzieć?

    Od 26 marca 2024 roku funkcjonować będzie Centralny Rejestr Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego. Wpis do tego rejestru będzie obowiązkowy dla zawodów medycznych wymienionych w ustawie o niektórych zawodach medycznych, chociaż jeszcze przez rok będą mogli wykonywać zawód bez tego wpisu, pod warunkiem spełnienia pozostałych wymagań. 

    REKLAMA

    Prawa i obowiązki osób uprawnionych do wykonywania zawodów medycznych

    Od 26 marca 2024 roku osoby wykonujące zawody medyczne, objęte ustawą o niektórych zawodach medycznych, nabędą nowe uprawnienia, ale i obowiązki. Niedopełnienie obowiązków może grozić ponoszeniem odpowiedzialności zawodowej.

    Trzynastki w budżetówce 2024 - kiedy są wypłacane?

    Trzynastki w budżetówce - w 2024 roku termin wypłaty wypada w niedzielę. Kiedy pracownicy powinni otrzymać dodatkowe wynagrodzenie roczne? Spóźnienie z wypłaceniem trzynastki uprawnia do odsetek od pracodawcy.

    Zmiany: stawki wynagrodzeń w urzędach. Podwyżki od 1 stycznia 2024 r. [Nowe tabele zaszeregowania]

    Zmiany w rozporządzeniu w sprawie zasad wynagradzania pracowników niebędących członkami korpusu służby cywilnej zatrudnionych w urzędach administracji rządowej i pracowników innych jednostek.

    Od 1 kwietnia 2024 r. 128 799 zł jednorazowego odszkodowania i 1431 zł za procent uszczerbku na zdrowiu [wypadki przy pracy]

    Monitor Polski: obwieszczenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wysokości kwot jednorazowych odszkodowań z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej, które będą obowiązywały od 1 kwietnia 2024 r. do 31 marca 2025 r.

    REKLAMA

    Od 1 marca świadczenie wyniesie 336,36 zł. Ważniejsze, ze Senat chce objąć nim samorządowców sprzed 1990 r.

    Skrócenie do 7 lat okresu pełnienia funkcji sołtysa uprawniającego do otrzymania świadczenia i przyznanie świadczeń dla sołtysów pełniących funkcję przed 1990

    Każda pensja w budżetówce ma być wyższa o 20% (i więcej) od pensji minimalnej dla "wszystkich". Na dziś 5090 zł. Tego chcą związkowcy

    Pensja minimalna w budżetówce ma być wyższa o 20% od pensji minimalnej dla "wszystkich". Tego chcą związkowcy ze "Związkowa Alternatywa".

    REKLAMA