REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Urlop udzielony poza planem urlopów

Urlop udzielony poza planem urlopów
Urlop udzielony poza planem urlopów
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Stworzony plan urlopów ma moc wiążącą pracownika. W terminie przewidzianego w planie wypoczynku pracodawca może nie dopuścić podwładnego do pracy.

PROBLEM: Czy pracodawca może udzielać pracownikom urlopów wypoczynkowych w innych terminach, niż to wynika z ustalonych wcześniej planów urlopowych?

REKLAMA

ODPOWIEDŹ: Pracodawca może jednostronnie narzucić urlop wypoczynkowy poza planem urlopów tylko w okresie wypowiedzenia umowy o pracę oraz w przypadku urlopu zaległego. Udzielenie bieżącego urlopu w innym terminie, niż wpisano w planie urlopowym, wymaga ustalenia tego z pracownikiem.

UZASADNIENIE: Urlopy wypoczynkowe powinny być udzielane zgodnie z planem urlopów (art. 163 § 1 ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy, dalej: k.p.). Istnieje również możliwość rezygnacji z tworzenia planów urlopowych. Wówczas pracodawca ustala termin urlopu po każdorazowym porozumieniu z pracownikiem.

Stworzony plan urlopów ma moc wiążącą pracownika. W terminie przewidzianego w planie wypoczynku pracodawca może nie dopuścić podwładnego do pracy.

PRZESUNIĘCIE URLOPU

Przepisy k.p. przewidują kilka sytuacji, w których urlop wypoczynkowy może być z różnych powodów przesunięty. Są to następujące przypadki:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. ważne przyczyny wskazane przez pracownika, niestanowiące jednak przyczyn usprawiedliwiających nieobecność w pracy,

  2. szczególne potrzeby pracodawcy,

  3. przyczyny usprawiedliwiające nieobecność w pracy.

Wniosek pracownika o przesunięcie urlopu

Ważne przyczyny wskazane przez pracownika, które motywują przesunięcie planowanego urlopu, nie oznaczają dowolności - pracownik musi albo przedstawić obiektywne przesłanki (np. niezdolność do pracy), albo uzgodnić z pracodawcą przełożenie urlopu na inny termin. Powody te podlegają jednak ocenie pracodawcy, który może nie zgodzić się na przesunięcie urlopu, w szczególności wówczas, gdy okoliczności wskazane przez pracownika są błahe, a zmiana terminu urlopu dezorganizowałaby pracę zakładu pracy.

Przesunięcie urlopu przez pracodawcę

Przesunięcie urlopu na inny termin bez wniosku pracownika, w razie zaistnienia potrzeby pracodawcy, jest stosunkowo proste. Uzasadniać to może szczególna potrzeba pracodawcy, nieznana w chwili ustalania planu. Potencjalnie możliwości są duże. Przesunięcie jednostronnie przez pracodawcę polega jednak na samym nieudzieleniu urlopu w terminie wynikającym z planu. Należy jednak wziąć pod uwagę, że konkretny "zastępczy" termin urlopu nie może być pracownikowi narzucony. W okolicznościach uzasadniających przesunięcie urlopu na inny termin niż określony w planie urlopów lub ustalony po porozumieniu z pracownikiem, pracodawca udziela pracownikowi niewykorzystany urlop w terminie z nim uzgodnionym.

NARZUCENIE TERMINU URLOPU

Pracodawca może narzucić konkretny termin wykorzystania urlopu tylko w dwóch przypadkach:

  1. w okresie wypowiedzenia umowy o pracę (art. 1671 k.p.),

  2. do końca września następnego roku kalendarzowego, w odniesieniu do niewykorzystanego urlopu w roku ubiegłym (art. 168 k.p.).

REKLAMA

Drugi przypadek wskazany w ramce najprawdopodobniej nie dotyczy sytuacji opisanej w pytaniu. Opinię o możliwości narzucenia pracownikowi konieczności wykorzystania zaległego urlopu w kolejnym roku kalendarzowym potwierdza orzecznictwo sądowe. Sąd Najwyższy w wyroku z 24 stycznia 2006 r. (sygn. akt I PK 124/05) wskazał, że pracodawca może wysłać pracownika na zaległy urlop, nawet gdy ten nie wyraża na to zgody.

Pracodawcy pozostaje - zakładając, że nie mówimy o okresie wypowiedzenia ani o urlopie zaległym - ustalenie z pracownikiem terminu wykorzystania urlopu. Nie jest możliwe wydanie osobie zatrudnionej konkretnego polecenia służbowego w tym zakresie.

PODSTAWY PRAWNE

  • art.163, art. 1671 ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (j.t. Dz.U. z 2018 r. poz. 917; ost.zm. Dz.U. z 2019 r. poz. 730)

  • § 5 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 8 stycznia 1997 r. w sprawie szczegółowych zasad udzielania urlopu wypoczynkowego, ustalania i wypłacania wynagrodzenia za czas urlopu oraz ekwiwalentu pieniężnego za urlop (Dz.U. Nr 2 poz. 14; ost.zm. Dz.U. 2009 Nr 174, poz. 1353)

©℗

MAREK ROTKIEWICZ

prawnik, specjalista z zakresu prawa pracy, autor licznych publikacji prasowych oraz książkowych z tego zakresu, wykładowca, trener

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Rachunkowość Budżetowa
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Od 1 kwietnia 2024 r. 128 799 zł jednorazowego odszkodowania i 1431 zł za procent uszczerbku na zdrowiu [wypadki przy pracy]

    Monitor Polski: obwieszczenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wysokości kwot jednorazowych odszkodowań z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej, które będą obowiązywały od 1 kwietnia 2024 r. do 31 marca 2025 r.

    Od 1 marca świadczenie wyniesie 336,36 zł. Ważniejsze, ze Senat chce objąć nim samorządowców sprzed 1990 r.

    Skrócenie do 7 lat okresu pełnienia funkcji sołtysa uprawniającego do otrzymania świadczenia i przyznanie świadczeń dla sołtysów pełniących funkcję przed 1990

    Każda pensja w budżetówce ma być wyższa o 20% (i więcej) od pensji minimalnej dla "wszystkich". Na dziś 5090 zł. Tego chcą związkowcy

    Pensja minimalna w budżetówce ma być wyższa o 20% od pensji minimalnej dla "wszystkich". Tego chcą związkowcy ze "Związkowa Alternatywa".

    Trzeba określić maksymalny poziom wynagrodzeń zasadniczych pracowników

    W regulaminach wynagrodzenie zasadnicze ustala się dla danego stanowiska pracy widełkowo – z podaniem kwoty minimalnej i maksymalnej.

    REKLAMA

    Nauczycielskie świadczenia kompensacyjne to odpowiednik emerytur pomostowych. Ile osób je pobiera?

    W grudniu 2023 r. świadczenia kompensacyjne pobierało 13,1 tys. osób, a przeciętna wysokość "kompensówki" wynosiła 3617,29 zł. Tak wynika z danych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

    Nowe Standardy - Global Internal Audit Standards™

    Nowe Standardy mówią jasno – jako audytorzy jesteśmy częścią organizacji, i – oczywiście zachowując pełen obiektywizm – pomagamy jej osiągnąć właściwe cele.

    Roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach a likwidacja gminnej jednostki budżetowej

    Na jakim podmiocie ciąży obowiązek złożenia rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach w przypadku likwidacji gminnej jednostki budżetowej?

    Ustawa budżetowa na 2024 rok bez poprawek Senatu. Trafi teraz do podpisu Prezydenta

    Prezydent RP może podpisać ustawę budżetową, ewentualnie - zwrócić się do Trybunału Konstytucyjnego o ocenę zgodności jej zapisów z ustawą zasadniczą.;

    REKLAMA

    Samorządy mogą odetchnąć – w 2024 roku nie będzie obowiązkowego KSeF

    Wdrożenie KSeF budzi wiele emocji, a szczególnie dużo jest ich w jednostkach budżetowych objętych centralizacją. Z uwagi na ich szczególną strukturę, wdrożenie KSeF wiązałoby się w ich przypadku z jeszcze większymi komplikacjami, niż u pozostałych podatników.

    To już ostatni dzień na złożenie części A sprawozdania SP-1. Sprawdź czy wiesz jakie dane w nim wykazać.

    Sprawozdanie SP-1, czyli sprawozdanie w zakresie podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego na stałe weszło do katalogu sprawozdawczości budżetowej. Trzeba poświęcić mu uwagę dwa razy w roku. Po raz pierwszy już w styczniu, bo wójt, burmistrz lub prezydent miasta, jako organy podatkowe właściwe w sprawach podatku od nieruchomości, podatku rolnego oraz podatku leśnego mają obowiązek złożyć część A sprawozdania w terminie do 10 stycznia.

    REKLAMA