REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dodatki jako składnik wynagrodzenia nauczycieli

Dariusz Makulec
Nauczyciel, szkoła./ Fot. Fotolia
Nauczyciel, szkoła./ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Dodatki za wysługę lat, motywacyjny, funkcyjny i za warunki pracy stanowią jeden ze składników wynagrodzenia nauczycieli. Ustawodawca nie określa w Karcie Nauczyciela wysokości tych dodatków, z wyjątkiem dodatku za wysługę lat.

REKLAMA

Dodatki jako składnik wynagrodzenia nauczycieli (za wysługę lat, motywacyjny, funkcyjny, za warunki pracy) 

Karta Nauczyciela w art. 30 ust. 1 określa składniki wynagrodzenia nauczyciela, w skład których wchodzą m.in. dodatki. Ustawodawca nie określa w Karcie Nauczyciela wysokości tych dodatków,  z wyjątkiem dodatku za wysługę lat – art. 33 ust. 1 KN - i jednocześnie nie określa szczegółowych zasad ich przyznawania. Przedmiotowe określenie poprzez upoważnienie ustawowe zawarte w treści art. 30 ust. 6 KN należy do organu prowadzącego, które następuje w drodze regulaminu.

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Aktem prawnym stanowiącym wytyczne dla organu prowadzącego do uchwalenia regulaminu  placówki oświatowej stanowi Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2005 r. w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagradzania za pracę w dniu wolnym od pracy (Dz. U. 2005 Nr 22, poz.181). Jak wynika z treści rozporządzenia zostały w nim określone m.in. ogólne warunki przyznawania dodatków, natomiast uszczegółowienie, w tym zakresie następuje we wskazanym powyżej regulaminie przez organ prowadzący, w którym organ określa również wysokość poszczególnych dodatków.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Pracownicy samorządowi – nagrody jubileuszowe

Zgodnie z treścią § 5 dodatek funkcyjny przysługuje nauczycielom, którym powierzono:

  1. stanowisko dyrektora lub wicedyrektora przedszkola, szkoły, placówki lub innej jednostki organizacyjnej, o której mowa w art. 1 ust. 1 i 1a Karty Nauczyciela albo inne stanowisko kierownicze przewidziane w statucie szkoły; 
  2. sprawowanie funkcji wychowawcy klasy;
  3. doradcy metodycznego lub nauczyciela-konsultanta;
  4. opiekuna stażu. 

W sytuacji powierzenia nauczycielowi więcej niż jednej powyżej wskazanej funkcji dodatek funkcyjny przysługuje za sprawowanie każdej z nich (Rozstrzygnięcie Nadzorcze Wojewody Dolnośląskiego z dnia 3 czerwca 2009 r. NK.II.0911-12/354/09).

Ogólne warunki przyznawania nauczycielom dodatku motywacyjnego zostały określone w § 6 i należą do nich:

  1. osiągnięcia w realizowanym procesie dydaktycznym; 
  2. osiągnięcia wychowawczo-opiekuńcze; 
  3. wprowadzanie innowacji pedagogicznych, skutkujących efektami w procesie kształcenia i wychowania; 
  4. zaangażowanie w realizację czynności i zajęć, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 KN; 
  5. szczególnie efektywne wypełnianie zadań i obowiązków związanych z powierzonym stanowiskiem; 
  6. realizowanie w szkole zadań edukacyjnych, wynikających z przyjętych przez organ prowadzący priorytetów w realizowanej lokalnej polityce oświatowej. 

Dodatek za wysługę lat przysługuje w wysokości 1% wynagrodzenia zasadniczego za każdy rok pracy, wypłacany w okresach miesięcznych poczynając od czwartego roku pracy, z tym że dodatek ten nie może przekroczyć 20% wynagrodzenia zasadniczego. Zgodnie z § 7 ust. 1 do okresów pracy uprawniających do dodatku za wysługę lat wlicza się okresy poprzedniego zatrudnienia we wszystkich zakładach pracy oraz inne udowodnione okresy, jeżeli z mocy odrębnych przepisów podlegają one wliczeniu do okresu pracy, od którego zależą uprawnienia pracownicze. Tym samym dodatek za wysługę lat będzie wypłacany w wysokości 3% poczynając od pierwszego miesiąca czwartego roku pracy nauczyciela. Jednocześnie zwrot „poczynając od czwartego roku pracy” dotyczy całego dotychczasowego okresu pracy zgodnie z powyższym paragrafem, a nie wyłącznie pracy w charakterze nauczyciela w szkole. Okresami podlegającymi wliczeniu do okresu pracy z mocy przepisów odrębnych należą m.in. okres pracy w gospodarstwie rolnym, a także okres pobierania zasiłku dla bezrobotnych.

Zobacz również: Zasady wynagradzania pracowników sfery budżetowej

REKLAMA

W sytuacji gdy nauczycielowi pozostaje jednocześnie w więcej niż jednym stosunku pracy okresy uprawniające do dodatku za wysługę lat ustala się odrębnie dla każdego stosunku pracy. Jeżeli nauczyciel zatrudniony jest lub był jednocześnie u więcej niż jednego przedsiębiorcy, wówczas okresy te nie podlegają zsumowaniu, chyba że nauczyciel pozostaje w stosunku pracy w kilku szkołach w wymiarze łącznie nieprzekraczającym obowiązującego nauczyciela wymiaru zajęć wówczas wlicza się te okresy zatrudnienia.

Praca w warunkach trudnych została określona w § 8 i § 9 rozporządzenia. Za każdy wykonywany przez nauczyciela rodzaj tych prac nauczycielowi przysługuje dodatek (Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie z dnia 18 kwietnia 2007 r. II SA/Rz 726/2006).

Mając na uwadze powołane powyżej upoważnienie dla organu prowadzącego do określenia w drodze regulaminu wysokości dodatków i szczegółowego określenia ich przyznawania wykształciło się w tym zakresie bogate orzecznictwo, na które należy zwrócić uwagę i które może być pomocne dla nauczycieli, jak i również dla organu prowadzącego.  

Organ prowadzący nie jest uprawniony w ramach upoważnienia ustawowego do określenia okoliczności, w jakich przysługuje lub nie przysługuje dodatek motywacyjny (Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 18 listopada 2008 r. IV SA/Wr 372/2008).

Organ prowadzący może określić szczegółowe warunki przyznawania dodatku motywacyjnego, jednak muszą one wynikać z ogólnych kryteriów przyjętych we wskazany powyżej rozporządzeniu. Jednocześnie organ nie jest uprawniony do określenia w regulaminie warunków utraty prawa do dodatku funkcyjnego (Rozstrzygnięcie Nadzorcze Wojewody Podlaskiego z dnia 8 grudnia 2011 r. NK.II.4131.2.140.2011.AR).

Wprowadzenie do regulaminu przesłanki warunkującej otrzymanie dodatku motywacyjnego od długości zatrudnienia w danej placówce wykracza poza upoważnienie ustawowe (Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 9 marca 2010 r. III SA/Kr 1007/2009).

W regulaminie organ prowadzący może określić wysokość dodatku dla dyrektora szkoły zależny od wielkości szkoły, jej warunków organizacyjnych, liczby uczniów czyli od elementów, od których zależą odpowiedzialność i nakład pracy. Jednak błędne jest uzależnienie wysokości tego dodatku od samodzielności i trafności przy podejmowaniu decyzji. To ostatnie kryterium może być zastosowane przy określeniu dodatku motywacyjnego lub przy przyzwaniu nagrody (Rozstrzygnięcie Nadzorcze Wojewody Dolnośląskiego z dnia 3 czerwca 2009 r. NK.II.0911-12/353/09).

Organ prowadzący ma prawo do terminowego określenia obowiązywania regulaminu wynagradzania, bowiem nie zakazują tego obowiązujące przepisy prawa, pozostawiając w tym zakresie organom gminy swobodę decydowania (Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 28 maja 2009 r. III SA/Łd 233/2009).

Ani przepisy Karty Nauczyciela, ani przepisy wykonawcze do tej ustawy nie przyznają organom prowadzącym uprawnienia do pozbawienia w ramach regulaminów, uchwalanych na podstawie art. 30 ust. 6 ustawy, danego składnika wynagrodzenia (Rozstrzygnięcie Nadzorcze Wojewody Dolnośląskiego z dnia 10 kwietnia 2009 r. NK.II.0911-17/235/09).

Rada nie posiada upoważnienia do określania dodatkowych kryteriów ocennych, warunkujących ustalenie wysokości dodatku funkcyjnego. Ustalenie wysokości dodatku funkcyjnego nie może być zależne od wyników pracy szkoły. Jest to kryterium ocenne, niezwiązane z pełnieniem funkcji dyrektora szkoły czy też zajmowaniem innego stanowiska kierowniczego i dodatkiem funkcyjnym przysługującym z tytułu pełnienia tej funkcji (Rozstrzygnięcie Nadzorcze Wojewody Dolnośląskiego z dnia 3 kwietnia 2009 r. NK.II.0911-14/216/09).

Do zakresu obowiązków wicedyrektora należy zastępowanie dyrektora w przypadku jego nieobecności. W związku z tym m.in. obowiązkiem wicedyrektor otrzymuje stosowny dodatek funkcyjny i nie ma podstaw aby za ten obowiązek otrzymał dodatkowe wynagrodzenie. W związku z tym nie można przyjąć, że każde zastępstwo dyrektora podczas jego nieobecności jest tą przyczyną, która rodzi obowiązek zwiększenia stawki dodatku funkcyjnego. Natomiast taką właśnie „przyczyną” może być właśnie długotrwałe zastępstwo dyrektora (Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 5 czerwca 2007 r. I OSK 420/2007).

Podstawa prawna:

  1. Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. 2006 r., Nr  97, poz. 674 z późn. zm.) (stan prawny na dzień 17 grudnia 2013 r.);
  2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2005 r. w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagradzania za pracę w dniu wolnym od pracy (Dz. U. 2005 Nr 22, poz.181) (stan prawny na dzień 17 grudnia 2013 r.).

Polecamy serwis: Wynagrodzenia

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Świadczenie urlopowe dla nauczycieli. Wypłata do końca sierpnia – jakie wyrównanie

Świadczenie urlopowe dla nauczycieli powinno zostać wypłacone do końca sierpnia 2024 r. Świadczenie to przysługuje nauczycielom, którzy byli zatrudnieniu w pełnym wymiarze zajęć przez cały rok szkolny 2023/2024. Świadczenie urlopowe dla nauczycieli reguluje art. 53 ust 1a ustawy  – Karta Nauczyciela.

Rusza program "Pierwszy Dzienny Opiekun w Gminie". Samorządy mogą składać wnioski do 30 sierpnia

W czwartek, 25 lipca odbyła się konferencja z udziałem wiceministry rodziny, pracy i polityki społecznej Aleksandry Gajewskiej. Tematem konferencji był nowy program dla gmin bez opieki żłobkowej w ramach Aktywnego Malucha – "Pierwszy Dzienny Opiekun w Gminie". Wnioski można składać do 30 sierpnia.

ZUS przestawił się na mLegitymacje. Jak z nich korzystać?

Elektroniczna mLegitymacja to duże ułatwienie dla emerytów i rencistów. Można z niej korzystać na własnym urządzeniu mobilnym, np. telefonie. Z danych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych wynika, iż prawie 800 tysięcy seniorów porzuciło plastik.

Świadczenie „Aktywny rodzic” i inne nowości w klasyfikacji budżetowej

23 lipca 2024 r. w Dzienniku Ustaw opublikowano rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 15 lipca 2024 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych. Co się zmieni i od kiedy?

REKLAMA

82 mln zł środków na dofinansowania do remontów dróg samorządowych na 2025 r. w województwie śląskim

W środę, 24 lipca wojewoda śląski Marek Wójcik poinformował, o tym, że rusza nabór na dofinansowania ze środków Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg na przyszły rok. W województwie lubelskim nabór ruszy w piątek, 26 lipca. Środki z dofinansowania mogą zostać przeznaczone na remonty dróg powiatowych i gminnych, a także na inne inwestycje, które zwiększą bezpieczeństwo ruchu.

5 000 zł na jedno koło gospodyń wiejskich i prawo do dofinansowania dla wszystkich kół gospodyń wiejskich z gmin, w których frekwencja w ubiegłorocznych wyborach parlamentarnych przekroczyła 60 proc. W Dzienniku Ustaw ukazała się już nowelizacja

W Dzienniku Ustaw ukazała się nowelizacja rozporządzenia dotycząca prawa do dofinansowania dla kół gospodyń wiejskich z gmin,  w których frekwencja w ubiegłorocznych wyborach parlamentarnych przekroczyła 60 proc. Dofinansowanie będzie przysługiwało nie tylko kołom wpisanym do Krajowego Rejestru Kół Gospodyń Wiejskich.

W 2024 roku przeciętny pracownik skorzysta z nawet 35 dni urlopu oraz dodatkowych zwolnień z pracy. Co z urlopem w 2025 r.

W ostatnim czasie do kodeksu pracy wprowadzono wiele nowych rozwiązań, dzięki którym pracownicy mogą uzyskać dodatkowe dni wolne od pracy. Chodzi m.in. o wprowadzenie dodatkowych pięciu dni urlopu opiekuńczego. Sprawdź, jakie jeszcze dodatkowe zwolnienia i urlopy przysługują pracownikom, ile są płatne oraz jak je uzyskać.

Dni wolne od pracy w drugiej połowie 2024 roku i w 2025 r. [KALENDARZ — DŁUGIE WEEKENDY]

W 2024 r. uwzględniając wszystkie dni wolne i weekendy wypada 115 dni wolnych od pracy. Sprawdź, kiedy przypadają długie weekendy w drugiej połowie 2024 r. Możesz już także wstępnie zaplanować wolne w 2025 r.

REKLAMA

Trwają wypłaty dodatkowych pieniędzy dla nauczycieli. Kwota jest niemała, bo ponad 2000 zł, ale trzeba od niej zapłacić podatek.

Trwają wypłaty dodatkowych pieniędzy dla nauczycieli. Kwota jest niemała, bo ponad 2000 zł, jednak świadczenie urlopowe nie jest świadczeniem socjalnym, a więc trzeba je opodatkować. Na konta trafi więc o 12 proc. mniej.

Zbliża się termin złożenia sprawozdania SP-1. Kto musi je złożyć i co w nim wykazać? To ważne m.in. dla podatku od nieruchomości.

Jest coraz mniej czasu na złożenie części B sprawozdania SP-1. Czy wiesz, kto musi je złożyć, do kiedy i co w nim wykazać? Przepisy jasno to regulują, ale w praktyce pojawiają się problemy.

REKLAMA