REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dodatki jako składnik wynagrodzenia nauczycieli

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dariusz Makulec
Nauczyciel, szkoła./ Fot. Fotolia
Nauczyciel, szkoła./ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Dodatki za wysługę lat, motywacyjny, funkcyjny i za warunki pracy stanowią jeden ze składników wynagrodzenia nauczycieli. Ustawodawca nie określa w Karcie Nauczyciela wysokości tych dodatków, z wyjątkiem dodatku za wysługę lat.

REKLAMA

REKLAMA

Dodatki jako składnik wynagrodzenia nauczycieli (za wysługę lat, motywacyjny, funkcyjny, za warunki pracy) 

Karta Nauczyciela w art. 30 ust. 1 określa składniki wynagrodzenia nauczyciela, w skład których wchodzą m.in. dodatki. Ustawodawca nie określa w Karcie Nauczyciela wysokości tych dodatków,  z wyjątkiem dodatku za wysługę lat – art. 33 ust. 1 KN - i jednocześnie nie określa szczegółowych zasad ich przyznawania. Przedmiotowe określenie poprzez upoważnienie ustawowe zawarte w treści art. 30 ust. 6 KN należy do organu prowadzącego, które następuje w drodze regulaminu.

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

REKLAMA

Aktem prawnym stanowiącym wytyczne dla organu prowadzącego do uchwalenia regulaminu  placówki oświatowej stanowi Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2005 r. w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagradzania za pracę w dniu wolnym od pracy (Dz. U. 2005 Nr 22, poz.181). Jak wynika z treści rozporządzenia zostały w nim określone m.in. ogólne warunki przyznawania dodatków, natomiast uszczegółowienie, w tym zakresie następuje we wskazanym powyżej regulaminie przez organ prowadzący, w którym organ określa również wysokość poszczególnych dodatków.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Pracownicy samorządowi – nagrody jubileuszowe

Zgodnie z treścią § 5 dodatek funkcyjny przysługuje nauczycielom, którym powierzono:

  1. stanowisko dyrektora lub wicedyrektora przedszkola, szkoły, placówki lub innej jednostki organizacyjnej, o której mowa w art. 1 ust. 1 i 1a Karty Nauczyciela albo inne stanowisko kierownicze przewidziane w statucie szkoły; 
  2. sprawowanie funkcji wychowawcy klasy;
  3. doradcy metodycznego lub nauczyciela-konsultanta;
  4. opiekuna stażu. 

W sytuacji powierzenia nauczycielowi więcej niż jednej powyżej wskazanej funkcji dodatek funkcyjny przysługuje za sprawowanie każdej z nich (Rozstrzygnięcie Nadzorcze Wojewody Dolnośląskiego z dnia 3 czerwca 2009 r. NK.II.0911-12/354/09).

Ogólne warunki przyznawania nauczycielom dodatku motywacyjnego zostały określone w § 6 i należą do nich:

  1. osiągnięcia w realizowanym procesie dydaktycznym; 
  2. osiągnięcia wychowawczo-opiekuńcze; 
  3. wprowadzanie innowacji pedagogicznych, skutkujących efektami w procesie kształcenia i wychowania; 
  4. zaangażowanie w realizację czynności i zajęć, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 KN; 
  5. szczególnie efektywne wypełnianie zadań i obowiązków związanych z powierzonym stanowiskiem; 
  6. realizowanie w szkole zadań edukacyjnych, wynikających z przyjętych przez organ prowadzący priorytetów w realizowanej lokalnej polityce oświatowej. 

Dodatek za wysługę lat przysługuje w wysokości 1% wynagrodzenia zasadniczego za każdy rok pracy, wypłacany w okresach miesięcznych poczynając od czwartego roku pracy, z tym że dodatek ten nie może przekroczyć 20% wynagrodzenia zasadniczego. Zgodnie z § 7 ust. 1 do okresów pracy uprawniających do dodatku za wysługę lat wlicza się okresy poprzedniego zatrudnienia we wszystkich zakładach pracy oraz inne udowodnione okresy, jeżeli z mocy odrębnych przepisów podlegają one wliczeniu do okresu pracy, od którego zależą uprawnienia pracownicze. Tym samym dodatek za wysługę lat będzie wypłacany w wysokości 3% poczynając od pierwszego miesiąca czwartego roku pracy nauczyciela. Jednocześnie zwrot „poczynając od czwartego roku pracy” dotyczy całego dotychczasowego okresu pracy zgodnie z powyższym paragrafem, a nie wyłącznie pracy w charakterze nauczyciela w szkole. Okresami podlegającymi wliczeniu do okresu pracy z mocy przepisów odrębnych należą m.in. okres pracy w gospodarstwie rolnym, a także okres pobierania zasiłku dla bezrobotnych.

Zobacz również: Zasady wynagradzania pracowników sfery budżetowej

W sytuacji gdy nauczycielowi pozostaje jednocześnie w więcej niż jednym stosunku pracy okresy uprawniające do dodatku za wysługę lat ustala się odrębnie dla każdego stosunku pracy. Jeżeli nauczyciel zatrudniony jest lub był jednocześnie u więcej niż jednego przedsiębiorcy, wówczas okresy te nie podlegają zsumowaniu, chyba że nauczyciel pozostaje w stosunku pracy w kilku szkołach w wymiarze łącznie nieprzekraczającym obowiązującego nauczyciela wymiaru zajęć wówczas wlicza się te okresy zatrudnienia.

Praca w warunkach trudnych została określona w § 8 i § 9 rozporządzenia. Za każdy wykonywany przez nauczyciela rodzaj tych prac nauczycielowi przysługuje dodatek (Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie z dnia 18 kwietnia 2007 r. II SA/Rz 726/2006).

Mając na uwadze powołane powyżej upoważnienie dla organu prowadzącego do określenia w drodze regulaminu wysokości dodatków i szczegółowego określenia ich przyznawania wykształciło się w tym zakresie bogate orzecznictwo, na które należy zwrócić uwagę i które może być pomocne dla nauczycieli, jak i również dla organu prowadzącego.  

Organ prowadzący nie jest uprawniony w ramach upoważnienia ustawowego do określenia okoliczności, w jakich przysługuje lub nie przysługuje dodatek motywacyjny (Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 18 listopada 2008 r. IV SA/Wr 372/2008).

Organ prowadzący może określić szczegółowe warunki przyznawania dodatku motywacyjnego, jednak muszą one wynikać z ogólnych kryteriów przyjętych we wskazany powyżej rozporządzeniu. Jednocześnie organ nie jest uprawniony do określenia w regulaminie warunków utraty prawa do dodatku funkcyjnego (Rozstrzygnięcie Nadzorcze Wojewody Podlaskiego z dnia 8 grudnia 2011 r. NK.II.4131.2.140.2011.AR).

Wprowadzenie do regulaminu przesłanki warunkującej otrzymanie dodatku motywacyjnego od długości zatrudnienia w danej placówce wykracza poza upoważnienie ustawowe (Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 9 marca 2010 r. III SA/Kr 1007/2009).

W regulaminie organ prowadzący może określić wysokość dodatku dla dyrektora szkoły zależny od wielkości szkoły, jej warunków organizacyjnych, liczby uczniów czyli od elementów, od których zależą odpowiedzialność i nakład pracy. Jednak błędne jest uzależnienie wysokości tego dodatku od samodzielności i trafności przy podejmowaniu decyzji. To ostatnie kryterium może być zastosowane przy określeniu dodatku motywacyjnego lub przy przyzwaniu nagrody (Rozstrzygnięcie Nadzorcze Wojewody Dolnośląskiego z dnia 3 czerwca 2009 r. NK.II.0911-12/353/09).

Organ prowadzący ma prawo do terminowego określenia obowiązywania regulaminu wynagradzania, bowiem nie zakazują tego obowiązujące przepisy prawa, pozostawiając w tym zakresie organom gminy swobodę decydowania (Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 28 maja 2009 r. III SA/Łd 233/2009).

Ani przepisy Karty Nauczyciela, ani przepisy wykonawcze do tej ustawy nie przyznają organom prowadzącym uprawnienia do pozbawienia w ramach regulaminów, uchwalanych na podstawie art. 30 ust. 6 ustawy, danego składnika wynagrodzenia (Rozstrzygnięcie Nadzorcze Wojewody Dolnośląskiego z dnia 10 kwietnia 2009 r. NK.II.0911-17/235/09).

Rada nie posiada upoważnienia do określania dodatkowych kryteriów ocennych, warunkujących ustalenie wysokości dodatku funkcyjnego. Ustalenie wysokości dodatku funkcyjnego nie może być zależne od wyników pracy szkoły. Jest to kryterium ocenne, niezwiązane z pełnieniem funkcji dyrektora szkoły czy też zajmowaniem innego stanowiska kierowniczego i dodatkiem funkcyjnym przysługującym z tytułu pełnienia tej funkcji (Rozstrzygnięcie Nadzorcze Wojewody Dolnośląskiego z dnia 3 kwietnia 2009 r. NK.II.0911-14/216/09).

Do zakresu obowiązków wicedyrektora należy zastępowanie dyrektora w przypadku jego nieobecności. W związku z tym m.in. obowiązkiem wicedyrektor otrzymuje stosowny dodatek funkcyjny i nie ma podstaw aby za ten obowiązek otrzymał dodatkowe wynagrodzenie. W związku z tym nie można przyjąć, że każde zastępstwo dyrektora podczas jego nieobecności jest tą przyczyną, która rodzi obowiązek zwiększenia stawki dodatku funkcyjnego. Natomiast taką właśnie „przyczyną” może być właśnie długotrwałe zastępstwo dyrektora (Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 5 czerwca 2007 r. I OSK 420/2007).

Podstawa prawna:

  1. Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. 2006 r., Nr  97, poz. 674 z późn. zm.) (stan prawny na dzień 17 grudnia 2013 r.);
  2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2005 r. w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagradzania za pracę w dniu wolnym od pracy (Dz. U. 2005 Nr 22, poz.181) (stan prawny na dzień 17 grudnia 2013 r.).

Polecamy serwis: Wynagrodzenia

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dochody samorządów w 2026 r. Sejm uchwalił ważną nowelizację

Przy wyliczaniu dochodów samorządów w roku 2026 używane będą zaktualizowane dane podatkowe. Uchwalona przez Sejm ustawa trafi teraz do Senatu.

Świadczenie mieszkaniowe w 2025 r. Terminy i wzór wniosku

W październiku 2025 r. weszły w życie przepisy ustawy nowelizującej zasady zakwaterowania m.in. funkcjonariuszy Policji. Z kolei nowe rozporządzenie MSWiA określa wzory wniosków świadczeń mieszkaniowych. Kiedy najlepiej złożyć wniosek?

Rząd policzył. W 2026 r. samorządy potrzebują ponad 154,7 mld zł [subwencja ogólna, potrzeby finansowe, dochody z PIT i CIT, korekta z tytułu zamożności]

W 2026 r. samorządy otrzymają łącznie z tytułu udziału w podatku PIT ponad 193,1 mld zł, a z tytułu udziału w CIT blisko 27,5 mld zł. Z kolei kwota potrzeb finansowych wszystkich samorządów wyniesie ponad 154,7 mld – wynika z wyliczeń resortu finansów. Za ministerstwem publikujemy wyliczenia dla poszczególnych JST.

Podatek od środków transportowych w 2026 r. Ile będzie wynosił?

W przyszłym roku minimalne stawki podatku od środków transportowych będą takie same jak obecnie. Nowe obwieszczenie zostało opublikowane w Monitorze Polskim. Warto pamiętać, iż stawki podatku na dany rok ustala rada gminy. Jakie będą maksymalne kwoty? Kto płaci podatek od środków transportowych?

REKLAMA

KSeF w jednostkach sektora finansów publicznych – obowiązki i wyzwania związane z wdrożeniem. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Zmagania z KSeF-em wchodzą w decydującą fazę. Jakie są największe obawy księgowych?

Choć do uruchomienia Krajowego Systemu e-Faktur pozostało zaledwie kilka miesięcy, większość księgowych wciąż nie czuje się pewnie. Z najnowszego badania SW Research dla fillup k24 wynika, że jedynie 3,5% ekspertów uważa się za w pełni przygotowanych, a aż 75% przyznaje, że nadchodzące tygodnie będą dla nich prawdziwym testem gotowości i odporności na stres.

ZUS: W 2026 r. przeciętne świadczenie wzrośnie do blisko 4320 zł miesięcznie

Plan Funduszu Ubezpieczeń Społecznych zakłada, że w 2026 r. liczba emerytów i rencistów zwiększy się o 123 tys. osób w porównaniu z 2025 r. Przeciętne świadczenie wzrośnie w przyszłym roku do blisko 4320 zł miesięcznie. O tych założeniach poinformował Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

Podatki przez aplikację mObywatel? Warszawa wdraża cyfrowe płatności

Do końca roku ma zostać uruchomiona możliwość wniesienia niektórych opłat za pośrednictwem aplikacji mObywatel lub portalu mobywatel.gov.pl. Cyfrowe płatności obejmują m.in. podatek od nieruchomości, podatek rolny i podatek leśny.

REKLAMA

Nagroda jubileuszowa w wyjaśnieniach RIO. Problem dodatków do pensji

Wyjaśnienia Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach: Jeśli w dniu nabycia prawa do nagrody jubileuszowej dodatek specjalny stanowi składnik wynagrodzenia pracownika i był otrzymywany przez okres dłuższy niż miesiąc należy go uwzględnić przy wyliczeniu nagrody jubileuszowej.

Uchwała w sprawie podatku od nieruchomości na 2026 rok. RIO przypomina o zmianach

W związku z pismem z Ministerstwa Finansów dotyczącym weryfikacji gminnych uchwał podatkowych Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku przypomina o konieczności analizy podejmowanych na 2026 rok uchwał w sprawie stawek podatku od nieruchomości oraz zwolnień w podatku od nieruchomości. Ma to związek z nową definicją budowli.

REKLAMA