Kategorie

Dodatki jako składnik wynagrodzenia nauczycieli

Dariusz Makulec
Nauczyciel, szkoła./ Fot. Fotolia
Dodatki za wysługę lat, motywacyjny, funkcyjny i za warunki pracy stanowią jeden ze składników wynagrodzenia nauczycieli. Ustawodawca nie określa w Karcie Nauczyciela wysokości tych dodatków, z wyjątkiem dodatku za wysługę lat.

Dodatki jako składnik wynagrodzenia nauczycieli (za wysługę lat, motywacyjny, funkcyjny, za warunki pracy) 

Karta Nauczyciela w art. 30 ust. 1 określa składniki wynagrodzenia nauczyciela, w skład których wchodzą m.in. dodatki. Ustawodawca nie określa w Karcie Nauczyciela wysokości tych dodatków,  z wyjątkiem dodatku za wysługę lat – art. 33 ust. 1 KN - i jednocześnie nie określa szczegółowych zasad ich przyznawania. Przedmiotowe określenie poprzez upoważnienie ustawowe zawarte w treści art. 30 ust. 6 KN należy do organu prowadzącego, które następuje w drodze regulaminu.

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Aktem prawnym stanowiącym wytyczne dla organu prowadzącego do uchwalenia regulaminu  placówki oświatowej stanowi Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2005 r. w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagradzania za pracę w dniu wolnym od pracy (Dz. U. 2005 Nr 22, poz.181). Jak wynika z treści rozporządzenia zostały w nim określone m.in. ogólne warunki przyznawania dodatków, natomiast uszczegółowienie, w tym zakresie następuje we wskazanym powyżej regulaminie przez organ prowadzący, w którym organ określa również wysokość poszczególnych dodatków.

Zobacz również: Pracownicy samorządowi – nagrody jubileuszowe

Zgodnie z treścią § 5 dodatek funkcyjny przysługuje nauczycielom, którym powierzono:

  1. stanowisko dyrektora lub wicedyrektora przedszkola, szkoły, placówki lub innej jednostki organizacyjnej, o której mowa w art. 1 ust. 1 i 1a Karty Nauczyciela albo inne stanowisko kierownicze przewidziane w statucie szkoły; 
  2. sprawowanie funkcji wychowawcy klasy;
  3. doradcy metodycznego lub nauczyciela-konsultanta;
  4. opiekuna stażu. 

W sytuacji powierzenia nauczycielowi więcej niż jednej powyżej wskazanej funkcji dodatek funkcyjny przysługuje za sprawowanie każdej z nich (Rozstrzygnięcie Nadzorcze Wojewody Dolnośląskiego z dnia 3 czerwca 2009 r. NK.II.0911-12/354/09).

Ogólne warunki przyznawania nauczycielom dodatku motywacyjnego zostały określone w § 6 i należą do nich:

  1. osiągnięcia w realizowanym procesie dydaktycznym; 
  2. osiągnięcia wychowawczo-opiekuńcze; 
  3. wprowadzanie innowacji pedagogicznych, skutkujących efektami w procesie kształcenia i wychowania; 
  4. zaangażowanie w realizację czynności i zajęć, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 KN; 
  5. szczególnie efektywne wypełnianie zadań i obowiązków związanych z powierzonym stanowiskiem; 
  6. realizowanie w szkole zadań edukacyjnych, wynikających z przyjętych przez organ prowadzący priorytetów w realizowanej lokalnej polityce oświatowej. 

Dodatek za wysługę lat przysługuje w wysokości 1% wynagrodzenia zasadniczego za każdy rok pracy, wypłacany w okresach miesięcznych poczynając od czwartego roku pracy, z tym że dodatek ten nie może przekroczyć 20% wynagrodzenia zasadniczego. Zgodnie z § 7 ust. 1 do okresów pracy uprawniających do dodatku za wysługę lat wlicza się okresy poprzedniego zatrudnienia we wszystkich zakładach pracy oraz inne udowodnione okresy, jeżeli z mocy odrębnych przepisów podlegają one wliczeniu do okresu pracy, od którego zależą uprawnienia pracownicze. Tym samym dodatek za wysługę lat będzie wypłacany w wysokości 3% poczynając od pierwszego miesiąca czwartego roku pracy nauczyciela. Jednocześnie zwrot „poczynając od czwartego roku pracy” dotyczy całego dotychczasowego okresu pracy zgodnie z powyższym paragrafem, a nie wyłącznie pracy w charakterze nauczyciela w szkole. Okresami podlegającymi wliczeniu do okresu pracy z mocy przepisów odrębnych należą m.in. okres pracy w gospodarstwie rolnym, a także okres pobierania zasiłku dla bezrobotnych.

Zobacz również: Zasady wynagradzania pracowników sfery budżetowej

Reklama

W sytuacji gdy nauczycielowi pozostaje jednocześnie w więcej niż jednym stosunku pracy okresy uprawniające do dodatku za wysługę lat ustala się odrębnie dla każdego stosunku pracy. Jeżeli nauczyciel zatrudniony jest lub był jednocześnie u więcej niż jednego przedsiębiorcy, wówczas okresy te nie podlegają zsumowaniu, chyba że nauczyciel pozostaje w stosunku pracy w kilku szkołach w wymiarze łącznie nieprzekraczającym obowiązującego nauczyciela wymiaru zajęć wówczas wlicza się te okresy zatrudnienia.

Praca w warunkach trudnych została określona w § 8 i § 9 rozporządzenia. Za każdy wykonywany przez nauczyciela rodzaj tych prac nauczycielowi przysługuje dodatek (Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie z dnia 18 kwietnia 2007 r. II SA/Rz 726/2006).

Mając na uwadze powołane powyżej upoważnienie dla organu prowadzącego do określenia w drodze regulaminu wysokości dodatków i szczegółowego określenia ich przyznawania wykształciło się w tym zakresie bogate orzecznictwo, na które należy zwrócić uwagę i które może być pomocne dla nauczycieli, jak i również dla organu prowadzącego.  

Reklama

Organ prowadzący nie jest uprawniony w ramach upoważnienia ustawowego do określenia okoliczności, w jakich przysługuje lub nie przysługuje dodatek motywacyjny (Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 18 listopada 2008 r. IV SA/Wr 372/2008).

Organ prowadzący może określić szczegółowe warunki przyznawania dodatku motywacyjnego, jednak muszą one wynikać z ogólnych kryteriów przyjętych we wskazany powyżej rozporządzeniu. Jednocześnie organ nie jest uprawniony do określenia w regulaminie warunków utraty prawa do dodatku funkcyjnego (Rozstrzygnięcie Nadzorcze Wojewody Podlaskiego z dnia 8 grudnia 2011 r. NK.II.4131.2.140.2011.AR).

Wprowadzenie do regulaminu przesłanki warunkującej otrzymanie dodatku motywacyjnego od długości zatrudnienia w danej placówce wykracza poza upoważnienie ustawowe (Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 9 marca 2010 r. III SA/Kr 1007/2009).

W regulaminie organ prowadzący może określić wysokość dodatku dla dyrektora szkoły zależny od wielkości szkoły, jej warunków organizacyjnych, liczby uczniów czyli od elementów, od których zależą odpowiedzialność i nakład pracy. Jednak błędne jest uzależnienie wysokości tego dodatku od samodzielności i trafności przy podejmowaniu decyzji. To ostatnie kryterium może być zastosowane przy określeniu dodatku motywacyjnego lub przy przyzwaniu nagrody (Rozstrzygnięcie Nadzorcze Wojewody Dolnośląskiego z dnia 3 czerwca 2009 r. NK.II.0911-12/353/09).

Organ prowadzący ma prawo do terminowego określenia obowiązywania regulaminu wynagradzania, bowiem nie zakazują tego obowiązujące przepisy prawa, pozostawiając w tym zakresie organom gminy swobodę decydowania (Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 28 maja 2009 r. III SA/Łd 233/2009).

Ani przepisy Karty Nauczyciela, ani przepisy wykonawcze do tej ustawy nie przyznają organom prowadzącym uprawnienia do pozbawienia w ramach regulaminów, uchwalanych na podstawie art. 30 ust. 6 ustawy, danego składnika wynagrodzenia (Rozstrzygnięcie Nadzorcze Wojewody Dolnośląskiego z dnia 10 kwietnia 2009 r. NK.II.0911-17/235/09).

Rada nie posiada upoważnienia do określania dodatkowych kryteriów ocennych, warunkujących ustalenie wysokości dodatku funkcyjnego. Ustalenie wysokości dodatku funkcyjnego nie może być zależne od wyników pracy szkoły. Jest to kryterium ocenne, niezwiązane z pełnieniem funkcji dyrektora szkoły czy też zajmowaniem innego stanowiska kierowniczego i dodatkiem funkcyjnym przysługującym z tytułu pełnienia tej funkcji (Rozstrzygnięcie Nadzorcze Wojewody Dolnośląskiego z dnia 3 kwietnia 2009 r. NK.II.0911-14/216/09).

Do zakresu obowiązków wicedyrektora należy zastępowanie dyrektora w przypadku jego nieobecności. W związku z tym m.in. obowiązkiem wicedyrektor otrzymuje stosowny dodatek funkcyjny i nie ma podstaw aby za ten obowiązek otrzymał dodatkowe wynagrodzenie. W związku z tym nie można przyjąć, że każde zastępstwo dyrektora podczas jego nieobecności jest tą przyczyną, która rodzi obowiązek zwiększenia stawki dodatku funkcyjnego. Natomiast taką właśnie „przyczyną” może być właśnie długotrwałe zastępstwo dyrektora (Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 5 czerwca 2007 r. I OSK 420/2007).

Podstawa prawna:

  1. Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. 2006 r., Nr  97, poz. 674 z późn. zm.) (stan prawny na dzień 17 grudnia 2013 r.);
  2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2005 r. w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagradzania za pracę w dniu wolnym od pracy (Dz. U. 2005 Nr 22, poz.181) (stan prawny na dzień 17 grudnia 2013 r.).

Polecamy serwis: Wynagrodzenia

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Księgowość budżetowa
    1 sty 2000
    24 cze 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Błąd w wykazaniu podatku na paragonie można skorygować

    Czy podatek wynikający z nieprawidłowego zaewidencjonowania sprzedaży na kasie fiskalnej (23% VAT zamiast ZW) należy odprowadzić do urzędu skarbowego?

    Czy pracownik samorządowy musi skorzystać z ciągłego urlopu wypoczynkowego w wymiarze 14 dni

    Pracownik nie chce skorzystać z dwutygodniowego wypoczynku, mimo że zostało to określone w sporządzonym w styczniu planie urlopowym. Czym pracodawca powinien się podeprzeć, aby pracownik obowiązkowo skorzystał z urlopu w wyznaczonym terminie i we wskazanym wymiarze?

    Jak rozliczyć w księgach rachunkowych nadpłatę z tytułu użytkowania wieczystego

    Użytkownik wniósł opłatę z tytułu użytkowania wieczystego na rachunek bankowy powiatu w roku 2019. Powiat przekazał zebrane dochody odpowiednio: 75% udział Skarbu Państwa - urząd marszałkowski, 25% udział powiatu. W roku 2021 po weryfikacji dokumentów przez wydział geodezji wpłacona przez użytkownika kwota okazała się nadpłatą i podlega zwrotowi. Użytkownik wystąpił do powiatu o zwrot nadpłaconej kwoty. Czy prawidłowe jest występowanie do urzędu wojewódzkiego o zwrot przekazanej kwoty, czy należy pomniejszać o zwrot dochody zebrane przez powiat w 2021? Jak należy zaksięgować zwrot nadpłaty, w przypadku gdy kwota zostanie zwrócona do powiatu przez urząd wojewódzki w wysokości 75%? Z jakiego paragrafu należy zwrócić użytkownikowi 25% udziału powiatu, w przypadku gdy stanowił dochód w roku 2019? Jak powinna wyglądać ewidencja księgowa na kontach w zaistniałej sytuacji?

    NFZ przyjmuje wnioski od aptek, które chcą przystąpić do programu szczepień

    Apteki - szczepienia na COVID-19. Oddziały Wojewódzkie Narodowego Funduszu Zdrowia przyjmują od wtorku wnioski od aptek, które chcą przystąpić do Narodowego Programu Szczepień przeciw COVID-19. Jak zgłosić aptekę do Narodowego Programu Szczepień? Na jakich zasadach szczepienia przeprowadzają farmaceuci?

    Powrót do stosowania standardowej stabilizującej reguły wydatkowej (SRW) 2022

    Stabilizująca reguła wydatkowa. Rząd przyjął projekt, który zakłada, że klauzula powrotu do stosowania standardowej stabilizującej reguły wydatkowej (SRW) zostanie wydłużona na rok 2022 r. - poinformował resort finansów.

    Zasady ustalania odpłatności za usługi opiekuńcze

    Czy rada gminy może w uchwale w sprawie szczegółowych warunków przyznawania i odpłatności za usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze (z wyłączeniem specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi) oraz w sprawie szczegółowych warunków częściowego lub całkowitego zwolnienia z opłat, jak również w sprawie trybu ich pobierania, postanowić, że „koszt jednej godziny świadczonych usług opiekuńczych oraz specjalistycznych usług opiekuńczych określa kierownik właściwego Ośrodka Pomocy Społecznej”?

    Jakie dane są niezbędne do przyznania dodatku energetycznego?

    Rada gminy ma podjąć uchwałę w sprawie dodatku energetycznego. Jej integralną część stanowi załącznik - wzór wniosku o przyznanie tego dodatku. W związku z tym powstała wątpliwość o zakres danych, których można żądać w takim wniosku. Czy dopuszczalne jest żądanie danych dotyczących domowników osoby występującej z wnioskiem o przyznanie dodatku energetycznego (imię nazwisko, stopień pokrewieństwa oraz data urodzenia)?

    Zwolnienia dla przedsiębiorców w podatku od nieruchomości

    Rada gminy postanowiła podjąć uchwałę ustanawiającą zwolnienia w podatku od nieruchomości, w ramach pomocy de minimis, dla przedsiębiorców. Czy w takiej uchwale - jako warunek uzyskania zwolnienia - można zapisać brak zaległości w podatkach i opłatach lokalnych stanowiących dochód budżetu gminy?

    Strajk pielęgniarek: czy będą podwyżki?

    Strajk pielęgniarek: zarobki pielęgniarek. W poniedziałek rozpoczęły się strajki ostrzegawcze pielęgniarek w szpitalach na terenie całej Polski. W pierwszej fali dwugodzinnych strajków ostrzegawczych wzięło udział ok. 40 szpitali, które osiągnęły etap sporu zbiorowego. Czy będą podwyżki dla pielęgniarek?

    Zwrot kosztu mediów dokonany przez OKE a VAT

    W związku z organizowanym na terenie szkoły egzaminem ósmoklasisty szkoła refakturuje na okręgową komisją egzaminacyjną m.in. koszty mediów za czas funkcjonowania na jej terenie komisji egzaminacyjnej. Jaką stawkę VAT należy zastosować w takim przypadku?

    Termin wypłaty odprawy emerytalnej pracownikowi samorządowemu

    Czy odprawę emerytalną należy wypłacić w ostatnim dniu zatrudnienia, mimo że nie ma jeszcze decyzji ZUS o przyznaniu, czy należy poczekać do otrzymania decyzji?

    Nieodpłatne przekazanie majątku ruchomego do spółdzielni socjalnej

    Czy jednostka budżetowa podległa powiatowi może dokonać nieodpłatnego przekazania lub darowizny majątku ruchomego spółdzielni socjalnej?

    Audyt wewnętrzny w jednostkach sektora finansów publicznych

    Audyt wewnętrzny - na czym polega i jakie są korzyści płynące z audytu? Maj jest międzynarodowym miesiącem świadomości o audycie wewnętrznym.

    Rada nie musi upoważniać wójta do spłaty gminnych zobowiązań

    Czy rada gminy może w uchwale nowelizującej budżet gminy na 2021 rok upoważnić wójta (burmistrza, prezydenta miasta) do spłat zobowiązań gminy oraz do zabezpieczania zawieranych umów o dofinansowanie realizowanych programów i projektów w „innej formie wymaganej przez dysponenta środków”?

    Opłata za odbiór śmieci z nieruchomości letniskowej

    Czy rada gminy może wprowadzić w trakcie trwania roku podatkowego ryczałtowe stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi za rok od domku letniskowego lub innej nieruchomości wykorzystywanej na cele rekreacyjno-wypoczynkowe?

    Minimalne wynagrodzenie w ochronie zdrowia 2021

    Minimalne wynagrodzenie w ochronie zdrowia - Ministerstwo Zdrowia skierowało do prac rządu projekt nowelizujący przepisy.

    Wynagrodzenie zasadnicze nauczycieli 2021

    Wynagrodzenie zasadnicze nauczycieli - czym jest i ile wynosi w 2021 roku? 13 maja 2021 r. wchodzi w życie nowe rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki w sprawie minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli.

    Opodatkowanie dodatków i nagród spisowych wypłacanych pracownikom urzędów

    W związku z przeprowadzanym Narodowym Spisem Powszechnym Ludności i Mieszkań 2021 r. niektórzy pracownicy urzędu gminy zostali oddelegowani do prac spisowych. Czy wypłacone im dodatki i nagrody spisowe należy zaliczyć do przychodów ze stosunku pracy?

    COVID-19 a prawo do odliczenia VAT z tytułu termomodernizacji DPS

    Dom pomocy społecznej przeprowadza termomodernizację budynku. Czy w sytuacji pandemii, w związku z przeprowadzaną termomodernizacją, można dokonać częściowego odliczenia VAT, czy należy uznać, że DPS nie prowadzi działalności opodatkowanej?

    Klasyfikacja budżetowa wydatków na wniesienie dopłaty do kapitału zapasowego do spółki

    Jaki paragraf wydatkowy zastosować do wydatku z tytułu „wniesienia dopłaty do kapitału zapasowego spółki gminy”. Czy prawidłowy będzie § 415 „Opłaty na rzecz budżetu państwa” czy § 601 „Wydatki na zakup i objęcie akcji i udziałów”?

    Wydatek na transport osób niepełnosprawnych do punktu szczepień

    Jak księgować po stronie ośrodka pomocy społecznej wydatki na transport osób niepełnosprawnych do punktu szczepień finansowane ze środków Funduszu Przeciwdziałania COVID-19.

    Czy blaszaki podlegają opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości

    Czy gmina może naliczać podatek od nieruchomości od tzw. blaszaków, które służą jako składziki na narzędzia, czy jako pomieszczenia do przechowywania różnych rzeczy, np. rowerów, kosiarek itp. Zgodnie z prawem budowlanym, nie są to ani budynki, ani obiekty budowlane.

    Klasyfikacja budżetowa wydatku za badania na przeciwciała COVID-19

    W jakim paragrafie należy zaksięgować fakturę za badania na przeciwciała (COVID-19) - w § 428 czy § 430? Nie są to badania okresowe w ramach medycyny pracy, tylko badanie krwi zlecone przez szkołę swoim pracownikom.

    Paragon jako faktura uproszczona w 2021 r.

    Paragon jako faktura uproszczona w 2021 r. Czy do paragonu z NIP nabywcy można wystawić fakturę? Od kiedy paragony z NIP wykazywać w nowym JPK_VAT?

    Czy konto 840 jest właściwe do rozliczania opłat za przekształcenie wieczystego użytkowania w prawo własności

    Czy jednostka - urząd gminy - powinna prowadzić konto 840 do księgowania opłat za przekształcenie wieczystego użytkowania w prawo własności na 20 lat?