W jaki sposób rozliczać godziny indywidualnego nauczania
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Na wniosek lub za zgodą rodziców albo pełnoletniego ucznia dyrektor szkoły po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej i publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, może zezwolić uczniowi na indywidualny program lub tok nauki oraz wyznaczyć nauczyciela-opiekuna (art. 66 ust. 1 ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty).
Uczeń realizujący indywidualny program nauki kształci się w zakresie jednego, kilku lub wszystkich obowiązujących zajęć edukacyjnych, przewidzianych w szkolnym planie nauczania dla danej klasy, według programu dostosowanego do jego uzdolnień, zainteresowań i możliwości edukacyjnych (§ 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 19 grudnia 2001 r. w sprawie warunków i trybu udzielania zezwoleń na indywidualny program lub tok nauki oraz organizacji indywidualnego programu lub toku nauki).
Zobacz również w Platformie Rachunkowości Budżetowej i Prawa Pracy INFORRB: Trzynastka dla nauczycieli – w pytaniach i odpowiedziach
Zajęcia realizowane z uczniem mają charakter zajęć dydaktycznych, które nauczyciel realizuje w ramach pensum. Jeżeli nauczyciel realizuje już pełny tygodniowy obowiązkowy wymiar zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, prowadzonych bezpośrednio z uczniami albo na ich rzecz, to godziny realizowane z uczniem objętym indywidualnym programem nauki mają charakter godzin ponadwymiarowych. Godzinami ponadwymiarowymi są bowiem przydzielone nauczycielowi godziny zajęć dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych powyżej tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych (art. 35 ust. 2 ustawy z 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela). Gdyby nauczyciel był zatrudniony w niepełnym wymiarze zajęć, godziny tych zajęć zwiększałyby wymiar jego etatu i przydzielane byłyby w ramach aneksu do umowy o pracę.
DARIUSZ DWOJEWSKI
prawnik, wykładowca, doktorant na WPiA Uniwersytetu Śląskiego, specjalista w zakresie prawa pracy, pragmatyk pracowniczych i związków zawodowych, współpracownik firm szkoleniowych i autor wielu publikacji
Podstawy prawne
● art. 66 ust. 1 ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (j.t. Dz.U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 7),
● § 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 19 grudnia 2001 r. w sprawie warunków i trybu udzielania zezwoleń na indywidualny program lub tok nauki oraz organizacji indywidualnego programu lub toku nauki (Dz.U. z 2002 r. Nr 3, poz. 28),
● art. 35 ust. 2 ustawy z 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (j.t. Dz.U. z 2014 r. poz. 191).
Polecamy serwis: Wynagrodzenia
REKLAMA
REKLAMA