REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Wynagrodzenia/ Fot. Fotolia
Wynagrodzenia/ Fot. Fotolia
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zarobki w administracji publicznej w 2015 r. nieznacznie wzrosły w porównaniu do roku 2014. Z raportu Głównego Urzędu Statystycznego wynika, iż najwyższymi kwotami przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia brutto może pochwalić się województwo mazowieckie.

Według danych Głównego Urzędu Statystycznego, opublikowanych w raporcie Zatrudnienie i wynagrodzenia w gospodarce narodowej w 2015 r. przeciętne miesięczne wynagrodzenie brutto w administracji publicznej w 2015 r. wyniosło 4644,95 zł. Dla porównania w 2014 r. kwota ta wynosiła 4514,33 zł.

REKLAMA

REKLAMA

Polecamy produkt: Kodeks pracy 2016 z komentarzem (książka)

Ogółem przeciętne miesięczne wynagrodzenia w 2015 r. (brutto) w administracji publicznej kształtowały się następująco:

1. Administracja państwowa - 5066,54 zł, w tym:

REKLAMA

  • naczelne i centralne organy administracji - 5305,60 zł;
  • urzędy wojewódzkie - 4239,02 zł;

2. Administracja samorządu terytorialnego  - 4348,55 zł

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • gminy i miasta na prawach powiatu - 4391,40 zł,

- w tym urzędy miast na prawach powiatu - 4935,41 zł,

  • powiaty - 3939,92 zł
  • województwa - 4978,28 zł

      - w tym urzędy marszałkowskie - 5088,91 zł

3. Samorządowe kolegia odwoławcze  - 6596,38 zł

Najwięcej zarobili pracownicy administracji publicznej w województwie mazowieckim. Tu średnie miesięczne wynagrodzenie brutto wyniosło 5644,91 zł. Najwyższe pensje przypadły pracownikom administracji państwowej (5977,39 zł). Pracownicy administracji samorządowej zarabiali przeciętnie 5036,41 zł (w gminach 5162,71 zł; w powiatach – 4266,97 zł, a w województwach – 5786, 29 zł). Najniższe zarobki odnotowano w województwach: kujawsko-pomorskim (przeciętne miesięczne wynagrodzenie brutto w administracji publicznej w 2015 r. wyniosło tu 4052,60 zł) i świętokrzyskim (4063,13 zł).

W porównaniu z innymi działami gospodarki narodowej wzrost wynagrodzeń pracowników administracji publicznej nie jest wysoki. Najwyższe podwyżki przeciętnego wynagrodzenia zanotowano bowiem w sekcjach: działalność finansowa i ubezpieczeniowa (wzrost o 5,8%), administrowanie i działalność wspierająca (wzrost o 5,3%), działalność profesjonalna, naukowa i techniczna (wzrost o 5,0%).

Według stanu na dzień 31 grudnia 2015 r. w administracji publicznej było zatrudnionych 444791 osób, z czego 181325 osób to pracownicy administracji państwowej, a 262478 to osoby pracujące w administracji samorządowej. Dane te dotyczą osób zatrudnionych na podstawie stosunku pracy w pełnym wymiarze czasu pracy (oraz w niepełnym po przeliczeniu na pełnozatrudnionych).

Dane, dotyczące administracji publicznej obejmują następujące jednostki:

  • naczelne i centralne organy administracji: instytucje naczelne (ministerstwa, urzędy centralne), jednostki równorzędne i inne jednostki bezpośrednio podległe instytucjom naczelnym, (np. delegatury Najwyższej Izby Kontroli, izby i urzędy skarbowe, urzędy statystyczne), jednostki służby zagranicznej, tj. placówki zagraniczne organów administracji państwowej oraz pracujący za granicą w przedstawicielstwach ONZ i innych misjach za granicą, a także w instytutach, ośrodkach informacji i kultury za granicą;
  • urzędy wojewódzkie;
  • administrację samorządu terytorialnego:

     a) gminy i miasta na prawach powiatu:

        – urzędy gmin: miejskie, miejsko-wiejskie i wiejskie,

        – urzędy miast na prawach powiatu;

     b) powiaty

        – starostwa powiatowe;

c) województwa:

        – urzędy marszałkowskie,

        – wojewódzkie samorządowe jednostki organizacyjne;

        – samorządowe kolegia odwoławcze.

Raport Zatrudnienie i wynagrodzenia w gospodarce narodowej w 2015 r. GUS opublikował 29 kwietnia 2016 r. Wynika z niego, iż przeciętne miesięczne wynagrodzenie brutto w gospodarce narodowej w 2015 r. wynosiło 3899,78 zł,(wzrost o 3,2% w stosunku do ubiegłego roku). W sektorze publicznym wyniosło 4483,03 zł (wzrost o 2,9%), a w sektorze prywatnym 3743,16 zł (wzrost odpowiednio o 3,7%).

Przeciętne wynagrodzenia miesięczne przypadające na jednego zatrudnionego GUS obliczył, przyjmując:
– wynagrodzenia osobowe bez wynagrodzeń osób wykonujących pracę nakładczą oraz uczniów, a także osób zatrudnionych za granicą,
– wypłaty z tytułu udziału w zysku do podziału i w nadwyżce bilansowej w spółdzielniach,
– dodatkowe wynagrodzenia roczne dla pracowników jednostek sfery budżetowej,
– honoraria wypłacone niektórym grupom pracowników za prace wynikające z umowy o pracę np. dziennikarzom, realizatorom filmów, programów radiowych i telewizyjnych.

Polecamy serwis: Wynagrodzenia

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Od 1 stycznia 2026 r. próg zamówień publicznych wzrośnie ze 130 000 zł do 170 000 zł

Wyższy próg został wprowadzony na mocy ustawy z 25 lipca 2025 r. o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw. Przepisy te są odpowiedzią na wzrost cen towarów i usług oraz kosztów realizacji zamówień w ostatnich latach.

RIO: z rezerwy kryzysowej gmina nie zbuduje centrum zarządzania kryzysowego

Wyjaśnienia RIO: Rezerwa kryzysowej gmina nie zbuduje centrum zarządzania kryzysowego

Rząd: Być może będą obligatoryjne (trzynastki) dla pracowników instytucji kultury

O przyznanie obligatoryjnej tzw. trzynastej pensji pracownikom instytucji kultury pytała w interpelacji posłanka Lidia Czechak.

RIO: nieprawidłowości w zakresie naliczania wynagrodzenia zastępcy wójta, który na tym stanowisku został zatrudniony w niepełnym wymiarze czasu pracy

Zatrudnienie w niepełnym, wymiarze nie może prowadzić do bezpodstawnego uprzywilejowania - wynika z wyjaśnień Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy. Wynagrodzenie oblicza się proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy z zachowaniem limitów określonych w przepisach.

REKLAMA

Nauczyciele zarobią więcej w 2026 r. Z dodatkami pensje sięgną nawet 10 tys. zł miesięcznie

W 2026 roku nauczycieli czekają zauważalne zmiany w wynagrodzeniach. Rosną minimalne stawki pensji zasadniczej, a wraz z nimi dodatki: motywacyjny, wiejski, za wysługę lat, wychowawstwo i funkcyjne. Samorządy mogą je podnosić, a nowe interpretacje przepisów dają im większą swobodę ustalania stawek. Sprawdź, jakie dodatki przysługują w 2026 r., kto zyska najwięcej i jak wyliczyć swoją przyszłą wypłatę.

Nowe 1000 plus dla wybranych. 1000 zł dla pracowników, którzy go jeszcze nie otrzymali. To nowy obowiązkowy składnik wynagrodzenia - czy już przysługuje?

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji staje w obronie pracowników, którzy zostali pominięci przy przyznawaniu dodatków motywacyjnych. W oficjalnym dezyderacie skierowanym do Premiera, Komisja domaga się analizy propozycji przyznania dodatku w wysokości 1000 zł brutto grupie pracowników, którzy mimo wykonywania kluczowych zadań, nie zostali objęci rządowymi programami wsparcia.

Działania Ochotniczych Straży Pożarnych poza granicami gmin [MSWiA wyjaśnia]
RIO wyjaśnia: Jak gmina ma zorganizować zbiórkę za pośrednictwem portali internetowych

Pozyskiwanie środków pieniężnych z darowizn przekazywanych za pośrednictwem portalu internetowego powinno uwzględniać regulacje zawarte w ustawie o usługach płatniczych – wskazała Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku. Wpływy ze zbiórki muszą też zostać prawidłowo ujęte w budżecie gminy.

REKLAMA

Udzielanie tzw. zamówień podprogowych w samorządach - przepisy i procedury

Zamówienia „podprogowe” to zamówienia o wartości szacunkowej poniżej progów wskazanych w Prawie zamówień publicznych. Udzielanie takich zamówień jest co do zasady mniej sformalizowane. Nie oznacza to jednak pełnej dowolności – zwłaszcza kiedy dana inwestycja jest współfinansowana ze środków zewnętrznych.

Zmiany w bonie ciepłowniczym. Gminy z ułatwieniami w obsłudze wniosków

Wójt, burmistrz lub prezydent miasta będzie mógł pozostawiać bez rozpatrzenia wnioski o przyznanie bonu ciepłowniczego – wynika z projektu nowelizacji przepisów zaproponowanego przez Ministerstwo Energii. O braku przesłanek do przyznania bonu gminy poinformują mieszkańców np. na stronie internetowej urzędu.

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA