REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Urzędnik mianowany - korzyści

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Artur Radwan
Artur Radwan
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Praca, urząd/ Fot. Fotolia
Praca, urząd/ Fot. Fotolia
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Czy urzędnik mianowany cieszy się większą stabilnością pracy? Kto może przystąpić do egzaminu na urzędnika mianowanego?

Zostać urzędnikiem mianowanym oznacza większą pensję i stabilizację

REKLAMA

PRACA Jestem zatrudniony w administracji rządowej już od trzech lat na stanowisku głównego specjalisty. Znam angielski i francuski. Ani razu jednak nie otrzymałem podwyżki. Dowiedziałem się, że można się ubiegać o status urzędnika mianowanego, a wtedy dodatkowo wynagrodzenie miesięczne wzrośnie o blisko 900 zł. Czy w tym roku można jeszcze przystąpić do tego postępowania

REKLAMA

Tak. Termin składania zgłoszeń upływa 31 maja. Przyjmuje je Krajowa Szkoła Administracji Publicznej. Sprawdzian planowany jest dopiero 2 lipca 2016 r. Trzeba jednak pamiętać, że limit miejsc jest bardzo ograniczony, bo w tym roku wynosi zaledwie 200 miejsc. (dla porównania kilka lat temu sięgał nawet 2,5 tys.). Co więcej, musi on być pomniejszony o liczbę absolwentów uczelni, którzy też otrzymują akt mianowania (około 35 miejsc). W efekcie zdanie bardzo trudnego egzaminu nie decyduje jeszcze o zostaniu urzędnikiem mianowanym. Tylko ci z najlepszymi wynikami mogą zmieścić się w limicie. Co roku chętnych jest około tysiąca osób. Warto też zaznaczyć, że osoby, które dobrze wypadły na egzaminie, a nie znalazły się w gronie mianowanych, muszą do egzaminu przystąpić ponownie.

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Zanim pracownik administracji rządowej przystąpi do egzaminu, musi spełnić warunki wymienione w ustawie o służbie cywilnej, zarejestrować się na stronie internetowej KSAP, wydrukować wypełnione zgłoszenie, podpisać je, uzyskać na nim potwierdzenie dyrektora generalnego urzędu i wysłać na adres Krajowej Szkoły Administracji Publicznej. Za datę złożenia zgłoszenia uznaje się datę jego nadania w placówce pocztowej, zatem zgłoszenia wysłane drogą pocztową ostatniego dnia maja też będą poddane weryfikacji. W tym roku kandydaci ubiegający się o mianowanie muszą wnieść opłatę w wysokości 647,50 zł. Przekazane KSAP formularze są sprawdzane przez specjalny zespół, powołany przez dyrektora szkoły, pod względem zgodności z wymaganiami określonymi w ustawie o służbie cywilnej. Postępowanie kwalifikacyjne o uzyskanie mianowania zawsze prowadzone jest przez KSAP. Do jego realizacji powoływany będzie zespół sprawdzający, który liczy co najmniej ośmiu członków.

O przystąpieniu do egzaminu na urzędnika mianowanego decyduje posiadanie certyfikatu językowego. Rodzaje dokumentów potwierdzających znajomość języka obcego określa rozporządzenie prezesa Rady Ministrów w sprawie sposobu przeprowadzania postępowania kwalifikacyjnego w służbie cywilnej. Wynika z niego, iż nie wystarczy tylko znajomość języka obcego. Kandydat musi mieć dokument, który potwierdzi umiejętność posługiwania się nim na poziomie B2. Może to być co najmniej jeden język obcy spośród języków roboczych krajów Unii Europejskiej. Kandydat bez takiego dokumentu nie zostanie dopuszczony do postępowania kwalifikacyjnego. Do egzaminu, poza osobami znającymi języki obce krajów UE, będą mogły zgłosić się osoby znające takie języki, jak: arabski, białoruski, chiński, islandzki, japoński, norweski, rosyjski, ukraiński.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Warto zaznaczyć, że nawet cudzoziemiec bez żadnych przeszkód może ubiegać się o statut urzędnika mianowanego, jeśli tylko jest już pracownikiem służby cywilnej. Trzeba jednak od razu zaznaczyć, że stanowiska urzędnicze mogą być powierzane cudzoziemcom w ograniczonym zakresie. O pracę w urzędzie może się ubiegać obywatel Unii Europejskiej lub innego państwa, któremu na podstawie umów międzynarodowych lub przepisów prawa wspólnotowego przysługuje prawo do podjęcia zatrudnienia w Polsce. Cudzoziemiec nie może być zatrudniony na stanowisku związanym z bezpośrednim lub pośrednim udziałem w wykonywaniu władzy publicznej. W efekcie oznacza to, że nie może zajmować większości stanowisk urzędniczych. Obcokrajowiec może zatem głównie pracować na stanowiskach pomocniczych lub usługowych, a nie merytorycznych.

Po spełnieniu wszystkich wymogów formalnych w trakcie postępowania kwalifikacyjnego przeprowadzany będzie sprawdzian wiedzy i umiejętności niezbędnych do wypełniania zadań służby cywilnej. Ten pierwszy obejmuje wybrane zagadnienia z prawa, administracji publicznej, finansów publicznych, polityki zagranicznej i organizacji międzynarodowych, organizacji i zarządzania oraz zagadnień społecznych i ekonomicznych. Tak więc znajomość prawa administracyjnego ma duży wpływ na dobre wyniki egzaminu. Część sprawdzianu z wiedzy jest testem wyboru i składa się z 90 pytań. Za każdą prawidłową odpowiedź przyznawany jest jeden punkt, za brak odpowiedzi lub odpowiedź nieprawidłową – zero punktów. Ten etap egzaminu trwa 90 minut.

Wyniki postępowania określane będą w punktach. Zaliczenie pozytywne sprawdzianu nastąpi po uzyskaniu co najmniej 1/3 z maksymalnej liczby punktów przewidzianych dla poszczególnych jego części. Z całości sprawdzianu zdający musi uzyskać co najmniej 3/5 z maksymalnej liczby punktów przewidzianych na sprawdzianie. ©?

Ustawowe wymogi dla kandydatów, którzy chcą potwierdzić kwalifikacje

O mianowanie może ubiegać się osoba, która:

● jest pracownikiem służby cywilnej,

● ma co najmniej trzyletni staż pracy w służbie cywilnej lub uzyskała zgodę dyrektora generalnego urzędu na przystąpienie do postępowania kwalifikacyjnego przed upływem tego terminu, jednak nie wcześniej niż po upływie dwóch lat od nawiązania stosunku pracy,

● ma tytuł magistra lub równorzędny,

● zna co najmniej jeden język obcy,

● jest żołnierzem rezerwy lub nie podlega powszechnemu obowiązkowi obrony.

Przywileje na urzędniczym stanowisku

Urzędnik mianowany cieszy się:

● większą stabilnością pracy – zwolnienie może nastąpić tylko w wypadkach wskazanych w ustawie o służbie cywilnej,

● wyższym wynagrodzeniem, bo dostaje dodatek służby cywilnej w wysokości zależnej od posiadania stopnia służbowego (od ok. 900 do blisko 4 tys. zł).

Artur Radwan

artur.radwan@infor.pl

Podstawa prawna

Art. 40–45 ustawy z 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (Dz.U. z 2014 r. poz. 1111 ze zm.). Par. 11 rozporządzenia prezesa Rady Ministrów z 16 grudnia 2009 r. w sprawie sposobu przeprowadzania postępowania kwalifikacyjnego w służbie cywilnej (Dz.U. nr 218, poz. 1695).

Polecamy serwis: Kadry i płace

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak specjaliści od finansów i rachunkowości w skali europejskiej oceniają warunki pracy w swojej branży? Jakie są i jakie będą trendy w tym zakresie?

Świat przyśpieszył, a wraz z nim przyśpieszyły zmiany na rynku pracy. Pandemia gwałtownie wprowadziła zdalny i hybrydowy model pracy do firm, turbulencje geopolityczne i ekonomiczne zachwiały poczuciem bezpieczeństwa i przewidywalności, a zmiany klimatyczne oraz rozwój technologii wpływają na rynek pracy w tempie wykładniczym.

Skrócony czas pracy – pilotaż również w samorządach

Jednostka samorządu terytorialnego może złożyć jako realizator tylko jeden wniosek dla wybranej jednostki podległej, w której będzie testowany model skróconego czasu pracy. Tak wynika z wyjaśnień Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

Ograniczenia budżetowe powodem odmowy przyznania dofinansowania z PFRON

Samorządy odmawiają przyznania dofinansowania z PFRON do turnusów rehabilitacyjnych pomimo spełniania wymaganych kryteriów. Powodem jest brak środków. Czy powiat może uzyskać dodatkowe środki w przypadku wyczerpania przyznanego limitu? Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej odpowiada na ważną interpelację.

Kiedy nie przysługuje odprawa emerytalna?

Komu pracodawca wypłaca odprawę emerytalną? Czy ma do niej prawo osoba zatrudniona w jednostce na pół etatu? Kiedy odprawa nie przysługuje?

REKLAMA

Przeciętne wynagrodzenie w II kwartale 2025 r. wyniosło 8 748,63 zł [GUS]

Główny Urząd Statystycznym ogłosił wysokość przeciętnego wynagrodzenia w II kwartale 2025 r. Z komunikatu wynika, że przeciętne wynagrodzenie w drugim kwartale 2025 r. wynosiło 8748,63 zł.

Pożyczki z ZFŚS – czy można je umorzyć? Wyjaśnienia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia, że umorzenie pożyczek z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych może nastąpić wyłącznie w ramach regulaminu funduszu, a nie na podstawie uchwały rady gminy.

PPK i dodatki motywacyjne: gminy muszą płacić ze swojego budżetu – wyjaśnia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia: wydatki na PPK od dodatków motywacyjnych wypłacanych pracownikom pomocy społecznej nie są objęte rządowym dofinansowaniem i muszą być finansowane z budżetu gminy. Wyjaśnienia pojawiły się po interwencji Brzeszcz – mówi prezes RIO Jolanta Nowakowska.

Co z podatkiem od nieruchomości, gdy brakuje dachu?

Trwałe i całkowite usunięcie dachu z budynku powoduje, że przestaje on być uznawany za budynek w rozumieniu ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Tym samym przestaje podlegać opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości. Nie powstaje również nowy przedmiot opodatkowania, jakim jest budowla – ponieważ nie są spełnione przesłanki ustawowe.

REKLAMA

Klasyfikacja i ewidencja wydatku na opłatę za kontrolę sanitarną

Jednostka budżetowa otrzymała decyzję w celu uiszczenia opłaty za przeprowadzoną kontrolę sanitarną, w wyniku której stwierdzono naruszenia wymagań higienicznych i zdrowotnych (art. 36 ust 1 i 2 ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej). Opłata obejmuje wynagrodzenie pracownika, koszty bezpośrednie i pośrednie. W jakim paragrafie klasyfikacji budżetowej oraz na jakich kontach należy ująć ten wydatek?

PIP z nowymi kompetencjami. Reformę zaplanowano na 2026 rok

Możliwość pozyskiwania danych z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i prowadzenia zdalnych kontroli - to najważniejsze uprawnienia, jakie uzyska Państwowa Inspekcja Pracy. Czy deregulacja wpłynie na ograniczenie liczby kontroli?

REKLAMA