REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pracownicy administracji rządowej bez podwyżek w 2018 r.

Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Pracownicy administracji rządowej bez podwyżek w 2018 r./ fot. Fotolia
Pracownicy administracji rządowej bez podwyżek w 2018 r./ fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Pracownicy administracji rządowej mają szansę na podwyżkę dopiero w 2019 r. Czy specjaliści będą szukać zatrudnienia w sektorze prywatnym lub w samorządach?

Blisko 120 tys. członków korpusu służby cywilnej nie ma co liczyć na wzrost uposażeń nawet o wskaźnik prognozowanej inflacji. Być może doczekają się tego dopiero w 2019 r.

REKLAMA

Rada Ministrów w ubiegłym tygodniu przyjęła wstępny projekt ustawy budżetowej na 2018 r. Na wyższe pensje mogą liczyć nauczyciele, wzrosną też wynagrodzenia w służbach mundurowych. W uzasadnieniu do projektu nie ma jednak mowy o podwyżkach dla służby cywilnej. Już w czerwcu przy przyjmowaniu przez rząd założeń makroekonomicznych do budżetu było wiadomo, że po raz kolejny nie zwiększy się wskaźnik wzrostu wynagrodzeń w sferze budżetowej. Urzędnicy wciąż mieli jednak nadzieję, że większy będzie fundusz wynagrodzeń dla służby cywilnej. Taka sytuacja miała miejsce w tym i poprzednim roku. Dyrektorzy generalni mogliby wtedy zdecydować z szefami urzędów, czy dodatkowe środki przeznaczyć na podwyżki, czy też na kolejne etaty.

Polecamy: Wynagradzanie pracowników samorządowych. Przykłady wyliczania i wzory dokumentów

Na trzynastkę i wojsko

Zgodnie z projektem środki przeznaczone na wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych wyniosą 32,4 mld zł, czyli o 775 mln zł więcej niż w tym roku. Zostaną rozdysponowane do podmiotów objętych ustawą z 23 grudnia 1999 r. o kształtowaniu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej (...) (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 966 ze zm.). W tej grupie znajduje się służba cywilna. Jak czytamy w uzasadnieniu, wzrost o 2,4 proc. wynika m.in. z tego, że od przyszłego roku większe będą wydatki na trzynastkę (ten składnik wynagrodzenia rośnie automatycznie wraz z dodatkiem stażowym). Więcej pieniędzy ma też trafić na nagrody dla funkcjonariuszy. Część pójdzie na dodatkowe etaty dla cywili w armii, którzy będą zajmować się obsługą wojsk obrony terytorialnej. W dalszej części uzasadnienia czytamy też, że z tych zwiększonych wydatków mają być sfinansowane podwyżki uposażeń dla sędziów i prokuratorów. O służbie cywilnej nie ma ani słowa.

Związki nie odpuszczą

Z tej decyzji nie są zadowolone urzędnicze związki zawodowe, które jeszcze w czerwcu apelowały do rządu o 15-procentowy wzrost płac.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

– Ostatecznie, mając na względzie inne wydatki budżetowe, zawnioskowaliśmy, aby podwyżki w służbie cywilnej polegały na odmrożeniu kwoty bazowej i jej zwiększeniu o 5 proc. Obecnie płaca minimalna wynosi 106 proc. wspomnianej kwoty bazowej dla służby cywilnej. Kwota ta ostatnio była podwyższana w 2008 r. – mówi Wojciech Pleciński, zastępca przewodniczącego Organizacji Międzyzakładowej w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

Zobacz: Finanse publiczne

REKLAMA

Spełnienie żądań związkowców wydaje się jednak mało realne. Na podwyżkę kwoty bazowej praktycznie nie ma już szans, bo wtedy odmrożeniu musiałby uleć wskaźnik w państwowej sferze budżetowej (a takich planów wobec całej administracji nie ma). Teraz kwota bazowa w służbie cywilnej wynosi 1874 zł. Na tej podstawie urzędnicy mają naliczane pensje. Jeśli członek korpusu służby ma wskaźnik 2,0, to jego pensja wynosi 3748 zł. Po podwyższeniu o 5 proc. tej kwoty automatycznie wszystkie pensje członków korpusu musiałyby wzrosnąć.

Z naszych informacji wynika, że w sprawie podwyżek dla służby cywilnej Lucyna Walczykowska, przewodnicząca Sekcji Krajowej Pracowników Administracji Rządowej i Samorządowej NSZZ „Solidarność”, ma się spotkać z Beatą Kempą, szefową KPRM, na początku września.

Będą odchodzić specjaliści

W sprawie braku podwyżek dla administracji rządowej nie chciał się wypowiedzieć Dobrosław Dowiat-Urbański, szef służby cywilnej. Wcześniej wielokrotnie przyznawał, że jeśli ich zabraknie, odpływ specjalistów z administracji rządowej będzie jeszcze większy.

Tych samych argumentów używał Tadeusz Woźniak, poseł PiS i przewodniczący Rady Służby Publicznej, który co do zasady pozytywnie zaopiniował zamrożenie wskaźnika w sferze budżetowej. Jednak w swoim stanowisku rada wnioskowała, aby podwyżkami objąć te urzędy, w których średnia płaca jest poniżej średniej krajowej. Dodatkowo rada domagała się obligatoryjnych podwyżek dla urzędów wojewódzkich, bo tam najwięcej specjalistów odchodzi do administracji samorządowej, głównie do urzędów marszałkowskich, które często znajdują się w tym samym budynku co siedziba wojewody.

– Ta decyzja sprawi, że jeszcze więcej specjalistów będzie odchodziło z administracji do prywatnego sektora lub samorządów. Na ostatnim spotkaniu rady z przedstawicielami rządu otrzymaliśmy informacje, że są inne priorytety niż podwyżki dla służby cywilnej – mówi Zbigniew Gryglas, poseł Nowoczesnej, członek Rady Służby Publicznej.

– Z informacji, jakie udało nam się uzyskać, wynika, że być może w 2019 r. członkowie korpusu będą mogli liczyć w końcu na podwyżki – dodaje.

Profesor Bogumił Szmulik, ekspert od administracji publicznej, uważa, że społeczeństwo nie będzie miało za złe rządowi, że podwyżkami nie objął urzędników, którzy raczej nie cieszą się dobrą opinią w społeczeństwie.

– W kraj poszedłby wtedy przekaz, że rząd podwyższył pensje swoim pracownikom – dodaje. ⒸⓅ

infoRgrafika

Zatrudnienie i wynagrodzenie w służbie cywilnej

Artur Radwan

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach a likwidacja gminnej jednostki budżetowej

    Na jakim podmiocie ciąży obowiązek złożenia rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach w przypadku likwidacji gminnej jednostki budżetowej?

    Ustawa budżetowa na 2024 rok bez poprawek Senatu. Trafi teraz do podpisu Prezydenta

    Prezydent RP może podpisać ustawę budżetową, ewentualnie - zwrócić się do Trybunału Konstytucyjnego o ocenę zgodności jej zapisów z ustawą zasadniczą.;

    Samorządy mogą odetchnąć – w 2024 roku nie będzie obowiązkowego KSeF

    Wdrożenie KSeF budzi wiele emocji, a szczególnie dużo jest ich w jednostkach budżetowych objętych centralizacją. Z uwagi na ich szczególną strukturę, wdrożenie KSeF wiązałoby się w ich przypadku z jeszcze większymi komplikacjami, niż u pozostałych podatników.

    To już ostatni dzień na złożenie części A sprawozdania SP-1. Sprawdź czy wiesz jakie dane w nim wykazać.

    Sprawozdanie SP-1, czyli sprawozdanie w zakresie podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego na stałe weszło do katalogu sprawozdawczości budżetowej. Trzeba poświęcić mu uwagę dwa razy w roku. Po raz pierwszy już w styczniu, bo wójt, burmistrz lub prezydent miasta, jako organy podatkowe właściwe w sprawach podatku od nieruchomości, podatku rolnego oraz podatku leśnego mają obowiązek złożyć część A sprawozdania w terminie do 10 stycznia.

    REKLAMA

    Średnio 600 zł „pod choinkę” w urzędach. Maks to 950 zł. Jest i 0 zł. Zamiast podwyżek. Są i premie [Budżetówka, prezenty]

    Zamiast podwyżek w 2023 r. średnio 600 zł urzędnicy samorządowi otrzymają przed świętami z ZFŚS.

    Rozwój zawodowy i urlop szkoleniowy ratownika medycznego

    Każdy ratownik medyczny ma nie tylko prawo, lecz przede wszystkim obowiązek ustawicznego rozwoju zawodowego przez aktualizację wiedzy i umiejętności zawodowych. Na rozwój zawodowy ratownikowi medycznemu przysługuje urlop szkoleniowy w wymiarze 6 dni roboczych rocznie – kiedy przysługuje ten urlop, kiedy nie przysługuje i czy należy się za niego wynagrodzenie? O tym w poniższym opracowaniu. 

    Brak podwyżki w samorządach w 2024 r. Poszkodowani nie zgadzają się na zamrożenie swoich pensji. I żądają wyjaśnień

    Przedstawiciele zarządu ZMP chcą wyjaśnień od rządu w sprawie zamrożenia wynagrodzeń w samorządach i spółkach komunalnych przewidzianego w ustawie okołobudżetowej na 2024 r.

    Kaucja to 50 groszy. Bo łatwo zapamiętać. Butelki ze szkła i plastiku oraz metalowe puszki [projekt rozporządzenia]

    Kaucja za butelki plastikowe do 3 litrów i szklane do 1,5 litra oraz za puszki do 1 litra wyniesie 50 gr. Tak zapisano w projekcie rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska. 

    REKLAMA

    PIP: Obowiązki i prawa pracownika w zakresie bhp [zestawienie]
    Podstawowym obowiązkiem pracownika określonym w art. 211 Kodeksu pracy jest przestrzeganie przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.
    Osoby niepełnosprawne, PFRON i JST: 33 696 zł i 37 000 zł na dofinansowania w 2024 r. Podwyżka o 1000 zł jeszcze w 2023 r. [WTZ i ZAZ]

    Rządowe Centrum Legislacji opublikowało projekt nowelizacji rozporządzenie w sprawie algorytmu przekazywania środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych samorządom wojewódzkim i powiatowym. 

    REKLAMA