REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prawo do ekwiwalentu za niewykorzystany urlop wypoczynkowy nie dla samorządowców

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Prawo do ekwiwalentu za niewykorzystany urlop wypoczynkowy nie dla samorządowców./ fot. Fotolia
Prawo do ekwiwalentu za niewykorzystany urlop wypoczynkowy nie dla samorządowców./ fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Posłowie PiS pracują nad nowym Kodeksem wyborczym. Przy okazji prac nad kodeksem chcą uregulować kwestie związane z prawem do ekwiwalentu za niewykorzystany urlop wypoczynkowy samorządowców.

Od kilku miesięcy trwają pracę nad projektem nowelizacji ustawy – Kodeks wyborczy. Miałby on zakładać m.in. dwukadencyjność dla wójtów, burmistrzów i prezydentów miast. Projekt został przygotowany w KPRM, ale wciąż nie ma decyzji, kiedy trafi do prac parlamentarnych.

REKLAMA

Przy okazji kodeksu

Posłowie PiS chcieliby, aby przy okazji zmian systemowych związanych z wyborami samorządowych włodarzy uregulować również kwestie związane z ich stosunkiem pracy. I zapowiadają, że zgłoszą taką poprawkę podczas prac w Sejmie.

REKLAMA

– Nie może być tak, jak w przypadku prezydenta Inowrocławia, który na koniec poprzedniej kadencji skorzystał z ekwiwalentu za urlop, mimo że został wybrany na kolejną. Pora skończyć z tym grabieniem samorządów. Chcemy, aby kierownikom i ich zastępcom jednostek samorządu terytorialnego nie przysługiwał ekwiwalent za niewykorzystany urlop wypoczynkowy – mówi Łukasz Schreiber, poseł PiS.

Poseł Schreiber uważa, że rzeczą wtórną jest to gdzie się pojawią proponowane przez niego zmiany. Najprawdopodobniej przy okazji nowelizacji kodeksu wyborczego zmieniona zostałaby także ustawa o samorządzie gminnym.

Piotr Uściński, były starosta wołomiński, przekonuje, że on za swojej kadencji wykorzystywał wszystkie dni urlopu, aby odpocząć z rodziną. – Nie bardzo mogę zrozumieć samorządowców, którzy, być może tylko formalnie, nie korzystają z urlopu wypoczynkowego, aby podwyższyć sobie uposażenia. To musi się zmienić – mówi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jego zdaniem wszystkie zmiany dotyczące samorządowców powinny być przeprowadzone w tym roku, aby w przyszłym – roku kampanii wyborczej – nikt się już tymi kwestiami nie zajmował i ich nie kontestował.

Poza tym wszelkie zmiany w samorządzie należy wprowadzić co najmniej na sześć miesięcy przed kolejnymi wyborami samorządowymi – co wynika m.in. z orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego.

Brak nadzoru

Obecnie gminy po każdej zakończonej kadencji wypłacają ekwiwalent, bo traktują to jako wygaśnięcie stosunku pracy (nawet gdy włodarz zostanie wybrany ponownie). Przy wypłacaniu takiego świadczenia stosuje się art. 171 par. 1 kodeksu pracy. Zgodnie z nim w przypadku niewykorzystania przysługującego urlopu w całości lub w części z powodu rozwiązania lub wygaśnięcia stosunku pracy zatrudnionemu przysługuje ekwiwalent pieniężny. Z kolei przepisy dotyczące pracowników samorządowych nie określają wprost, kto jest zobowiązany do udzielania urlopu kierownikowi jednostki.

Zobacz: Urlopy

– Wójt najczęściej upoważnia do tego swoich podwładnych – sekretarza lub zastępcę, ale te osoby przecież nie mogą zmusić przełożonego do wzięcia urlopu – mówi dr Stefan Płażek, adwokat, adiunkt w Katedrze Prawa Samorządu Terytorialnego Uniwersytetu Jagiellońskiego. Mecenas Płażek nie szedłby jednak w kierunku pozbawiania samorządowców – tak jak parlamentarztystów – formalnie urlopu. W zamian wprowadziłby nad nimi nadzór np. rady gminy, która decydowałaby o przerwie w pracy samorządowca. Obecnie włodarze dopuszczają się nadużyć, nie ewidencjonując tego, że korzystają z wypoczynku, albo różnego rodzaju wyjazdy traktując jako podróże służbowe.

Pytani przez nas eksperci przyznają, że proponowane przez posłów PiS rozwiązania są ciekawe i mogą ograniczyć nadużycia. Profesor Bogumił Szmulik zauważa, że skoro nowa prezes TK mogła uporać się z zaległymi urlopami wypoczynkowymi sędziów, to parlamentarzyści powinni też rozprawić się z takimi praktykami w samorządach i innych urzędach centralnych.

– Stworzenie dla samorządowców takich rozwiązań jak dla senatorów lub posłów w zakresie czasu wolnego jest dobrym kierunkiem zmian – dodaje. Póki przepisy w tym zakresie się nie zmienią, w dalszym ciągu urzędy będą musiały wypłacać horrendalne ekwiwalenty – przestrzega.

Ustępującemu prezesowi trybunału wypłacono na koniec jego kadencji około 150 tys. zł za niewykorzystany urlop. Jego zastępca otrzymał już polecenie od nowej prezes, aby wykorzystał wszystkie dni wolne. W poprzedniej kadencji samorządowej były burmistrz Darłowa otrzymał ekwiwalent za 43 dni niewykorzystanego urlopu. O trzy dni mniej na zakończenie poprzedniej kadencji miał prezydent Gdańska, który dostał z tego tytułu 24 tys. zł. Poprzedni wojewoda kujawsko-pomorski otrzymał za niewykorzystane 55 dni ponad 30 tys. zł. Także teraz włodarze miast i ich zastępcy mają bardzo dużo zaległego urlopu. Na przykład zastępca prezydenta Chełma ma do wykorzystania 43 dni, wiceprezydent Łodzi – 47 dni, a prezydent Białegostoku – 36 dni.

Eksperci podpowiadają, że zaległy urlop można by było też wykorzystać przed przyszłorocznymi wyborami. – Można by go brać na przykład w ostatnim miesiącu lub dwóch przed upływem kadencji i przeznaczyć na prowadzenie kampanii wyborczej – mówi Łukasz Czuła, adwokat Ochotnicki i Czuła Kancelaria Adwokacka, ekspert ds. administracji publicznej.

W poprzedniej kadencji Sejmu Julia Pitera z PO, przewodnicząca sejmowej komisji administracji i cyfryzacji, także lobbowała za tym, aby ukrócić proceder z ekwiwalentami za urlopy samorządowców. Nie znalazła wtedy poparcia wśród parlamentarzystów. Tym razem ma być inaczej. ⒸⓅ

Artur Radwan

artur.radwan@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przeciętne wynagrodzenie w II kwartale 2025 r. wyniosło 8 748,63 zł [GUS]

Główny Urząd Statystycznym ogłosił wysokość przeciętnego wynagrodzenia w II kwartale 2025 r. Z komunikatu wynika, że przeciętne wynagrodzenie w drugim kwartale 2025 r. wynosiło 8748,63 zł.

Pożyczki z ZFŚS – czy można je umorzyć? Wyjaśnienia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia, że umorzenie pożyczek z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych może nastąpić wyłącznie w ramach regulaminu funduszu, a nie na podstawie uchwały rady gminy.

PPK i dodatki motywacyjne: gminy muszą płacić ze swojego budżetu – wyjaśnia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia: wydatki na PPK od dodatków motywacyjnych wypłacanych pracownikom pomocy społecznej nie są objęte rządowym dofinansowaniem i muszą być finansowane z budżetu gminy. Wyjaśnienia pojawiły się po interwencji Brzeszcz – mówi prezes RIO Jolanta Nowakowska.

Co z podatkiem od nieruchomości, gdy brakuje dachu?

Trwałe i całkowite usunięcie dachu z budynku powoduje, że przestaje on być uznawany za budynek w rozumieniu ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Tym samym przestaje podlegać opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości. Nie powstaje również nowy przedmiot opodatkowania, jakim jest budowla – ponieważ nie są spełnione przesłanki ustawowe.

REKLAMA

Klasyfikacja i ewidencja wydatku na opłatę za kontrolę sanitarną

Jednostka budżetowa otrzymała decyzję w celu uiszczenia opłaty za przeprowadzoną kontrolę sanitarną, w wyniku której stwierdzono naruszenia wymagań higienicznych i zdrowotnych (art. 36 ust 1 i 2 ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej). Opłata obejmuje wynagrodzenie pracownika, koszty bezpośrednie i pośrednie. W jakim paragrafie klasyfikacji budżetowej oraz na jakich kontach należy ująć ten wydatek?

PIP z nowymi kompetencjami. Reformę zaplanowano na 2026 rok

Możliwość pozyskiwania danych z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i prowadzenia zdalnych kontroli - to najważniejsze uprawnienia, jakie uzyska Państwowa Inspekcja Pracy. Czy deregulacja wpłynie na ograniczenie liczby kontroli?

Brak podpisu na dokumencie. Czy to dowód winy głównego księgowego?

W przypadku stwierdzenia braku podpisu głównego księgowego na dokumencie trzeba ustalić, czy jest to brak zawiniony, czy też nie, i przez kogo.

Zmiana wymiaru czasu pracy. Jaki wymiar urlopu? [Przykłady]

Jak ustalić wymiar urlopu dla pracownika, któremu w trakcie roku kalendarzowego zmieniła się wielkość etatu? Czy przepisy Kodeksu pracy regulują te kwestie?

REKLAMA

Przedsiębiorcy nie będą mieli obowiązku archiwizacji zgłoszeń do ubezpieczeń [Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy]

15 lipca 2025 roku, Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, znany jako UDER42. Nowe przepisy znoszą obowiązek przechowywania papierowych zgłoszeń do ZUS, co ma odciążyć ponad 2,3 mln płatników składek.

IOD w wykazie stanowisk urzędniczych służby cywilnej?

Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych po raz kolejny zaapelował o wyodrębnienie stanowiska Inspektora Ochrony Danych w wykazie stanowisk urzędniczych w służbie cywilnej. PUODO podkreśla, iż jest to kluczowe dla należytego wykonywania tej funkcji.

REKLAMA