REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe zasady zatrudniania na zastępstwo w służbie cywilnej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Nowe zasady zatrudniania na zastępstwo w służbie cywilnej./ fot. Fotolia
Nowe zasady zatrudniania na zastępstwo w służbie cywilnej./ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Planuje się zmianę zasad zatrudniania na zastępstwo w całej administracji. Prawdopodobnie konkursy nie będą już prowadzone.

Na zastępstwo bez konkursu

Takie rozwiązanie chce wprowadzić ARiMR. Posłowie PiS nie wykluczają, że podobna możliwość powinna być zastosowana w całej administracji

REKLAMA

REKLAMA

Polecamy: Jak wypowiadać umowy o pracę. Procedura i wzory dokumentów

Zatrudnienie urzędników odbywa się na różnych zasadach. Niektóre przepisy w tym zakresie są bardzo liberalne, np. te o pracownikach urzędów państwowych, w których pracę można znaleźć praktycznie z dnia na dzień i bez konkursu. Powszechnego naboru nie przeprowadza się też na pracowników samorządowych, jeśli chce się zatrudnić urzędnika na zastępstwo. W styczniu 2016 r. obecna władza zlikwidowała również konkursy na stanowiska dyrektorskie w służbie cywilnej.

Jak się okazuje, powolny demontaż konkursów w administracji nadal trwa. Na taki krok zdecydowała się właśnie Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (ARiMR), która skierowała do konsultacji projekt w sprawie zatrudniania. Zastrzega, że odstąpienie od konkursów będzie dotyczyło poszukiwanych na zastępstwo. Drugi wyjątek dotyczy umów krótkoterminowych - na okres do sześciu miesięcy. Kierownictwo agencji przekonuje, że zmiana procedury naboru ma jedynie na celu usprawnienie procesu zatrudniania oraz polepszenie współpracy z urzędami pracy.

Szybka praca

Odchodzenie od konkursów dla jednych jest dobrym rozwiązaniem, inni są zdania, że to próba upolitycznienia stanowisk urzędniczych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Może konkursy nie są doskonałe, ale stanowiska w agencji są bardzo korupcjogenne i bez komisyjnego sprawdzenia kandydata nie zdecydowałbym się na zatrudnienie - mówi były prezes ARiMR. - Takie działania mają na celu jedynie doprowadzenie do zatrudniania kolegów partyjnych bez rozgłosu, i to z dnia na dzień - dodaje.

Jak wskazuje nam jeden z byłych pracowników agencji, po wejściu w życie zaproponowanych zmian mechanizm obsadzania stanowisk urzędniczych będzie bardzo prosty. Zatrudniana będzie nowa osoba na zastępstwo lub z umową na pół roku. W tym czasie urząd może przygotowywać konkurs, w którym np. wymogi będą bardzo zbieżne z tymi, które prezentuje tymczasowy urzędnik. - Wyniku tego naboru już nie trzeba opisywać - przekonuje nasz rozmówca.

Zwolennicy odejścia od konkursów na zastępstwo podnoszą, że taki nabór trwa nawet kilka tygodni lub miesięcy, a często na końcu okazuje się, że osoba, która wygrała, nie jest zainteresowana pracą, bo wynagrodzenie jest zbyt niskie.

- Szefowie urzędów powinni mieć możliwość zatrudniania na zastępstwo bez zbędnych formalności. Tym bardziej że liczba osób zainteresowanych pracą w administracji spada - mówi prof. Bogumił Szmulik, radca prawny, ekspert ds. administracji publicznej.

Według niego takie rozwiązanie byłoby szansą dla młodych osób po studiach, które mogłyby nabywać doświadczenia przy jednoczesnym zatrudnieniu na czas określony.

Agencja tłumaczy, że mechanizm analogiczny do tego, który zaproponowała w noweli, funkcjonuje w art. 12 ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (t.j. Dz.U z 2018 r. poz. 1260 ze zm.). Jednak ARiMR chce pójść o krok dalej i poza umowami na zastępstwo zatrudniać bez konkursu osoby na półroczne umowy.

Część ekspertów uważa jednak, że rezygnacja z konkursów - czy to na zastępstwo, czy czas określony - jest złym rozwiązaniem. Powołują się przy tym na art. 60 Konstytucji, zgodnie z którym obywatele polscy korzystający z pełni praw publicznych mają prawo dostępu do służby publicznej na jednakowych zasadach.

Zobacz: Zatrudnianie i zwalnianie

- Trzeba iść w kierunku ujednolicenia zasad naboru dla całej administracji, a nie robienia po kawałku zmian, jak wygodnie danemu ministrowi. Konkursy na zastępstwo powinny być zarówno u pracowników samorządowych, rolniczych agencji, jak i w służbie cywilnej - tłumaczy prof. Jolanta Itrich-Drabarek, dyrektor Centrum Studiów Samorządu Terytorialnego i Rozwoju Lokalnego Instytutu Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego. - Otwieranie administracji na znajomych partyjnych prowadzi do degeneracji urzędów - przestrzega.

Liczy się sprawny urząd

Nieco inaczej na problem patrzy obecna władza, która wciąż nie wyklucza ujednolicenia zasad i stworzenia kodeksu urzędniczego dla całej administracji.

- Dla nas najistotniejsze jest usprawnienie urzędów. Jeśli brakuje rąk do pracy, a młode osoby po studiach chętnie zatrudniłyby się w urzędzie bez zbędnych formalności, to nie wiem, w jakim celu miałyby być utrzymane konkursy na zastępstwo, np. w służbie cywilnej. Przecież taka procedura wydłuża poszukiwania pracownika - uważa Tadeusz Woźniak, poseł PiS i przewodniczący Rady Służby Publicznej.

- Musimy się wreszcie pochylić nad pragmatykami służbowymi urzędników i ujednolicić zasady zatrudniania we wszystkich instytucjach publicznych. Takie zmiany można byłoby wprowadzić nawet przy okazji konsultowanej obecnie nowelizacji ustawy o Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa - przekonuje.

Zmianom w agencjach rolniczych uważnie przygląda się PSL, które w przeszłości również musiało się mierzyć z zarzutami zatrudniania swoich.

- Z agencji i tak wyrzucili wszystkich ludzi, którzy na czymś się znali, i pozatrudniali znajomych. A teraz, po tych projektowanych zmianach, dodatkowo będą mogli przyjmować kolegów partyjnych bez zbędnej zwłoki i formalności w postaci i tak fikcyjnych konkursów - mówi Władysław Kosiniak-Kamysz, prezes PSL.

- Wcześniej powymieniano dyrektorów w urzędach państwowych, teraz trwa kolejna batalia w postaci obsadzania niższych stanowisk. Niestety od trzech lat dostęp do służby publicznej jest mocno ograniczony, a przez tego typu zmiany będzie wręcz niemożliwy - dodaje. ©℗

Opinia

Odstąpienie od naboru wydaje się szczególnie niepożądane

Dobrosław Dowiat-Urbański szef służby cywilnej

Nie uważam, żeby rezygnacja z naborów przy zatrudnianiu na zastępstwo w służbie cywilnej była właściwa. Otwarty i konkurencyjny nabór jest jednym z gwarantów profesjonalnego charakteru służby cywilnej. Warto mieć na uwadze, że pracownik zatrudniony na zastępstwo wykonuje zadania właściwe dla służby cywilnej, podobnie jak robiła to osoba, którą zastępuje. Wobec tego stawiane przed nimi wymagania powinny być jawne i sprawdzane w taki sam sposób, jak w przypadku wszystkich nowo zatrudnionych. Moim zdaniem czasochłonność naboru nie powinna być powodem odstąpienia od doboru pracowników opartego na merytorycznych i konkurencyjnych przesłankach. Sama procedura naboru nie musi być skomplikowana - wszystko zależy od tego, jak konkretny urząd ją określi i przeprowadzi. Warto też pamiętać, że osoba zatrudniona na zastępstwo jest pełnoprawnym członkiem korpusu służby cywilnej i może być przenoszona na inne stanowisko, a nawet do innego urzędu. Zastępstwo może także przekształcić się w zatrudnienie na czas nieokreślony, gdy przełożeni dobrze oceniają pracę pracownika. Biorąc to pod uwagę odstąpienie od naboru wydaje się szczególnie niepożądane. ©℗

Artur Radwan

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: gazetaprawna.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rozporządzenie ws. minimalnej krajowej 2026 r. podpisane przez premiera Donalda Tuska, opublikowane w Dzienniku Ustaw [KWOTY]

Minimalne wynagrodzenie za pracę w Polsce reguluje ustawa z dnia 10 października 2002 r. Określa ona zarówno zasady ustalania jego wysokości, jak i procedury związane z corocznym ogłaszaniem tej kwoty. Rozporządzenie Rady Ministrów z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało podpisane przez premiera Donalda Tuska. 15 września rozporządzenie zostało opublikowane.

Bezpłatny webinar dla księgowych i finansistów: Delegacje po nowemu

Spójrz na zarządzanie podróżami służbowymi z wyższej perspektywy! Sprawdź, jak w krótkim czasie: obniżyć koszty, odciążyć księgowość, zadowolić pracowników.

Praca dłużej, emerytura wyższa – ZUS tłumaczy, dlaczego warto poczekać z przejściem na emeryturę

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, że każdy dodatkowy rok pracy po osiągnięciu ustawowego wieku emerytalnego (60 lat dla kobiet, 65 lat dla mężczyzn) zwiększa wysokość przyszłej emerytury o około 8%. To efekt wydłużenia okresu składkowego oraz zmniejszenia liczby lat, przez które świadczenie będzie wypłacane.

e-Paragony 2.2 – teraz z widgetem i funkcją współdzielenia wydatków rodzinnych

Ministerstwo Finansów opublikowało nową wersję aplikacji mobilnej e-Paragony (2.2), która wprowadza widget umożliwiający szybki dostęp do wirtualnej karty zakupowej, a także funkcje udostępniania paragonów i współdzielenia karty z innymi użytkownikami — rozwiązania szczególnie przydatne do wspólnego zarządzania budżetem domowym

REKLAMA

Minimalna krajowa 2026 [Projekt Rady Ministrów z 8 września 2025 r.]

Rząd pracuje nad rozporządzeniem dotyczącym wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz minimalnej stawki godzinowej w 2026 roku. Jak wynika z informacji zamieszczonych na stronie Rządowego Centrum Legislacyjnego - projektem obecnie zajmuje się Rada Ministrów. Rząd ma czas na ostateczne zatwierdzenie stawek do 15 września 2025 r.

Jak poprawnie zweryfikować rażąco niską cenę?

Na właściwe wyjaśnienie rażąco niskiej ceny składają się trzy główne elementy: klarowne i wyczerpujące wezwanie przygotowane przez zamawiającego (wskazujące, czego dotyczą wątpliwości w zakresie ceny, kosztu lub ich istotnych części składowych), wyjaśnienie przedłożone przez wykonawcę wraz z dowodami potwierdzającymi prawidłowość dokonania wyceny oferty, a także ocena tych wyjaśnień przez zamawiającego.

Opłata targowa. Czy w 2026 r. wzrosną koszty handlu?

W 2025 roku maksymalna stawka opłaty targowej wynosi 1126 zł, a w 2026 roku wzrośnie o 4,5%, osiągając poziom 1176,67 zł. Warto pamiętać o tym, że jest to maksymalna opłata dzienna.

Wsparcie psychologiczne dla pracowników – co warto o nim wiedzieć z perspektywy podatkowej?

Czy wydatki na pomoc psychologiczną dla pracowników mogą być kosztem podatkowym dla pracodawcy? Czy otrzymane wsparcie stanowi dla pracownika przychód podlegający pod PIT?

REKLAMA

Odpowiedzialność księgowego – dokąd sięga i kiedy realnie chroni klienta?

Błąd księgowego może kosztować firmę dziesiątki tysięcy złotych, a nie każda polisa OC faktycznie chroni przedsiębiorcę. Obowiązkowe ubezpieczenie często nie obejmuje błędów w deklaracjach podatkowych czy rozliczeniach ZUS. Kiedy zatem – oraz w jakim zakresie – księgowy odpowiada za swoje działania? Co musi zawierać dobra polisa, by realnie chroniła biznes klienta?

ZUS udostępnił ponad 23,9 mln informacji o stanie konta ubezpieczonego za 2024 r. Jak pobrać dokument?

W poniedziałek, 1 września 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że zakończył generowanie i udostępnianie Informacji o Stanie Konta Ubezpieczonego za 2024 r. Informacje dostępne są na PUE/eZUS.

REKLAMA