REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Praca w administracji rządowej nie dla absolwentów wyższych uczelni

Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Praca w administracji rządowej nie dla absolwentów wyższych uczelni./ fot. Shutterstock
Praca w administracji rządowej nie dla absolwentów wyższych uczelni./ fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W administracji rządowej od kandydatów na najniższe stanowiska wymaga się doświadczenia zawodowego. Blokuje to dostęp do nich wielu absolwentom wyższych uczelni.

Dobra sytuacja na rynku pracy nie sprzyja szefom urzędów w pozyskiwaniu specjalistów. Dochodzi wręcz do odwrotnej sytuacji – nagminnie odchodzą doświadczeni pracownicy. Tylko w ubiegłym roku o połowę wzrosła fluktuacja w służbie cywilnej, która wynosi już 11,1 proc. Zaledwie cztery lata temu średnio o jedno stanowisko urzędnicze walczyło 36 kandydatów, a obecnie jest ich tylko 7. Ratunkiem mogłoby być otwarcie się na osoby po studiach, które po obronieniu tytułu magistra w czasie wakacji często chcą spróbować swoich sił w administracji. Jednak w wielu ofertach jest wymóg co najmniej kilkumiesięcznego doświadczenia zawodowego, którego część świeżo upieczonych absolwentów nie ma.

REKLAMA

Pracować na studiach

Urząd Skarbowy w Bytomiu poszukuje na stanowisko referenta osoby z co najmniej średnim wykształceniem. Z informacji uzyskanych w urzędzie wynika, że osoba po studiach i znająca bardzo dobrze języki obce nie ma szans ubiegać się o tę posadę, bo nie spełnia warunku niezbędnego, jakim jest ponad półroczne doświadczenie w administracji. Proponowane wynagrodzenie zasadnicze na tym stanowisku wynosi 3,1 tys. zł. Wojewódzki inspektor nadzoru budowlanego także poszukuje referenta, który musi wykazać się co najmniej trzymiesięcznym doświadczeniem. Nie ujawnia jednak wysokości wynagrodzenia na tym stanowisku. Z kolei Ministerstwo Cyfryzacji chce zatrudnić referendarza, od którego wymaga wykształcenia wyższego i co najmniej półrocznego doświadczenia w jednostkach sektora finansów publicznych. Komendant główny policji poszukuje z kolei kandydatów na stanowisko podreferendarza. Tu wykształcenie wyższe nie jest wymagane, ale za to trzeba się wykazać, aż dwuletnim doświadczeniem w administracji. Małopolski wojewódzki lekarz weterynarii chce zatrudnić asystenta w inspektoracie ds. pasz i utylizacji. Tu też od osób po studiach weterynaryjnych stawia się wymóg rocznego doświadczenia na podobnym stanowisku.

Polecamy: Jak wypowiadać umowy o pracę. Procedura i wzory dokumentów

– Wydaje mi się, że tam, gdzie na stanowiskach tak niskiego szczebla jest wymóg doświadczenia, konkurs jest tylko formalnością, bo posada już jest przewidziana dla znajomego królika, który wykazuje się dokładnie takim stażem, jaki jest wpisany w ogłoszeniu – mówi Marta Golbik, posłanka z klubu PO. – W innej sytuacji byłoby absurdem zamykanie się na świetnych kandydatów z wieloma kwalifikacjami, których jedynym minusem jest brak doświadczenia – dodaje.

Podobnego zdania są eksperci.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

– Dla mnie co najmniej dziwne są decyzje o wpisywaniu do ogłoszenia wymogu półrocznego doświadczenia w administracji. Jeśli nawet ktoś je ma, to nie oznacza, że świetnie się porusza w strukturach poszczególnych urzędów – mówi prof. Bogumił Szmulik, radca prawny, ekspert ds. administracji publicznej.

– Jeśli chcemy zmniejszyć bezrobocie wśród młodych osób do 25. roku życia, to administracja powinna jako pierwsza otworzyć się na absolwentów szkół wyższych i zrezygnować z wymogu stażowego na rzecz np. znajomości języków obcych czy określonych procedur prawnych, a także biegłej obsługi określonych programów komputerowych – dodaje.

Zdaniem prof. Krzysztofa Kicińskiego, byłego wiceprzewodniczącego Rady Służby Cywilnej wszystkie oferty na najniższych stanowiskach powinny być zwolnione z wymogu doświadczenia zawodowego – czy to w administracji, czy też poza nią. – Jeśli już tak bardzo dyrektorom generalnym zależy na doświadczeniu, to taki zapis w ogłoszeniu można przecież zamieścić w wymogach pożądanych, wtedy formalnie nie blokujemy absolwentom uczelni wyższych dostępu do służby publicznej – dodaje.

Pozapłacowe zachęty

Otwarte jednak pozostaje pytanie, czy wymóg doświadczenia blokuje przepływ świeżej krwi mocniej niż niskie płace. Szefowie urzędów zdają sobie sprawę, że pieniędzmi trudno jest im przyciągnąć zdolnych młodych ludzi. Wielu z nich proponuje wynagrodzenia dla osób po studiach na najniższych stanowiskach na poziomie 2,4–3 tys. zł brutto. Dlatego powoli dojrzewają do tego, aby stosować, tak jak w firmach, pozapłacowe zachęty. Wśród pionierów jest resort cyfryzacji, który w swych ofertach pracy przekonuje, że osoby rozpoczynające karierę w ministerstwie mają możliwość uczestniczenia w projektach niedostępnych w sektorze prywatnym. W dalszej części oferty chwali się, że umożliwia rozwój umiejętności poprzez współpracę z ekspertami w danej dziedzinie. Przekonuje też rewelacyjną lokalizacją w centrum Warszawy z doskonałymi połączeniami komunikacyjnymi. Proponuje ruchomy czas pracy i możliwość skorzystania z grupowego ubezpieczenia na życie i zdrowie oraz opieki medycznej. Zapewnia też dofinansowania do wypoczynku, kina, teatru, zajęć sportowych. Chwali się Hyde Parkiem i tzw. Strefą Mocy – miejscem, gdzie można korzystać z siłowni oraz zajęć relaksacyjnych. Co więcej, ministerstwo w swojej ofercie zapewnia pokój Rodzica z Dzieckiem w sytuacjach, gdy trzeba zapewnić podopiecznemu opiekę.

– Większość urzędów wciąż jednak nie potrafi zachęcić młodych osób i przekonać, że poza pensją, która może na początku nie jest duża, oferuje inne korzyści, np. ruchomy czas pracy czy możliwość rozwoju. Pozapłacowe korzyści z pracy w administracji powinny być wyraźnie podkreślane – mówi prof. Tomasz Rostkowski z Instytutu Kapitału Ludzkiego, Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. – To, co proponuje resort cyfryzacji, jest normą w każdej szanującej się firmie i takie rozwiązania powinny zastosować inne urzędy, bo przy obecnej sytuacji na rynku pracy nikt wartościowy nie będzie chciał dla nich pracować – dodaje.

Na razie większość ogranicza się do zawarcia w ofercie klauzuli, że wszystkie aplikacje są rozważane z równą uwagą, bez względu na płeć, wiek, niepełnosprawność, rasę, narodowość, przekonania polityczne, przynależność związkową, pochodzenie etniczne, wyznanie, orientację seksualną czy też jakąkolwiek inną cechę prawnie chronioną. To jednak najwyraźniej za mało.

Artur Radwan

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak wyliczyć dodatek za pracę w porze nocnej w 2025 r.?

Dodatek za pracę w porze nocnej jest dodatkiem przysługującym – jak sama nazwa wskazuje – osobom, które wykonują swoją pracę w godzinach nocnych. Jak wyliczyć dodatek za pracę w porze nocnej w 2025 r.?

Zasiłek chorobowy 2025 r.: prawo do pobierania, wysokość zasiłku, podstawa wymiaru zasiłku

Zasiłek chorobowy: prawo do pobierania, wysokość zasiłku, podstawa wymiaru zasiłku. Na wstępie warto wspomnieć, ze zasiłek chorobowy z ubezpieczenia chorobowego można otrzymać w przypadku, gdy jest się objętym dobrowolnym lub obowiązkowym ubezpieczeniem chorobowym. Jak obliczyć podstawę wymiaru zasiłku chorobowego?

Księgi rachunkowe prowadzone przy pomocy komputera: wymogi

Księgi rachunkowe prowadzone przy pomocy komputera: wymogi. W ustawie z 29 września 1994 r. o rachunkowości określone są zasady rachunkowości, a także zasady wykonywania działalności w zakresie usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych. Księgi rachunkowe należy prowadzić w języku polskim oraz w walucie polskiej.

Przedsiębiorcy mają czas do 31 stycznia 2025 r. na wysłanie PIT-11

Przedsiębiorcy mają czas do 31 stycznia 2025 r. na wysłanie PIT-11. Co dalej? Co zrobić w przypadku spóźnienia? PIT-11 jest podstawową informacją o dochodach oraz pobranych zaliczkach na podatek dochodowy. Przedsiębiorcy mają czas do 31 stycznia 2025. r na złożenie tego dokumentu.

REKLAMA

Podróż służbowa: zwrot kosztów przejazdu

Podróż służbowa: zwrot kosztów przejazdu. Wybierając się w podróż służbową warto wiedzieć, jakie dokumenty należy przedstawić po powrocie z delegacji, by uzyskać zwrot kosztów przejazdu w podróży służbowej.

Dofinansowanie do dziennego opiekuna w 2025 r. Aktywny dzienny opiekun w gminie 2025 : termin składania wniosków mija 4.02.2025 r.

Dofinansowanie do dziennego opiekuna w 2025 r. Aktywny dzienny opiekun w gminie 2025. Na dofinansowania w 2025 r. przeznaczono 60 mln zł. Termin składania wniosków o dofinansowania mija 4 lutego 2025 r.

Sygnalista: kim jest, co może zgłosić, ochrona sygnalisty

25 września 2024 r. weszły w życie nowe przepisy dotyczące sygnalistów. Kim jest sygnalista? Co sygnalista może zgłosić? Od kiedy sygnaliście przysługuje ochrona? Gdzie szukać informacji nt. sygnalistów?

Minimalna podstawa wymiaru zasiłku chorobowego w 2025 r.

Minimalna podstawa wymiaru zasiłku chorobowego w 2025 r. Czym jest? 1 stycznia 2025 r. zmianie uległa wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę. Oznacza to, ze zmianie także uległa minimalna podstawa wymiaru zasiłku chorobowego.

REKLAMA

Zwolnienie z VAT w ramach procedury SME od 1 stycznia 2025 r.

Zwolnienie z VAT w ramach procedury SME. Od 1 stycznia 2025 r. Od 1 stycznia 2025 r. w Polsce będzie obowiązywać procedura SME (Small Medium-sized Enterprise). Kto może skorzystać ze zwolnienia z VAT w ramach procedury SME?

Kwota wolna od potrąceń w 2025 r.

Kwota wolna od potrąceń w 2025 r. 1 stycznia 2025 r. zmianie uległa wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę. Wysokość minimalnego wynagrodzenia ma wpływ na wysokość kwoty wolnej od potrąceń. Czym jest kwota wolna od potrąceń i ile wynosi w 2025 r. ?

REKLAMA