REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Praca w służbie cywilnej - wymagania

praca w służbie cywilnej - dla kogo?
praca w służbie cywilnej - dla kogo?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Pracownikiem służby cywilnej może zostać osoba, która spełnia określone wymagania. Nabór do służby cywilnej jest otwarty i konkurencyjny.

REKLAMA

REKLAMA

Warunki przyjęcia do pracy w służbie cywilnej

Jakie warunki należy spełnić, aby zostać pracownikiem służby cywilnej?

Pracownikiem służby cywilnej może zostać każda osoba, która spełnia określone wymagania, a więc:

- posiada polskie obywatelstwo (istnieje możliwość zatrudniania osób nieposiadających obywatelstwa polskiego – obywateli państw Unii Europejskiej oraz innych państw, których obywatele mają prawo zatrudnienia na terenie RP. Nie będą oni jednak mogli zajmować stanowisk związanych z bezpośrednim lub pośrednim wykonywaniem władzy publicznej ani ochroną generalnych interesów państwa);
- korzysta z pełni praw publicznych;
- nie była karana za umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo skarbowe;
- posiada kwalifikacje wymagane w służbie cywilnej;
- cieszy się nieposzlakowaną opinią.

REKLAMA

Jak wygląda nabór do służby cywilnej?

Kandydaci do zatrudnienia w służbie cywilnej wyłaniani są w drodze naboru na wolne stanowiska pracy. Organizuje go dyrektor generalny urzędu, który ma obowiązek upowszechniać informacje o wolnych stanowiskach pracy w służbie cywilnej w kierowanym przez siebie urzędzie przez umieszczenie ogłoszenia w miejscu powszechnie dostępnym w siedzibie urzędu oraz w Biuletynie Informacji Publicznej Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, a także na stronie podmiotowej BIP urzędu, który poszukuje pracowników.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nabór do służby cywilnej jest otwarty i konkurencyjny. W ogłoszeniu powinien zostać określony zakres obowiązków na danym stanowisku pracy, a także powinny być podane wymagania niezbędne do ich wykonywania.

Zobacz również: Elastyczny czas pracy w służbie cywilnej

Jak wygląda postępowanie kwalifikacyjne dla pracowników służby cywilnej ubiegających się o mianowanie?

Postępowanie kwalifikacyjne dla pracowników służby cywilnej ubiegających się o mianowanie to teoretyczny i praktyczny sprawdzian przygotowania kandydata do wypełniania zadań urzędnika służby cywilnej. Do postępowania przystąpić może osoba, która spełnia wymagania wymienione wcześniej oraz:

- jest pracownikiem służby cywilnej;
- posiada co najmniej trzyletni staż pracy w służbie cywilnej lub uzyskała zgodę dyrektora generalnego urzędu na przystąpienie do postępowania kwalifikacyjnego przed upływem tego terminu, jednak nie wcześniej niż po upływie dwóch lat od nawiązania stosunku pracy w służbie cywilnej;
posiada tytuł magistra lub równorzędny (np. lekarza);
- zna co najmniej jeden język obcy spośród języków roboczych Unii Europejskiej lub jeden z następujących języków obcych: arabski, białoruski, chiński, islandzki, japoński, norweski, rosyjski, ukraiński;
- jest żołnierzem rezerwy lub nie podlega powszechnemu obowiązkowi obrony.

Dyrektor generalny właściwego urzędu potwierdza spełnienie przez pracownika warunków określonych w ustawie, na podstawie dokumentów, które są w posiadaniu urzędu.

Ponadto dyrektor potwierdza, iż pracownik:

- jest obywatelem polski lub osobą, o której mowa w art. 5 ustawy;
- korzysta z pełni praw publicznych;
- nie był karany za umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo skarbowe.

W danym roku kalendarzowym zgłoszenia do postępowania kwalifikacyjnego składa się w okresie od 1 stycznia do 31 maja. Wysokość opłaty za przystąpienie do postępowania kwalifikacyjnego w 2013 roku wynosi 560 zł.

W toku postępowania kwalifikacyjnego sprawdza się wiedzę, kwalifikacje i predyspozycje niezbędne do wypełniania zadań służby cywilnej. Wyniki postępowania kwalifikacyjnego są wyrażane w punktach.

Warunkiem zakończenia sprawdzianu z wynikiem pozytywnym jest uzyskiwanie w każdej części sprawdzianu co najmniej 1/3 maksymalnej możliwej do uzyskania w tej części liczby punktów oraz uzyskanie w całym sprawdzianie co najmniej 3/5 maksymalnej możliwej do uzyskania w całym sprawdzianie liczby punktów.

Minimalne liczby punktów wynoszą:

- 30 punktów z części sprawdzianu sprawdzającego wiedzę;
- 20 punktów z części sprawdzianu sprawdzającego umiejętności;
- 90 punktów – suma z obu części sprawdzianu.

Jakie korzyści daje status urzędnika służby cywilnej?

Status urzędnika służby cywilnej charakteryzują stabilniejsza forma stosunku pracy niż w przypadku pracownika służby cywilnej (ograniczony ustawowy katalog możliwości rozwiązania stosunku pracy), dodatkowe uprawnienia (np. dodatek służby cywilnej, indywidualny program rozwoju zawodowego), ale także zwiększona dyspozycyjność oraz obowiązki i ograniczenia, np.:

- zakaz tworzenia i uczestniczenia w partiach politycznych – art. 78 ust. 5 ustawy o służbie cywilnej;
- zakaz pełnienia funkcji w związkach zawodowych – art. 78 ust. 6 ustawy o służbie cywilnej;
- obowiązek składania oświadczeń majątkowych bez względu na zajmowane stanowisko pracy – art. 10 Ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne.

PAMIĘTAJ!

Zanim zgłosisz swoją kandydaturę do służby cywilnej, sprawdź, czy spełniasz wszystkie wymagane warunki!

Polecamy: Forum

Źródło: Zielona Linia

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Nowe przepisy dla górnictwa od stycznia 2026 r. Górnicy z pakietem osłon. Kogo obejmie wsparcie przy wygaszaniu działalności kopalń węgla kamiennego?

Nowe przepisy dla górnictwa wejdą w życie od stycznia 2026 r. Górnicy zostaną objęci pakietem osłon. Kogo dotyczy wsparcie przy wygaszaniu działalności kopalń węgla kamiennego w Polsce?

NFZ brakuje 23 mld zł na leczenie w 2026 roku. Rząd rozważa limity świadczeń, cięcia i zmiany w wynagrodzeniach medyków

Szczyty medyczne, organizowane przez minister zdrowia Jolantę Sobierańską-Grendę w czwartek i prezydenta Karola Nawrockiego w piątek, skupią się na problemach finansowania ochrony zdrowia. Deficyt NFZ w przyszłym roku szacowany jest na około 23 mld zł.

Nowa zasada naliczania dochodów samorządów w 2026 r. Prezydent Nawrocki podpisał ustawę

Będzie nowa zasada naliczania dochodów samorządów w 2026 r. Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę nowelizującą ustawę o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Przy wyliczaniu dochodów samorządów w roku 2026 używane będą zaktualizowane dane podatkowe.

Historyczne wyniki: budżety JST po III kwartałach 2025 r. Podaje Ministerstwo Finansów

Jakie są budżety jednostek samorządu terytorialnego po III kwartałach 2025 r.? Ministerstwo Finansów podaje historyczne wyniki: jest nadwyżka w kwocie 42 681 mln zł.

REKLAMA

Rady kobiet w gminach, powiatach i województwach. Idą zmiany: jest projekt ustawy

Czy rady kobiet będą w samorządach na wszystkich szczeblach: gminach, powiatach i województwach? Projekt ustawy o zmianie ustawy o samorządzie gminnym, ustawy o samorządzie powiatowym oraz ustawy o samorządzie województwa powinien zostać zaopiniowany do końca grudnia 2025 r. Aktualnie rady funkcjonują w ponad 70 gminach.

Renta wdowia 2025: terminy wypłat, kiedy decyzja o przyznaniu lub odmowie. Kluczowa data to 1 lipca 2025 r.

Już 1 lipca 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozpocznie wysyłkę decyzji w sprawie przyznania lub odmowy renty wdowiej. Jest to kluczowa data, gdyż część uprawnionych otrzyma wtedy świadczenie. Jak poinformował na swojej stronie internetowej ZUS pozostałe terminy wypłaty renty wdowiej to: 6-go, 10-go, 15-go, 20-go i 25-go dnia miesiąca.

Ustalenie liczby ubezpieczonych a wypłata zasiłków w 2026 roku

30 listopada to dzień, na który zatrudniający powinni ustalić liczbę osób zgłoszonych do ubezpieczenia chorobowego. Jest to istotne, bowiem od stanu zatrudnienia uzależnione jest to, czy w roku kolejnym zasiłki dla ubezpieczonych będzie wypłacał płatnik składek, czy też Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

Certyfikat wykonawcy w zamówieniach publicznych. Nowe rozwiązania w 2026 roku

11 września 2025 r. została opublikowana ustawa z 5 sierpnia 2025 r. o certyfikacji wykonawców zamówień publicznych Ustawa wejdzie w życie 12 lipca 2026 r., z pewnymi wyjątkami. Jakie nowości przewiduje?

REKLAMA

Kontrola zarządcza 2026 – planowane zmiany

Ministerstwo Finansów dostrzega potrzebę budowania świadomości i zrozumienia kontroli zarządczej wśród kierowników jednostek. Planowana zmiana przepisów ma objąć m.in. zmianę definicji kontroli zarządczej.

Sejm: Niski limit 500 zł w CRU (Centralny Rejestr Umów). Rząd proponował 10 000 zł [JST]

W centralnym rejestrze umów zawartych przez jednostki sektora finansów publicznych. Wprowadzony limit wartości umów podlegających temu obowiązkowi wyniesie 500 zł.

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA