REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Praca w służbie cywilnej - wymagania

Subskrybuj nas na Youtube
praca w służbie cywilnej - dla kogo?
praca w służbie cywilnej - dla kogo?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Pracownikiem służby cywilnej może zostać osoba, która spełnia określone wymagania. Nabór do służby cywilnej jest otwarty i konkurencyjny.

REKLAMA

REKLAMA

Warunki przyjęcia do pracy w służbie cywilnej

Jakie warunki należy spełnić, aby zostać pracownikiem służby cywilnej?

Pracownikiem służby cywilnej może zostać każda osoba, która spełnia określone wymagania, a więc:

- posiada polskie obywatelstwo (istnieje możliwość zatrudniania osób nieposiadających obywatelstwa polskiego – obywateli państw Unii Europejskiej oraz innych państw, których obywatele mają prawo zatrudnienia na terenie RP. Nie będą oni jednak mogli zajmować stanowisk związanych z bezpośrednim lub pośrednim wykonywaniem władzy publicznej ani ochroną generalnych interesów państwa);
- korzysta z pełni praw publicznych;
- nie była karana za umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo skarbowe;
- posiada kwalifikacje wymagane w służbie cywilnej;
- cieszy się nieposzlakowaną opinią.

REKLAMA

Jak wygląda nabór do służby cywilnej?

Kandydaci do zatrudnienia w służbie cywilnej wyłaniani są w drodze naboru na wolne stanowiska pracy. Organizuje go dyrektor generalny urzędu, który ma obowiązek upowszechniać informacje o wolnych stanowiskach pracy w służbie cywilnej w kierowanym przez siebie urzędzie przez umieszczenie ogłoszenia w miejscu powszechnie dostępnym w siedzibie urzędu oraz w Biuletynie Informacji Publicznej Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, a także na stronie podmiotowej BIP urzędu, który poszukuje pracowników.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nabór do służby cywilnej jest otwarty i konkurencyjny. W ogłoszeniu powinien zostać określony zakres obowiązków na danym stanowisku pracy, a także powinny być podane wymagania niezbędne do ich wykonywania.

Zobacz również: Elastyczny czas pracy w służbie cywilnej

Jak wygląda postępowanie kwalifikacyjne dla pracowników służby cywilnej ubiegających się o mianowanie?

Postępowanie kwalifikacyjne dla pracowników służby cywilnej ubiegających się o mianowanie to teoretyczny i praktyczny sprawdzian przygotowania kandydata do wypełniania zadań urzędnika służby cywilnej. Do postępowania przystąpić może osoba, która spełnia wymagania wymienione wcześniej oraz:

- jest pracownikiem służby cywilnej;
- posiada co najmniej trzyletni staż pracy w służbie cywilnej lub uzyskała zgodę dyrektora generalnego urzędu na przystąpienie do postępowania kwalifikacyjnego przed upływem tego terminu, jednak nie wcześniej niż po upływie dwóch lat od nawiązania stosunku pracy w służbie cywilnej;
posiada tytuł magistra lub równorzędny (np. lekarza);
- zna co najmniej jeden język obcy spośród języków roboczych Unii Europejskiej lub jeden z następujących języków obcych: arabski, białoruski, chiński, islandzki, japoński, norweski, rosyjski, ukraiński;
- jest żołnierzem rezerwy lub nie podlega powszechnemu obowiązkowi obrony.

Dyrektor generalny właściwego urzędu potwierdza spełnienie przez pracownika warunków określonych w ustawie, na podstawie dokumentów, które są w posiadaniu urzędu.

Ponadto dyrektor potwierdza, iż pracownik:

- jest obywatelem polski lub osobą, o której mowa w art. 5 ustawy;
- korzysta z pełni praw publicznych;
- nie był karany za umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo skarbowe.

W danym roku kalendarzowym zgłoszenia do postępowania kwalifikacyjnego składa się w okresie od 1 stycznia do 31 maja. Wysokość opłaty za przystąpienie do postępowania kwalifikacyjnego w 2013 roku wynosi 560 zł.

W toku postępowania kwalifikacyjnego sprawdza się wiedzę, kwalifikacje i predyspozycje niezbędne do wypełniania zadań służby cywilnej. Wyniki postępowania kwalifikacyjnego są wyrażane w punktach.

Warunkiem zakończenia sprawdzianu z wynikiem pozytywnym jest uzyskiwanie w każdej części sprawdzianu co najmniej 1/3 maksymalnej możliwej do uzyskania w tej części liczby punktów oraz uzyskanie w całym sprawdzianie co najmniej 3/5 maksymalnej możliwej do uzyskania w całym sprawdzianie liczby punktów.

Minimalne liczby punktów wynoszą:

- 30 punktów z części sprawdzianu sprawdzającego wiedzę;
- 20 punktów z części sprawdzianu sprawdzającego umiejętności;
- 90 punktów – suma z obu części sprawdzianu.

Jakie korzyści daje status urzędnika służby cywilnej?

Status urzędnika służby cywilnej charakteryzują stabilniejsza forma stosunku pracy niż w przypadku pracownika służby cywilnej (ograniczony ustawowy katalog możliwości rozwiązania stosunku pracy), dodatkowe uprawnienia (np. dodatek służby cywilnej, indywidualny program rozwoju zawodowego), ale także zwiększona dyspozycyjność oraz obowiązki i ograniczenia, np.:

- zakaz tworzenia i uczestniczenia w partiach politycznych – art. 78 ust. 5 ustawy o służbie cywilnej;
- zakaz pełnienia funkcji w związkach zawodowych – art. 78 ust. 6 ustawy o służbie cywilnej;
- obowiązek składania oświadczeń majątkowych bez względu na zajmowane stanowisko pracy – art. 10 Ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne.

PAMIĘTAJ!

Zanim zgłosisz swoją kandydaturę do służby cywilnej, sprawdź, czy spełniasz wszystkie wymagane warunki!

Polecamy: Forum

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Zielona Linia

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Będą dodatki dla asystentów rodziny. Do 2400 zł w 2025 roku

Rząd będzie kontynuował dofinansowanie asystentów rodziny. 14 października 2025 r. Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie ustanowienia rządowego programu wspierania rodziny „Asystent rodziny w 2025 r.”, przedłożoną przez Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

Min. B. Nowacka: Wskaźnik zewnętrzny. Wyludniają się wsie i niektóre całe region. Nauczyciele bez podwyżek na jakie liczyli

Z uwagi na koszty obywatelski projekt o pensjach nauczycieli nie ma szans na realizację w obecnym kształcie – przekazał PAP szef podkomisji zajmującej się tym projektem. Nad nowym rozwiązaniem pracuje MEN. Trzeba dostosować wynagrodzenia nauczycieli do zmieniających się warunków. To tezy min. Barbary Nowackiej.

Zmiany w prawie zamówień publicznych w 2025 i 2026 r. [Wywiad]

O najnowszych zmianach w Prawie zamówień publicznych opowiada Beata Żmudzka, Dyrektorka Działu Zamówień Publicznych, Seris Konsalnet. Jak ograniczono dostęp do zamówień publicznych wykonawcom z państw trzecich? O co chodzi z certyfikatami wykonawców? Co oznacza wyższy próg stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych? Jak należy ocenić zmiany wprowadzane w 2025 i 2026 roku?

Układ podmiotowy w RB-Z (stan prawny na 1 października 2025 r.)

Dnia 10 października 2025 r. mija termin przekazania przez samorządowe jednostki budżetowe sprawozdań z operacji finansowych za III kwartał 2025 r. do jednostki samorządu terytorialnego, do których należy m.in. sprawozdanie Rb-N – kwartalne sprawozdanie o stanie należności oraz wybranych aktywów finansowych. W artykule omówiono podstawowe zasady, jakie należy stosować, aby prawidłowo wypełnić przedmiotowe sprawozdanie.

REKLAMA

Przyspieszona amortyzacja w gminach o wysokim bezrobociu [Projekt]

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustaw o podatku PIT i CIT, który ma ułatwić stosowanie przyspieszonej amortyzacji w gminach o wysokim bezrobociu – poinformowało w środę Ministerstwo Finansów. Chodzi o projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Maksymalnie 1800 zł miesięcznie dla funkcjonariusza. Prezydent podpisał ustawę o świadczeniu mieszkaniowym

Wkrótce do funkcjonariuszy służb mundurowych trafi dodatkowe wsparcie. Wysokość świadczenia mieszkaniowego będzie uzależniona od lokalizacji i wyniesie od 900 do 1800 zł miesięcznie netto.

Bez żadnych podwyżek dla pracowników budżetówki w 2026 r.? Wszystko zależy od losów ustawy budżetowej i decyzji Prezydenta RP

Projekt ustawy budżetowej na 2026 rok został przygotowany i trafił do Sejmu 30 września 2025 r. Już 09 października 2025 r. w Sejmie ruszają dalsze prace nad budżetem. Budzi on wiele kontrowersji, w szczególności ze względu na planowany poziom wydatków. Przedstawiciele związków zawodowych pracowników sfery budżetowej oburzają się na planowany poziom podwyżek, wynoszący zaledwie 3%, domagając się ostatnio co najmniej 5%. Tymczasem może się okazać, że nawet tej 3-procentowej podwyżki nie będzie.

Zielone inwestycje a podatek od nieruchomości. Nowe przepisy źródłem wątpliwości

Jesienią rady gmin podejmują decyzje dotyczące podatków i opłat lokalnych, które będą obowiązywały na ich terenie w kolejnym roku podatkowym. Pracując nad rozwiązaniami na 2026 rok warto pamiętać o zmianach, jakie zaszły od 1 stycznia 2025 roku. Jedną z nich jest zmiana definicji budowli.

REKLAMA

Sprawozdania do RIO. Ważne terminy w październiku 2025 r.

W październiku upływa kilka ważnych terminów dla zarządów jednostek samorządu terytorialnego. Jakie sprawozdania trzeba złożyć? Oto przydatne zestawienie.

W 2026 r. samorządy z 1,4 mld zł z tytułu wyrównania dochodów za dwa poprzednie lata

Ministerstwo Finansów koryguje rozliczenia z samorządami na kwotę 1,4 mld zł. Samorządowcy zgłosili błędne rozliczenie dofinansowań otrzymanych od rządu. Przyczyną błędu były wadliwe dane umieszczone przez gminy w deklaracjach i informacjach podatkowych.

REKLAMA