REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Umowa o pracę na czas określony tylko na 33 miesiące

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wioleta Matela
Umowa o pracę na czas określony - zmiany w Kodeksie pracy/ Fot. Fotolia
Umowa o pracę na czas określony - zmiany w Kodeksie pracy/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Okres zatrudnienia na podstawie umowy o pracę na czas określony, a także łączny okres zatrudnienia na podstawie takich umów zawieranych między tymi samymi stronami stosunku pracy, nie może przekraczać 33 miesięcy, a łączna liczba tych umów nie może przekraczać trzech. To nowy przepis projektu nowelizacji Kodeksu pracy. Zmiany są obecnie przedmiotem uzgodnień międzyresortowych.

Jak podkreśla Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej nowe przepisy mają przeciwdziałać nieuzasadnionemu wykorzystywaniu umów o pracę na czas określony.

REKLAMA

Chociaż zmiany w głównej mierze dotyczą umów o pracę na czas określony, to projekt zakłada jednocześnie likwidację umowy o pracę na czas wykonywania określonej pracy. W praktyce oznacza to, iż w Kodeksie pracy pozostaną trzy rodzaje umów o pracę: umowa o pracę na czas określony, umowa o pracę na czas nieokreślony oraz umowa o pracę na okres próbny. Co do zasady pracodawca będzie mógł zatrudnić pracownika na okres próbny tylko raz. Jedynie w sytuacji, gdy pracownik ma być zatrudniony do wykonywania innego rodzaju pracy, umowa na okres próbny będzie mogła być zawarta ponownie.

Polecamy serwis: Kadry i płace

Nowy okres zatrudnienia na podstawie umowy na czas określony

REKLAMA

Maksymalny okres zatrudnienia na podstawie umowy o pracę na czas określony oraz łączny okres zatrudnienia na podstawie takich umów zawieranych między tymi samymi stronami stosunku pracy to 33 miesiące. Łączna zaś liczba tych umów – według projektu – nie powinna przekraczać trzech.

W przypadku, gdy okres zatrudnienia na podstawie umowy o pracę lub umów o pracę na czas określony przekraczałby 33 miesiące lub liczba takich umów przekroczyłaby trzy, to od następnego dnia po upływie 33-miesięcznego okresu zatrudnienia lub od dnia zawarcia czwartej umowy pracownik powinien być traktowany jak zatrudniony na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz wideoszkolenie: Zmiany w terminowych umowach o pracę

Warto podkreślić, iż ustawowe limity dla umów na czas określony nie będą dotyczyły umów zawartych w celu:
- zastępstwa pracownika w czasie jego usprawiedliwionej nieobecności w pracy,
- wykonywania pracy o charakterze dorywczym lub sezonowym,
- wykonywania pracy przez okres kadencji,
- gdy pracodawca wskaże obiektywne przyczyny leżące po jego stronie, które uzasadniają zatrudnienie na czas określony w związku z okresowymi potrzebami pracodawcy (w tym przypadku niezbędne jest
określenie w umowie o pracę tego celu lub okoliczności oraz zawiadomienia właściwego okręgowego inspektora pracy o zawarciu takiej umowy w terminie 5 dni roboczych od dnia jej zawarcia).

Okres wypowiedzenia uzależniony od okresu zatrudnienia u pracodawcy

Nowe przepisy uzależniają okresy wypowiedzenia zarówno umów na czas nieokreślony, jak i umów na czas określony, od okresu zatrudnienia u danego pracodawcy. Proponowane okresy wypowiedzenia:

- 2 tygodnie - w przypadku zatrudnienia u danego pracodawcy przez okres krótszy niż 6 miesięcy,
- 1 miesiąc - w przypadku zatrudnienia u danego pracodawcy przez okres co najmniej 6 miesięcy,
- 3 miesiące - w przypadku zatrudnienia u danego pracodawcy przez okres co najmniej 3 lat.

Powyższe okresy wypowiedzenia mają obowiązywać również w przypadku wypowiedzenia umowy o pracę zawartej na czas określony w celu zastępstwa pracownika w czasie jego usprawiedliwionej nieobecności w pracy.

Niezależnie od rodzaju umowy o pracę pracodawca będzie miał możliwość jednostronnego zwolnienia pracownika z obowiązku świadczenia pracy w okresie wypowiedzenia umowy o pracę, niezależnie od jej rodzaju przy obowiązku wypłaty wynagrodzenia w pełnej wysokości.

Ustawa ma wejść w życie po upływie 6 miesięcy od dnia jej ogłoszenia.

Zgodnie z przepisami przejściowymi, do umów o pracę zawartych na czas określony, trwających w dniu wejścia w życie ustawy ma się stosować dotychczasowe przepisy, jeżeli przed tym dniem umowy te zostały wypowiedziane.

W przypadku umów o pracę na czas określony trwających w dniu wejścia w życie ustawy projekt przewiduje stosowanie nowych przepisów w zakresie dopuszczalnego czasu trwania umowy (umów) na czas określony oraz dopuszczalnej liczby takich umów. W przypadku gdy dopuszczalny 33-miesięczny okres zatrudnienia na podstawie umowy na czas określony, liczony od dnia wejścia w życie ustawy, zostanie przekroczony, to umowa będzie uważana za zawartą na czas nieokreślony. Umowa o pracę na czas określony trwająca w dniu wejścia w życie ustawy będzie także traktowana jako pierwsza z dopuszczalnego limitu trzech takich umów. Jeżeli rozwiązanie umowy o pracę na czas określony zawartej z pracownikiem szczególnie chronionym przed wejściem w życie projektowanej ustawy będzie przypadać po upływie 33 miesięcy od tego dnia, to taka umowa o pracę rozwiąże się z upływem okresu, na jaki została zawarta.

Podstawa prawna:

Projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw (projekt z 20 października 2014 r.)

Polecamy w INFORRB

Czy po zakończeniu stażu jednostka może zatrudnić osobę na stanowisku urzędniczym

Czy pracownikowi przysługuje odszkodowanie przy skróconym okresie wypowiedzenia

Jak ustalić wysokość ekwiwalentu za urlop wypoczynkowy

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ograniczenia budżetowe powodem odmowy przyznania dofinansowania z PFRON

Samorządy odmawiają przyznania dofinansowania z PFRON do turnusów rehabilitacyjnych pomimo spełniania wymaganych kryteriów. Powodem jest brak środków. Czy powiat może uzyskać dodatkowe środki w przypadku wyczerpania przyznanego limitu? Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej odpowiada na ważną interpelację.

Kiedy nie przysługuje odprawa emerytalna?

Komu pracodawca wypłaca odprawę emerytalną? Czy ma do niej prawo osoba zatrudniona w jednostce na pół etatu? Kiedy odprawa nie przysługuje?

Przeciętne wynagrodzenie w II kwartale 2025 r. wyniosło 8 748,63 zł [GUS]

Główny Urząd Statystycznym ogłosił wysokość przeciętnego wynagrodzenia w II kwartale 2025 r. Z komunikatu wynika, że przeciętne wynagrodzenie w drugim kwartale 2025 r. wynosiło 8748,63 zł.

Pożyczki z ZFŚS – czy można je umorzyć? Wyjaśnienia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia, że umorzenie pożyczek z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych może nastąpić wyłącznie w ramach regulaminu funduszu, a nie na podstawie uchwały rady gminy.

REKLAMA

PPK i dodatki motywacyjne: gminy muszą płacić ze swojego budżetu – wyjaśnia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia: wydatki na PPK od dodatków motywacyjnych wypłacanych pracownikom pomocy społecznej nie są objęte rządowym dofinansowaniem i muszą być finansowane z budżetu gminy. Wyjaśnienia pojawiły się po interwencji Brzeszcz – mówi prezes RIO Jolanta Nowakowska.

Co z podatkiem od nieruchomości, gdy brakuje dachu?

Trwałe i całkowite usunięcie dachu z budynku powoduje, że przestaje on być uznawany za budynek w rozumieniu ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Tym samym przestaje podlegać opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości. Nie powstaje również nowy przedmiot opodatkowania, jakim jest budowla – ponieważ nie są spełnione przesłanki ustawowe.

Klasyfikacja i ewidencja wydatku na opłatę za kontrolę sanitarną

Jednostka budżetowa otrzymała decyzję w celu uiszczenia opłaty za przeprowadzoną kontrolę sanitarną, w wyniku której stwierdzono naruszenia wymagań higienicznych i zdrowotnych (art. 36 ust 1 i 2 ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej). Opłata obejmuje wynagrodzenie pracownika, koszty bezpośrednie i pośrednie. W jakim paragrafie klasyfikacji budżetowej oraz na jakich kontach należy ująć ten wydatek?

PIP z nowymi kompetencjami. Reformę zaplanowano na 2026 rok

Możliwość pozyskiwania danych z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i prowadzenia zdalnych kontroli - to najważniejsze uprawnienia, jakie uzyska Państwowa Inspekcja Pracy. Czy deregulacja wpłynie na ograniczenie liczby kontroli?

REKLAMA

Brak podpisu na dokumencie. Czy to dowód winy głównego księgowego?

W przypadku stwierdzenia braku podpisu głównego księgowego na dokumencie trzeba ustalić, czy jest to brak zawiniony, czy też nie, i przez kogo.

Zmiana wymiaru czasu pracy. Jaki wymiar urlopu? [Przykłady]

Jak ustalić wymiar urlopu dla pracownika, któremu w trakcie roku kalendarzowego zmieniła się wielkość etatu? Czy przepisy Kodeksu pracy regulują te kwestie?

REKLAMA