REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Umowa o pracę na czas określony tylko na 33 miesiące

Wioleta Matela
Umowa o pracę na czas określony - zmiany w Kodeksie pracy/ Fot. Fotolia
Umowa o pracę na czas określony - zmiany w Kodeksie pracy/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Okres zatrudnienia na podstawie umowy o pracę na czas określony, a także łączny okres zatrudnienia na podstawie takich umów zawieranych między tymi samymi stronami stosunku pracy, nie może przekraczać 33 miesięcy, a łączna liczba tych umów nie może przekraczać trzech. To nowy przepis projektu nowelizacji Kodeksu pracy. Zmiany są obecnie przedmiotem uzgodnień międzyresortowych.

Jak podkreśla Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej nowe przepisy mają przeciwdziałać nieuzasadnionemu wykorzystywaniu umów o pracę na czas określony.

REKLAMA

Chociaż zmiany w głównej mierze dotyczą umów o pracę na czas określony, to projekt zakłada jednocześnie likwidację umowy o pracę na czas wykonywania określonej pracy. W praktyce oznacza to, iż w Kodeksie pracy pozostaną trzy rodzaje umów o pracę: umowa o pracę na czas określony, umowa o pracę na czas nieokreślony oraz umowa o pracę na okres próbny. Co do zasady pracodawca będzie mógł zatrudnić pracownika na okres próbny tylko raz. Jedynie w sytuacji, gdy pracownik ma być zatrudniony do wykonywania innego rodzaju pracy, umowa na okres próbny będzie mogła być zawarta ponownie.

Polecamy serwis: Kadry i płace

Nowy okres zatrudnienia na podstawie umowy na czas określony

REKLAMA

Maksymalny okres zatrudnienia na podstawie umowy o pracę na czas określony oraz łączny okres zatrudnienia na podstawie takich umów zawieranych między tymi samymi stronami stosunku pracy to 33 miesiące. Łączna zaś liczba tych umów – według projektu – nie powinna przekraczać trzech.

W przypadku, gdy okres zatrudnienia na podstawie umowy o pracę lub umów o pracę na czas określony przekraczałby 33 miesiące lub liczba takich umów przekroczyłaby trzy, to od następnego dnia po upływie 33-miesięcznego okresu zatrudnienia lub od dnia zawarcia czwartej umowy pracownik powinien być traktowany jak zatrudniony na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz wideoszkolenie: Zmiany w terminowych umowach o pracę

Warto podkreślić, iż ustawowe limity dla umów na czas określony nie będą dotyczyły umów zawartych w celu:
- zastępstwa pracownika w czasie jego usprawiedliwionej nieobecności w pracy,
- wykonywania pracy o charakterze dorywczym lub sezonowym,
- wykonywania pracy przez okres kadencji,
- gdy pracodawca wskaże obiektywne przyczyny leżące po jego stronie, które uzasadniają zatrudnienie na czas określony w związku z okresowymi potrzebami pracodawcy (w tym przypadku niezbędne jest
określenie w umowie o pracę tego celu lub okoliczności oraz zawiadomienia właściwego okręgowego inspektora pracy o zawarciu takiej umowy w terminie 5 dni roboczych od dnia jej zawarcia).

Okres wypowiedzenia uzależniony od okresu zatrudnienia u pracodawcy

Nowe przepisy uzależniają okresy wypowiedzenia zarówno umów na czas nieokreślony, jak i umów na czas określony, od okresu zatrudnienia u danego pracodawcy. Proponowane okresy wypowiedzenia:

- 2 tygodnie - w przypadku zatrudnienia u danego pracodawcy przez okres krótszy niż 6 miesięcy,
- 1 miesiąc - w przypadku zatrudnienia u danego pracodawcy przez okres co najmniej 6 miesięcy,
- 3 miesiące - w przypadku zatrudnienia u danego pracodawcy przez okres co najmniej 3 lat.

Powyższe okresy wypowiedzenia mają obowiązywać również w przypadku wypowiedzenia umowy o pracę zawartej na czas określony w celu zastępstwa pracownika w czasie jego usprawiedliwionej nieobecności w pracy.

Niezależnie od rodzaju umowy o pracę pracodawca będzie miał możliwość jednostronnego zwolnienia pracownika z obowiązku świadczenia pracy w okresie wypowiedzenia umowy o pracę, niezależnie od jej rodzaju przy obowiązku wypłaty wynagrodzenia w pełnej wysokości.

Ustawa ma wejść w życie po upływie 6 miesięcy od dnia jej ogłoszenia.

Zgodnie z przepisami przejściowymi, do umów o pracę zawartych na czas określony, trwających w dniu wejścia w życie ustawy ma się stosować dotychczasowe przepisy, jeżeli przed tym dniem umowy te zostały wypowiedziane.

W przypadku umów o pracę na czas określony trwających w dniu wejścia w życie ustawy projekt przewiduje stosowanie nowych przepisów w zakresie dopuszczalnego czasu trwania umowy (umów) na czas określony oraz dopuszczalnej liczby takich umów. W przypadku gdy dopuszczalny 33-miesięczny okres zatrudnienia na podstawie umowy na czas określony, liczony od dnia wejścia w życie ustawy, zostanie przekroczony, to umowa będzie uważana za zawartą na czas nieokreślony. Umowa o pracę na czas określony trwająca w dniu wejścia w życie ustawy będzie także traktowana jako pierwsza z dopuszczalnego limitu trzech takich umów. Jeżeli rozwiązanie umowy o pracę na czas określony zawartej z pracownikiem szczególnie chronionym przed wejściem w życie projektowanej ustawy będzie przypadać po upływie 33 miesięcy od tego dnia, to taka umowa o pracę rozwiąże się z upływem okresu, na jaki została zawarta.

Podstawa prawna:

Projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw (projekt z 20 października 2014 r.)

Polecamy w INFORRB

Czy po zakończeniu stażu jednostka może zatrudnić osobę na stanowisku urzędniczym

Czy pracownikowi przysługuje odszkodowanie przy skróconym okresie wypowiedzenia

Jak ustalić wysokość ekwiwalentu za urlop wypoczynkowy

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Nowe Standardy - Global Internal Audit Standards™

    Nowe Standardy mówią jasno – jako audytorzy jesteśmy częścią organizacji, i – oczywiście zachowując pełen obiektywizm – pomagamy jej osiągnąć właściwe cele.

    Roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach a likwidacja gminnej jednostki budżetowej

    Na jakim podmiocie ciąży obowiązek złożenia rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach w przypadku likwidacji gminnej jednostki budżetowej?

    Ustawa budżetowa na 2024 rok bez poprawek Senatu. Trafi teraz do podpisu Prezydenta

    Prezydent RP może podpisać ustawę budżetową, ewentualnie - zwrócić się do Trybunału Konstytucyjnego o ocenę zgodności jej zapisów z ustawą zasadniczą.;

    Samorządy mogą odetchnąć – w 2024 roku nie będzie obowiązkowego KSeF

    Wdrożenie KSeF budzi wiele emocji, a szczególnie dużo jest ich w jednostkach budżetowych objętych centralizacją. Z uwagi na ich szczególną strukturę, wdrożenie KSeF wiązałoby się w ich przypadku z jeszcze większymi komplikacjami, niż u pozostałych podatników.

    REKLAMA

    To już ostatni dzień na złożenie części A sprawozdania SP-1. Sprawdź czy wiesz jakie dane w nim wykazać.

    Sprawozdanie SP-1, czyli sprawozdanie w zakresie podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego na stałe weszło do katalogu sprawozdawczości budżetowej. Trzeba poświęcić mu uwagę dwa razy w roku. Po raz pierwszy już w styczniu, bo wójt, burmistrz lub prezydent miasta, jako organy podatkowe właściwe w sprawach podatku od nieruchomości, podatku rolnego oraz podatku leśnego mają obowiązek złożyć część A sprawozdania w terminie do 10 stycznia.

    Średnio 600 zł „pod choinkę” w urzędach. Maks to 950 zł. Jest i 0 zł. Zamiast podwyżek. Są i premie [Budżetówka, prezenty]

    Zamiast podwyżek w 2023 r. średnio 600 zł urzędnicy samorządowi otrzymają przed świętami z ZFŚS.

    Rozwój zawodowy i urlop szkoleniowy ratownika medycznego

    Każdy ratownik medyczny ma nie tylko prawo, lecz przede wszystkim obowiązek ustawicznego rozwoju zawodowego przez aktualizację wiedzy i umiejętności zawodowych. Na rozwój zawodowy ratownikowi medycznemu przysługuje urlop szkoleniowy w wymiarze 6 dni roboczych rocznie – kiedy przysługuje ten urlop, kiedy nie przysługuje i czy należy się za niego wynagrodzenie? O tym w poniższym opracowaniu. 

    Brak podwyżki w samorządach w 2024 r. Poszkodowani nie zgadzają się na zamrożenie swoich pensji. I żądają wyjaśnień

    Przedstawiciele zarządu ZMP chcą wyjaśnień od rządu w sprawie zamrożenia wynagrodzeń w samorządach i spółkach komunalnych przewidzianego w ustawie okołobudżetowej na 2024 r.

    REKLAMA

    Kaucja to 50 groszy. Bo łatwo zapamiętać. Butelki ze szkła i plastiku oraz metalowe puszki [projekt rozporządzenia]

    Kaucja za butelki plastikowe do 3 litrów i szklane do 1,5 litra oraz za puszki do 1 litra wyniesie 50 gr. Tak zapisano w projekcie rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska. 

    PIP: Obowiązki i prawa pracownika w zakresie bhp [zestawienie]
    Podstawowym obowiązkiem pracownika określonym w art. 211 Kodeksu pracy jest przestrzeganie przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.

    REKLAMA