REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podwyżka 2,25 zł dla urzędnika

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Podwyżka 2,25 zł dla urzędnika./ fot. Fotolia
Podwyżka 2,25 zł dla urzędnika./ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Pracownicy urzędów wojewódzkich mogą nie dostać w tym roku podwyżek. Zamiast tego powstaną nowe miejsca pracy.

W tym roku środki na wzrost uposażeń dla pracowników korpusu służby cywilnej mają rekompensować jedynie prognozowaną inflację, czyli 1,3 proc. W zeszłym roku fundusze na pensje wzrosły o 5–6 proc.

REKLAMA

Na razie w urzędach nie ma jednak żadnych oficjalnych informacji o tym, czy pieniądze trafią do pracowników. Z naszych informacji wynika, że na pewno podwyżek nie będzie w większości urzędów wojewódzkich. Tam, z powodu natłoku pracy, powstaną nowe etaty.

W ministerstwach pół na pół

REKLAMA

W ministerstwach i urzędach wojewódzkich w ubiegłym roku podwyżki otrzymało ponad 90 proc. pracowników. Średnio było to ok. 350 zł. W tym roku do podziału będzie ok. 150 mln zł, średnio na urzędnika powinno przypaść więc 100 zł. Biorąc jednak pod uwagę, że np. dyrektorzy mogą liczyć na wyższą sumę, dla zwykłego urzędnika wzrost płac może być na poziomie kilkudziesięciu złotych. Na przykład w resorcie finansów najniższa podwyżka wyniosła 2,25 zł, a najwyższa ok. 900 zł. MF szacuje, że w tym roku do podziału na etat będzie 86 zł, ale jak przyznaje, za wcześnie jeszcze na rozmowy o tym, ilu konkretnie urzędników będzie mogło liczyć na wyższe pensje.

– Z pewnością podwyżki na poziomie 2,25 zł nie mają charakteru motywacyjnego i trzeba unikać takich sytuacji, bo to tylko frustruje pracownika – komentuje prof. dr hab. Tomasz Rostkowski ze Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie.

W Ministerstwie Zdrowia podwyżki w zeszłym roku dostała mniej niż połowa urzędników – na 695 pracowników wyższe pensje otrzymało 310 osób. Najniższa wyniosła 100 zł, najwyższa ok. 2,3 tys. zł. MZ wciąż nie wie, czy w tym roku pensje wzrosną. – Ewentualne decyzje dotyczące podwyżek mogą zostać podjęte po zabezpieczeniu wszystkich potrzeb kadrowych niezbędnych do realizacji priorytetowych zadań i ustaleniu możliwości finansowych na ewentualną zmianę wynagrodzeń – tłumaczy Milena Kruszewska, rzecznik prasowy ministra zdrowia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podobnie jest w Ministerstwie Edukacji. W zeszłym roku podwyżki dostała prawie połowa z 321 urzędników. Średnio na jednego z nich przypadło ok. 93 zł. – W tym roku nie podjęto jeszcze decyzji, czy wypłaty będą zwiększone – mówi Anna Ostrowska, rzecznik prasowy MEN.

Zobacz serwis: ZUS

W Ministerstwie Sprawiedliwości w 2016 r. na blisko 800 etatów podwyżki dostało 141 osób – było to od 80 zł do 2,1 tys. zł. – Jeśli chodzi o ten rok, to decyzje będą dopiero podejmowane – stwierdza Milena Domachowska z Ministerstwa Sprawiedliwości. Tłumaczy, że szanse na otrzymanie wyższego uposażenia mają urzędnicy, którym zwiększono zakres obowiązków lub którzy otrzymali awans.

Nikogo w ubiegłorocznych podwyżkach nie chciało pominąć Ministerstwo Sportu i Turystyki. Tam wyższe pensje otrzymało ok. 95 proc. załogi. Resort nie chce jednak ujawnić najniższej i najwyższej kwoty, jaką wypłacono.

Na przeciwnym biegunie jest Ministerstwo Rolnictwa. Tam drugi rok z rzędu szef resortu nie chce rozdawać pieniędzy. W ubiegłym roku na podwyżki załapały się zaledwie 34 osoby, a kwoty wahały się od 50 zł do 300 zł. – W tym roku nie są planowane podwyżki wynagrodzeń – potwierdza Iwona Chromiak z Ministerstwa Rolnictwa.

Nowe stanowiska pracy

Spore rozczarowanie spotka w tym roku pracowników urzędów wojewódzkich. W zeszłym roku podwyżki otrzymali w nich prawie wszyscy. W tym sytuacja będzie zupełnie inna. Na przykład w Pomorskim Urzędzie Wojewódzkim wyższe pensje otrzymało 615 z 685 pracowników. Najniższa podwyżka wyniosła 130 zł, a najwyższa 235 zł. Jak poinformowała nas Małgorzata Sworobowicz, rzecznik prasowy wojewody pomorskiego, w urzędzie nie przewidziano jednak wzrostu funduszu wynagrodzeń na 2017 r.

Z pieniędzy, które miały być przeznaczone na wzrost wynagrodzeń, sfinansowane zostaną nowe etaty (w tym związane z obsługą cudzoziemców). Podobne decyzje podjęli inni wojewodowie. W Wielkopolskim Urzędzie Wojewódzkim w ubiegłym roku podwyżki otrzymała większość pracujących (649 spośród 791). Najniższy wzrost w tym urzędzie to 100 zł, a najwyższy ponad 400 zł. Tomasz Stube, rzecznik wojewody wielkopolskiego, już teraz rozwiewa nadzieje urzędników i mówi wprost, że ten rok będzie bez podwyżek. W Mazowieckim Urzędzie Wojewódzkim na 1402 pracowników podwyżek w zeszłym roku (od 100 do 1300 zł) nie otrzymało tylko czterech. Tam także otrzymaliśmy informację, że w tym roku większych pensji nie będzie.

– Jeśli w urzędzie powstają nowe zadania, to trzeba na ich realizację zapewnić dodatkowe środki, a nie szukać ich w tych zarezerwowanych na podwyżki – komentuje dr Stefan Płażek, adiunkt z Uniwersytetu Jagiellońskiego. – Zdecydowanie jednak sprzeciwiam się modelowi podwyższania wynagrodzeń wszystkim urzędnikom. Rozumiem, że dyrektor nie chce się narazić pracownikom, ale to nie jest właściwe zarządzanie zasobami ludzkimi. Podwyżki powinny trafiać do wyróżniających się pracą urzędników – dodaje.

Profesor Krzysztof Kiciński, były wiceprzewodniczący Rady Służby Cywilnej, uważa z kolei, że ewentualne wzrosty płac powinny służyć zniwelowaniu dysproporcji w uposażeniach na podobnych stanowiskach pracy i w tych samych typach urzędów. ⒸⓅ

infoRgrafika

Zatrudnienie i wynagrodzenie w administracji

Artur Radwan

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nie można być jednocześnie wójtem i prezydentem Rzeczypospolitej

Wybory prezydenckie zbliżają się wielkimi krokami – głosować w nich będziemy już 18 maja br. Jednym ze startujących w nich kandydatów jest prezydent Warszawy. Pojawia się pytanie: kto zastąpi urzędującego prezydenta miasta (burmistrza, wójta) na tym stanowisku, jeżeli zostanie on wybrany i obejmie urząd Prezydenta Rzeczypospolitej? Prawo bowiem jednoznacznie wskazuje, że nie można być jednocześnie włodarzem gminy i państwa.

Podatek od deszczówki. Czy powstanie linia orzecznicza?

Gminy wydają decyzje o ustalanie opłaty za zmniejszenie naturalnej retencji. Właściciele nieruchomości skarżą je do sądu – i okazuje się, że gminy wygrywają.

MRPiPS przeprowadzi pilotaż dotyczący skrócenia czasu pracy. Skrócenie czasu pracy nie może wpłynąć na obniżenie wynagrodzeń

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej ogłosiło rozpoczęcie ogólnopolskiego pilotażu skróconego czasu pracy. Jest to odpowiedź na zmieniające się realia rynku pracy, wyzwania związane z automatyzacją i potrzebę zwiększenia efektywności pracy – przy jednoczesnym zachowaniu pełnych wynagrodzeń.

Do 20 maja 2025 r. przedsiębiorcy opodatkowani podatkiem liniowym skalą podatkową lub ryczałtem ewidencjonowanym mają czas na rozliczenie składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy opodatkowani podatkiem liniowym skalą podatkową lub ryczałtem ewidencjonowanym do 20 maja 2025 roku mogą złożyć roczne rozliczenie składki zdrowotnej za 2024 r. Rozliczenie roczne trzeba przekazać w dokumencie za kwiecień 2025 r.

REKLAMA

Obowiązki wynikające z rocznego rozliczenia podatkowego przedsiębiorcy prowadzącego jednoosobową działalność gospodarczą (JDG) [WAŻNE TERMINY]

Jakie obowiązki wynikające z rocznego rozliczenia podatkowego ciążą na przedsiębiorcach prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą? O czym osoby prowadzące JDG powinny pamiętać? Jakie są obowiązujące terminy?

ZUS ostrzega przed fałszywymi telefonami i apeluje o zachowanie szczególnej ostrożności

Zakład Ubezpieczeń Społecznych ostrzega przed fałszywymi telefonami. Chodzi o potwierdzenie zmiany numeru telefonu w ZUS lub na PUE/eZUS. ZUS apeluje o zachowanie szczególnej ostrożności podczas rozmów telefonicznych.

Dodatek za pracę w nocy od 1 kwietnia 2025 r.

Osoby pracujące w nocy mogą liczyć na dodatek z tytułu wykonywania pracy w porze nocnej. Ile będzie wynosił dodatek za pracę w nocy w kwietniu? Czy ulegnie zmianie? Za pracę w jakich godzinach przysługuje?

Świadczenie rehabilitacyjne a potrącenia dobrowolne. Stanowisko ZUS

Świadczenie rehabilitacyjne a potrącenia dobrowolne. Jak wygląda kwestia potrąceń dobrowolnych z wynagrodzenia na pakiety medyczne, czy dodatkowego ubezpieczenia? Odpowiedź Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

REKLAMA

Od 1 marca 2025 r. nowe, wyższe stawki kosztów realizacji zadań związanych z przyznaniem Karty Dużej Rodziny

Zgodnie z art. 29 Ustawy o Karcie Dużej Rodziny, realizacja zadań gminy związanych z przyznaniem Karty Dużej Rodziny należy do zadań z zakresu administracji rządowej. Od 1 marca 2025 r. obowiązują nowe stawki.

Badania lekarskie: Kto nie podlega wstępnym badaniom lekarskim?

Zgodnie z Kodeksem pracy, każdy pracownik podlega badaniom lekarskim. Wyróżnić można badania wstępne, badania okresowe oraz kontrolne badania lekarskie. Kiedy nie trzeba wykonywać wstępnych badań lekarskich?

REKLAMA