REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w Powiatowych Urzędach Pracy

Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Zmiany w Powiatowych Urzędach Pracy./ fot. Fotolia
Zmiany w Powiatowych Urzędach Pracy./ fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Czy urzędy pracy zostaną przeniesione z administracji samorządowej do rządowej? Pomysł ten budził i budzi kontrowersje. Zdaniem powiatów wywoła to chaos i przysporzy wielu problemów, jak na przykład korzystanie ze środków UE.

Od 2018 r. nie będzie zmian organizacyjnych w funkcjonowaniu urzędów pracy. Nie jest też przesądzone ich podporządkowanie administracji rządowej

REKLAMA

W Ministerstwie Rodziny Pracy i Polityki Społecznej wciąż trwają prace analityczne dotyczące wprowadzenia zmian w zakresie umiejscowienia powiatowych urzędów pracy (PUP). Tym samym nie ma szans na to, aby pośredniaki już za niecałe pół roku znalazły się w strukturach administracji centralnej, zwłaszcza że, jak wskazuje wiceminister Stanisław Szwed, żadne ostateczne decyzje w tej kwestii jeszcze nie zapadły. Taka deklaracja cieszy samorządy oraz partnerów społecznych. Ci drudzy przygotowują zresztą swoje rekomendacje zmian, mających poprawić działalność PUP, ale bez przeprowadzania organizacyjnej rewolucji.

Wątpliwa poprawa

Przedstawiona jeszcze w ubiegłym roku przez Stanisława Szweda propozycja przeniesienia urzędów pracy z administracji samorządowej do rządowej od samego początku budziła duże kontrowersje. Tłumaczono to tym, że skoro rząd odpowiada za rynek pracy, to powinien mieć większy wpływ na to, jak pieniądze przeznaczone na walkę z bezrobociem są wydawane. Jednak powiaty uznały zapowiedź odebrania PUP za zamach na swoje uprawnienia i stanowczo przeciwko temu protestowały. Ich zdaniem chociaż polityka rynku pracy musi być bardziej efektywna, to tego celu nie da się osiągnąć poprzez podporządkowanie pośredniaków władzy centralnej. Może to bowiem dać odwrotne rezultaty i doprowadzić do chaosu organizacyjnego oraz problemów z korzystaniem ze środków UE.

Zobacz również: ZUS

REKLAMA

Wszystko wskazuje na to, że liczne uwagi i wątpliwości, które były zgłaszane do resortu, wpłynęły na decyzję o rezygnacji z pomysłu. Świadczy o tym odpowiedź udzielona przez Stanisława Szweda na interpelację nr 12596 poseł Marzeny Okły-Drewnowicz z PO. Wynika z niej, że koncepcja przeniesienia PUP do administracji rządowej nie jest przesądzona, dlatego nie można wskazać, kiedy oraz czy rozważane zmiany zostaną zrealizowane. Wykluczone jest więc, że nastąpi to w 2018 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

– Z zadowoleniem odbieram zmianę stanowiska ministra Szweda. Jednocześnie liczę na to, że ten stan niepewności, który pojawił się w powiatach po pierwszych informacjach o planowanej centralizacji, nie będzie w nieskończoność przedłużany – mówi Ludwik Węgrzyn, starosta bocheński i prezes Związku Powiatów Polskich. Dodaje też, że strona samorządowa jest w każdej chwili gotowa, by usiąść do rozmów z resortem na temat tego, jak ma wyglądać polityka zatrudnieniowa.

– Do pracy PUP można mieć wiele zastrzeżeń, ale ewentualna restrukturyzacja ich nie zlikwiduje. Pochłonie natomiast dużo czasu i energii – wskazuje dr Grzegorz Baczewski z Konfederacji Lewiatan, przewodniczący Rady Rynku Pracy. Podkreśla, że najnowsze badania prowadzone wśród pracodawców pokazują, że już 50 proc. z nich w poszukiwaniu pracowników zamierza zgłaszać się po pomoc właśnie do PUP (wcześniej było to kilkanaście procent). Trudniej byłoby ją uzyskać, gdyby w pośredniakach trwały zmiany organizacyjne.

Będą rekomendacje

Gotowość do dyskusji i prac nad zmianami w polityce rynku pracy mają zresztą nie tylko samorządy, ale także partnerzy społeczni.

– Wydaje się, że centralizacja była celem samym w sobie, który może nie wprost, ale jednak został właśnie porzucony. Tym bardziej szkoda zmarnowanego czasu, zwłaszcza że może go zabraknąć na przeprowadzenie reformy, która jest naprawdę potrzebna – uważa Grzegorz Tokarski, ekspert Pracodawców RP.

Dodaje, że w ramach kierowanego przez niego podzespołu ds. reformy polityki rynku pracy przy Radzie Dialogu Społecznego (RDS), są obecnie przygotowywane rekomendacje co do zmian w przepisach. Będą one w dużym stopniu oparte na opracowanym przez Wojewódzki Urząd Pracy (WUP) w Krakowie, dokumencie „Odnowa urzędów pracy”, który zawiera konkretne propozycje pogrupowane w sześciu obszarach zmian. Wśród nich jest m.in. wprowadzenie kontraktowania środków między województwami i ministerstwem, co pozwoliłoby lepiej reagować na potrzeby lokalnych rynków pracy, zapewnienie wieloletniego finansowania programów ze środków Funduszu Pracy oraz innego sposobu ustalania wysokości zasiłku dla bezrobotnych (jako określonego procentu dotychczasowego wynagrodzenia).

– Kształt naszych rekomendacji przedstawimy najpóźniej po wakacjach – informuje Grzegorz Tokarski. ⒸⓅ

Michalina Topolewska

michalina.topolewska@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Od 1 kwietnia 2024 r. 128 799 zł jednorazowego odszkodowania i 1431 zł za procent uszczerbku na zdrowiu [wypadki przy pracy]

    Monitor Polski: obwieszczenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wysokości kwot jednorazowych odszkodowań z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej, które będą obowiązywały od 1 kwietnia 2024 r. do 31 marca 2025 r.

    Od 1 marca świadczenie wyniesie 336,36 zł. Ważniejsze, ze Senat chce objąć nim samorządowców sprzed 1990 r.

    Skrócenie do 7 lat okresu pełnienia funkcji sołtysa uprawniającego do otrzymania świadczenia i przyznanie świadczeń dla sołtysów pełniących funkcję przed 1990

    Każda pensja w budżetówce ma być wyższa o 20% (i więcej) od pensji minimalnej dla "wszystkich". Na dziś 5090 zł. Tego chcą związkowcy

    Pensja minimalna w budżetówce ma być wyższa o 20% od pensji minimalnej dla "wszystkich". Tego chcą związkowcy ze "Związkowa Alternatywa".

    Trzeba określić maksymalny poziom wynagrodzeń zasadniczych pracowników

    W regulaminach wynagrodzenie zasadnicze ustala się dla danego stanowiska pracy widełkowo – z podaniem kwoty minimalnej i maksymalnej.

    REKLAMA

    Nauczycielskie świadczenia kompensacyjne to odpowiednik emerytur pomostowych. Ile osób je pobiera?

    W grudniu 2023 r. świadczenia kompensacyjne pobierało 13,1 tys. osób, a przeciętna wysokość "kompensówki" wynosiła 3617,29 zł. Tak wynika z danych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

    Nowe Standardy - Global Internal Audit Standards™

    Nowe Standardy mówią jasno – jako audytorzy jesteśmy częścią organizacji, i – oczywiście zachowując pełen obiektywizm – pomagamy jej osiągnąć właściwe cele.

    Roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach a likwidacja gminnej jednostki budżetowej

    Na jakim podmiocie ciąży obowiązek złożenia rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach w przypadku likwidacji gminnej jednostki budżetowej?

    Ustawa budżetowa na 2024 rok bez poprawek Senatu. Trafi teraz do podpisu Prezydenta

    Prezydent RP może podpisać ustawę budżetową, ewentualnie - zwrócić się do Trybunału Konstytucyjnego o ocenę zgodności jej zapisów z ustawą zasadniczą.;

    REKLAMA

    Samorządy mogą odetchnąć – w 2024 roku nie będzie obowiązkowego KSeF

    Wdrożenie KSeF budzi wiele emocji, a szczególnie dużo jest ich w jednostkach budżetowych objętych centralizacją. Z uwagi na ich szczególną strukturę, wdrożenie KSeF wiązałoby się w ich przypadku z jeszcze większymi komplikacjami, niż u pozostałych podatników.

    To już ostatni dzień na złożenie części A sprawozdania SP-1. Sprawdź czy wiesz jakie dane w nim wykazać.

    Sprawozdanie SP-1, czyli sprawozdanie w zakresie podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego na stałe weszło do katalogu sprawozdawczości budżetowej. Trzeba poświęcić mu uwagę dwa razy w roku. Po raz pierwszy już w styczniu, bo wójt, burmistrz lub prezydent miasta, jako organy podatkowe właściwe w sprawach podatku od nieruchomości, podatku rolnego oraz podatku leśnego mają obowiązek złożyć część A sprawozdania w terminie do 10 stycznia.

    REKLAMA