REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Regulamin użytkowania samochodu służbowego do celów prywatnych 2015

Marta Mikosz
Ślązak, Zapiór i Partnerzy – Kancelaria Adwokatów i Radców Prawnych sp. p.
Ekspert we wszystkich dziedzinach prawa związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej
Samochód, kalkulator/ Fotolia
Samochód, kalkulator/ Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Regulamin użytkowania samochodu służbowego do celów prywatnych stanie się podstawą do zaoszczędzenia m.in. na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych, jak i w obrębie składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne. W 2015 roku pojawiły się zmiany podatkowe dotyczące rozliczeń pojazdów służbowych.wykorzystywanych także do celów prywatnych.

Regulamin użytkowania samochodu służbowego do celów prywatnych

REKLAMA

Wraz z nadejściem nowego roku pojawiły się zmiany podatkowe dotyczące rozliczeń pojazdów służbowych wykorzystywanych także do celów prywatnych. Pracownik, który skorzysta z możliwości wykorzystania samochodu służbowego do swoich własnych celów otrzymuje w ten sposób dodatkową korzyść z tytułu wykonywanej pracy. Korzystając z pojazdu w pełni nieodpłatnie lub też nieodpłatnie jednakże do określonego limitu, uzyskuje wówczas profit, który zgodnie z treścią art. 1 u.p.d.o.f. podlega opodatkowaniu, jako dochód osoby fizycznej. Jak zatem prawidłowo wyliczyć tego rodzaju świadczenie?

REKLAMA

Do czasu wprowadzonych zmian problem rozliczenia wykorzystania samochodu służbowego do celów prywatnych najczęściej rozwiązywany był w oparciu o koszt wynajmu takiego samego pojazdu w wypożyczalni samochodów, a wynik takiego ustalenia stanowił podstawę opodatkowania. W praktyce jednak takie rozwiązanie powodowało szereg nieprawidłowości podczas wyceny świadczenia, co skutkowało wysokimi karami finansowymi.

Polecamy: Samochód w firmie 2015 - multipakiet

Zatem do tej pory funkcjonował co prawda mechanizm zasad ustalania świadczenia w sytuacji, gdy pojazd służbowy jest wykorzystywany również do celów prywatnych, jednakże powyższe uregulowanie było na tyle nieprecyzyjnie sformułowane, że stało się podstawą wielu wątpliwości – nie rzadko rozstrzyganych dopiero w sądzie. Dlatego też Minister Finansów wprowadził kilka stosownych zmian ustawą o ułatwianiu wykonywania działalności gospodarczej z 7 listopada 2014r., zgodnie z którymi wciąż mamy do czynienia ze świadczeniem nieodpłatnym, lecz ustawodawca określił w jasny sposób jego wartość na poziomie 250 zł miesięcznie dla samochodów, których pojemność silnika nie przekracza 1600cm3 oraz wskazał stawkę 400 zł miesięcznie dla samochodów , przekraczającym taką pojemność.

Natomiast w sytuacji gdy samochód służbowy zostanie wykorzystany do celów prywatnych jedynie przez część miesiąca, wartość świadczenia ustala się za każdy dzień wykorzystania samochodu do celów prywatnych w wysokości 1/30 kwot określonych w art. 11 ust. 2a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – dalej jako u.p.d.o.f. (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.). Ponadto jeżeli świadczenie przysługujące pracownikowi z tytułu wykorzystywania samochodu służbowego do celów prywatnych jest częściowo odpłatne, to przychodem pracownika jest różnica pomiędzy zryczałtowaną kwotą przychodu a odpłatnością ponoszoną przez pracownika z tytułu udostępnienia mu samochodu służbowego do celów prywatnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wprowadzenie systemu ryczałtowego uzasadnia zdaniem Ministra Finansów powstanie licznych wątpliwości w zakresie ustalania przychodu i istnienie ryzyka podatkowego w ramach prawidłowości wypełniania obowiązków podatkowych. Założenie nowej zasady rozliczania ma „uprościć rozliczenia podatników w tym zakresie, zmniejszyć obowiązki administracyjne z tym związane obecnie (np. uciążliwy obowiązek kalkulacji wysokości podatku na podstawie cen wynajmu pojazdu samochodowego oferowanego przez firmy komercyjne)”. Jest jednak druga strona medalu. W miejsce dotychczasowych wątpliwości pojawiają się nowe.

Po pierwsze, co w przypadku pracowników zatrudnionych na umowę zlecenie? W tym przypadku należałoby odwołać się do uzasadnienia wprowadzanych zmian oraz charakteru nowych przepisów. Wprowadzone bowiem zmiany mają charakter wyjątku od reguły, zatem winny być stosowane w sposób ścisły. W tym kontekście nie ma więc mowy o stosowaniu analogii w przypadku pracowników zatrudnionych na podstawie innych form prawnych, jednakże próżno szukać uzasadnienia jakoby różnicowanie pracowników w tym zakresie było w pełni uzasadnione. Czy można bowiem uznać, że pracownik zatrudniony na umowę zlecenie otrzymuje w tym zakresie większe korzyści niż pracownik zatrudniony na umowę o pracę? A może to pracodawca ponosi wówczas większe koszty? Należy wobec powyższego postępować w niniejszym przypadku ostrożnie, licząc się z ewentualnymi zastrzeżeniami organów.

Po drugie, ustawa milczy, co w przypadku gdy jeden samochód jest wykorzystywany przez kilku pracowników w ciągu jednego dnia, bowiem można założyć sytuację, w której każdy z pracowników wykorzystał pojazd na przysłowiową godzinę, a następnie oddał. Zgodnie ze wskazaną podstawą prawną taki pojazd za każdym razem winien zostać uwzględniony w stosunku do każdego z pracowników z osobna, a zatem należałoby ustalić wartość świadczenia dla każdego pracownika za dzień wykorzystania samochodu w wysokości 1/30 kwot określonych w art. 12 ust. 2a u.p.d.o.f.

Zobacz również: Karty parkingowe - wniosek w dowolnym powiecie

Po trzecie, czy ryczałt dotyczy również paliwa? Ministerstwo wskazuje, że pracownik otrzymuje wówczas dwa odrębne świadczenia: samochód to jedno z nich, a paliwo to drugie świadczenie i rzecz jasna odrębny przychód. Kwestią jednak otwartą pozostaje, w jaki sposób organy podatkowe ustalą wartość przychodu z tytułu kosztów paliwa.

Wobec powyższych wątpliwości poświęcenie stosownych środków i czasu na regulamin użytkowania samochodu służbowego do celów prywatnych pozwoli zdecydowanie ograniczyć ryzyko podatkowe w tym zakresie, a nawet stanie się podstawą do zaoszczędzenia m.in. na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych, jak i w obrębie składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne. Należy zatem uwzględnić takie okoliczności, jak kwestia paliwa, rachunków za autostrady czy parkingi, ale przede wszystkim w prawidłowy sposób określić zasady najpierw przyznawania pojazdów, a w konsekwencji ich użytkowania, nie zapominając przy tym o odpowiedzialności pracownika.

Ponadto w ramach oszczędności warto zastanowić się nad możliwością wyłączenia ryczałtu z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne, jaka powstała dzięki rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej, które wskazuje że korzyści materialne wynikające z regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych m.in. usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji, nie stanowią podstawy wymiaru składek na wskazane ubezpieczenia.

Marta Mikosz

Specjalista z zakresu prawa podatkowego. Związana z Kancelarią Ślązak, Zapiór i Wspólnicy, gdzie jest odpowiedzialna za bieżącą obsługę klientów, w szczególności w zakresie związanym z prowadzeniem postępowań podatkowych oraz administracyjnych, a także w ramach kontroli podatkowej i skarbowej.

Autorka bloga na temat zmian, obowiązków oraz uprawnień, a przede wszystkim możliwości, jakie daje prawo podatkowe osobom prawnym i fizycznym – www.opodatkowany.pl 

Polecamy serwis: Podatki

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od 1 stycznia 2025 r. zmiany w klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych. [Projekt rozporządzenia]

Od 1 stycznia 2025 r. zmiany w klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych. Projekt rozporządzenia w środę trafił do uzgodnień i opiniowania.

W budżecie państwa nie ma miejsca na wolną Wigilię?

Minister finansów Andrzej Domański ocenił pomysł wolnej Wigilii jako złe rozwiązanie dla polskiej gospodarki i budżetu państwa. Jaki jest koszt wolnej Wigilii? 

Od 1 stycznia 2025 roku w wielu gminach wyższy podatek za grunty i nieruchomości

Już niedługo w Polsce wyższa stawka podatku od nieruchomości. Od 1 stycznia 2025 roku w wielu gminach w Polsce obowiązywać będzie nowa, wyższa stawka podatku od nieruchomości. Prawdopodobnie wtedy też wejdzie w życie nowa regulacja dot. sposobu naliczania podatku od garaży znajdujących się w budynkach mieszkalnych.

Prawie 42 mln euro z UE dla 25 samorządów z województwa łódzkiego

Gminy zrzeszone w Miejskim Obszarze Funkcjonalnym Piotrków - Bełchatów - Radomsko otrzymają prawie 42 mln euro na projekty w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT). Pieniądze zyska aż 25 samorządów, a zrealizowane cele maja służyć mieszkańcom. 

REKLAMA

1000 zł dodatku motywacyjnego dla kolejnej grupy pracowników? Związkowcy apelują. Co na to resort pracy?

1000 zł dodatku motywacyjnego wyłącznie dla pracowników pomocy społecznej nie satysfakcjonuje związkowców. Polska Federacja Związkowa Pracowników Socjalnych i Pomocy Społecznej skierowała do Sejmu petycję w sprawie objęcia dodatkiem motywacyjnym wszystkich pracowników realizujących zadania w zakresie wypłaty świadczeń.

Finasowanie bazy danych odpadowych. Co planuje rząd?

Projekt noweli ustawy o odpadach to temat środowego posiedzenia Rady Ministrów. Co przewiduje projekt?  

Minimalne wynagrodzenie pracowników samorządowych w I kategorii zaszeregowania wynosi 4000 zł, II – 4050 zł, III – 4100 zł, IV – 4150 zł, V – 4200 zł... a w XX – 6200 zł. Jednolity tekst rozporządzenia w Dzienniku Ustaw

Opublikowano jednolity tekst rozporządzenia w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych. Uwzględniono w nim zarówno minimalne wynagrodzenie pracowników samorządowych w I kategorii zaszeregowania wynosi 4000 zł, II – 4050 zł, III – 4100 zł, IV – 4150 zł, V – 4200 zł... a w XX – 6200 zł, jak i zmiany w tabelach stanowisk.

Ponad 878 mln zł na dofinansowanie na rozwój e-usług publicznych

Ponad 878 mln zł na dofinansowanie na rozwój e-usług publicznych. Kto może starać się o dofinansowanie? Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski poinformował w poniedziałek, że Centrum Projektów Polska Cyfrowa (CPPC) ogłosiło nowy nabór w ramach programu „Wysoka jakość i dostępność e-usług publicznych”

REKLAMA

Zarządzanie budżetem samorządów na starych zasadach – ale z małymi zmianami – do 2029 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Zarządzanie budżetem samorządów na starych zasadach, ale z małymi zmianami, do 2029 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw.

Od 1 stycznia 2025 r. wyższa opłata reklamowa. Część stała opłaty reklamowej wzrośnie do 3,72 zł. Kto zapłaci?

Od 1 stycznia 2025 r. wyższa opłata reklamowa. Część stała opłaty reklamowej wzrośnie do 3,72 zł. Kto zapłaci? Podwyższeniu ulegnie także stawka części zmiennej opłaty reklamowej. Ile wynosić będą opłaty reklamowe za umieszczone tablice i urządzenia reklamowe?

REKLAMA