REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Regulamin użytkowania samochodu służbowego do celów prywatnych 2015

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marta Mikosz
Ślązak, Zapiór i Partnerzy – Kancelaria Adwokatów i Radców Prawnych sp. p.
Ekspert we wszystkich dziedzinach prawa związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej
Samochód, kalkulator/ Fotolia
Samochód, kalkulator/ Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Regulamin użytkowania samochodu służbowego do celów prywatnych stanie się podstawą do zaoszczędzenia m.in. na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych, jak i w obrębie składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne. W 2015 roku pojawiły się zmiany podatkowe dotyczące rozliczeń pojazdów służbowych.wykorzystywanych także do celów prywatnych.

Regulamin użytkowania samochodu służbowego do celów prywatnych

Wraz z nadejściem nowego roku pojawiły się zmiany podatkowe dotyczące rozliczeń pojazdów służbowych wykorzystywanych także do celów prywatnych. Pracownik, który skorzysta z możliwości wykorzystania samochodu służbowego do swoich własnych celów otrzymuje w ten sposób dodatkową korzyść z tytułu wykonywanej pracy. Korzystając z pojazdu w pełni nieodpłatnie lub też nieodpłatnie jednakże do określonego limitu, uzyskuje wówczas profit, który zgodnie z treścią art. 1 u.p.d.o.f. podlega opodatkowaniu, jako dochód osoby fizycznej. Jak zatem prawidłowo wyliczyć tego rodzaju świadczenie?

REKLAMA

REKLAMA

Do czasu wprowadzonych zmian problem rozliczenia wykorzystania samochodu służbowego do celów prywatnych najczęściej rozwiązywany był w oparciu o koszt wynajmu takiego samego pojazdu w wypożyczalni samochodów, a wynik takiego ustalenia stanowił podstawę opodatkowania. W praktyce jednak takie rozwiązanie powodowało szereg nieprawidłowości podczas wyceny świadczenia, co skutkowało wysokimi karami finansowymi.

Polecamy: Samochód w firmie 2015 - multipakiet

Zatem do tej pory funkcjonował co prawda mechanizm zasad ustalania świadczenia w sytuacji, gdy pojazd służbowy jest wykorzystywany również do celów prywatnych, jednakże powyższe uregulowanie było na tyle nieprecyzyjnie sformułowane, że stało się podstawą wielu wątpliwości – nie rzadko rozstrzyganych dopiero w sądzie. Dlatego też Minister Finansów wprowadził kilka stosownych zmian ustawą o ułatwianiu wykonywania działalności gospodarczej z 7 listopada 2014r., zgodnie z którymi wciąż mamy do czynienia ze świadczeniem nieodpłatnym, lecz ustawodawca określił w jasny sposób jego wartość na poziomie 250 zł miesięcznie dla samochodów, których pojemność silnika nie przekracza 1600cm3 oraz wskazał stawkę 400 zł miesięcznie dla samochodów , przekraczającym taką pojemność.

Natomiast w sytuacji gdy samochód służbowy zostanie wykorzystany do celów prywatnych jedynie przez część miesiąca, wartość świadczenia ustala się za każdy dzień wykorzystania samochodu do celów prywatnych w wysokości 1/30 kwot określonych w art. 11 ust. 2a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – dalej jako u.p.d.o.f. (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.). Ponadto jeżeli świadczenie przysługujące pracownikowi z tytułu wykorzystywania samochodu służbowego do celów prywatnych jest częściowo odpłatne, to przychodem pracownika jest różnica pomiędzy zryczałtowaną kwotą przychodu a odpłatnością ponoszoną przez pracownika z tytułu udostępnienia mu samochodu służbowego do celów prywatnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wprowadzenie systemu ryczałtowego uzasadnia zdaniem Ministra Finansów powstanie licznych wątpliwości w zakresie ustalania przychodu i istnienie ryzyka podatkowego w ramach prawidłowości wypełniania obowiązków podatkowych. Założenie nowej zasady rozliczania ma „uprościć rozliczenia podatników w tym zakresie, zmniejszyć obowiązki administracyjne z tym związane obecnie (np. uciążliwy obowiązek kalkulacji wysokości podatku na podstawie cen wynajmu pojazdu samochodowego oferowanego przez firmy komercyjne)”. Jest jednak druga strona medalu. W miejsce dotychczasowych wątpliwości pojawiają się nowe.

Po pierwsze, co w przypadku pracowników zatrudnionych na umowę zlecenie? W tym przypadku należałoby odwołać się do uzasadnienia wprowadzanych zmian oraz charakteru nowych przepisów. Wprowadzone bowiem zmiany mają charakter wyjątku od reguły, zatem winny być stosowane w sposób ścisły. W tym kontekście nie ma więc mowy o stosowaniu analogii w przypadku pracowników zatrudnionych na podstawie innych form prawnych, jednakże próżno szukać uzasadnienia jakoby różnicowanie pracowników w tym zakresie było w pełni uzasadnione. Czy można bowiem uznać, że pracownik zatrudniony na umowę zlecenie otrzymuje w tym zakresie większe korzyści niż pracownik zatrudniony na umowę o pracę? A może to pracodawca ponosi wówczas większe koszty? Należy wobec powyższego postępować w niniejszym przypadku ostrożnie, licząc się z ewentualnymi zastrzeżeniami organów.

Po drugie, ustawa milczy, co w przypadku gdy jeden samochód jest wykorzystywany przez kilku pracowników w ciągu jednego dnia, bowiem można założyć sytuację, w której każdy z pracowników wykorzystał pojazd na przysłowiową godzinę, a następnie oddał. Zgodnie ze wskazaną podstawą prawną taki pojazd za każdym razem winien zostać uwzględniony w stosunku do każdego z pracowników z osobna, a zatem należałoby ustalić wartość świadczenia dla każdego pracownika za dzień wykorzystania samochodu w wysokości 1/30 kwot określonych w art. 12 ust. 2a u.p.d.o.f.

Zobacz również: Karty parkingowe - wniosek w dowolnym powiecie

Po trzecie, czy ryczałt dotyczy również paliwa? Ministerstwo wskazuje, że pracownik otrzymuje wówczas dwa odrębne świadczenia: samochód to jedno z nich, a paliwo to drugie świadczenie i rzecz jasna odrębny przychód. Kwestią jednak otwartą pozostaje, w jaki sposób organy podatkowe ustalą wartość przychodu z tytułu kosztów paliwa.

Wobec powyższych wątpliwości poświęcenie stosownych środków i czasu na regulamin użytkowania samochodu służbowego do celów prywatnych pozwoli zdecydowanie ograniczyć ryzyko podatkowe w tym zakresie, a nawet stanie się podstawą do zaoszczędzenia m.in. na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych, jak i w obrębie składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne. Należy zatem uwzględnić takie okoliczności, jak kwestia paliwa, rachunków za autostrady czy parkingi, ale przede wszystkim w prawidłowy sposób określić zasady najpierw przyznawania pojazdów, a w konsekwencji ich użytkowania, nie zapominając przy tym o odpowiedzialności pracownika.

Ponadto w ramach oszczędności warto zastanowić się nad możliwością wyłączenia ryczałtu z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne, jaka powstała dzięki rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej, które wskazuje że korzyści materialne wynikające z regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych m.in. usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji, nie stanowią podstawy wymiaru składek na wskazane ubezpieczenia.

Marta Mikosz

Specjalista z zakresu prawa podatkowego. Związana z Kancelarią Ślązak, Zapiór i Wspólnicy, gdzie jest odpowiedzialna za bieżącą obsługę klientów, w szczególności w zakresie związanym z prowadzeniem postępowań podatkowych oraz administracyjnych, a także w ramach kontroli podatkowej i skarbowej.

Autorka bloga na temat zmian, obowiązków oraz uprawnień, a przede wszystkim możliwości, jakie daje prawo podatkowe osobom prawnym i fizycznym – www.opodatkowany.pl 

Polecamy serwis: Podatki

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany w klasyfikacji budżetowej. Rozporządzenie z 10 września 2025 r. już w Dzienniku Ustaw

15 września 2025 r. w Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizację rozporządzenia w sprawie szczegółowej klasyfikacji budżetowej. Od kiedy będą obowiązywały zmienione przepisy?

Rozporządzenie ws. minimalnej krajowej 2026 r. podpisane przez premiera Donalda Tuska, opublikowane w Dzienniku Ustaw [KWOTY]

Minimalne wynagrodzenie za pracę w Polsce reguluje ustawa z dnia 10 października 2002 r. Określa ona zarówno zasady ustalania jego wysokości, jak i procedury związane z corocznym ogłaszaniem tej kwoty. Rozporządzenie Rady Ministrów z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało podpisane przez premiera Donalda Tuska. 15 września rozporządzenie zostało opublikowane.

Bezpłatny webinar dla księgowych i finansistów: Delegacje po nowemu

Spójrz na zarządzanie podróżami służbowymi z wyższej perspektywy! Sprawdź, jak w krótkim czasie: obniżyć koszty, odciążyć księgowość, zadowolić pracowników.

Praca dłużej, emerytura wyższa – ZUS tłumaczy, dlaczego warto poczekać z przejściem na emeryturę

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, że każdy dodatkowy rok pracy po osiągnięciu ustawowego wieku emerytalnego (60 lat dla kobiet, 65 lat dla mężczyzn) zwiększa wysokość przyszłej emerytury o około 8%. To efekt wydłużenia okresu składkowego oraz zmniejszenia liczby lat, przez które świadczenie będzie wypłacane.

REKLAMA

e-Paragony 2.2 – teraz z widgetem i funkcją współdzielenia wydatków rodzinnych

Ministerstwo Finansów opublikowało nową wersję aplikacji mobilnej e-Paragony (2.2), która wprowadza widget umożliwiający szybki dostęp do wirtualnej karty zakupowej, a także funkcje udostępniania paragonów i współdzielenia karty z innymi użytkownikami — rozwiązania szczególnie przydatne do wspólnego zarządzania budżetem domowym

Minimalna krajowa 2026 [Projekt Rady Ministrów z 8 września 2025 r.]

Rząd pracuje nad rozporządzeniem dotyczącym wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz minimalnej stawki godzinowej w 2026 roku. Jak wynika z informacji zamieszczonych na stronie Rządowego Centrum Legislacyjnego - projektem obecnie zajmuje się Rada Ministrów. Rząd ma czas na ostateczne zatwierdzenie stawek do 15 września 2025 r.

Jak poprawnie zweryfikować rażąco niską cenę?

Na właściwe wyjaśnienie rażąco niskiej ceny składają się trzy główne elementy: klarowne i wyczerpujące wezwanie przygotowane przez zamawiającego (wskazujące, czego dotyczą wątpliwości w zakresie ceny, kosztu lub ich istotnych części składowych), wyjaśnienie przedłożone przez wykonawcę wraz z dowodami potwierdzającymi prawidłowość dokonania wyceny oferty, a także ocena tych wyjaśnień przez zamawiającego.

Opłata targowa. Czy w 2026 r. wzrosną koszty handlu?

W 2025 roku maksymalna stawka opłaty targowej wynosi 1126 zł, a w 2026 roku wzrośnie o 4,5%, osiągając poziom 1176,67 zł. Warto pamiętać o tym, że jest to maksymalna opłata dzienna.

REKLAMA

Wsparcie psychologiczne dla pracowników – co warto o nim wiedzieć z perspektywy podatkowej?

Czy wydatki na pomoc psychologiczną dla pracowników mogą być kosztem podatkowym dla pracodawcy? Czy otrzymane wsparcie stanowi dla pracownika przychód podlegający pod PIT?

Odpowiedzialność księgowego – dokąd sięga i kiedy realnie chroni klienta?

Błąd księgowego może kosztować firmę dziesiątki tysięcy złotych, a nie każda polisa OC faktycznie chroni przedsiębiorcę. Obowiązkowe ubezpieczenie często nie obejmuje błędów w deklaracjach podatkowych czy rozliczeniach ZUS. Kiedy zatem – oraz w jakim zakresie – księgowy odpowiada za swoje działania? Co musi zawierać dobra polisa, by realnie chroniła biznes klienta?

REKLAMA