REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Regulamin użytkowania samochodu służbowego do celów prywatnych 2015

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marta Mikosz
Ślązak, Zapiór i Partnerzy – Kancelaria Adwokatów i Radców Prawnych sp. p.
Ekspert we wszystkich dziedzinach prawa związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej
Samochód, kalkulator/ Fotolia
Samochód, kalkulator/ Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Regulamin użytkowania samochodu służbowego do celów prywatnych stanie się podstawą do zaoszczędzenia m.in. na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych, jak i w obrębie składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne. W 2015 roku pojawiły się zmiany podatkowe dotyczące rozliczeń pojazdów służbowych.wykorzystywanych także do celów prywatnych.

Regulamin użytkowania samochodu służbowego do celów prywatnych

REKLAMA

Wraz z nadejściem nowego roku pojawiły się zmiany podatkowe dotyczące rozliczeń pojazdów służbowych wykorzystywanych także do celów prywatnych. Pracownik, który skorzysta z możliwości wykorzystania samochodu służbowego do swoich własnych celów otrzymuje w ten sposób dodatkową korzyść z tytułu wykonywanej pracy. Korzystając z pojazdu w pełni nieodpłatnie lub też nieodpłatnie jednakże do określonego limitu, uzyskuje wówczas profit, który zgodnie z treścią art. 1 u.p.d.o.f. podlega opodatkowaniu, jako dochód osoby fizycznej. Jak zatem prawidłowo wyliczyć tego rodzaju świadczenie?

REKLAMA

Do czasu wprowadzonych zmian problem rozliczenia wykorzystania samochodu służbowego do celów prywatnych najczęściej rozwiązywany był w oparciu o koszt wynajmu takiego samego pojazdu w wypożyczalni samochodów, a wynik takiego ustalenia stanowił podstawę opodatkowania. W praktyce jednak takie rozwiązanie powodowało szereg nieprawidłowości podczas wyceny świadczenia, co skutkowało wysokimi karami finansowymi.

Polecamy: Samochód w firmie 2015 - multipakiet

Zatem do tej pory funkcjonował co prawda mechanizm zasad ustalania świadczenia w sytuacji, gdy pojazd służbowy jest wykorzystywany również do celów prywatnych, jednakże powyższe uregulowanie było na tyle nieprecyzyjnie sformułowane, że stało się podstawą wielu wątpliwości – nie rzadko rozstrzyganych dopiero w sądzie. Dlatego też Minister Finansów wprowadził kilka stosownych zmian ustawą o ułatwianiu wykonywania działalności gospodarczej z 7 listopada 2014r., zgodnie z którymi wciąż mamy do czynienia ze świadczeniem nieodpłatnym, lecz ustawodawca określił w jasny sposób jego wartość na poziomie 250 zł miesięcznie dla samochodów, których pojemność silnika nie przekracza 1600cm3 oraz wskazał stawkę 400 zł miesięcznie dla samochodów , przekraczającym taką pojemność.

Natomiast w sytuacji gdy samochód służbowy zostanie wykorzystany do celów prywatnych jedynie przez część miesiąca, wartość świadczenia ustala się za każdy dzień wykorzystania samochodu do celów prywatnych w wysokości 1/30 kwot określonych w art. 11 ust. 2a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – dalej jako u.p.d.o.f. (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.). Ponadto jeżeli świadczenie przysługujące pracownikowi z tytułu wykorzystywania samochodu służbowego do celów prywatnych jest częściowo odpłatne, to przychodem pracownika jest różnica pomiędzy zryczałtowaną kwotą przychodu a odpłatnością ponoszoną przez pracownika z tytułu udostępnienia mu samochodu służbowego do celów prywatnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wprowadzenie systemu ryczałtowego uzasadnia zdaniem Ministra Finansów powstanie licznych wątpliwości w zakresie ustalania przychodu i istnienie ryzyka podatkowego w ramach prawidłowości wypełniania obowiązków podatkowych. Założenie nowej zasady rozliczania ma „uprościć rozliczenia podatników w tym zakresie, zmniejszyć obowiązki administracyjne z tym związane obecnie (np. uciążliwy obowiązek kalkulacji wysokości podatku na podstawie cen wynajmu pojazdu samochodowego oferowanego przez firmy komercyjne)”. Jest jednak druga strona medalu. W miejsce dotychczasowych wątpliwości pojawiają się nowe.

Po pierwsze, co w przypadku pracowników zatrudnionych na umowę zlecenie? W tym przypadku należałoby odwołać się do uzasadnienia wprowadzanych zmian oraz charakteru nowych przepisów. Wprowadzone bowiem zmiany mają charakter wyjątku od reguły, zatem winny być stosowane w sposób ścisły. W tym kontekście nie ma więc mowy o stosowaniu analogii w przypadku pracowników zatrudnionych na podstawie innych form prawnych, jednakże próżno szukać uzasadnienia jakoby różnicowanie pracowników w tym zakresie było w pełni uzasadnione. Czy można bowiem uznać, że pracownik zatrudniony na umowę zlecenie otrzymuje w tym zakresie większe korzyści niż pracownik zatrudniony na umowę o pracę? A może to pracodawca ponosi wówczas większe koszty? Należy wobec powyższego postępować w niniejszym przypadku ostrożnie, licząc się z ewentualnymi zastrzeżeniami organów.

Po drugie, ustawa milczy, co w przypadku gdy jeden samochód jest wykorzystywany przez kilku pracowników w ciągu jednego dnia, bowiem można założyć sytuację, w której każdy z pracowników wykorzystał pojazd na przysłowiową godzinę, a następnie oddał. Zgodnie ze wskazaną podstawą prawną taki pojazd za każdym razem winien zostać uwzględniony w stosunku do każdego z pracowników z osobna, a zatem należałoby ustalić wartość świadczenia dla każdego pracownika za dzień wykorzystania samochodu w wysokości 1/30 kwot określonych w art. 12 ust. 2a u.p.d.o.f.

Zobacz również: Karty parkingowe - wniosek w dowolnym powiecie

Po trzecie, czy ryczałt dotyczy również paliwa? Ministerstwo wskazuje, że pracownik otrzymuje wówczas dwa odrębne świadczenia: samochód to jedno z nich, a paliwo to drugie świadczenie i rzecz jasna odrębny przychód. Kwestią jednak otwartą pozostaje, w jaki sposób organy podatkowe ustalą wartość przychodu z tytułu kosztów paliwa.

Wobec powyższych wątpliwości poświęcenie stosownych środków i czasu na regulamin użytkowania samochodu służbowego do celów prywatnych pozwoli zdecydowanie ograniczyć ryzyko podatkowe w tym zakresie, a nawet stanie się podstawą do zaoszczędzenia m.in. na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych, jak i w obrębie składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne. Należy zatem uwzględnić takie okoliczności, jak kwestia paliwa, rachunków za autostrady czy parkingi, ale przede wszystkim w prawidłowy sposób określić zasady najpierw przyznawania pojazdów, a w konsekwencji ich użytkowania, nie zapominając przy tym o odpowiedzialności pracownika.

Ponadto w ramach oszczędności warto zastanowić się nad możliwością wyłączenia ryczałtu z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne, jaka powstała dzięki rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej, które wskazuje że korzyści materialne wynikające z regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych m.in. usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji, nie stanowią podstawy wymiaru składek na wskazane ubezpieczenia.

Marta Mikosz

Specjalista z zakresu prawa podatkowego. Związana z Kancelarią Ślązak, Zapiór i Wspólnicy, gdzie jest odpowiedzialna za bieżącą obsługę klientów, w szczególności w zakresie związanym z prowadzeniem postępowań podatkowych oraz administracyjnych, a także w ramach kontroli podatkowej i skarbowej.

Autorka bloga na temat zmian, obowiązków oraz uprawnień, a przede wszystkim możliwości, jakie daje prawo podatkowe osobom prawnym i fizycznym – www.opodatkowany.pl 

Polecamy serwis: Podatki

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przeciętne wynagrodzenie w II kwartale 2025 r. wyniosło 8 748,63 zł [GUS]

Główny Urząd Statystycznym ogłosił wysokość przeciętnego wynagrodzenia w II kwartale 2025 r. Z komunikatu wynika, że przeciętne wynagrodzenie w drugim kwartale 2025 r. wynosiło 8748,63 zł.

Pożyczki z ZFŚS – czy można je umorzyć? Wyjaśnienia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia, że umorzenie pożyczek z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych może nastąpić wyłącznie w ramach regulaminu funduszu, a nie na podstawie uchwały rady gminy.

PPK i dodatki motywacyjne: gminy muszą płacić ze swojego budżetu – wyjaśnia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia: wydatki na PPK od dodatków motywacyjnych wypłacanych pracownikom pomocy społecznej nie są objęte rządowym dofinansowaniem i muszą być finansowane z budżetu gminy. Wyjaśnienia pojawiły się po interwencji Brzeszcz – mówi prezes RIO Jolanta Nowakowska.

Co z podatkiem od nieruchomości, gdy brakuje dachu?

Trwałe i całkowite usunięcie dachu z budynku powoduje, że przestaje on być uznawany za budynek w rozumieniu ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Tym samym przestaje podlegać opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości. Nie powstaje również nowy przedmiot opodatkowania, jakim jest budowla – ponieważ nie są spełnione przesłanki ustawowe.

REKLAMA

Klasyfikacja i ewidencja wydatku na opłatę za kontrolę sanitarną

Jednostka budżetowa otrzymała decyzję w celu uiszczenia opłaty za przeprowadzoną kontrolę sanitarną, w wyniku której stwierdzono naruszenia wymagań higienicznych i zdrowotnych (art. 36 ust 1 i 2 ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej). Opłata obejmuje wynagrodzenie pracownika, koszty bezpośrednie i pośrednie. W jakim paragrafie klasyfikacji budżetowej oraz na jakich kontach należy ująć ten wydatek?

PIP z nowymi kompetencjami. Reformę zaplanowano na 2026 rok

Możliwość pozyskiwania danych z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i prowadzenia zdalnych kontroli - to najważniejsze uprawnienia, jakie uzyska Państwowa Inspekcja Pracy. Czy deregulacja wpłynie na ograniczenie liczby kontroli?

Brak podpisu na dokumencie. Czy to dowód winy głównego księgowego?

W przypadku stwierdzenia braku podpisu głównego księgowego na dokumencie trzeba ustalić, czy jest to brak zawiniony, czy też nie, i przez kogo.

Zmiana wymiaru czasu pracy. Jaki wymiar urlopu? [Przykłady]

Jak ustalić wymiar urlopu dla pracownika, któremu w trakcie roku kalendarzowego zmieniła się wielkość etatu? Czy przepisy Kodeksu pracy regulują te kwestie?

REKLAMA

Przedsiębiorcy nie będą mieli obowiązku archiwizacji zgłoszeń do ubezpieczeń [Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy]

15 lipca 2025 roku, Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, znany jako UDER42. Nowe przepisy znoszą obowiązek przechowywania papierowych zgłoszeń do ZUS, co ma odciążyć ponad 2,3 mln płatników składek.

IOD w wykazie stanowisk urzędniczych służby cywilnej?

Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych po raz kolejny zaapelował o wyodrębnienie stanowiska Inspektora Ochrony Danych w wykazie stanowisk urzędniczych w służbie cywilnej. PUODO podkreśla, iż jest to kluczowe dla należytego wykonywania tej funkcji.

REKLAMA