Kategorie

Nocleg dla pracownika a przychód

Aleksandra Kucharek
Kancelaria Prawna Nowicki & Ziemczyk Adwokaci i Radcowie prawni Sp. P.
Specjaliści od prawa pracy, prawa nieruchomości i prawa korporacyjnego
Praca/ Fot. Fotolia
Media
Obowiązujące do końca I połowy 2015 roku stanowisko izb skarbowych jednolicie uznawało, że finansowanie kosztów noclegów pracowników nieznajdujących się w podróży służbowej należy kwalifikować jako przychód pracownika ze stosunku pracy. Stanowisko to uległo jednak diametralnej zmianie, wskutek wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 8 lipca 2014 roku.

Finansowanie noclegów pracownikom według fiskusa

Coraz więcej zawodów wymaga pokonywania przez pracowników kilkuset kilometrowych dystansów każdego dnia. Niejednokrotnie wykonywane przez nich obowiązki pracownicze uniemożliwiają pracownikom powrót na nocleg do ich domów. Wówczas pracodawcy decydują się na sfinansowanie pracownikom noclegów poza ich miejscem zamieszkania. Czy taki nocleg, zakupiony przez pracodawcę, stanowi jednak przychód po stronie pracownika i należy go doliczyć do podstawy opodatkowania oraz oskładkować?

Polecamy produkt: Ustawa o rachunkowości z komentarzem do zmian (książka)

Dotychczasowe stanowisko organów skarbowych

Reklama

Obowiązujące do końca I poł. 2015 roku stanowisko izb skarbowych jednolicie uznawało, że finansowanie kosztów noclegów pracowników nieznajdujących się w podróży służbowej należy kwalifikować jako przychód pracownika ze stosunku pracy, stosownie do dyspozycji art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 z późn. zm.), dalej określana jako „ustawa o PIT”, zgodnie z którym:

„Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.”

Świadczy o tym chociażby stanowisko zaprezentowane w treści Interpretacji Indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 29 maja 2015 roku, zgodnie z którą:

Reklama

„wartość świadczenia w postaci zapewnienia noclegu, otrzymanego przez pracownika niebędącego w podróży służbowej w rozumieniu art. 775 § 1 Kodeksu pracy, stanowi jego przychód ze stosunku pracy, o którym mowa w art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W związku z tym przychód ten nie może korzystać ze zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. a) cyt. ustawy. Jednak wartość ww. świadczenia będzie korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego określonego w art. 21 ust. 1 pkt 19 ww. ustawy do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie kwoty 500 zł. Natomiast wartość tego świadczenia, przekraczająca miesięcznie kwotę określoną w art. 21 ust. 1 pkt 19 ustawy, Wnioskodawca ma obowiązek doliczyć do wynagrodzenia pracownika wypłaconego w danym miesiącu i od łącznej wartości obliczyć, pobrać i odprowadzić zaliczkę na podatek dochodowy, według zasad przewidzianych dla opodatkowania przychodów ze stosunku pracy, zgodnie z przepisami art. 31, 32 i 38 ww. ustawy.” (IPTPB1/4511-125/15-6/MR).

Co więcej, podobnie wypowiadała się także część doktryny, czego wyrazem jest pogląd K. Klimka, zgodnie z którym: „Świadczenie w postaci miejsca noclegowego jest więc świadczeniem pracodawcy ponoszonym za pracownika i jako takie stanowi przychód ze stosunku pracy (art. 12 ust. 1 ustawy o PIT).” (tak K. Klimek, Zwrot pracownikowi mobilnemu niebędącemu w podróży służbowej kosztów hotelu, Legalis, 2014-08-22).

W związku z powyższym, zdaniem izb skarbowych, koszt noclegów pracownika nieznajdującego się w podróży służbowej kwalifikować należało jako przychód po stronie pracownika i z tego tytułu należało odprowadzić odpowiednio zaliczkę na podatek dochodowy oraz składki na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne.


Wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 8 lipca 2014 roku

Wyżej przedstawione stanowisko izb skarbowych uległo jednak diametralnej zmianie, wskutek wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 8 lipca 2014 roku, sygn. akt K 7/13, którego przedmiotem było rozważenie opodatkowania dochodów pracowników z tytułu nieodpłatnych świadczeń.

Trybunał Konstytucyjny stanął na stanowisku, że możliwość zakwalifikowania danego świadczenia przyznanego pracownikowi, jako świadczenia podlegającego opodatkowaniu, wymaga spełnienia następujących warunków:

  1. Świadczenie musi powodować powstanie korzyści po stronie pracownika. Świadczenie powinno być spełnione w interesie pracownika, a nie pracodawcy. Oznacza to, że świadczenie umożliwiające zgodne z prawem wykonywanie pracy, nie stanowi dochodu pracownika, nie podlega więc opodatkowaniu.
  2. Świadczenie musi być spełnione za zgodą pracownika. Dobrowolność przyjęcia przez pracownika oferowanego przez pracodawcę świadczenia pozwala ustalić, czy świadczenie to jest dla pracownika celowe (ze względu na jego sytuację zawodową, życiową, rodzinną) przydatne i stanowi realną korzyść. Zgoda taka może zostać wyrażona przy zawieraniu stosunku pracy oraz podczas jego trwania.
  3. Świadczenie otrzymane przez pracownika muszą mieć realny charakter. Świadczenia w naturze oraz świadczenia nieodpłatne muszą zostać „otrzymane” przez pracownika. W przypadku świadczeń pieniężnych możliwe jest to bez elementu realnego. Pracownik nie musi otrzymać pieniędzy, wystarczy, że zostaną one uwzględnione np. na liście płac. W przypadku świadczeń nieodpłatnych, świadczenie musi być skonkretyzowane i indywidualnie przypisane pracownikowi, a wynikająca z niego korzyść musi mieć charakter wymierny.

W związku z powyższym, w ocenie Trybunału Konstytucyjnego za każdym razem należy zbadać, czy nieodpłatne świadczenie stanowi realne przysporzenie majątkowe po stronie pracownika oraz czy otrzymana korzyść jest zauważalna w jego majątku.

Przysporzenie majątkowe może wystąpić w dwóch formach: albo w postaci powiększenia aktywów albo zaoszczędzenia wydatków.

Konsekwencje wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 8 lipca 2014 roku

Stanowisko Trybunału Konstytucyjnego wprost przełożyło się na zmianę orzecznictwa sądów administracyjnych, mającego za przedmiot nieodpłatne świadczenia na rzecz pracowników, w tym również w zakresie finansowania noclegów dla pracowników niebędących w podróży służbowej. Mianowicie dostrzeżono, że nie zawsze dane świadczenie jest dokonywane w interesie pracownika, zwłaszcza, gdy wykonuje on pracę na rzecz zatrudniającego podmiotu.

Dowodem powyższego jest pogląd zaprezentowany przez Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 2 października 2014 roku, zgodnie z którym: „Wydatek dokonywany przez pracodawcę na pokrycie kosztów pobytu pracownika w hotelu nie jest dla tego pracownika przychodem ze stosunku pracy, jeżeli pobyt w tym hotelu był spowodowany koniecznością wykonywania czynności służbowych poza siedzibą pracodawcy, a jednocześnie poza miejscem zamieszkania pracownika. (…) Zapewnienie noclegu przez pracodawcę pracownikowi służy wyłączeniu realizacji obowiązku pracowniczego – pracownik nie ma tutaj żadnej swobody w zarządzaniu i rozporządzeniu tym świadczeniem; wykorzystuje je w konkretnym celu – wykonaniu swoich obowiązków pracowniczych, w związku z czym nie stanowi przychodu ze stosunku pracy.” (sygn. akt II FSK 2387/12, Legalis numer 1084489).

Polecamy serwis: Podróże służbowe

Zmiana stanowiska izb skarbowych

Konsekwencją wyżej zaprezentowanych orzeczeń jest widoczna zmiana dotychczasowego stanowiska izb skarbowych w zakresie wydawanych interpretacji indywidualnych, dotyczących kosztów noclegów pracowników niebędących w podróży służbowej, finansowanych przez pracodawcę.

Dowodem tego jest pogląd zaprezentowany przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w Interpretacji Indywidualnej z dnia 14 października 2015 roku, zgodnie z którym:

„wynikające z konieczności wykonywania czynności służbowych sfinansowanie przez Wnioskodawcę kosztów zakwaterowania związanych z wykonywaniem przez pracowników pracy w miejscu i w czasie wskazanym przez pracodawcę (niebędącym podróżą służbową), nie generuje po stronie pracowników przychodu do opodatkowania. Wydatki ponoszone są bowiem w interesie pracodawcy, a co za tym idzie pracownicy nie otrzymują od Wnioskodawcy jakiegokolwiek przysporzenia majątkowego. Reasumując należy stwierdzić, że finansowanie noclegów pracownikom, na czas wykonywania przez nich obowiązków służbowych wynikających z umowy o pracę nie stanowi przychodu tychże pracowników ze stosunku pracy. Tym samym Spółka nie powinna pobierać i odprowadzać z tego tytułu zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych.” (IPPB4/4511-1063/15-2/IM, podobnie Interpretacja Indywidualna Ministra Finansów z dnia 10 listopada 2015 r., DD3.8222.2.410.2015.MCA).

Podsumowanie

W świetle wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 8 lipca 2014 roku, finansowanie przez pracodawcę kosztów noclegów pracowników, których konieczność nocowania w hotelu wynika z realizowanych przez nich obowiązków pracowniczych, co do zasady nie powinno być kwalifikowane przez izby skarbowe jako przychód po stronie tych pracowników. Brak kwalifikowania finansowania noclegów przez pracodawcę jako przychodu po stronie pracownika oznacza, że pracodawca nie jest zobowiązany do odprowadzania w takich sytuacjach zaliczki na podatek dochodowy pracownika. Ponadto, od sfinansowanych kosztów noclegu pracownika, pracodawca nie jest również zobowiązany odprowadzać składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne.

Finansowanie noclegów pracownikom według fiskusa

Polecamy serwis: Podatki

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Księgowość budżetowa
    1 sty 2000
    13 cze 2021
    Zakres dat:

    Zasady ustalania odpłatności za usługi opiekuńcze

    Czy rada gminy może w uchwale w sprawie szczegółowych warunków przyznawania i odpłatności za usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze (z wyłączeniem specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi) oraz w sprawie szczegółowych warunków częściowego lub całkowitego zwolnienia z opłat, jak również w sprawie trybu ich pobierania, postanowić, że „koszt jednej godziny świadczonych usług opiekuńczych oraz specjalistycznych usług opiekuńczych określa kierownik właściwego Ośrodka Pomocy Społecznej”?

    Jakie dane są niezbędne do przyznania dodatku energetycznego?

    Rada gminy ma podjąć uchwałę w sprawie dodatku energetycznego. Jej integralną część stanowi załącznik - wzór wniosku o przyznanie tego dodatku. W związku z tym powstała wątpliwość o zakres danych, których można żądać w takim wniosku. Czy dopuszczalne jest żądanie danych dotyczących domowników osoby występującej z wnioskiem o przyznanie dodatku energetycznego (imię nazwisko, stopień pokrewieństwa oraz data urodzenia)?

    Zwolnienia dla przedsiębiorców w podatku od nieruchomości

    Rada gminy postanowiła podjąć uchwałę ustanawiającą zwolnienia w podatku od nieruchomości, w ramach pomocy de minimis, dla przedsiębiorców. Czy w takiej uchwale - jako warunek uzyskania zwolnienia - można zapisać brak zaległości w podatkach i opłatach lokalnych stanowiących dochód budżetu gminy?

    Strajk pielęgniarek: czy będą podwyżki?

    Strajk pielęgniarek: zarobki pielęgniarek. W poniedziałek rozpoczęły się strajki ostrzegawcze pielęgniarek w szpitalach na terenie całej Polski. W pierwszej fali dwugodzinnych strajków ostrzegawczych wzięło udział ok. 40 szpitali, które osiągnęły etap sporu zbiorowego. Czy będą podwyżki dla pielęgniarek?

    Zwrot kosztu mediów dokonany przez OKE a VAT

    W związku z organizowanym na terenie szkoły egzaminem ósmoklasisty szkoła refakturuje na okręgową komisją egzaminacyjną m.in. koszty mediów za czas funkcjonowania na jej terenie komisji egzaminacyjnej. Jaką stawkę VAT należy zastosować w takim przypadku?

    Termin wypłaty odprawy emerytalnej pracownikowi samorządowemu

    Czy odprawę emerytalną należy wypłacić w ostatnim dniu zatrudnienia, mimo że nie ma jeszcze decyzji ZUS o przyznaniu, czy należy poczekać do otrzymania decyzji?

    Nieodpłatne przekazanie majątku ruchomego do spółdzielni socjalnej

    Czy jednostka budżetowa podległa powiatowi może dokonać nieodpłatnego przekazania lub darowizny majątku ruchomego spółdzielni socjalnej?

    Audyt wewnętrzny w jednostkach sektora finansów publicznych

    Audyt wewnętrzny - na czym polega i jakie są korzyści płynące z audytu? Maj jest międzynarodowym miesiącem świadomości o audycie wewnętrznym.

    Rada nie musi upoważniać wójta do spłaty gminnych zobowiązań

    Czy rada gminy może w uchwale nowelizującej budżet gminy na 2021 rok upoważnić wójta (burmistrza, prezydenta miasta) do spłat zobowiązań gminy oraz do zabezpieczania zawieranych umów o dofinansowanie realizowanych programów i projektów w „innej formie wymaganej przez dysponenta środków”?

    Opłata za odbiór śmieci z nieruchomości letniskowej

    Czy rada gminy może wprowadzić w trakcie trwania roku podatkowego ryczałtowe stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi za rok od domku letniskowego lub innej nieruchomości wykorzystywanej na cele rekreacyjno-wypoczynkowe?

    Minimalne wynagrodzenie w ochronie zdrowia 2021

    Minimalne wynagrodzenie w ochronie zdrowia - Ministerstwo Zdrowia skierowało do prac rządu projekt nowelizujący przepisy.

    Wynagrodzenie zasadnicze nauczycieli 2021

    Wynagrodzenie zasadnicze nauczycieli - czym jest i ile wynosi w 2021 roku? 13 maja 2021 r. wchodzi w życie nowe rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki w sprawie minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli.

    Opodatkowanie dodatków i nagród spisowych wypłacanych pracownikom urzędów

    W związku z przeprowadzanym Narodowym Spisem Powszechnym Ludności i Mieszkań 2021 r. niektórzy pracownicy urzędu gminy zostali oddelegowani do prac spisowych. Czy wypłacone im dodatki i nagrody spisowe należy zaliczyć do przychodów ze stosunku pracy?

    COVID-19 a prawo do odliczenia VAT z tytułu termomodernizacji DPS

    Dom pomocy społecznej przeprowadza termomodernizację budynku. Czy w sytuacji pandemii, w związku z przeprowadzaną termomodernizacją, można dokonać częściowego odliczenia VAT, czy należy uznać, że DPS nie prowadzi działalności opodatkowanej?

    Klasyfikacja budżetowa wydatków na wniesienie dopłaty do kapitału zapasowego do spółki

    Jaki paragraf wydatkowy zastosować do wydatku z tytułu „wniesienia dopłaty do kapitału zapasowego spółki gminy”. Czy prawidłowy będzie § 415 „Opłaty na rzecz budżetu państwa” czy § 601 „Wydatki na zakup i objęcie akcji i udziałów”?

    Wydatek na transport osób niepełnosprawnych do punktu szczepień

    Jak księgować po stronie ośrodka pomocy społecznej wydatki na transport osób niepełnosprawnych do punktu szczepień finansowane ze środków Funduszu Przeciwdziałania COVID-19.

    Czy blaszaki podlegają opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości

    Czy gmina może naliczać podatek od nieruchomości od tzw. blaszaków, które służą jako składziki na narzędzia, czy jako pomieszczenia do przechowywania różnych rzeczy, np. rowerów, kosiarek itp. Zgodnie z prawem budowlanym, nie są to ani budynki, ani obiekty budowlane.

    Klasyfikacja budżetowa wydatku za badania na przeciwciała COVID-19

    W jakim paragrafie należy zaksięgować fakturę za badania na przeciwciała (COVID-19) - w § 428 czy § 430? Nie są to badania okresowe w ramach medycyny pracy, tylko badanie krwi zlecone przez szkołę swoim pracownikom.

    Paragon jako faktura uproszczona w 2021 r.

    Paragon jako faktura uproszczona w 2021 r. Czy do paragonu z NIP nabywcy można wystawić fakturę? Od kiedy paragony z NIP wykazywać w nowym JPK_VAT?

    Czy konto 840 jest właściwe do rozliczania opłat za przekształcenie wieczystego użytkowania w prawo własności

    Czy jednostka - urząd gminy - powinna prowadzić konto 840 do księgowania opłat za przekształcenie wieczystego użytkowania w prawo własności na 20 lat?

    Brak ogłoszenia o wyniku postępowania a odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych

    Nowa ustawa - Prawo zamówień publicznych wprowadziła nowe rodzaje ogłoszeń m.in. w trybach zamówień poniżej progów unijnych, w tym ogłoszenie o wyniku postępowania i ogłoszenie o wykonaniu umowy. Czy podobnie jak innego rodzaju ogłoszenia będą one podlegać dyscyplinie finansów publicznych, np. przy niezamieszczeniu albo nieterminowym zamieszczeniu w Biuletynie Zamówień Publicznych?

    Nagroda jubileuszowa po przedstawieniu przez pracownika dodatkowych dokumentów

    Czy po dostarczeniu przez pracownika samorządowego dodatkowych dokumentów należy mu wypłacić nagrodę jubileuszową wyższego stopnia? Jeśli tak, to w jakiej wysokości? Czy należy ją oskładkować?

    Powierzenie prowadzenia określonych spraw gminy

    Czy z przepisu art. 33 ust. 4 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym wynika możliwość powierzenia przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta) prowadzenia określonych spraw gminy w jego imieniu sekretarzowi tej gminy. W szczególności czy na podstawie tego przepisu wójt może upoważnić sekretarza gminy do podejmowania zarządzeń zmieniających budżet?

    Młodzieżowy budżet obywatelski

    W mieście realizowany jest budżet obywatelski, którego pula środków podzielona jest na zadania osiedlowe oraz ogólnomiejskie. Czy możliwe jest utworzenie odrębnego młodzieżowego budżetu obywatelskiego, jeśli w mieście obowiązuje uchwała, zgodnie z którą mieszkańcy - bez względu na wiek - mogą zgłaszać swoje pomysły do realizacji? Młodzieżowy budżet obywatelski byłby skierowany do ściśle określonej grupy mieszkańców - tylko tych w wieku uczniów szkół ponadpodstawowych. Czy wprowadzenie młodzieżowego budżetu obywatelskiego powinno mieć formę zarządzenia prezydenta miasta czy uchwały?

    Nowe formularze sprawozdań dla samorządowych jednostek z osobowością prawną

    Na stronie Ministerstwa Finansów opublikowano nowe formularze sprawozdań Rb-N, Rb-Z dedykowane dla samorządowych jednostek z osobowością prawną (instytucji kultury, sp zoz, samorządowych osób prawnych utworzonych na podstawie odrębnych ustaw).