REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Opłata reklamowa 2019 r./ fot. Fotolia
Opłata reklamowa 2019 r./ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Opłata reklamowa uregulowana została w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych. Opłatę może wprowadzić rada gminy. Sprawdź ile w 2019 roku wyniesie opłata reklamowa. Od kogo pobiera się opłatę reklamową?

Polecamy: Klasyfikacja budżetowa 2019

REKLAMA

Opłatę reklamową pobiera się od urządzeń reklamowych albo umieszczonych tablic. To rada gminy decyduje o tym czy opłata omawiana w niniejszym artykule zostanie wprowadzona. Zgodnie z art. 17 a ustawy z dnia 12 stycznia 1991 o podatkach i opłatach lokalnych omawianą opłatę pobiera się od:

  • właścicieli nieruchomości lub obiektów budowlanych, z wyłączeniem nieruchomości gruntowych oddanych w użytkowanie wieczyste,
  • użytkowników wieczystych nieruchomości gruntowych,
  • posiadaczy samoistnych nieruchomości lub obiektów budowlanych,
  • posiadaczy nieruchomości lub ich części albo obiektów budowlanych lub ich części, stanowiących własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego, jeżeli posiadanie:

a) wynika z umowy zawartej z właścicielem, Krajowym Ośrodkiem Wsparcia Rolnictwa lub z innego tytułu prawnego,

b) jest bez tytułu prawnego

- jeżeli na tych nieruchomościach lub obiektach budowlanych znajdują się tablice reklamowe lub urządzenia reklamowe, niezależnie od tego czy na tablicy reklamowej lub urządzeniu reklamowym eksponowana jest reklama.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz: Podatki

Ile wyniesie opłata reklamowa w 2019 r.?

REKLAMA

Na wstępie należy przypomnieć, że opłata reklamowa składa się z dwóch części. Jest to część stała oraz zmienna. Część stała ma zryczałtowaną wysokość. Podkreślenia wymaga fakt, że nie jest ona uzależniona od pola powierzchni urządzenia albo tablicy, od których ma być wniesiona opłata. Od wielkości pola powierzchni, o którym mowa w zdaniu poprzednim uzależniona jest wysokość opłaty zmiennej. Zgodnie z art. 17 b ustawy z dnia 12 stycznia 1991 o podatkach i opłatach lokalnych: część zmienna zależy od wielkości pola powierzchni tablicy lub urządzenia reklamowego służących ekspozycji reklamy.

W roku 2019 stawka części stałej ma wynosić maksymalnie 2,54 zł na dzień. Część zmienna z kolei nie może być wyższa niż 0,22 zł od 1 m2 pola powierzchni tablicy reklamowej lub urządzenia reklamowego służących ekspozycji reklamy dziennie.

Zwolnienia od opłaty reklamowej

W ustawie o podatkach i opłatach lokalnych wymieniono w jakich przypadkach nie pobiera się opłaty reklamowej. Przede wszystkim omawianej opłaty nie płaci się, jeżeli urządzenia albo tablice reklamowe umieszczone są w miejscu nie widocznym z przestrzeni dostępnych dla wszystkich. Opłaty reklamowej nie pobiera się również od szyldów, a także tablic służących tylko do upowszechniania informacji (np. tablice upamiętniające osobę, wydarzenia, o charakterze religijnym). Jeżeli tablice lub urządzenia reklamowe są realizacją obowiązku nałożonego przez prawo opłaty reklamowej nie pobiera się.

Zobacz: Finanse publiczne

Definicja tablicy oraz urządzenia reklamowego

Omawiając opłatę reklamową warto przytoczyć definicję legalną tablicy oraz urządzenia reklamowego. Definicja tablicy oraz urządzenia reklamowego znajduje się w ustawie z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Zgodnie z art. 2 pkt 16b) ustawy, o której mowa w zdaniu poprzednim tablica reklamowa to przedmiot materialny przeznaczony lub służący ekspozycji reklamy wraz z jego elementami konstrukcyjnymi i zamocowaniami, o płaskiej powierzchni służącej ekspozycji reklamy, w szczególności baner reklamowy, reklamę naklejaną na okna budynków i reklamy umieszczane na rusztowaniu, ogrodzeniu lub wyposażeniu placu budowy, z wyłączeniem drobnych przedmiotów codziennego użytku wykorzystywanych zgodnie z ich przeznaczeniem. W kolejnym punkcie omawianej w niniejszym akapicie ustawy znajduje się definicja urządzenia reklamowego. Zgodnie z ustawą o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym urządzeniem reklamowym jest przedmiot materialny przeznaczony lub służący ekspozycji reklamy wraz z jego elementami konstrukcyjnymi i zamocowaniami, inny niż tablica reklamowa, z wyłączeniem drobnych przedmiotów codziennego użytku wykorzystywanych zgodnie z ich przeznaczeniem.

Na ten temat wypowiedział się Wojewódzki Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 9 stycznia 2018 r., w sprawie o sygn. akt I SA/Gd 1429/17. WSA zwrócił uwagę, że definicja urządzenia reklamowego jest definicją negatywną. Oznacza to, że jeżeli przesłanki do zakwalifikowania nośnika reklamy do tablic nie zostaną spełnione to nośnik zalicza się do urządzeń reklamowych.

Zdaniem Sądu urządzeniem reklamowym jest każdy przedmiot spełniający następujące warunki:

  • służy do ekspozycji reklamy,
  • nie posiada powierzchni płaskich, na których w całości reklama zostałaby zamieszczona.

Omawiając tablicę oraz urządzenie reklamowe wyjaśnić należy jeszcze dwa ważne pojęcia, a mianowicie szyld oraz reklamę. Obie te definicje znajdują się w ustawie z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Definicja reklamy znajduje się w pkt 16a) art. 2. Zgodnie z nim reklama to upowszechnianie w jakiejkolwiek wizualnej formie informacji promującej osoby, przedsiębiorstwa, towary, usługi, przedsięwzięcia lub ruchy społeczne. Z kolei definicję szyldu znaleźć można w pkt 16 d art. 2 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Zgodnie z nim szyld to tablica reklamowa albo urządzenie reklamowe, które informują o działalności prowadzonej na nieruchomości, na której ta tablica reklamowa lub urządzenie reklamowe się znajdują.

WSA zwrócił uwagę również na to, że zgodnie z ustawą o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (art. 2 pkt 16d), że urządzeniem lub tablicą reklamową nie musi być wyłącznie obiekt zawierający reklamę (a więc element promujący), lecz wystarczające jest zawarcie informacji o działalności prowadzonej na danej nieruchomości.

Opracowano na postawie:

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od 1 stycznia 2025 r. zmiany w klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych. [Projekt rozporządzenia]

Od 1 stycznia 2025 r. zmiany w klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych. Projekt rozporządzenia w środę trafił do uzgodnień i opiniowania.

W budżecie państwa nie ma miejsca na wolną Wigilię?

Minister finansów Andrzej Domański ocenił pomysł wolnej Wigilii jako złe rozwiązanie dla polskiej gospodarki i budżetu państwa. Jaki jest koszt wolnej Wigilii? 

Od 1 stycznia 2025 roku w wielu gminach wyższy podatek za grunty i nieruchomości

Już niedługo w Polsce wyższa stawka podatku od nieruchomości. Od 1 stycznia 2025 roku w wielu gminach w Polsce obowiązywać będzie nowa, wyższa stawka podatku od nieruchomości. Prawdopodobnie wtedy też wejdzie w życie nowa regulacja dot. sposobu naliczania podatku od garaży znajdujących się w budynkach mieszkalnych.

Prawie 42 mln euro z UE dla 25 samorządów z województwa łódzkiego

Gminy zrzeszone w Miejskim Obszarze Funkcjonalnym Piotrków - Bełchatów - Radomsko otrzymają prawie 42 mln euro na projekty w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT). Pieniądze zyska aż 25 samorządów, a zrealizowane cele maja służyć mieszkańcom. 

REKLAMA

1000 zł dodatku motywacyjnego dla kolejnej grupy pracowników? Związkowcy apelują. Co na to resort pracy?

1000 zł dodatku motywacyjnego wyłącznie dla pracowników pomocy społecznej nie satysfakcjonuje związkowców. Polska Federacja Związkowa Pracowników Socjalnych i Pomocy Społecznej skierowała do Sejmu petycję w sprawie objęcia dodatkiem motywacyjnym wszystkich pracowników realizujących zadania w zakresie wypłaty świadczeń.

Finasowanie bazy danych odpadowych. Co planuje rząd?

Projekt noweli ustawy o odpadach to temat środowego posiedzenia Rady Ministrów. Co przewiduje projekt?  

Minimalne wynagrodzenie pracowników samorządowych w I kategorii zaszeregowania wynosi 4000 zł, II – 4050 zł, III – 4100 zł, IV – 4150 zł, V – 4200 zł... a w XX – 6200 zł. Jednolity tekst rozporządzenia w Dzienniku Ustaw

Opublikowano jednolity tekst rozporządzenia w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych. Uwzględniono w nim zarówno minimalne wynagrodzenie pracowników samorządowych w I kategorii zaszeregowania wynosi 4000 zł, II – 4050 zł, III – 4100 zł, IV – 4150 zł, V – 4200 zł... a w XX – 6200 zł, jak i zmiany w tabelach stanowisk.

Ponad 878 mln zł na dofinansowanie na rozwój e-usług publicznych

Ponad 878 mln zł na dofinansowanie na rozwój e-usług publicznych. Kto może starać się o dofinansowanie? Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski poinformował w poniedziałek, że Centrum Projektów Polska Cyfrowa (CPPC) ogłosiło nowy nabór w ramach programu „Wysoka jakość i dostępność e-usług publicznych”

REKLAMA

Zarządzanie budżetem samorządów na starych zasadach – ale z małymi zmianami – do 2029 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Zarządzanie budżetem samorządów na starych zasadach, ale z małymi zmianami, do 2029 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw.

Od 1 stycznia 2025 r. wyższa opłata reklamowa. Część stała opłaty reklamowej wzrośnie do 3,72 zł. Kto zapłaci?

Od 1 stycznia 2025 r. wyższa opłata reklamowa. Część stała opłaty reklamowej wzrośnie do 3,72 zł. Kto zapłaci? Podwyższeniu ulegnie także stawka części zmiennej opłaty reklamowej. Ile wynosić będą opłaty reklamowe za umieszczone tablice i urządzenia reklamowe?

REKLAMA