REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy przekazanie urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych gminie podlega PCC

Czy przekazanie urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych gminie podlega PCC? /fot. Fotolia
Czy przekazanie urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych gminie podlega PCC? /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W 2015 r. wciąż do organów podatkowych trafiały pytania o sposób rozliczenia przekazania gminie lub przedsiębiorstwu wodno-kanalizacyjnemu urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych. W najnowszych interpretacjach organy skarbowe stoją na stanowisku, że przekazanie to nie podlega PCC.

Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne ma obowiązek zapewnić budowę urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych, ustalonych przez gminę w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego, w zakresie uzgodnionym w wieloletnim planie rozwoju i modernizacji (art. 15 ust. 1 ustawy z 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków; dalej: ustawa).

REKLAMA

Natomiast osoby, które wybudowały takie urządzenia, mogą skorzystać z uprawnienia do ich odpłatnego przeniesienia na rzecz gminy lub przedsiębiorstwa wodno-kanalizacyjnego. W przypadku takich „transakcji” powstaje problem rozliczenia podatku od czynności cywilnoprawnych (PCC).

Zobacz serwis: Procedury podatkowe

REKLAMA

W interpretacji indywidualnej z 19 sierpnia 2015 r. (sygn. IBPB-2-1/4514-51/15/DP) dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach potwierdził, że jeżeli umowy zawierane na podstawie art. 31 ustawy nie są umowami sprzedaży, to nie podlegają podatkowi od czynności cywilnoprawnych. Umowy te nie są wymienione w zamkniętym katalogu czynności określonych w art. 1 ustawy z 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Przy stosowaniu tej interpretacji warto jednak zwrócić uwagę na ważne zastrzeżenie – organ podatkowy odmówił potwierdzenia, że umowy te nie są umowami sprzedaży. Zdaniem organu podatkowego, takiej kwalifikacji musi dokonać podatnik, a będzie to weryfikowane dopiero w czasie postępowania kontrolnego. Na etapie wydawania interpretacji indywidualnej organ podatkowy nie bada umowy. Dotyczy to także sytuacji, w której taką umowę gmina albo przedsiębiorstwo wodno-kanalizacyjne załączyły do wniosku o wydanie interpretacji (ORD-IN).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pewną wskazówkę znajdziemy w interpretacji indywidualnej z 24 lutego 2015 r. (sygn. IBPBII/1/4514-55/15/ASz). Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach odniósł się do sytuacji, w której jednak został zapłacony PCC od umowy o przekazaniu urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych. Interpretację otrzymała spółka gminna, która umowy te (wadliwie) traktowała jako umowy sprzedaży i odprowadziła od nich PCC. Zdaniem Izby, w takiej sytuacji powstawała nadpłata i zastosowanie miał art. 72 § 1 z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa, na podstawie którego za nadpłatę uważa się nadpłacony lub nienależnie zapłacony (pobrany) podatek.

Zobacz: Zwolnienie podmiotowe z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi

Przeczytaj w INFORLEX.PL Sektor publiczny cały artykuł: Czy przekazanie urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych gminie podlega PCC

Artykuł odpowiada także na pytanie czy w takiej sytuacji należy wypełniać PIT-8C.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Nowe Standardy - Global Internal Audit Standards™

    Nowe Standardy mówią jasno – jako audytorzy jesteśmy częścią organizacji, i – oczywiście zachowując pełen obiektywizm – pomagamy jej osiągnąć właściwe cele.

    Roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach a likwidacja gminnej jednostki budżetowej

    Na jakim podmiocie ciąży obowiązek złożenia rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach w przypadku likwidacji gminnej jednostki budżetowej?

    Ustawa budżetowa na 2024 rok bez poprawek Senatu. Trafi teraz do podpisu Prezydenta

    Prezydent RP może podpisać ustawę budżetową, ewentualnie - zwrócić się do Trybunału Konstytucyjnego o ocenę zgodności jej zapisów z ustawą zasadniczą.;

    Samorządy mogą odetchnąć – w 2024 roku nie będzie obowiązkowego KSeF

    Wdrożenie KSeF budzi wiele emocji, a szczególnie dużo jest ich w jednostkach budżetowych objętych centralizacją. Z uwagi na ich szczególną strukturę, wdrożenie KSeF wiązałoby się w ich przypadku z jeszcze większymi komplikacjami, niż u pozostałych podatników.

    REKLAMA

    To już ostatni dzień na złożenie części A sprawozdania SP-1. Sprawdź czy wiesz jakie dane w nim wykazać.

    Sprawozdanie SP-1, czyli sprawozdanie w zakresie podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego na stałe weszło do katalogu sprawozdawczości budżetowej. Trzeba poświęcić mu uwagę dwa razy w roku. Po raz pierwszy już w styczniu, bo wójt, burmistrz lub prezydent miasta, jako organy podatkowe właściwe w sprawach podatku od nieruchomości, podatku rolnego oraz podatku leśnego mają obowiązek złożyć część A sprawozdania w terminie do 10 stycznia.

    Średnio 600 zł „pod choinkę” w urzędach. Maks to 950 zł. Jest i 0 zł. Zamiast podwyżek. Są i premie [Budżetówka, prezenty]

    Zamiast podwyżek w 2023 r. średnio 600 zł urzędnicy samorządowi otrzymają przed świętami z ZFŚS.

    Rozwój zawodowy i urlop szkoleniowy ratownika medycznego

    Każdy ratownik medyczny ma nie tylko prawo, lecz przede wszystkim obowiązek ustawicznego rozwoju zawodowego przez aktualizację wiedzy i umiejętności zawodowych. Na rozwój zawodowy ratownikowi medycznemu przysługuje urlop szkoleniowy w wymiarze 6 dni roboczych rocznie – kiedy przysługuje ten urlop, kiedy nie przysługuje i czy należy się za niego wynagrodzenie? O tym w poniższym opracowaniu. 

    Brak podwyżki w samorządach w 2024 r. Poszkodowani nie zgadzają się na zamrożenie swoich pensji. I żądają wyjaśnień

    Przedstawiciele zarządu ZMP chcą wyjaśnień od rządu w sprawie zamrożenia wynagrodzeń w samorządach i spółkach komunalnych przewidzianego w ustawie okołobudżetowej na 2024 r.

    REKLAMA

    Kaucja to 50 groszy. Bo łatwo zapamiętać. Butelki ze szkła i plastiku oraz metalowe puszki [projekt rozporządzenia]

    Kaucja za butelki plastikowe do 3 litrów i szklane do 1,5 litra oraz za puszki do 1 litra wyniesie 50 gr. Tak zapisano w projekcie rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska. 

    PIP: Obowiązki i prawa pracownika w zakresie bhp [zestawienie]
    Podstawowym obowiązkiem pracownika określonym w art. 211 Kodeksu pracy jest przestrzeganie przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.

    REKLAMA