Zmiany w podatkach lokalnych 2016
REKLAMA
REKLAMA
W zakresie zasad naliczania podatków stanowiących w całości dochody gminnych budżetów nastąpią z początkiem przyszłego roku liczne zmiany, które zostały wprowadzone w życie na podstawie ustawy z 25 czerwca 2015 r. o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz niektórych innych ustaw.
REKLAMA
W art. 1a ust. 1 pkt 3 ustawy z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (dalej: u.p.o.l.), ustawodawca zdefiniował pojęcie nieruchomości będącej w posiadaniu przedsiębiorcy jako podlegającej opodatkowaniu (z pewnymi wyjątkami) najwyższymi stawkami podatku od nieruchomości. Ustawodawca przewidział możliwość wystąpienia tzw. względów technicznych jako przesłanki uniemożliwiającej bieżące i przyszłe wykorzystywanie nieruchomości w ramach prowadzonej działalności i tym samym dające podstawę do opodatkowania takiej nieruchomości po tzw. stawkach pozostałych.
Nie wskazał przy tym definicji tego pojęcia, próby jego zdefiniowania podjęły sądy administracyjne.
Część organów podatkowych – w ramach prowadzonych postępowań podatkowych – utożsamiała zaistnienie tej przesłanki z wydaniem w zakresie danej nieruchomości decyzji przez organ nadzoru budowlanego jako podstawy do wykazania braku możliwości prowadzenia w budynku działalności gospodarczej. Spotykało się to z odmiennym stanowiskiem sądów administracyjnych (np. w wyroku WSA w Rzeszowie z 23 marca 2006 r., sygn. akt I SA/Rz 517/05).
Zobacz: Opłaty i podatki lokalne 2015/2016 - zmiany
REKLAMA
Od 1 stycznia 2016 r. w art. 1a ust. 2a u.p.o.l. zawarto wyliczenie takich nieruchomości, których nie zalicza się do nieruchomości związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej. Nie odwołuje się w nim do przesłanki „względy techniczne”. Zamiast tego ustawodawca wskazał, że nieruchomościami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej nie są takie budynki, budowle lub ich części, wobec których właściwy organ nadzoru budowlanego wydał ostateczną decyzję rozbiórce na podstawie art. 67 ust. 1 ustawy z 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane. Zgodnie z tym artykułem, jeżeli nieużytkowany lub niewykończony obiekt nie nadaje się do remontu, odbudowy lub wykończenia, to właściwy organ nadzoru budowlanego wydaje decyzję wobec właściciela lub zarządcy obiektu, w której nie tylko nakazuje rozbiórkę takiego obiektu i uporządkowanie terenu, lecz także wskazuje ramy czasowe do przystąpienia do tych prac oraz ich zakończenia.
Oznacza to, że w przypadku złożenia przez podatnika korekty informacji/deklaracji na podatek od nieruchomości i powołania się w niej na przesłankę określaną do końca 2015 roku jako „względy techniczne”, gminy w ramach prowadzonych postępowań podatkowych będą mogły zwracać się do powiatowych inspektorów nadzoru budowlanego o wydanie takiej decyzji lub stwierdzenie, że przesłanki do jej wydania nie zachodzą. Niezależnie od swojej treści – wydawane przez te organy decyzje będą stanowiły dla organów podatkowych podstawy do procedowania w poszczególnych sprawach.
Zobacz serwis: Procedury podatkowe
Zebrane dowody będą mogły być poddawane ocenom przez organy podatkowe, np. na podstawie wydawanych przez biegłych opinii.
Przeczytaj w INFORLEX.PL Sektor publiczny cały artykuł: Zmiany w podatkach lokalnych
Publikacja analizuje także zamiany w zakresie podatku rolnego.
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA