REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w podatkach lokalnych 2016

Subskrybuj nas na Youtube
Zmiany w podatkach lokalnych 2016. /fot. Fotlia
Zmiany w podatkach lokalnych 2016. /fot. Fotlia

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2016 r. wchodzą w życie nowe przepisy dotyczące naliczania podatków lokalnych. Wśród nich istotne znaczenie mają ulgi i zasady opodatkowania nieruchomości wykorzystywanych do celów działalności gospodarczej.

W zakresie zasad naliczania podatków stanowiących w całości dochody gminnych budżetów nastąpią z początkiem przyszłego roku liczne zmiany, które zostały wprowadzone w życie na podstawie ustawy z 25 czerwca 2015 r. o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz niektórych innych ustaw.

REKLAMA

W art. 1a ust. 1 pkt 3 ustawy z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (dalej: u.p.o.l.), ustawodawca zdefiniował pojęcie nieruchomości będącej w posiadaniu przedsiębiorcy jako podlegającej opodatkowaniu (z pewnymi wyjątkami) najwyższymi stawkami podatku od nieruchomości. Ustawodawca przewidział możliwość wystąpienia tzw. względów technicznych jako przesłanki uniemożliwiającej bieżące i przyszłe wykorzystywanie nieruchomości w ramach prowadzonej działalności i tym samym dające podstawę do opodatkowania takiej nieruchomości po tzw. stawkach pozostałych.

Nie wskazał przy tym definicji tego pojęcia, próby jego zdefiniowania podjęły sądy administracyjne.

Część organów podatkowych – w ramach prowadzonych postępowań podatkowych – utożsamiała zaistnienie tej przesłanki z wydaniem w zakresie danej nieruchomości decyzji przez organ nadzoru budowlanego jako podstawy do wykazania braku możliwości prowadzenia w budynku działalności gospodarczej. Spotykało się to z odmiennym stanowiskiem sądów administracyjnych (np. w wyroku WSA w Rzeszowie z 23 marca 2006 r., sygn. akt I SA/Rz 517/05).

Zobacz: Opłaty i podatki lokalne 2015/2016 - zmiany

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Od 1 stycznia 2016 r. w art. 1a ust. 2a u.p.o.l. zawarto wyliczenie takich nieruchomości, których nie zalicza się do nieruchomości związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej. Nie odwołuje się w nim do przesłanki „względy techniczne”. Zamiast tego ustawodawca wskazał, że nieruchomościami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej nie są takie budynki, budowle lub ich części, wobec których właściwy organ nadzoru budowlanego wydał ostateczną decyzję rozbiórce na podstawie art. 67 ust. 1 ustawy z 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane. Zgodnie z tym artykułem, jeżeli nieużytkowany lub niewykończony obiekt nie nadaje się do remontu, odbudowy lub wykończenia, to właściwy organ nadzoru budowlanego wydaje decyzję wobec właściciela lub zarządcy obiektu, w której nie tylko nakazuje rozbiórkę takiego obiektu i uporządkowanie terenu, lecz także wskazuje ramy czasowe do przystąpienia do tych prac oraz ich zakończenia.

Oznacza to, że w przypadku złożenia przez podatnika korekty informacji/deklaracji na podatek od nieruchomości i powołania się w niej na przesłankę określaną do końca 2015 roku jako „względy techniczne”, gminy w ramach prowadzonych postępowań podatkowych będą mogły zwracać się do powiatowych inspektorów nadzoru budowlanego o wydanie takiej decyzji lub stwierdzenie, że przesłanki do jej wydania nie zachodzą. Niezależnie od swojej treści – wydawane przez te organy decyzje będą stanowiły dla organów podatkowych podstawy do procedowania w poszczególnych sprawach.

Zobacz serwis: Procedury podatkowe

Zebrane dowody będą mogły być poddawane ocenom przez organy podatkowe, np. na podstawie wydawanych przez biegłych opinii.

Przeczytaj w INFORLEX.PL Sektor publiczny cały artykuł: Zmiany w podatkach lokalnych

Publikacja analizuje także zamiany w zakresie podatku rolnego.

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
ZFŚS: Do 31 maja 2025 r. pracodawcy muszą przekazać 75% odpisu – co warto wiedzieć?

Do 31 maja 2025 r. pracodawcy mają czas na przekazanie 75 proc. odpisu na na rachunek bankowy Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Kto ma obowiązek tworzenia ZFŚS? Jak nalicza się odpisy podstawowe?

Szczególne przypadki odwołania dyrektora szkoły w trakcie roku szkolnego

Odwołanie dyrektora placówki bez wypowiedzenia w trakcie roku szkolnego możliwe jest tylko w sytuacjach wyjątkowych i nagłych, które mogą zdestabilizować jej funkcjonowanie. W takim przypadku reakcja organu prowadzącego szkołę musi być natychmiastowa.

Pilna potrzeba udzielenia zamówienia

Pojęcie pilnej potrzeby udzielenia zamówienia pojawia się w ustawie – Prawo zamówień publicznych kilkanaście razy. Tak naprawdę jednak sprowadza się do dwóch sytuacji: skrócenia terminu składania ofert, ofert wstępnych czy wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, a także do skorzystania z trybu negocjacji bez ogłoszenia. Z uwagi na to, że regulacja w tym zakresie jest bardzo lakoniczna, często powoduje niesłuszne obawy przed jej stosowaniem.

Likwidacja obowiązku przechowywania przez płatników składek zgłoszeń do ubezpieczeń [PROJEKT]

W poniedziałek, 26 maja 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych rządu pojawił się projekt nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Chodzi o likwidację obowiązku przechowywania przez płatników składek zgłoszeń do ubezpieczeń.

REKLAMA

Zwrot nadpłaty składki zdrowotnej. Wnioski można składać do 2 czerwca 2025 r.

Przedsiębiorcy, którzy w wyniku rocznego rozliczenia składki zdrowotnej za 2024 rok mają nadpłatę, powinni pamiętać o złożeniu wniosku o zwrot nadpłaty składki zdrowotnej. Wniosek należy złożyć do 2 czerwca 2025 r.

Nie można być jednocześnie wójtem i prezydentem Rzeczypospolitej

Wybory prezydenckie zbliżają się wielkimi krokami – głosować w nich będziemy już 18 maja br. Jednym ze startujących w nich kandydatów jest prezydent Warszawy. Pojawia się pytanie: kto zastąpi urzędującego prezydenta miasta (burmistrza, wójta) na tym stanowisku, jeżeli zostanie on wybrany i obejmie urząd Prezydenta Rzeczypospolitej? Prawo bowiem jednoznacznie wskazuje, że nie można być jednocześnie włodarzem gminy i państwa.

Podatek od deszczówki. Czy powstanie linia orzecznicza?

Gminy wydają decyzje o ustalanie opłaty za zmniejszenie naturalnej retencji. Właściciele nieruchomości skarżą je do sądu – i okazuje się, że gminy wygrywają.

MRPiPS przeprowadzi pilotaż dotyczący skrócenia czasu pracy. Skrócenie czasu pracy nie może wpłynąć na obniżenie wynagrodzeń

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej ogłosiło rozpoczęcie ogólnopolskiego pilotażu skróconego czasu pracy. Jest to odpowiedź na zmieniające się realia rynku pracy, wyzwania związane z automatyzacją i potrzebę zwiększenia efektywności pracy – przy jednoczesnym zachowaniu pełnych wynagrodzeń.

REKLAMA

Do 20 maja 2025 r. przedsiębiorcy opodatkowani podatkiem liniowym skalą podatkową lub ryczałtem ewidencjonowanym mają czas na rozliczenie składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy opodatkowani podatkiem liniowym skalą podatkową lub ryczałtem ewidencjonowanym do 20 maja 2025 roku mogą złożyć roczne rozliczenie składki zdrowotnej za 2024 r. Rozliczenie roczne trzeba przekazać w dokumencie za kwiecień 2025 r.

Obowiązki wynikające z rocznego rozliczenia podatkowego przedsiębiorcy prowadzącego jednoosobową działalność gospodarczą (JDG) [WAŻNE TERMINY]

Jakie obowiązki wynikające z rocznego rozliczenia podatkowego ciążą na przedsiębiorcach prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą? O czym osoby prowadzące JDG powinny pamiętać? Jakie są obowiązujące terminy?

REKLAMA