Kategorie

Procedura egzekucji opłaty za odbiór odpadów komunalnych

Marcin Binaś
Egzekucja opłaty za odbiór odpadów komunalnych. /Fot. Fotolia
Fotolia
Egzekucja opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi jedynie w niewielkim stopniu różni się od typowej egzekucji należności pieniężnych. Największe znaczenie może tu mieć uchwała rady gminy w sprawie treści deklaracji o opłacie śmieciowej.

Podobnie jak w przypadku egzekucji podatków i opłat lokalnych, również odnośnie do opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi niezbędna jest w tym zakresie gruntowna znajomość dwóch aktów prawnych. Pierwszy to ustawa z 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (dalej: u.p.e.a.), a drugi – rozporządzenie Ministra Finansów z 22 listopada 2001 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (dalej: r.w.p.e.a.).

Polecamy: Podatki 2015 - komplet

Upomnienie i tytuł wykonawczy

Zanim organ egzekucyjny (będący jednocześnie na gruncie „opłaty śmieciowej” wierzycielem) doprowadzi do formalnego wszczęcia postępowania egzekucyjnego, co – zgodnie z art. 26 § 5 u.p.e.a. – może jedynie nastąpić w jednym z dwóch przypadków doręczenia:

  1. zobowiązanemu odpisu tytułu wykonawczego lub
  2. dłużnikowi zajętej wierzytelności (np. bankowi, zakładowi czy też organowi rentowo-emerytalnemu) zawiadomienia o zajęciu wierzytelności lub innego prawa majątkowego – o ile nastąpiło to przed doręczeniem

– musi, z uwzględnieniem pewnych wyjątków, doprowadzić do zrealizowania jednej z zasad ogólnych postępowania egzekucyjnego, którą wyraża art. 15 u.p.e.a. Mowa tu o tzw. zasadzie zagrożenia, która jedynie wówczas dopuszcza możliwość wszczęcia postępowania egzekucyjnego, gdy po bezskutecznym upływie terminu do wykonania ciążącego na zobowiązanym obowiązku (czyli w sytuacji gdy podmiot, który złoży deklarację w sprawie wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami, nie wywiąże się z terminu płatności wskazanego w uchwale organu stanowiącego gminy) otrzyma on od wierzyciela pisemne upomnienie.

Zobacz również serwis: Podatki

W przeciwieństwie do tytułu wykonawczego, którego zawartość wskazuje art. 27 u.p.e.a., to upomnienie nie ma wskazanych elementów obligatoryjnych poza wymogiem zawarcia się w nim:

  • wezwania do wykonania obowiązku (dokonania zapłaty opłaty),
  • pouczenia, że w przypadku ponownego niedotrzymania terminu sprawa płatności zostanie skierowana na drogę postępowania egzekucyjnego (co może nastąpić już po upływie siedmiu dni od daty jego doręczenia).

Tak więc zobowiązany do zapłaty „opłaty śmieciowej” ma de facto dwa terminy na realizację ciążącego na nim obowiązku: ten wynikający z uchwały organu stanowiącego gminy oraz wskazany w upomnieniu.

Od obowiązku realizacji zasady zagrożenia przewidziano w § 13 r.w.p.e.a. zamknięty katalog czterech wyjątków stanowiących przypadki, w których formalne wszczęcie postępowania egzekucyjnego może nastąpić bez uprzedniego wystawienia i doręczenia zobowiązanemu upomnienia. Są to sytuacje, w których:

  1. należność pieniężna została określona w orzeczeniu,
  2. zobowiązany ma ustawowy obowiązek obliczenia lub uiszczenia należności pieniężnej bez wezwania,
  3. egzekucja dotyczy należności ze ściśle określonego tytułu: grzywny (nałożone mandatem karnym w postępowaniu: w sprawach o wykroczenia lub karnym skarbowym), kary pieniężne i koszty postępowania orzeczone w postępowaniach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych, odszkodowania orzeczone w sprawach o naprawienie szkód wyrządzonych przez skazanych w mieniu zakładów karnych i aresztów śledczych, grzywien w celu przymuszenia nakładanych w postępowaniu egzekucyjnym obowiązków o charakterze niepieniężnym,
  4. egzekucja dotyczy kosztów: upomnienia i egzekucyjnych.
Reklama

Z punktu widzenia „opłaty śmieciowej” niezwykle istotne są dwa pierwsze wyjątki, gdyż w sytuacji, w której w treści deklaracji składanej przez podmioty zobowiązane do uiszczania tej należności znajdzie się pouczenie o możliwości wystawienia na jej podstawie tytułu wykonawczego, wówczas przy braku wpłaty i po uprzednim doręczeniu upomnienia nie ma potrzeby wydawania decyzji określającej wysokość zaległości w tym zakresie.

W sytuacji gdy takiego pouczenia nie ma (np. na skutek niedopatrzenia organu stanowiącego gminy przy podejmowaniu uchwały w sprawie wzoru deklaracji), konieczne jest wydanie w tym zakresie decyzji określającej.

Należy w tym miejscu zaznaczyć, że orzecznictwo sądów administracyjnych zdefiniowało w sposób wyczerpujący pojęcie orzeczenia wskazane w pierwszym wyjątku, na potwierdzenie czego można wskazać wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 27 maja 2011 r. (sygn. akt II FSK 149/10), w którym sąd stwierdził, że „»należność określona w orzeczeniu« dotyczy jedynie rodzaju aktu administracyjnego, z którego ta należność wynika, a normodawca posłużył się terminem »określona« w znaczeniu potocznym, abstrahując od znaczenia, jakie zostało nadane temu pojęciu na gruncie innych aktów prawnych, takich jak chociażby o.p. (Ordynacja podatkowa – przyp. red.), która wyraźnie rozróżnia decyzje określające – jako decyzje deklaratoryjne i decyzje ustalające – decyzje o charakterze konstytutywnym. Rozporządzenie zawierające przepisy wykonawcze do u.p.e.a., regulującej egzekucje różnego rodzaju obowiązków, nie tylko tych, do których zastosowanie znajdują przepisy o.p., nie może być więc interpretowane bezkrytycznie jedynie pod kątem unormowań tej ustawy i przyjętej na jej gruncie terminologii”. Z przytoczonego wyroku wynika, że w przypadku niezłożenia deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami będzie musiała być wydana decyzja określająca jej wysokość, która wskaże wysokość i terminy płatności tej należności. Będzie ona mogła wówczas być podstawą do wszczęcia postępowania egzekucyjnego bez uprzedniego wystawienia i doręczenia zobowiązanemu upomnienia.

Rodzaje egzekucji

Z chwilą uzyskania na gruncie „opłaty śmieciowej” przez organ będący wierzycielem z tego tytułu również uprawnień egzekucyjnych wytworzyła się sytuacja, w której mogą one być realizowane tak samo, jak w przypadku naczelników urzędów skarbowych. W pierwszej kolejności pracownik właściwego urzędu gminy (miasta) będzie mógł na podstawie wystawionego przez swojego pracodawcę tytułu wykonawczego udać się do miejsca zamieszkania zobowiązanego i zażądać realizacji ciążącego na nim obowiązku w gotówce.

Będzie również uprawniony np. do zajęcia mienia ruchomego i następnie jego sprzedania w celu uzyskania środków finansowych na pokrycie należnego zobowiązania.

To tzw. egzekucja terenowa, której przeciwieństwem (aczkolwiek zmierzającym do zrealizowania tego samego celu) jest tzw. egzekucja biurkowa. Polega ona na dążeniu do uzyskania zapłaty z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami na podstawie stosowania poszczególnych środków egzekucyjnych (zawsze na podstawie tytułu wykonawczego), ale nie wiąże się już z wizytami w terenie i pobieraniem gotówki bezpośrednio od zobowiązanego.

Wskazanie najlepszej metody w sytuacji, gdy zmienione regulacje prawne dopiero co weszły w życie nie wydaje się możliwe ani zasadne. Potrzeba na to czasu i praktyki.

Nie bez znaczenia wydają się również kwalifikacje i predyspozycje pracowników wykonujących te czynności, gdyż o ile każdy może np. wystawić zawiadomienie o zajęciu rachunku bankowego, o tyle nie każdy może się nadawać do bezpośredniego poboru gotówki od zobowiązanego.

Polecamy także: Czy zaokrąglać opłatę śmieciową - sprzeczne interpretacje przepisów

Rodzaje środków egzekucyjnych

Reklama

To nic innego, jak rodzaje czynności organu egzekucyjnego, poprzez które dąży on do zrealizowania przez dłużnika ciążącego na nim obowiązku. Ponieważ tekst dotyczy opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, pod uwagę weźmiemy tylko środki egzekucyjne w egzekucji należności pieniężnych, zawarte w art. 1a pkt 12a u.p.e.a. Może to być egzekucja z pieniędzy, wynagrodzenia za pracę, renty socjalnej lub świadczenia emerytalnego, rachunku bankowego, innych wierzytelności pieniężnych, papierów wartościowych, weksla, autorskich praw majątkowych i praw pokrewnych oraz praw własności przemysłowej, udziału w spółce z o.o., pozostałych praw majątkowych, a także ruchomości.

Przy egzekucji należności pieniężnych możliwa jest jeszcze egzekucja z nieruchomości, ale nie dotyczy to opłaty „śmieciowej”, gdyż jej wierzyciele będący jednocześnie organami egzekucyjnymi zostali pozbawieni możliwości stosowania tego środka egzekucyjnego.

Organ egzekucyjny ma obowiązek stosowania wyłącznie takich środków egzekucyjnych, które są literalnie wskazane w u.p.e.a. Jest również zobowiązany do stosowania środka najmniej uciążliwego dla dłużnika, co niewątpliwie wymaga pewnego rodzaju wyczucia i praktyki. Jest to również istotne z uwagi na sprawowaną przez sądy administracyjne kontrolę nad stosowaniem tych środków.

Ze środków egzekucyjnych, które w pierwszej kolejności powinny być stosowane w przypadku „opłaty śmieciowej”, należy wskazać na:

  1. egzekucję z pieniędzy – to niewątpliwie najprostszy i jednocześnie najmniej uciążliwy środek egzekucyjny, polegający na dobrowolnej zapłacie przez zobowiązanego (co jest potwierdzane pokwitowaniem odbioru pieniędzy) lub na odebraniu mu pieniędzy, gdy wezwanie do ich zapłaty pozostanie bez odpowiedzi,
  2. egzekucję z: rachunku bankowego, wynagrodzenia za pracę, renty socjalnej czy świadczenia emerytalnego, co wiąże się z wysłaniem do dłużnika zajętej wierzytelności zawiadomienia o zajęciu prawa majątkowego zobowiązanego (obligatoryjną treść takiego zawiadomienia zawiera art. 67 § 2 u.p.e.a., który wskazuje m.in. na rodzaj stosowanego środka egzekucyjnego, oznaczenie dłużnika zajętej wierzytelności, zobowiązanego, wierzyciela czy też organu egzekucyjnego).

W przypadku wynagrodzenia za pracę oraz świadczeń rentowo-emerytalnych organ egzekucyjny powinien pamiętać, że prowadzona egzekucja może dotyczyć jedynie takiej ich części, jakie nie zostały przez ustawodawcę wyłączone spod egzekucji w ramach realizowania przez niego zasady poszanowania minimum egzystencji.

Koszty egzekucyjne

Koszty egzekucyjne obejmują należności z tytułu:

  • wydatków egzekucyjnych, czyli udokumentowanych i faktycznie poniesionych przez organ kosztów związanych z prowadzoną egzekucją,
  • opłat za czynności egzekucyjne, których charakter można określić jako rodzaj wynagrodzenia dla organu egzekucyjnego za dokonanie określonej czynności czy zastosowanie danego środka egzekucyjnego (np. za pobranie pieniędzy u zobowiązanego: 5% kwoty pobranej, nie mniej niż 2,5 zł, za zajęcie wynagrodzenia za pracę: 4% – nie mniej niż 2,5 zł).

W myśl reguły zawartej w art. 67c § 1 u.p.e.a., to zobowiązany jest obciążany kosztami egzekucyjnymi (nawet w sytuacji, gdy po dokonaniu czynności uregulował egzekwowaną należność). Od tej generalnej zasady u.p.e.a. przewiduje dwa wyjątki, w których koszty obciążają wierzyciela (i tym samym organ egzekucyjny). Są to przypadki, w których:

  1. koszty nie mogą być ściągnięte od zobowiązanego (który nie posiada jakiegokolwiek majątku lub gdy egzekucja kosztów wiązałaby się z przewyższającymi je wydatkami),
  2. wszczęcie i prowadzenie egzekucji nastąpiło niezgodnie z prawem.

Zarzuty jako środek ochrony zobowiązanego

Ustawodawca zawarł w art. 33 u.p.e.a. zamknięty katalog 10 sytuacji, których wystąpienie może być podstawą do zakwestionowania przez zobowiązanego prowadzonej wobec niego egzekucji. Dotyczą one m.in. takich sytuacji, jak:

  1. wykonanie lub umorzenie w całości albo w części obowiązku, przedawnienie, wygaśnięcie albo nieistnienie obowiązku,
  2. odroczenie terminu wykonania obowiązku albo brak wymagalności obowiązku z innego powodu, rozłożenie na raty spłaty należności pieniężnej,
  3. określenie egzekwowanego obowiązku niezgodnie z treścią obowiązku wynikającego z orzeczenia, o którym mowa w art. 3 i 4 u.p.e.a.,
  4. błąd co do osoby zobowiązanego,
  5. niedopuszczalność egzekucji administracyjnej lub zastosowanego środka egzekucyjnego,
  6. brak uprzedniego doręczenia zobowiązanemu upomnienia, o którym mowa w art. 15 § 1 u.p.e.a.,
  7. zastosowanie zbyt uciążliwego środka egzekucyjnego,
  8. prowadzenie egzekucji przez niewłaściwy organ egzekucyjny,
  9. niespełnienie wymogów określonych w art. 27 u.p.e.a. (elementy tytułu wykonawczego).

Zobowiązany ma siedem dni od doręczenia mu kopii tytułu wykonawczego na wniesienie zarzutów i nawet jeśli to zrobi, nie wstrzymuje to prowadzonego wobec niego postępowania. Wstrzymanie postępowania lub określonej czynności może natomiast nastąpić w uzasadnionych przypadkach z inicjatywy organu egzekucyjnego.

Podstawa prawna:

  • Ustawa z 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (j.t. Dz.U. z 2012 r. poz. 1015; ost. zm. Dz.U. z 2012 r. poz. 1529)
  • Rozporządzenie Ministra Finansów z 22 listopada 2001 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz.U. nr 137, poz. 1541; ost. zm. Dz.U. z 2004 r. nr 10, poz. 79)
Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Księgowość budżetowa
    1 sty 2000
    23 cze 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Błąd w wykazaniu podatku na paragonie można skorygować

    Czy podatek wynikający z nieprawidłowego zaewidencjonowania sprzedaży na kasie fiskalnej (23% VAT zamiast ZW) należy odprowadzić do urzędu skarbowego?

    Czy pracownik samorządowy musi skorzystać z ciągłego urlopu wypoczynkowego w wymiarze 14 dni

    Pracownik nie chce skorzystać z dwutygodniowego wypoczynku, mimo że zostało to określone w sporządzonym w styczniu planie urlopowym. Czym pracodawca powinien się podeprzeć, aby pracownik obowiązkowo skorzystał z urlopu w wyznaczonym terminie i we wskazanym wymiarze?

    Jak rozliczyć w księgach rachunkowych nadpłatę z tytułu użytkowania wieczystego

    Użytkownik wniósł opłatę z tytułu użytkowania wieczystego na rachunek bankowy powiatu w roku 2019. Powiat przekazał zebrane dochody odpowiednio: 75% udział Skarbu Państwa - urząd marszałkowski, 25% udział powiatu. W roku 2021 po weryfikacji dokumentów przez wydział geodezji wpłacona przez użytkownika kwota okazała się nadpłatą i podlega zwrotowi. Użytkownik wystąpił do powiatu o zwrot nadpłaconej kwoty. Czy prawidłowe jest występowanie do urzędu wojewódzkiego o zwrot przekazanej kwoty, czy należy pomniejszać o zwrot dochody zebrane przez powiat w 2021? Jak należy zaksięgować zwrot nadpłaty, w przypadku gdy kwota zostanie zwrócona do powiatu przez urząd wojewódzki w wysokości 75%? Z jakiego paragrafu należy zwrócić użytkownikowi 25% udziału powiatu, w przypadku gdy stanowił dochód w roku 2019? Jak powinna wyglądać ewidencja księgowa na kontach w zaistniałej sytuacji?

    NFZ przyjmuje wnioski od aptek, które chcą przystąpić do programu szczepień

    Apteki - szczepienia na COVID-19. Oddziały Wojewódzkie Narodowego Funduszu Zdrowia przyjmują od wtorku wnioski od aptek, które chcą przystąpić do Narodowego Programu Szczepień przeciw COVID-19. Jak zgłosić aptekę do Narodowego Programu Szczepień? Na jakich zasadach szczepienia przeprowadzają farmaceuci?

    Powrót do stosowania standardowej stabilizującej reguły wydatkowej (SRW) 2022

    Stabilizująca reguła wydatkowa. Rząd przyjął projekt, który zakłada, że klauzula powrotu do stosowania standardowej stabilizującej reguły wydatkowej (SRW) zostanie wydłużona na rok 2022 r. - poinformował resort finansów.

    Zasady ustalania odpłatności za usługi opiekuńcze

    Czy rada gminy może w uchwale w sprawie szczegółowych warunków przyznawania i odpłatności za usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze (z wyłączeniem specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi) oraz w sprawie szczegółowych warunków częściowego lub całkowitego zwolnienia z opłat, jak również w sprawie trybu ich pobierania, postanowić, że „koszt jednej godziny świadczonych usług opiekuńczych oraz specjalistycznych usług opiekuńczych określa kierownik właściwego Ośrodka Pomocy Społecznej”?

    Jakie dane są niezbędne do przyznania dodatku energetycznego?

    Rada gminy ma podjąć uchwałę w sprawie dodatku energetycznego. Jej integralną część stanowi załącznik - wzór wniosku o przyznanie tego dodatku. W związku z tym powstała wątpliwość o zakres danych, których można żądać w takim wniosku. Czy dopuszczalne jest żądanie danych dotyczących domowników osoby występującej z wnioskiem o przyznanie dodatku energetycznego (imię nazwisko, stopień pokrewieństwa oraz data urodzenia)?

    Zwolnienia dla przedsiębiorców w podatku od nieruchomości

    Rada gminy postanowiła podjąć uchwałę ustanawiającą zwolnienia w podatku od nieruchomości, w ramach pomocy de minimis, dla przedsiębiorców. Czy w takiej uchwale - jako warunek uzyskania zwolnienia - można zapisać brak zaległości w podatkach i opłatach lokalnych stanowiących dochód budżetu gminy?

    Strajk pielęgniarek: czy będą podwyżki?

    Strajk pielęgniarek: zarobki pielęgniarek. W poniedziałek rozpoczęły się strajki ostrzegawcze pielęgniarek w szpitalach na terenie całej Polski. W pierwszej fali dwugodzinnych strajków ostrzegawczych wzięło udział ok. 40 szpitali, które osiągnęły etap sporu zbiorowego. Czy będą podwyżki dla pielęgniarek?

    Zwrot kosztu mediów dokonany przez OKE a VAT

    W związku z organizowanym na terenie szkoły egzaminem ósmoklasisty szkoła refakturuje na okręgową komisją egzaminacyjną m.in. koszty mediów za czas funkcjonowania na jej terenie komisji egzaminacyjnej. Jaką stawkę VAT należy zastosować w takim przypadku?

    Termin wypłaty odprawy emerytalnej pracownikowi samorządowemu

    Czy odprawę emerytalną należy wypłacić w ostatnim dniu zatrudnienia, mimo że nie ma jeszcze decyzji ZUS o przyznaniu, czy należy poczekać do otrzymania decyzji?

    Nieodpłatne przekazanie majątku ruchomego do spółdzielni socjalnej

    Czy jednostka budżetowa podległa powiatowi może dokonać nieodpłatnego przekazania lub darowizny majątku ruchomego spółdzielni socjalnej?

    Audyt wewnętrzny w jednostkach sektora finansów publicznych

    Audyt wewnętrzny - na czym polega i jakie są korzyści płynące z audytu? Maj jest międzynarodowym miesiącem świadomości o audycie wewnętrznym.

    Rada nie musi upoważniać wójta do spłaty gminnych zobowiązań

    Czy rada gminy może w uchwale nowelizującej budżet gminy na 2021 rok upoważnić wójta (burmistrza, prezydenta miasta) do spłat zobowiązań gminy oraz do zabezpieczania zawieranych umów o dofinansowanie realizowanych programów i projektów w „innej formie wymaganej przez dysponenta środków”?

    Opłata za odbiór śmieci z nieruchomości letniskowej

    Czy rada gminy może wprowadzić w trakcie trwania roku podatkowego ryczałtowe stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi za rok od domku letniskowego lub innej nieruchomości wykorzystywanej na cele rekreacyjno-wypoczynkowe?

    Minimalne wynagrodzenie w ochronie zdrowia 2021

    Minimalne wynagrodzenie w ochronie zdrowia - Ministerstwo Zdrowia skierowało do prac rządu projekt nowelizujący przepisy.

    Wynagrodzenie zasadnicze nauczycieli 2021

    Wynagrodzenie zasadnicze nauczycieli - czym jest i ile wynosi w 2021 roku? 13 maja 2021 r. wchodzi w życie nowe rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki w sprawie minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli.

    Opodatkowanie dodatków i nagród spisowych wypłacanych pracownikom urzędów

    W związku z przeprowadzanym Narodowym Spisem Powszechnym Ludności i Mieszkań 2021 r. niektórzy pracownicy urzędu gminy zostali oddelegowani do prac spisowych. Czy wypłacone im dodatki i nagrody spisowe należy zaliczyć do przychodów ze stosunku pracy?

    COVID-19 a prawo do odliczenia VAT z tytułu termomodernizacji DPS

    Dom pomocy społecznej przeprowadza termomodernizację budynku. Czy w sytuacji pandemii, w związku z przeprowadzaną termomodernizacją, można dokonać częściowego odliczenia VAT, czy należy uznać, że DPS nie prowadzi działalności opodatkowanej?

    Klasyfikacja budżetowa wydatków na wniesienie dopłaty do kapitału zapasowego do spółki

    Jaki paragraf wydatkowy zastosować do wydatku z tytułu „wniesienia dopłaty do kapitału zapasowego spółki gminy”. Czy prawidłowy będzie § 415 „Opłaty na rzecz budżetu państwa” czy § 601 „Wydatki na zakup i objęcie akcji i udziałów”?

    Wydatek na transport osób niepełnosprawnych do punktu szczepień

    Jak księgować po stronie ośrodka pomocy społecznej wydatki na transport osób niepełnosprawnych do punktu szczepień finansowane ze środków Funduszu Przeciwdziałania COVID-19.

    Czy blaszaki podlegają opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości

    Czy gmina może naliczać podatek od nieruchomości od tzw. blaszaków, które służą jako składziki na narzędzia, czy jako pomieszczenia do przechowywania różnych rzeczy, np. rowerów, kosiarek itp. Zgodnie z prawem budowlanym, nie są to ani budynki, ani obiekty budowlane.

    Klasyfikacja budżetowa wydatku za badania na przeciwciała COVID-19

    W jakim paragrafie należy zaksięgować fakturę za badania na przeciwciała (COVID-19) - w § 428 czy § 430? Nie są to badania okresowe w ramach medycyny pracy, tylko badanie krwi zlecone przez szkołę swoim pracownikom.

    Paragon jako faktura uproszczona w 2021 r.

    Paragon jako faktura uproszczona w 2021 r. Czy do paragonu z NIP nabywcy można wystawić fakturę? Od kiedy paragony z NIP wykazywać w nowym JPK_VAT?

    Czy konto 840 jest właściwe do rozliczania opłat za przekształcenie wieczystego użytkowania w prawo własności

    Czy jednostka - urząd gminy - powinna prowadzić konto 840 do księgowania opłat za przekształcenie wieczystego użytkowania w prawo własności na 20 lat?