REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowa Ordynacja Podatkowa - prace nabierają tempa

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Nowa Ordynacja Podatkowa - prace nabierają tempa./ fot. Fotolia
Nowa Ordynacja Podatkowa - prace nabierają tempa./ fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W dniu 28 maja 2019 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy – Ordynacja podatkowa. Tym samym – po blisko czterech latach prac i zapowiedzi – realnego kształtu nabierają rozwiązania nowej „konstytucji” podatkowej.

Łącznie Rada Ministrów przyjęła trzy projekty:

REKLAMA

1. Projekt ustawy – Ordynacja podatkowa.

Projekt oznaczony symbolem UD409 i dostępny pod adresem www:

https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12314054/katalog/12523416#12523416

2. Projekt ustawy o Rzeczniku Praw Podatnika.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Projekt oznaczony symbolem UD421 i dostępny pod adresem www:

https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12315004

3. Projekt ustawy – Przepisy wprowadzające ustawę – Ordynacja podatkowa i ustawę o Rzeczniku Praw Podatnika.

Projekt oznaczony symbolem UD415 i dostępny pod adresem www:

https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12314306

Najistotniejszy jest oczywiście projekt nowej ordynacji. Zgodnie z założeniami Ministra Finansów przewiduje on:

1. złagodzenie nadmiernego rygoryzmu w odniesieniu do podatników i wprowadzenie rozwiązań mających w założeniu chronić podatników, w tym wprowadzenie:

  • konsensualnych form załatwiania spraw podatkowych (umowy podatkowe, mediacje, umowy o współdziałanie i konsultacje skutków podatkowych transakcji),
  • nowych sposobów liczenia terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego,
  • prawa do skorygowania deklaracji przed zakończeniem postępowania podatkowego,
  • dłuższych terminów do wniesienia odwołania i zażalenia.

2. wprowadzenie mechanizmów i procedur zwiększających możliwości organów podatkowych i zapewniających zwiększenie efektywności realizacji zobowiązań podatkowych, w tym:

  • możliwość orzekania w decyzjach cząstkowych,
  • wprowadzenie efektywnego modelu postępowania podatkowego,
  • wprowadzenie postępowania uproszczonego,
  • eliminację postępowań dotyczących bagatelnych kwot podatku

3. polepszenie wymiany informacji pomiędzy organami państwa,

Zobacz: Procedury podatkowe

4. uporządkowanie kwestii reprezentacji i pełnomocnictw,

5. modyfikację przepisów związanych z ewidencją i identyfikacją podatników.

Przyjęcie projektu oznacza, że będzie można powoli rozpocząć zapoznawanie się z nowymi rozwiązaniami, a także przystąpić do ich wstępnej oceny.

Dla jednostek samorządu będzie to miało podwójne znaczenie, podobnie jak samo wejście w życie nowej ordynacji. Z jednej bowiem strony samorządy są potnikami rozliczającymi określone podatki (np. VAT), z drugiej natomiast, pełnią funkcję organów podatkowych (przede wszystkim gminy w zakresie podatków lokalnych).

Powyższe powoduje konieczność spojrzenia na nowe przepisy z dwóch punktów widzenia. Oznacza to de facto podwójne wyzwanie!

Michał Kostrzewa

radca prawny w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu, specjalizuje się w zakresie optymalnych zasad rozliczeń podatku od towarów i usług, a także w funduszach unijnych

Dr Krystian Ziemski & Partners Kancelaria Prawna spółka komandytowa w Poznaniu

www.ziemski.com.pl

Artykuł pochodzi z Portalu: www.prawodlasamorzadu.pl

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Likwidacja szkół a prawo nauczycieli do odprawy

Nadchodzi niż demograficzny, a wraz z nim problemy w systemie edukacji. Wiele placówek nie będzie mogło w przyszłym roku szkolnym kontynuować działalności, a inne będą musiały ograniczyć jej rozmiary. To oczywiście bezpośrednio wpłynie na sytuację nauczycieli.

Pilotaż skróconego czasu pracy 2025. Można uzyskać do 1 mln zł wsparcia na wdrożenie w organizacji [Nabór wniosków od 14 sierpnia 2025]

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej ogłosiło zasady udziału w pilotażu skróconego czasu pracy. Nabór wniosków rozpocznie się 14 sierpnia 2025 roku. Pracodawcy mogą uzyskać do 1 mln zł wsparcia.

Dzień Ojca 2025: Coraz więcej ojców korzysta z urlopów rodzicielskich i ojcowskich

Z okazji Dnia Ojca ( 23 czerwca) przypominamy, że tata – podobnie jak mama – ma prawo do urlopu po narodzinach dziecka. Ojcowie coraz chętniej korzystają z przysługujących im świadczeń: urlopu ojcowskiego, macierzyńskiego (po 14 tygodniach) i rodzicielskiego. Komu i kiedy przysługuje zasiłek? Ile trwa urlop?

ZUS otwarty 20 czerwca 2025 r. – placówki i infolinia czynne do godz. 15:00

Choć 20 czerwca wiele osób planuje urlop po czwartkowym święcie Bożego Ciała, Zakład Ubezpieczeń Społecznych nie zmienia trybu pracy. Tego dnia wszystkie placówki ZUS będą funkcjonować normalnie – jak w każdy roboczy piątek. Infolinia będzie działać krócej, gdyż do godz. 15:00.

REKLAMA

Renta wdowia 2025: terminy wypłat, kiedy decyzja o przyznaniu lub odmowie. Kluczowa data to 1 lipca 2025 r.

Już 1 lipca 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozpocznie wysyłkę decyzji w sprawie przyznania lub odmowy renty wdowiej. Jest to kluczowa data, gdyż część uprawnionych otrzyma wtedy świadczenie. Jak poinformował na swojej stronie internetowej ZUS pozostałe terminy wypłaty renty wdowiej to: 6-go, 10-go, 15-go, 20-go i 25-go dnia miesiąca.

Zmiana terminu wypłaty ekwiwalentu za urlop [PROJEKT MRPiPS z 10 czerwca 2025]

W środę, 11 czerwca 2025 r. do uzgodnień, konsultacji publicznych i opiniowania trafił projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych. Projekt zakłada m.in. zmianę przepisów dotyczących wypłaty ekwiwalenty za urlop.

Podwyżki pracowników samorządowych z wyrównaniem od 1 marca 2025 r. Rozporządzenie w Dzienniku Ustaw [STAWKI]

30 maja 2025 r. w Dzienniku Ustaw RP zostało opublikowane rozporządzenie podwyższające kwoty minimalnego miesięcznego poziomu wynagrodzenia zasadniczego pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę. Rozporządzenie koryguje także katalog stanowisk.

Umowa o pracę w celu przygotowania zawodowego. Co powinna zawierać?

Kodeks pracy reguluje m.in. kwestie dotyczące zatrudniania pracowników młodocianych. Młodocianym jest osoba, która ukończyła 15 lat, ale ma poniższej 18 lat. Co powinna zawierać umowa w celu przygotowania zawodowego?

REKLAMA

ZFŚS: Do 31 maja 2025 r. pracodawcy muszą przekazać 75% odpisu – co warto wiedzieć?

Do 31 maja 2025 r. pracodawcy mają czas na przekazanie 75 proc. odpisu na na rachunek bankowy Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Kto ma obowiązek tworzenia ZFŚS? Jak nalicza się odpisy podstawowe?

Szczególne przypadki odwołania dyrektora szkoły w trakcie roku szkolnego

Odwołanie dyrektora placówki bez wypowiedzenia w trakcie roku szkolnego możliwe jest tylko w sytuacjach wyjątkowych i nagłych, które mogą zdestabilizować jej funkcjonowanie. W takim przypadku reakcja organu prowadzącego szkołę musi być natychmiastowa.

REKLAMA