| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość budżetowa > Podatki > Procedury podatkowe > Rozliczanie podatków przez organy podatkowe jednostek samorządu terytorialnego

Rozliczanie podatków przez organy podatkowe jednostek samorządu terytorialnego

Jakie zadania należą do komórki organizacyjnej w urzędzie gminy prowadzącej rachunkowość podatków? Jak prawidłowo udokumentować przypisy, odpisy oraz zwroty podatków, a jak wygaśnięcie zobowiązania podatkowego?

Od 1 stycznia 2011 r. obowiązuje rozporządzenie Ministra Finansów z 25 października 2010 r. w sprawie zasad rachunkowości oraz planów kont dla organów podatkowych jednostek samorządu terytorialnego (dalej: rozporządzenie).

Zapraszamy na szkolenie "VAT w jednostkach sektora finansów publicznych">>

Reguluje ono m.in. podstawowe pojęcia, którymi należy się posługiwać przy prowadzeniu ewidencji podatków (patrz: tabela).

TABELA. Definicje pojęć

@RY1@i40/2011/004/i40.2011.004.000.0030.001.jpg@RY2@

Zadania komórki prowadzącej rachunkowość podatków

Do zadań komórki organizacyjnej prowadzącej w urzędzie gminy rachunkowość podatków, należy przede wszystkim:

● prowadzenie prawidłowej ewidencji przypisów, odpisów, wpłat, zwrotów i zaliczeń nadpłat z tytułu podatków w księgach rachunkowych,

● sprawdzanie terminowości wpłat należności przez podatników,

● terminowe podejmowanie czynności zmierzających do zastosowania środków egzekucyjnych (upomnienia, tytuły wykonawcze),

● rozliczanie podatników z tytułu wpłat, nadpłat i zaległości,

● rozliczanie rachunkowo-kasowe inkasentów (w przypadku gdy czynności te nie zostały powierzone innej komórce organizacyjnej),

● przygotowywanie sprawozdań,

● prowadzenie operacji kasowych oraz uzgadnianie obrotów kasy, które związane są z przyjmowaniem wpłat gotówką i z dokonywaniem zwrotów podatnikom za pośrednictwem kasy urzędu,

● terminowe wypłacanie gotówki z kasy na rachunek bieżący urzędu,

● ustalenie – na podstawie ewidencji księgowej – danych potrzebnych do wydawania zaświadczeń o niezaleganiu z podatkami lub stwierdzających stan zaległości podatkowych,

● prowadzenie księgi druków ścisłego zarachowania (w przypadku gdy czynność ta nie została powierzona innej komórce organizacyjnej).

Czytaj także: Zmiana zasad rachunkowości i planów kont>>

Udokumentowanie przypisów lub odpisów

W pracach komórki prowadzącej rachunkowość podatków istotne jest również odpowiednie udokumentowanie przypisów lub odpisów. Przepisy rozporządzenia określiły, że dokumentami tymi są:

● deklaracje, zeznania, wykazy oraz informacje, do których składania zobowiązani są – na podstawie przepisów prawa podatkowego – podatnicy, płatnicy i inkasenci (art. 3 pkt 5 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa), z których wynika zobowiązanie podatkowe lub kwota zmniejszająca zobowiązanie podatkowe,

● decyzje,

● dowody zrealizowanych wpłat nieprzypisanych, należnych od podatników,

Czytaj także

Narzędzia księgowego

POLECANE

Kadry i płace 2019

reklama

Ostatnio na forum

RODO 2018

ANGIELSKI DLA KSIĘGOWYCH

Eksperci portalu infor.pl

Coris Lex Services sp. z o. o.

Ubezpieczenia ochrony prawnej

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »