REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wydawanie interpretacji indywidualnych przez wójta na wniosek „swojej” gminy od 1 lipca 2016 r.

Jerzy Tramski
Podatki, interpretacje podatkowe
Podatki, interpretacje podatkowe

REKLAMA

REKLAMA

Czy po 1 lipca 2016 r. wójt gminy nadal będzie mógł wydawać interpretacje indywidualne na wniosek „swojej” gminy? Czy gmina, która uzyska taką interpretację, będzie chroniona, jeżeli zachowa się zgodnie z uzyskaną interpretacją?

Tak, mimo zmiany przepisów wójt gminy nadal będzie mógł udzielać interpretacji indywidualnych na złożony przez samego siebie (w imieniu gminy) wniosek. Gmina uzyskująca taką interpretację indywidualną będzie chroniona na zasadach ogólnych.

REKLAMA

REKLAMA

Polecamy produkt: Jednolity Plik Kontrolny – praktyczny poradnik (książka)

Co do zasady, do końca czerwca 2016 r. interpretacje indywidualne wydaje Minister Finansów (w praktyce interpretacje te wydawane są jednak – w imieniu Ministra Finansów – przez upoważnionych do tego dyrektorów izb skarbowych). Od 1 lipca 2016 r. interpretacje indywidualne będą natomiast wydawane przez Dyrektora Biura Krajowej Informacji Podatkowej (art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa). Jednak zgodnie z art. 14j § 1 Ordynacji podatkowej, stosownie do swojej właściwości interpretacje indywidualne wydaje wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta lub marszałek województwa. W tym zakresie od 1 lipca 2016 r. nic się nie zmieni.

Interpretacje indywidualne dotyczące podatków i opłat lokalnych (np. podatku od nieruchomości), podatku rolnego oraz podatku leśnego są – i po 30 czerwca 2016 r. nadal będą – wydawane przez wójtów, burmistrzów oraz prezydentów miast.

REKLAMA

Wójtowie (burmistrzowie, prezydenci miast) reprezentują gminy (miasta) na zewnątrz (art. 11a ust. 3 oraz art. 31 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym), a zatem występują też w imieniu gmin (miast) o wydanie interpretacji indywidualnej. Może ona dotyczyć również podatków oraz opłat lokalnych – a w tych sprawach właściwy jest właśnie wójt (burmistrz, prezydent miasta).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wśród przepisów określających zasady wydawania interpretacji indywidualnych nie ma przepisu wyłączającego właściwość wójtów (burmistrzów, prezydentów miast) do wydawania interpretacji indywidualnych na własny wniosek. W szczególności przewidujący stosowanie szeregu przepisów Ordynacji podatkowej art. 14h nie przewiduje odpowiedniego stosowania przepisów dotyczących wyłączania organów podatkowych (przewiduje jedynie odpowiednie stosowanie art. 130 Ordynacji podatkowej – tj. przepisu dotyczącego wyłączania pracownika organu podatkowego).

Oznacza to, że wójt gminy może udzielać interpretacji indywidualnych na złożony przez samego siebie (w imieniu gminy) wniosek. Gmina uzyskująca taką interpretację indywidualną jest chroniona na zasadach ogólnych, określonych przepisami art. 14k Ordynacji podatkowej.

Należy jednak pamiętać, że interpretacja taka nie jest wiążąca dla wójta, ponieważ interpretacje indywidualne wydawane od 1 lipca 2007 r. nie mają charakteru wiążącego organy podatkowe.

JERZY TRAMSKI

prawnik, pracownik kancelarii doradztwa podatkowego, autor wielu publikacji z zakresu podatków

PODSTAWY PRAWNE

● art. 14b i art. 14j ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (j.t. Dz.U. z 2015 r. poz. 613; ost.zm. Dz.U. z 2016 r. poz. 195)

● art. 11a ust. 3, art. 31 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (j.t. Dz.U. z 2016 r. poz. 446)

Polecamy serwis: Podatki

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Rząd: Być może będą obligatoryjne (trzynastki) dla pracowników instytucji kultury

O przyznanie obligatoryjnej tzw. trzynastej pensji pracownikom instytucji kultury pytała w interpelacji posłanka Lidia Czechak.

RIO: nieprawidłowości w zakresie naliczania wynagrodzenia zastępcy wójta, który na tym stanowisku został zatrudniony w niepełnym wymiarze czasu pracy

Zatrudnienie w niepełnym, wymiarze nie może prowadzić do bezpodstawnego uprzywilejowania - wynika z wyjaśnień Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy. Wynagrodzenie oblicza się proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy z zachowaniem limitów określonych w przepisach.

Nauczyciele zarobią więcej w 2026 r. Z dodatkami pensje sięgną nawet 10 tys. zł miesięcznie

W 2026 roku nauczycieli czekają zauważalne zmiany w wynagrodzeniach. Rosną minimalne stawki pensji zasadniczej, a wraz z nimi dodatki: motywacyjny, wiejski, za wysługę lat, wychowawstwo i funkcyjne. Samorządy mogą je podnosić, a nowe interpretacje przepisów dają im większą swobodę ustalania stawek. Sprawdź, jakie dodatki przysługują w 2026 r., kto zyska najwięcej i jak wyliczyć swoją przyszłą wypłatę.

Nowe 1000 plus dla wybranych. Dodatek motywacyjny 1000 zł dla pracowników, którzy go jeszcze nie otrzymali. To nowy obowiązkowy składnik wynagrodzenia - czy już przysługuje?

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji staje w obronie pracowników, którzy zostali pominięci przy przyznawaniu dodatków motywacyjnych. W oficjalnym dezyderacie skierowanym do Premiera, Komisja domaga się analizy propozycji przyznania dodatku w wysokości 1000 zł brutto grupie pracowników, którzy mimo wykonywania kluczowych zadań, nie zostali objęci rządowymi programami wsparcia.

REKLAMA

Działania Ochotniczych Straży Pożarnych poza granicami gmin [MSWiA wyjaśnia]
RIO wyjaśnia: Jak gmina ma zorganizować zbiórkę za pośrednictwem portali internetowych

Pozyskiwanie środków pieniężnych z darowizn przekazywanych za pośrednictwem portalu internetowego powinno uwzględniać regulacje zawarte w ustawie o usługach płatniczych – wskazała Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku. Wpływy ze zbiórki muszą też zostać prawidłowo ujęte w budżecie gminy.

Udzielanie tzw. zamówień podprogowych w samorządach - przepisy i procedury

Zamówienia „podprogowe” to zamówienia o wartości szacunkowej poniżej progów wskazanych w Prawie zamówień publicznych. Udzielanie takich zamówień jest co do zasady mniej sformalizowane. Nie oznacza to jednak pełnej dowolności – zwłaszcza kiedy dana inwestycja jest współfinansowana ze środków zewnętrznych.

Zmiany w bonie ciepłowniczym. Gminy z ułatwieniami w obsłudze wniosków

Wójt, burmistrz lub prezydent miasta będzie mógł pozostawiać bez rozpatrzenia wnioski o przyznanie bonu ciepłowniczego – wynika z projektu nowelizacji przepisów zaproponowanego przez Ministerstwo Energii. O braku przesłanek do przyznania bonu gminy poinformują mieszkańców np. na stronie internetowej urzędu.

REKLAMA

Czy paczkomat podlega podatkowi od nieruchomości?

Na to pytanie od stycznia 2025 r. szukają odpowiedzi zarówno gminy, jak i podatnicy. To dlatego w tej sprawie złożono interpelację poselską. Odpowiedzi na nią udzielił Minister Finansów. Przedstawił w niej stanowisko resortu i wskazał, że w sprawie nie ma zagrożenia.

Dochody samorządów w 2026 r. Sejm uchwalił ważną nowelizację

Przy wyliczaniu dochodów samorządów w roku 2026 używane będą zaktualizowane dane podatkowe. Uchwalona przez Sejm ustawa trafi teraz do Senatu.

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA