REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Korekta faktur wystawionych na urząd gminy

Marcin Jasiński
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Faktury zakupowe, które otrzymujemy, są wystawiane zarówno na gminę, jak i na urząd gminy. Czy powinniśmy wystąpić o korektę tych faktur?

RADA

REKLAMA

Faktury powinny być wystawiane na gminę, a nie na urząd, dlatego gmina powinna wystawić noty korygujące i wysłać je do akceptacji do wystawcy faktur. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Podatnikiem VAT jest tylko gmina, a nie urząd ją obsługujący.

REKLAMA

Gmina jako osoba prawna posiadająca siedzibę na terytorium Polski wykonuje zadania publiczne służące zaspokajaniu potrzeb wspólnoty samorządowej jako zadania własne lub nałożone na gminę w drodze ustawy - zadania zlecone. Wszystkie zadania gmina wykonuje we własnym imieniu, czyli wspólnoty samorządowej, i na własną odpowiedzialność (na własny rachunek). Wynika to wprost z treści art. 2 ustawy o samorządzie gminnym. Cechy, jakie posiada gmina (osobowość prawna, wykonywanie działalności gospodarczej samodzielnie, we własnym imieniu i na własny rachunek), spełniają wszystkie warunki, aby można było uznać ją za podatnika VAT (art. 15 ust. 1 ustawy o VAT). S

Dalszy ciąg materiału pod wideo

amorządowe osoby prawne, w tym gmina, nie mają własnych struktur organizacyjnych, a nałożone na nie zadania wykonują za pośrednictwem urzędu. Podmioty te są ściśle ze sobą związane, przy czym urząd gminy stanowi jedynie podmiot obsługujący gminę od strony organizacyjno-technicznej i nie ma odrębnej podmiotowości prawnej. Nie ma on również możliwości samodzielnego wykonywania działalności gospodarczej, a wszystkie czynności wykonuje w imieniu gminy i na jej rachunek. Dlatego czynności materialno-techniczne w imieniu gminy w praktyce wykonuje jednostka organizacyjna obsługująca dany podmiot, czyli urząd gminy.

Problem opodatkowania jednostek samorządu terytorialnego budził wątpliwości pod rządami starej ustawy z 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym, co było związane z różną praktyką organów podatkowych i rozbieżnymi interpretacjami. Również obecnie istnieje różna praktyka organów podatkowych. Pojawiają się interpretacje, w których organy podatkowe uznają, że podatnikiem jest gmina, oraz takie, że podatnikiem jest urząd gminy.

Jednak sądy jednomyślne uznają, że gmina i jej urząd powinny być traktowane jako całość, a jedynym podatnikiem wszystkich wykonywanych przez te podmioty czynności powinna być wyłącznie gmina (m.in. wyrok WSA w Warszawie z 24 czerwca 2008 r., sygn. akt III SA/Wa 390/08; wyrok WSA w Lublinie z 9 lipca 2008 r., sygn. akt I SA/Lu 167/08; wyrok NSA z 3 stycznia 2008 r., sygn. akt I FSK 116/07, publ. Lex nr 437047; wyrok NSA z 4 grudnia 2008 r., sygn. akt I FSK 1148/07, publ. Wspólnota 2009/1/27).

Dlatego gmina, jako nabywca, powinna wystawić noty korygujące i przesłać je do wystawców faktur w celu akceptacji. Aktywny wzór noty korygującej jest dostępny na stronie www.bv.infor.pl.

W praktyce uznaje się, że notą nie można zmieniać nabywcy. Jak uznał NSA w wyroku z 27 października 1999 r. (III SA 7685/98), aktualnym również obecnie: Zwrot „jakakolwiek informacja wiążąca się z nabywcą” (...) oznacza możliwość korygowania pomyłek w sposobie określenia nabywcy, np.: błąd w nazwie, adresie lub numerze identyfikacyjnym itp. Mogą być prostowane w tym trybie pomyłki dotyczące tego konkretnego podatnika. Nie można natomiast na drodze wystawienia noty korygującej zmienić podmiotu umowy sprzedaży z jednego istniejącego realnie na drugi mający również swój byt cywilnoprawny i podatkowy. Jednak w omawianym przypadku nie mamy do czynienia z taką sytuacją, ponieważ jak to zostało już powiedziane, gminę i urząd należy traktować jako całość. Dlatego jest to błąd w nazwie podatnika.

• art. 15 ust. 6 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11

Marcin Jasiński

ekspert w zakresie VAT

 

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kiedy pracodawca może rozwiązać umowę o pracę bez wypowiedzenia? Czy pracownik może rozwiązać umowę o pracę bez wypowiedzenia?

Kiedy pracodawca może rozwiązać umowę o pracę bez wypowiedzenia? W jakich przypadkach pracodawca będzie mógł rozwiązać umowę o pracę z winy pracownika, a w jakich bez winy pracownika? Czy pracownik może rozwiązać umowę o pracę bez wypowiedzenia?

Społeczne Agencje Najmu z 100 proc. dofinansowaniem z UE. Wnioski do 17 marca 2025 r.

Społeczne Agencje Najmu z 100 proc. dofinansowaniem z UE. Ruszyła II edycja konkursu dla gmin. Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej przeznaczy blisko 100 mln zł z Unii Europejskiej na Społeczne Agencje Najmu Wnioski do 17 marca 2025 r. Kto może wystąpić o dofinansowanie? Ile wynosi dofinansowanie?

Wyniki VI tury naboru programu Aktywny Maluch. Prawie 10 tys. miejsc opieki objętych dofinansowaniem

Wyniki VI tury naboru programu Aktywny Maluch. Prawie 10 tys. miejsc opieki objętych dofinansowaniem. Resort rodziny 31 stycznia opublikował wyniki VI tury naboru ciągłego w ramach programu Aktywny Maluch 2022-2029. Zgodnie z danymi resortu rodziny, poziom użłobkowienia w Polsce wynosi już 40,11 proc. Pod koniec 2023 r. wynosił 36 proc.

Czy pracodawca ma obowiązek udzielić zwolnienia od pracy z powodu działania siły wyższej?

Czy pracodawca ma obowiązek udzielić zwolnienia od pracy z powodu działania siły wyższej? Czym jest siła wyższa? Kiedy pracownik powinien poinformować pracodawcę o taki zwolnieniu? Czy dni przeznaczone na zwolnienie z powodu działania siły wyższej przechodzą na kolejny rok?

REKLAMA

Sporządzanie sprawozdań przez JST. Są nowe wzory. Kiedy sprawozdanie na starych zasadach?

Sporządzanie sprawozdań przez JST. Są nowe wzory. 31 stycznia 2025 r. w Dzienniku Ustaw ukazało się rozporządzenie Ministra Finansów, które wprowadza m.in. nowe wzory sporządzania sprawozdań przez JST. Kiedy sprawozdanie na starych zasadach?

Amortyzacja środków trwałych

Czym są środki trwałe? Czym jest amortyzacja? Co jest wartością początkową środka trwałego? Co należy uwzględnić przy amortyzacji środka trwałego? Jakie wyróżniamy metody amortyzacji środków trwałych?

Zasady refundacji okularów lub szkieł kontaktowych: dokumentacja

Pracodawcy mają obowiązek zapewnić pracownikom okulary bądź szkła kontaktowe korygujące wzrok swoim pracownikom. Co należy uwzględnić w dokumentacji dotyczącej refundacji za poniesione koszty związane z zakupem okularów lub szkieł kontaktowych korygujących wzrok?

Monitorowanie poczty elektronicznej pracownika. Kiedy pracodawca może skontrolować pocztę pracownika?

Monitorowanie poczty elektronicznej pracownika. Kiedy pracodawca może skontrolować pocztę pracownika? Czy ma znaczenie miejsce w którym pracownik wykonuje prace, czy jest w biurze, pracuje hybrydowo, czy zdalnie?

REKLAMA

Umowa o pracę na okres próbny i umowa o pracę na czas określony 2025 r. Na jaki czas mogą zostać zawarte?

Umowa o pracę na okres próbny i umowa o pracę na czas określony 2025 r. Na jaki czas mogą zostać zawarte? Jakie są ograniczenia? Kiedy umowa o pracę na czas określony przekształca się w umowę o pracę na czas nieokreślony?

Limit 10 000 zł. Rejestr antykorupcyjny w gminach tylko dla poważniejszych nadużyć? [propozycja MF]

Rząd podtrzymuje plany wprowadzenia od 1 stycznia 2026 r. rejestru umów zawieranych w samorządach. Ma to dać efekt przejrzystości spraw finansowych w gminach. Istotną zmianą jest rozważane przez MG limitu 10 000 zł - tylko umowy powyżej tej wartości byłyby ujawniane w rejestrze.

REKLAMA