REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odliczanie VAT od inwestycji w infrastrukturę turystyczną

Janina Fornalik
Doradca podatkowy, partner w spółce doradztwa podatkowego MDDP. Doradztwem podatkowym zajmuje się od kilkunastu lat, poprzednio w międzynarodowych firmach doradczych. Specjalizuje się w zagadnieniach związanych z podatkiem VAT, m.in. w działalności jednostek samorządu terytorialnego; doradza samorządom w kwestiach dotyczących rozliczania podatku VAT w bieżącej działalności, w zakresie realizowanych inwestycji oraz w ramach przekształceń, reprezentuje w postępowaniach podatkowych i sądowych. Jest autorką licznych publikacji o tematyce prawnopodatkowej.
VAT od inwestycji w infrastrukturę turystyczną/ Fot. Fotolia
VAT od inwestycji w infrastrukturę turystyczną/ Fot. Fotolia
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Możliwość odliczenia VAT zależy od tego, czy ponoszone przez samorząd wydatki są związane z czynnościami opodatkowanymi. Inwestycje związane z zadaniami własnymi do takich czynności nie należą.

Sprawdź koniecznie najnowsze porady w zakresie VAT w Platformie Rachunkowości Budżetowej i Prawa Pracy INFORRB!

REKLAMA

Wydatki inwestycyjne gminy związane z poprawą infrastruktury turystycznej terenów ogólnodostępnych wokół jeziora, należące do zadań własnych gminy, nie są związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług (VAT). Działalność gminy w zakresie zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywana w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, nie jest opodatkowana VAT. W konsekwencji gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego dotyczącego tych wydatków inwestycyjnych na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa o VAT). Takie stanowisko zajął Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu w wyroku z 19 marca 2014 r. (sygn. akt I SA/Op 100/14).

Stanowisko gminy

Zagadnienie pojawiło się na tle następującego stanu faktycznego. Gmina wystąpiła o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów ustawy o VAT. We wniosku wskazała, że jest w posiadaniu nieruchomości gruntowych położonych wokół jeziora. Jednostka samorządu terytorialnego dzierżawi część nieruchomości gruntowych na rzecz podmiotów zewnętrznych, które świadczą tam usługi hotelowe, gastronomiczne, rekreacyjne itp. Wystawia też na rzecz dzierżawców faktury VAT i ujmuje je w swoich rejestrach sprzedaży. Jednostka posiada również wokół jezior tereny ogólnodostępne, które nie są przedmiotem dzierżawy. Gmina ponosi wydatki na zagospodarowanie terenów wokół jeziora (np. budowę i/lub utrzymanie deptaków, ławek, zieleni, oświetlenia), przy czym ich przedmiotem nie są tereny dzierżawione, lecz sąsiednie tereny ogólnodostępne. Realizowana inwestycja związana z poprawą infrastruktury turystycznej wokół jeziora należy do zadań własnych gminy, tj. stanowi zadanie własne obejmujące sprawy kultury fizycznej, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych. Z terenów ogólnodostępnych użytkownicy korzystają lub będą korzystali nieodpłatnie. We wniosku o wydanie interpretacji gmina zadała pytanie, czy ma prawo odliczyć podatek naliczony od wymienionych wydatków inwestycyjnych związanych z poprawą infrastruktury turystycznej wokół jeziora.

Zobacz również: Czy usługi badań lekarskich osób zatrzymanych przez policję są zwolnione z VAT

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W ocenie gminy, przepisy ustawy o VAT umożliwiają odliczenie podatku naliczonego w przypadku zakupów związanych z czynnościami opodatkowanymi i taki związek istnieje w omawianej sytuacji między wydatkami, które jednostka ponosi na rozbudowę infrastruktury turystycznej, oraz czynnościami opodatkowanymi w postaci dzierżawy nieruchomości gruntowych położonych wokół jeziora. Inwestycja jest bowiem ściśle związana z realizacją projektu mającego na celu podniesienie atrakcyjności terenów wokół jezior, w tym pośrednio terenów dzierżawionych. Zakres rozbudowywanej infrastruktury turystycznej jest kluczowy dla oceny poziomu przystosowania terenu do prowadzenia działalności turystycznej, co z punktu widzenia dzierżawców jest szczególnie istotnym czynnikiem wyboru lokalizacji swej działalności. W tym przypadku gmina zachowuje się podobnie jak każdy inny podatnik VAT, który w związku z dokonywanymi zakupami na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej, korzystając z zasady neutralności VAT, dokonuje odliczenia podatku naliczonego wykazanego w fakturach VAT dokumentujących poniesione w tym zakresie wydatki.

Interpretacja Ministra Finansów

W wydanej w tej sprawie indywidualnej interpretacji Minister Finansów stwierdził, że stanowisko gminy jest nieprawidłowe. W uzasadnieniu organ wskazał, że warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Ważne jest, by związek ten w chwili dokonywania zakupów był oczywisty, a nabyte towary i usługi muszą w sposób niewątpliwy służyć czynnościom opodatkowanym. Zdaniem organu, nie sposób zgodzić się z opinią gminy, że w sytuacji opisanej we wniosku wydatki inwestycyjne połączone z poprawą infrastruktury turystycznej terenów ogólnodostępnych wokół jeziora są związane z czynnościami opodatkowanymi VAT. Związek przedmiotowych wydatków z czynnościami opodatkowanymi w chwili ich dokonywania nie jest ani uchwytny, ani oczywisty, przede wszystkim dlatego, że inwestycja dotyczy terenów ogólnodostępnych, z których użytkownicy korzystają lub będą korzystali nieodpłatnie. W rozpatrywanej sprawie podatek naliczony jest więc związany z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu z uwagi na art. 8 ust. 2 ustawy o VAT – nieodpłatnym udostępnieniem użytkownikom terenów ogólnodostępnych, które odbywa się w związku z wykonywanymi przez gminę zadaniami publicznymi w zakresie kultury fizycznej i turystyki. W konsekwencji gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego dotyczącego wydatków inwestycyjnych związanych z poprawą infrastruktury turystycznej terenów ogólnodostępnych wokół jeziora. Fakt, że wydatki są pośrednio związane z realizacją projektu mającego na celu podniesienie atrakcyjności terenów dzierżawionych nie powoduje powstania związku podatku naliczonego dotyczącego tych wydatków z czynnościami opodatkowanymi.

Wyrok WSA

Na interpretację gmina wniosła skargę do WSA, który jednak nie zgodził się z jej stanowiskiem i skargę oddalił. W ustnym uzasadnieniu wyroku WSA stwierdził, że w rozpatrywanej sprawie podatek naliczony nie jest ściśle związany z czynnością opodatkowaną, a wręcz przeciwnie, jest związany z inwestycją niesłużącą czynnościom opodatkowanym wykonywanym przez gminę. Powstała inwestycja dotyczy bowiem terenów ogólnodostępnych, z których użytkownicy korzystają nieodpłatnie, a zadania dotyczące m.in. kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych, należą do zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego, których realizacja nie jest opodatkowana VAT. A zatem gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego dotyczącego tych wydatków inwestycyjnych. Wyrok nie jest prawomocny.

JANINA FORNALIK

 Autorka jest doradcą podatkowym, starszym menedżerem w MDDP Michalik Dłuska Dziedzic i partnerzy

Podstawa prawna

● art. 8 ust. 2 i art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (j.t. Dz.U. z 2011 r. nr 177, poz. 1054; ost. zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312)

Polecamy serwis: VAT

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
ZUS ostrzega przed fałszywymi telefonami i apeluje o zachowanie szczególnej ostrożności

Zakład Ubezpieczeń Społecznych ostrzega przed fałszywymi telefonami. Chodzi o potwierdzenie zmiany numeru telefonu w ZUS lub na PUE/eZUS. ZUS apeluje o zachowanie szczególnej ostrożności podczas rozmów telefonicznych.

Dodatek za pracę w nocy od 1 kwietnia 2025 r.

Osoby pracujące w nocy mogą liczyć na dodatek z tytułu wykonywania pracy w porze nocnej. Ile będzie wynosił dodatek za pracę w nocy w kwietniu? Czy ulegnie zmianie? Za pracę w jakich godzinach przysługuje?

Świadczenie rehabilitacyjne a potrącenia dobrowolne. Stanowisko ZUS

Świadczenie rehabilitacyjne a potrącenia dobrowolne. Jak wygląda kwestia potrąceń dobrowolnych z wynagrodzenia na pakiety medyczne, czy dodatkowego ubezpieczenia? Odpowiedź Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Od 1 marca 2025 r. nowe, wyższe stawki kosztów realizacji zadań związanych z przyznaniem Karty Dużej Rodziny

Zgodnie z art. 29 Ustawy o Karcie Dużej Rodziny, realizacja zadań gminy związanych z przyznaniem Karty Dużej Rodziny należy do zadań z zakresu administracji rządowej. Od 1 marca 2025 r. obowiązują nowe stawki.

REKLAMA

Badania lekarskie: Kto nie podlega wstępnym badaniom lekarskim?

Zgodnie z Kodeksem pracy, każdy pracownik podlega badaniom lekarskim. Wyróżnić można badania wstępne, badania okresowe oraz kontrolne badania lekarskie. Kiedy nie trzeba wykonywać wstępnych badań lekarskich?

Budowa, remont, utrzymanie strzelnic. Dotacje celowe dla JST [PROJEKT ROZPORZĄDZENIA]

Do uzgodnień trafił projekt rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej w sprawie dofinansowania z budżetu państwa zadań związanych z budową, remontami i utrzymaniem strzelnic oraz rozwijaniem sportu strzeleckiego. Chodzi o dotacje celowe z budżetu państwa.

2 maja i 10 listopada 2025 r. dniami wolnymi w służbie cywilnej

Tak wynika z zarządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 lutego 2025 r. w sprawie wyznaczenia dla członków korpusu służby cywilnej dni wolnych od pracy. Zarządzenie zostało opublikowane w Monitorze Polskim 3 marca 2025 r. Wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Trzynastki dla byłych wójtów i burmistrzów. Stanowisko PIP

Trzynastki dla byłych wójtów i burmistrzów. Stanowisko Państwowej Inspekcji Pracy w sprawie wypłacania dodatkowego wynagrodzenia rocznego dla wójtów i burmistrzów, którzy zakończyli swoją kadencję i stosunek pracy nawiązany z wyboru w kwietniu 2024 r.

REKLAMA

Od 1 lipca 2026 r. obowiązkowy Centralny Rejestr Umów dla jednostek samorządu terytorialnego

Od 1 lipca 2026 r. zostanie wprowadzony obowiązek udostępniania informacji o umowach zawartych przez jednostki sektora finansów publicznych dla jednostek samorządu terytorialnego. Chodzi o Centralny Rejestr Umów

Odpis podstawowy na ZFŚS w 2025 r.

Odpis podstawowy na ZFŚS w 2025 r. Jaka będzie podstawa określająca wysokość odpisu podstawowego na fundusz socjalny w 2025 r.? Kto ma obowiązek tworzenia zakładowego funduszu świadczeń socjalnych? Czym jest odpis podstawowy?

REKLAMA