REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odliczanie VAT od inwestycji w infrastrukturę turystyczną

Janina Fornalik
Doradca podatkowy, partner w spółce doradztwa podatkowego MDDP. Doradztwem podatkowym zajmuje się od kilkunastu lat, poprzednio w międzynarodowych firmach doradczych. Specjalizuje się w zagadnieniach związanych z podatkiem VAT, m.in. w działalności jednostek samorządu terytorialnego; doradza samorządom w kwestiach dotyczących rozliczania podatku VAT w bieżącej działalności, w zakresie realizowanych inwestycji oraz w ramach przekształceń, reprezentuje w postępowaniach podatkowych i sądowych. Jest autorką licznych publikacji o tematyce prawnopodatkowej.
VAT od inwestycji w infrastrukturę turystyczną/ Fot. Fotolia
VAT od inwestycji w infrastrukturę turystyczną/ Fot. Fotolia
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Możliwość odliczenia VAT zależy od tego, czy ponoszone przez samorząd wydatki są związane z czynnościami opodatkowanymi. Inwestycje związane z zadaniami własnymi do takich czynności nie należą.

Sprawdź koniecznie najnowsze porady w zakresie VAT w Platformie Rachunkowości Budżetowej i Prawa Pracy INFORRB!

REKLAMA

Wydatki inwestycyjne gminy związane z poprawą infrastruktury turystycznej terenów ogólnodostępnych wokół jeziora, należące do zadań własnych gminy, nie są związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług (VAT). Działalność gminy w zakresie zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywana w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, nie jest opodatkowana VAT. W konsekwencji gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego dotyczącego tych wydatków inwestycyjnych na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa o VAT). Takie stanowisko zajął Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu w wyroku z 19 marca 2014 r. (sygn. akt I SA/Op 100/14).

Stanowisko gminy

Zagadnienie pojawiło się na tle następującego stanu faktycznego. Gmina wystąpiła o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów ustawy o VAT. We wniosku wskazała, że jest w posiadaniu nieruchomości gruntowych położonych wokół jeziora. Jednostka samorządu terytorialnego dzierżawi część nieruchomości gruntowych na rzecz podmiotów zewnętrznych, które świadczą tam usługi hotelowe, gastronomiczne, rekreacyjne itp. Wystawia też na rzecz dzierżawców faktury VAT i ujmuje je w swoich rejestrach sprzedaży. Jednostka posiada również wokół jezior tereny ogólnodostępne, które nie są przedmiotem dzierżawy. Gmina ponosi wydatki na zagospodarowanie terenów wokół jeziora (np. budowę i/lub utrzymanie deptaków, ławek, zieleni, oświetlenia), przy czym ich przedmiotem nie są tereny dzierżawione, lecz sąsiednie tereny ogólnodostępne. Realizowana inwestycja związana z poprawą infrastruktury turystycznej wokół jeziora należy do zadań własnych gminy, tj. stanowi zadanie własne obejmujące sprawy kultury fizycznej, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych. Z terenów ogólnodostępnych użytkownicy korzystają lub będą korzystali nieodpłatnie. We wniosku o wydanie interpretacji gmina zadała pytanie, czy ma prawo odliczyć podatek naliczony od wymienionych wydatków inwestycyjnych związanych z poprawą infrastruktury turystycznej wokół jeziora.

Zobacz również: Czy usługi badań lekarskich osób zatrzymanych przez policję są zwolnione z VAT

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W ocenie gminy, przepisy ustawy o VAT umożliwiają odliczenie podatku naliczonego w przypadku zakupów związanych z czynnościami opodatkowanymi i taki związek istnieje w omawianej sytuacji między wydatkami, które jednostka ponosi na rozbudowę infrastruktury turystycznej, oraz czynnościami opodatkowanymi w postaci dzierżawy nieruchomości gruntowych położonych wokół jeziora. Inwestycja jest bowiem ściśle związana z realizacją projektu mającego na celu podniesienie atrakcyjności terenów wokół jezior, w tym pośrednio terenów dzierżawionych. Zakres rozbudowywanej infrastruktury turystycznej jest kluczowy dla oceny poziomu przystosowania terenu do prowadzenia działalności turystycznej, co z punktu widzenia dzierżawców jest szczególnie istotnym czynnikiem wyboru lokalizacji swej działalności. W tym przypadku gmina zachowuje się podobnie jak każdy inny podatnik VAT, który w związku z dokonywanymi zakupami na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej, korzystając z zasady neutralności VAT, dokonuje odliczenia podatku naliczonego wykazanego w fakturach VAT dokumentujących poniesione w tym zakresie wydatki.

Interpretacja Ministra Finansów

W wydanej w tej sprawie indywidualnej interpretacji Minister Finansów stwierdził, że stanowisko gminy jest nieprawidłowe. W uzasadnieniu organ wskazał, że warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Ważne jest, by związek ten w chwili dokonywania zakupów był oczywisty, a nabyte towary i usługi muszą w sposób niewątpliwy służyć czynnościom opodatkowanym. Zdaniem organu, nie sposób zgodzić się z opinią gminy, że w sytuacji opisanej we wniosku wydatki inwestycyjne połączone z poprawą infrastruktury turystycznej terenów ogólnodostępnych wokół jeziora są związane z czynnościami opodatkowanymi VAT. Związek przedmiotowych wydatków z czynnościami opodatkowanymi w chwili ich dokonywania nie jest ani uchwytny, ani oczywisty, przede wszystkim dlatego, że inwestycja dotyczy terenów ogólnodostępnych, z których użytkownicy korzystają lub będą korzystali nieodpłatnie. W rozpatrywanej sprawie podatek naliczony jest więc związany z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu z uwagi na art. 8 ust. 2 ustawy o VAT – nieodpłatnym udostępnieniem użytkownikom terenów ogólnodostępnych, które odbywa się w związku z wykonywanymi przez gminę zadaniami publicznymi w zakresie kultury fizycznej i turystyki. W konsekwencji gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego dotyczącego wydatków inwestycyjnych związanych z poprawą infrastruktury turystycznej terenów ogólnodostępnych wokół jeziora. Fakt, że wydatki są pośrednio związane z realizacją projektu mającego na celu podniesienie atrakcyjności terenów dzierżawionych nie powoduje powstania związku podatku naliczonego dotyczącego tych wydatków z czynnościami opodatkowanymi.

Wyrok WSA

Na interpretację gmina wniosła skargę do WSA, który jednak nie zgodził się z jej stanowiskiem i skargę oddalił. W ustnym uzasadnieniu wyroku WSA stwierdził, że w rozpatrywanej sprawie podatek naliczony nie jest ściśle związany z czynnością opodatkowaną, a wręcz przeciwnie, jest związany z inwestycją niesłużącą czynnościom opodatkowanym wykonywanym przez gminę. Powstała inwestycja dotyczy bowiem terenów ogólnodostępnych, z których użytkownicy korzystają nieodpłatnie, a zadania dotyczące m.in. kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych, należą do zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego, których realizacja nie jest opodatkowana VAT. A zatem gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego dotyczącego tych wydatków inwestycyjnych. Wyrok nie jest prawomocny.

JANINA FORNALIK

 Autorka jest doradcą podatkowym, starszym menedżerem w MDDP Michalik Dłuska Dziedzic i partnerzy

Podstawa prawna

● art. 8 ust. 2 i art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (j.t. Dz.U. z 2011 r. nr 177, poz. 1054; ost. zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312)

Polecamy serwis: VAT

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Od 1 kwietnia 2024 r. 128 799 zł jednorazowego odszkodowania i 1431 zł za procent uszczerbku na zdrowiu [wypadki przy pracy]

    Monitor Polski: obwieszczenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wysokości kwot jednorazowych odszkodowań z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej, które będą obowiązywały od 1 kwietnia 2024 r. do 31 marca 2025 r.

    Od 1 marca świadczenie wyniesie 336,36 zł. Ważniejsze, ze Senat chce objąć nim samorządowców sprzed 1990 r.

    Skrócenie do 7 lat okresu pełnienia funkcji sołtysa uprawniającego do otrzymania świadczenia i przyznanie świadczeń dla sołtysów pełniących funkcję przed 1990

    Każda pensja w budżetówce ma być wyższa o 20% (i więcej) od pensji minimalnej dla "wszystkich". Na dziś 5090 zł. Tego chcą związkowcy

    Pensja minimalna w budżetówce ma być wyższa o 20% od pensji minimalnej dla "wszystkich". Tego chcą związkowcy ze "Związkowa Alternatywa".

    Trzeba określić maksymalny poziom wynagrodzeń zasadniczych pracowników

    W regulaminach wynagrodzenie zasadnicze ustala się dla danego stanowiska pracy widełkowo – z podaniem kwoty minimalnej i maksymalnej.

    REKLAMA

    Nauczycielskie świadczenia kompensacyjne to odpowiednik emerytur pomostowych. Ile osób je pobiera?

    W grudniu 2023 r. świadczenia kompensacyjne pobierało 13,1 tys. osób, a przeciętna wysokość "kompensówki" wynosiła 3617,29 zł. Tak wynika z danych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

    Nowe Standardy - Global Internal Audit Standards™

    Nowe Standardy mówią jasno – jako audytorzy jesteśmy częścią organizacji, i – oczywiście zachowując pełen obiektywizm – pomagamy jej osiągnąć właściwe cele.

    Roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach a likwidacja gminnej jednostki budżetowej

    Na jakim podmiocie ciąży obowiązek złożenia rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach w przypadku likwidacji gminnej jednostki budżetowej?

    Ustawa budżetowa na 2024 rok bez poprawek Senatu. Trafi teraz do podpisu Prezydenta

    Prezydent RP może podpisać ustawę budżetową, ewentualnie - zwrócić się do Trybunału Konstytucyjnego o ocenę zgodności jej zapisów z ustawą zasadniczą.;

    REKLAMA

    Samorządy mogą odetchnąć – w 2024 roku nie będzie obowiązkowego KSeF

    Wdrożenie KSeF budzi wiele emocji, a szczególnie dużo jest ich w jednostkach budżetowych objętych centralizacją. Z uwagi na ich szczególną strukturę, wdrożenie KSeF wiązałoby się w ich przypadku z jeszcze większymi komplikacjami, niż u pozostałych podatników.

    To już ostatni dzień na złożenie części A sprawozdania SP-1. Sprawdź czy wiesz jakie dane w nim wykazać.

    Sprawozdanie SP-1, czyli sprawozdanie w zakresie podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego na stałe weszło do katalogu sprawozdawczości budżetowej. Trzeba poświęcić mu uwagę dwa razy w roku. Po raz pierwszy już w styczniu, bo wójt, burmistrz lub prezydent miasta, jako organy podatkowe właściwe w sprawach podatku od nieruchomości, podatku rolnego oraz podatku leśnego mają obowiązek złożyć część A sprawozdania w terminie do 10 stycznia.

    REKLAMA