REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Gospodarka odpadami komunalnymi jako usługa kompleksowa na gruncie VAT

Subskrybuj nas na Youtube
symbol 233
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Prowadząc postępowanie przetargowe na odbiór, transport i zagospodarowanie odpadów komunalnych, gminy stają przed koniecznością udzielenia odpowiedzi na pytanie, jaką stawką VAT opodatkować takie świadczenie. 

REKLAMA

Najczęściej ma ono charakter usługi złożonej. Składają się na nią takie usługi jak odbiór, transport i zagospodarowanie odpadów, a często także wyposażenie nieruchomości w pojemniki do gromadzenia odpadów zbieranych selektywnie. Czy te usługi są ze sobą tak ściśle powiązane, że tworzą obiektywnie jedną całość sprzedawaną nierozłącznie i należy opodatkować je jako usługę kompleksową? Jak z podatkowego punktu widzenia skalkulować należne za nie wynagrodzenie? Jaką stawkę VAT należy zastosować? 

REKLAMA

Unieszkodliwianie odpadów komunalnych należy do zadań własnych gminy wprost wskazanych w katalogu zawartym w art. 7 ustawy o samorządzie gminnym. Z uwagi na ogólny zarys zadania zawarty w tej ustawie bardziej szczegółowych uregulowań dotyczących tej problematyki należy szukać w przepisach innych ustaw - w tym m.in. ustawy o odpadach oraz ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Jednak obok problemów związanych z tworzeniem gminnego planu gospodarki odpadami, funkcjonowania systemu ich selektywnego zbierania i odbierania czy też kontroli i ewidencji działalności podmiotów, które zajmują się odbiorem odpadów komunalnych, gminy mierzą się w tym zakresie także z problemami podatkowymi - w szczególności dotyczącymi właśnie podatku VAT.

Gospodarka odpadami komunalnymi jako usługa kompleksowa na gruncie VAT

Każde świadczenie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług powinno być traktowane jako odrębne i niezależne. Jednak w sytuacji, gdy jedno świadczenie obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia kilka czynności, to nie powinno być sztucznie dzielone dla celów podatkowych.

Prowadząc postępowanie przetargowe związane z gospodarowaniem odpadami komunalnymi, gminy mają zazwyczaj na celu nawiązanie współpracy z podmiotami, które zapewnią wykonanie wielu usług z tego zakresu. Obejmują one często:

  1. wyposażenie wskazanych nieruchomości w pojemniki do gromadzenia odpadów,
  2. dostarczenie oznaczonych kodami kreskowymi worków do selektywnej zbiórki odpadów,
  3. odbiór odpadów,
  4. transport odpadów,
  5. zagospodarowanie odpadów.

Aby ocenić ich status na gruncie VAT i zastosować odpowiednią stawkę podatku, należy przeprowadzić analizę opartą na liście pytań kontrolnych mających kluczowe znaczenie dla oceny charakteru świadczenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

(…)

Małgorzata Masłowska

 

Fragment artykułu pochodzi z kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Szukasz wiarygodnych aktualności, porad i artykułów dotyczących zmian w prawie i podatkach, komentarzy ekspertów oraz indywidualnego doradztwa? INFORLEX jest dla Ciebie! Zyskaj bezpłatny dostęp do INFORLEX >>

 

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przeciętne wynagrodzenie w II kwartale 2025 r. wyniosło 8 748,63 zł [GUS]

Główny Urząd Statystycznym ogłosił wysokość przeciętnego wynagrodzenia w II kwartale 2025 r. Z komunikatu wynika, że przeciętne wynagrodzenie w drugim kwartale 2025 r. wynosiło 8748,63 zł.

Pożyczki z ZFŚS – czy można je umorzyć? Wyjaśnienia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia, że umorzenie pożyczek z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych może nastąpić wyłącznie w ramach regulaminu funduszu, a nie na podstawie uchwały rady gminy.

PPK i dodatki motywacyjne: gminy muszą płacić ze swojego budżetu – wyjaśnia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia: wydatki na PPK od dodatków motywacyjnych wypłacanych pracownikom pomocy społecznej nie są objęte rządowym dofinansowaniem i muszą być finansowane z budżetu gminy. Wyjaśnienia pojawiły się po interwencji Brzeszcz – mówi prezes RIO Jolanta Nowakowska.

Co z podatkiem od nieruchomości, gdy brakuje dachu?

Trwałe i całkowite usunięcie dachu z budynku powoduje, że przestaje on być uznawany za budynek w rozumieniu ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Tym samym przestaje podlegać opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości. Nie powstaje również nowy przedmiot opodatkowania, jakim jest budowla – ponieważ nie są spełnione przesłanki ustawowe.

REKLAMA

Klasyfikacja i ewidencja wydatku na opłatę za kontrolę sanitarną

Jednostka budżetowa otrzymała decyzję w celu uiszczenia opłaty za przeprowadzoną kontrolę sanitarną, w wyniku której stwierdzono naruszenia wymagań higienicznych i zdrowotnych (art. 36 ust 1 i 2 ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej). Opłata obejmuje wynagrodzenie pracownika, koszty bezpośrednie i pośrednie. W jakim paragrafie klasyfikacji budżetowej oraz na jakich kontach należy ująć ten wydatek?

PIP z nowymi kompetencjami. Reformę zaplanowano na 2026 rok

Możliwość pozyskiwania danych z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i prowadzenia zdalnych kontroli - to najważniejsze uprawnienia, jakie uzyska Państwowa Inspekcja Pracy. Czy deregulacja wpłynie na ograniczenie liczby kontroli?

Brak podpisu na dokumencie. Czy to dowód winy głównego księgowego?

W przypadku stwierdzenia braku podpisu głównego księgowego na dokumencie trzeba ustalić, czy jest to brak zawiniony, czy też nie, i przez kogo.

Zmiana wymiaru czasu pracy. Jaki wymiar urlopu? [Przykłady]

Jak ustalić wymiar urlopu dla pracownika, któremu w trakcie roku kalendarzowego zmieniła się wielkość etatu? Czy przepisy Kodeksu pracy regulują te kwestie?

REKLAMA

Przedsiębiorcy nie będą mieli obowiązku archiwizacji zgłoszeń do ubezpieczeń [Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy]

15 lipca 2025 roku, Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, znany jako UDER42. Nowe przepisy znoszą obowiązek przechowywania papierowych zgłoszeń do ZUS, co ma odciążyć ponad 2,3 mln płatników składek.

IOD w wykazie stanowisk urzędniczych służby cywilnej?

Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych po raz kolejny zaapelował o wyodrębnienie stanowiska Inspektora Ochrony Danych w wykazie stanowisk urzędniczych w służbie cywilnej. PUODO podkreśla, iż jest to kluczowe dla należytego wykonywania tej funkcji.

REKLAMA