REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wynik finansowy w jednostkach budżetowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Barbara Kołodziej
Wynik finansowy w jednostkach budżetowych.
Wynik finansowy w jednostkach budżetowych.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W jednostkach budżetowych wynik finansowy jest różnicą pomiędzy przychodami a kosztami za rok obrotowy z uwzględnieniem innych zjawisk towarzyszących, związanych ze stratami i zyskami nadzwyczajnymi.

REKLAMA

REKLAMA

Działalność jednostek budżetowych jest finansowana przez budżet. Wszelkie wpływy tych jednostek z tytułu zrealizowanych dochodów budżetowych są przekazywane do budżetu lub jednostki samorządu terytorialnego.

Sposób ustalania i rozliczania wyniku finansowego w jednostkach budżetowych wynika z zasady budżetowania brutto tych jednostek. Polega ona na włączeniu do budżetu całości osiągniętych przez jednostkę dochodów (przychodów) i całości poniesionych przez jednostkę wydatków. Oznacza to, że jednostka budżetowa odprowadza na rachunek odpowiednio dochodów budżetu państwa albo budżetu jednostki samorządowej wszystkie zrealizowane wpływy (z wyłączeniem dochodów własnych), natomiast na pokrycie wydatków otrzymuje środki z budżetu.

Ewidencja księgowa

Do księgowego ustalenia wyniku finansowego w jednostce budżetowej służy konto 860 „Straty i zyski nadzwyczajne oraz wynik finansowy”.

REKLAMA

W ciągu roku księgowaniu na koncie 860 podlegać będą wyłącznie operacje powstające na skutek zdarzeń trudnych do przewidzenia, poza działalnością jednostki i niezwiązane z ogólnym ryzykiem jej prowadzenia, np. sprzedaż zorganizowanej części jednostki czy zdarzenia związane z postępowaniem układowym lub naprawczym, natomiast inne operacje związane z ryzykiem utraty lub zniszczenia należy księgować odpowiednio po stronie Wn lub Ma na koncie 760 „Pozostałe przychody i koszty”.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W ciągu roku budżetowego po stronie Wn na koncie 860 księguje się poniesione straty nadzwyczajne działalności operacyjnej, zaś po stronie Ma zrealizowane (wpłacone) zyski nadzwyczajne. W ewidencji szczegółowej, straty i zyski nadzwyczajne należy ująć według poszczególnych tytułów ich powstania. Na koncie 860 nie ujmuje się strat i zysków nadzwyczajnych, dotyczących działalności finansowej z funduszy społecznych oraz działalności inwestycyjnej.

Zobacz również: Przeksięgowanie wyniku finansowego za rok ubiegły

Fundusz w jednostkach

Suma zrealizowanych wydatków budżetowych tworzy co miesiąc fundusz jednostki budżetowej. Jednocześnie wysokość poniesionych kosztów powoduje powstanie ujemnego wyniku finansowego na koncie 860. Suma zrealizowanych dochodów budżetowych pomniejsza co miesiąc fundusz jednostki budżetowej. Równocześnie wysokość osiągniętych przychodów powoduje powstanie dodatniego wyniku finansowego na koncie 860.

Na koniec roku salda kont: 800 „Fundusz jednostki” i 860 „Straty i zyski nadzwyczajne oraz wynik finansowy” wykazywane są w bilansie po stronie pasywów. Saldo konta 860 podlega przeksięgowaniu pod datą przyjęcia sprawozdania finansowego na konto 800 w księgach nowego roku.

Rozliczenie wyniku finansowego w jednostkach budżetowych przedstawia się następująco:

1. Środki budżetowe otrzymane od dysponenta wyższego stopnia na realizację wydatków budżetowych:

Wn konto 130 „Rachunki bieżące jednostek budżetowych” (subkonto wydatków)

Ma konto 223 „Rozliczenie wydatków budżetowych”;

2. Poniesione koszty opłacone z rachunku bieżącego jednostki:

Wn konto 400 „Koszty według rodzajów”

Ma konto 130 „Rachunki bieżące jednostek budżetowych” (subkonto wydatków);

3. Wpływ dochodów na rachunek bieżący jednostki:

Wn konto 130 „Rachunki bieżące jednostek budżetowych” (subkonto wydatków)

Ma konto 750 „Przychody i koszty finansowe”;

4. Dochody budżetowe przelane do budżetu:

Wn konto 222 „Rozliczenie dochodów budżetowych”

Ma konto 130 „Rachunki bieżące jednostek budżetowych” (subkonto wydatków);

5. Miesięczne przeksięgowanie zrealizowanych wydatków budżetowych:

Wn konto 223 „Rozliczenie wydatków budżetowych”

Ma konto 800 „Fundusz jednostki”;

6. Miesięczne przeksięgowanie odprowadzonych wpływów budżetowych:

Wn konto 800 „Fundusz jednostki”

Ma konto 222 „Rozliczenie dochodów budżetowych”;

7. Przeniesienie w końcu roku łącznej kwoty poniesionych kosztów:

Wn konto 860 „Straty i zyski nadzwyczajne oraz wynik finansowy”

Ma konto 400 „Koszty według rodzajów”;

8. Przeniesienie w końcu roku łącznej kwoty zrealizowanych dochodów:

Wn konto 750 „Przychody i koszty finansowe”

Ma konto 860 „Straty i zyski nadzwyczajne oraz wynik finansowy”;

9. Przeksięgowanie wyniku finansowego roku poprzedniego w księgach rachunkowych roku następnego pod datą przyjęcia sprawozdania finansowego:

Wn konto 860 „Straty i zyski nadzwyczajne oraz wynik finansowy”

Ma konto 800 „Fundusz jednostki”.

PRZYKŁAD ZAPISY NA KONCIE 860

Typowe zapisy księgowe związane z ewidencją na koncie 860 „Straty i zyski nadzwyczajne oraz wynik finansowy” w końcu roku budżetowego pod datą 31 grudnia są następujące:

1. Poniesione straty nadzwyczajne w ciągu roku:

Wn konto 860 „Straty i zyski nadzwyczajne oraz wynik finansowy”

Ma różne konta zespołów: 0, 1, 2, 3 i 6,

2. Zrealizowane zyski nadzwyczajne w ciągu roku:

Wn różne konta zespołów 1, 1, 2, 3 i 6

Ma konto 860 „Straty i zyski nadzwyczajne oraz wynik finansowy”,

3. Przeniesienie sumy poniesionych kosztów:

Wn konto 860 „Straty i zyski nadzwyczajne oraz wynik finansowy”

Ma konto 400 „Koszty według rodzajów”,

4. Przeniesienie wartości sprzedanych materiałów i towarów pozostałych kosztów operacyjnych i finansowych, przekazanych dotacji oraz zapłaconego podatku dochodowego:

Wn konto 860 „Straty i zyski nadzwyczajne oraz wynik finansowy”

Ma różne konta zespołów: 7 i 8,

5. Przeniesienie sumy przychodów z tytułu dochodów budżetowych:

Wn konta zespołu 7 (przychodów)

Ma konto 860 „Straty i zyski nadzwyczajne oraz wynik finansowy”,

6. Przeniesienie zmiany stanu produktów:

a) zmniejszenie (saldo Wn konta 490)

Wn konto 860 „Straty i zyski nadzwyczajne oraz wynik finansowy”

Ma konto 490 „Rozliczenie kosztów”,

b) zwiększenie (saldo Ma konta 490)

Wn konto 490 „Rozliczenie kosztów”

Ma konto 860 „Straty i zyski nadzwyczajne oraz wynik finansowy”.

W roku następnym, pod datą zatwierdzenia sprawozdania finansowego, saldo konta 860 przeksięgowuje się na konto 800 „Fundusz jednostki”. Zapisy księgowe są następujące:

1. Przeniesienie zysku netto:

Wn konto 860 „Straty i zyski nadzwyczajne oraz wynik finansowy”

Ma konto 800 „Fundusz jednostki”,

2. Przeniesienie straty netto:

Wn konto 800 „Fundusz jednostki”

Ma konto 860 „Straty i zyski nadzwyczajne oraz wynik finansowy”.

BARBARA KOŁODZIEJ

gp@infor.pl

Podstawa prawna

• Ustawa z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz.U. nr 249, poz. 2104 ze zm.).

Polecamy serwis: Rachunkowość budżetowa

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polskie firmy w obliczu JPK_ST obowiązującego od 1 stycznia 2026 r.

W dobie rosnących kosztów prowadzenia działalności i przyspieszającej cyfryzacji rozliczeń podatkowych, coraz więcej przedsiębiorców szuka oszczędności i spokoju operacyjnego. Od 1 stycznia 2026 r. wchodzi w życie nowy obowiązek: JPK_KR_ST – elektroniczna ewidencja środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych dla podatników CIT (księgi handlowe) oraz ewidencja przychodów (EWP) dla Podatników PIT na PKPiR. To prawdziwa zmiana systemowa, ponieważ po raz pierwszy fiskus zyska wgląd w pełną strukturę majątku firm w formie ujednoliconego pliku JPK.

Nawet 3 mln zł na opiekę wytchnieniową. Nabór wniosków [pieniądze dla gmin]

Trwa nabór wniosków w programie „Opieka wytchnieniowa” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego – edycja 2026. Maksymalna kwota dofinansowania dla jednej gminy lub powiatu nie może przekroczyć 3 mln zł.

Finansowanie zadań związanych z ochroną ludności i obroną cywilną [Pismo KRRIO]

Czy przepisy dopuszczają sfinansowanie z rezerwy celowej na zarządzanie kryzysowe tegorocznych zadań związanych z ochroną ludności i obroną cywilną? Krajowa Rada Regionalnych Izb Obrachunkowych odniosła się do istniejących wątpliwości w tym zakresie.

Będą dodatki dla asystentów rodziny. Do 2400 zł w 2025 roku

Rząd będzie kontynuował dofinansowanie asystentów rodziny. 14 października 2025 r. Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie ustanowienia rządowego programu wspierania rodziny „Asystent rodziny w 2025 r.”, przedłożoną przez Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

REKLAMA

Min. B. Nowacka: Wskaźnik zewnętrzny. Wyludniają się wsie i niektóre całe region. Nauczyciele bez podwyżek na jakie liczyli

Z uwagi na koszty obywatelski projekt o pensjach nauczycieli nie ma szans na realizację w obecnym kształcie – przekazał PAP szef podkomisji zajmującej się tym projektem. Nad nowym rozwiązaniem pracuje MEN. Trzeba dostosować wynagrodzenia nauczycieli do zmieniających się warunków. To tezy min. Barbary Nowackiej.

Zmiany w prawie zamówień publicznych w 2025 i 2026 r. [Wywiad]

O najnowszych zmianach w Prawie zamówień publicznych opowiada Beata Żmudzka, Dyrektorka Działu Zamówień Publicznych, Seris Konsalnet. Jak ograniczono dostęp do zamówień publicznych wykonawcom z państw trzecich? O co chodzi z certyfikatami wykonawców? Co oznacza wyższy próg stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych? Jak należy ocenić zmiany wprowadzane w 2025 i 2026 roku?

Układ podmiotowy w RB-Z (stan prawny na 1 października 2025 r.)

Dnia 10 października 2025 r. mija termin przekazania przez samorządowe jednostki budżetowe sprawozdań z operacji finansowych za III kwartał 2025 r. do jednostki samorządu terytorialnego, do których należy m.in. sprawozdanie Rb-N – kwartalne sprawozdanie o stanie należności oraz wybranych aktywów finansowych. W artykule omówiono podstawowe zasady, jakie należy stosować, aby prawidłowo wypełnić przedmiotowe sprawozdanie.

Przyspieszona amortyzacja w gminach o wysokim bezrobociu [Projekt]

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustaw o podatku PIT i CIT, który ma ułatwić stosowanie przyspieszonej amortyzacji w gminach o wysokim bezrobociu – poinformowało w środę Ministerstwo Finansów. Chodzi o projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

REKLAMA

Maksymalnie 1800 zł miesięcznie dla funkcjonariusza. Prezydent podpisał ustawę o świadczeniu mieszkaniowym

Wkrótce do funkcjonariuszy służb mundurowych trafi dodatkowe wsparcie. Wysokość świadczenia mieszkaniowego będzie uzależniona od lokalizacji i wyniesie od 900 do 1800 zł miesięcznie netto.

Bez żadnych podwyżek dla pracowników budżetówki w 2026 r.? Wszystko zależy od losów ustawy budżetowej i decyzji Prezydenta RP

Projekt ustawy budżetowej na 2026 rok został przygotowany i trafił do Sejmu 30 września 2025 r. Od 09 października 2025 r. w Sejmie ruszyły dalsze prace nad budżetem. Budzi on wiele kontrowersji, w szczególności ze względu na planowany poziom wydatków. Przedstawiciele związków zawodowych pracowników sfery budżetowej oburzają się na planowany poziom podwyżek, wynoszący zaledwie 3%, domagając się ostatnio co najmniej 5%. Tymczasem może się okazać, że nawet tej 3-procentowej podwyżki nie będzie.

REKLAMA