Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ewidencja pozabilansowa w jednostce budżetowej

Magdalena Rypińska
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Księgowa/ Fot. Fotolia
Księgowa/ Fot. Fotolia
fot. Fotolia
Jednostki budżetowe zobowiązane są do prowadzenia rozbudowanej ewidencji pozabilansowej. W obowiązującym standardowym planie kont wymienione są konta służące do rejestrowania zdarzeń pozabilansowych. Jak uniknąć problemów związanych z prowadzeniem tych kont?

Pozabilans w jednostce budżetowej nadal sprawia kłopoty

Mimo że konta 975 i 976 są znane od dłuższego czasu, to księgowe wciąż mają z nimi problem. Można go uniknąć, jeśli prawidłowo zostanie przygotowana polityka rachunkowości

Jednostki sektora finansów publicznych, oprócz prowadzenia ewidencji księgowej bilansowej, obligatoryjnie zobowiązane są do prowadzenia rozbudowanej ewidencji pozabilansowej. Z rachunkowego punktu widzenia jest to dość nietypowe.

Polecamy produkt: Sprawozdawczość budżetowa

Nietypowe jest również to, że mimo iż dane rejestrowane pozabilansowo mają, tak jak to zwykle bywa w przypadku takich kont, charakter informacyjny, pochodzące z nich dane wykazywane są w sprawozdaniach sporządzanych przez te jednostki, przede wszystkim w sprawozdaniach budżetowych. Tak więc musi zachodzić możliwość powiązania i zweryfikowania danych przedstawionych w sprawozdawczości z wartościami ujętymi na odpowiednich kontach.

Konta służące do rejestrowania zdarzeń pozabilansowych wymienione są w obowiązującym standardowym planie kont. Mimo że funkcjonują w sektorze publicznym od dłuższego czasu, wciąż sprawiają kłopot księgowym, szczególnie w tych przypadkach, gdzie zasady ich prowadzenia nie są w przepisach jasno lub w pełni sprecyzowane. Pojawiają się więc pytania, czy niektóre z tych kont powinny wykazywać salda na koniec roku, czy też nie, czy należy je zamykać i w jaki sposób księgować określone operacje.

Dotyczy to przede wszystkim kont, które w rozporządzeniu mają bardzo ograniczony opis funkcjonowania, tj. 975 „Wydatki strukturalne” i 976 „Wzajemne rozliczenia pomiędzy jednostkami”. Wskazano bowiem jedynie, do księgowania jakiego rodzaju operacji służą, nie określono natomiast ani stron właściwych dla poszczególnych zapisów, ani rodzaju salda, ani też sposobu postępowania z tym saldem na koniec roku.

Co zatem świadczy o prawidłowości zapisów na tych kontach? Oczywiście zapisy w zakładowym planie kont danej jednostki budżetowej, ustalające szczegółowe zasady księgowań i postępowania z saldem. ©?

● Konto 975 „Wydatki strukturalne

Zgodnie z rozporządzeniem konto służy do ewidencji zrealizowanych wydatków strukturalnych (jeśli ewidencja ta nie jest uwzględniona w ewidencji analitycznej do kont bilansowych). Ewidencja prowadzona jest według klasyfikacji wydatków strukturalnych w celu wykazania tych wydatków w sprawozdaniu Rb-WS.

Konto 975 jest więc niejako rozwiązaniem „awaryjnym” w przypadku, kiedy wydatki strukturalne nie są ujęte w ewidencji bilansowej, a ze względu na obowiązek sprawozdawczy ujmowane być muszą.

W przypadku stosowania przez jednostkę konta 975 musi ona w swoim zakładowym planie kont określić szczegółowo zasady jego prowadzenia co do stron, po jakich ujmowane są poszczególne operacje, oraz salda, jakie to konto wykazuje w trakcie i na koniec roku.

OPIS W ZAKŁADOWYM PLANIE KONT

Wzór 1

Konto 975 służy do ewidencji wydatków poniesionych na cele strukturalne.

Na stronie Wn tego konta ujmuje się kwoty poniesionych wydatków strukturalnych, ustalonych na podstawie dowodów źródłowych.

Po stronie Ma księguje się ewentualne zmniejszenia tych wydatków (zwroty dokonanych wydatków, korekty).

Na koniec roku konto 975 wykazuje saldo Wn oznaczające wysokość poniesionych wydatków strukturalnych.

Do konta 975 prowadzi się ewidencję analityczną w podziale na obszary i kategorie, zgodne z klasyfikacją wydatków strukturalnych.

Ewidencja na koncie 975 zgodnie z powyższym zapisem:

infoRgrafika

Objaśnienia:

1. Wydatek będący wydatkiem strukturalnym (na podstawie dowodu zapłaty faktury).

2. Zwrot części poniesionego wydatku strukturalnego.

Wzór 2

Konto 975 służy do ewidencji wydatków strukturalnych. Do konta prowadzi się ewidencję analityczną według klasyfikacji wydatków strukturalnych.

Po stronie Wn tego konta ujmuje się kwoty poniesionych wydatków strukturalnych oraz ewentualne zmniejszenia tych wydatków (zapis czerwony).

Po stronie Ma pod datą 31 grudnia księguje się równowartość zrealizowanych w danym roku budżetowym wydatków strukturalnych.

W trakcie roku konto 975 może wykazywać saldo Wn oznaczające wysokość wydatków poniesionych na cele strukturalne, na koniec roku konto nie wykazuje salda.

Ewidencja na koncie 975 zgodnie z zapisem:

infoRgrafika

1. Poniesione wydatki strukturalne (faktura + Wb) – zapłata za udział pracowników w szkoleniu dającym nowe kwalifikacje zawodowe 3400 zł;

2. Zmniejszenie kwoty poniesionych wydatków strukturalnych (faktura korygująca) – zwrot kosztów szkolenia 1 pracownika w związku z jego nieobecnością na szkoleniu kwota 800 zł;

3. Poniesione gotówką wydatki strukturalne (KW) kwota 1271 zł;

4. Równowartość poniesionych w ciągu roku wydatków strukturalnych (księgowanie pod datą 31 grudnia) kwota 3871 zł. ©?

Polecamy serwis: Wydatki strukturalne


● Konto 976 „Wzajemne rozliczenia między jednostkami”

Konto to pojawiło się w związku z wprowadzonymi w 2012 r. zmianami w rozporządzeniu w sprawie szczególnych zasad rachunkowości i planów kont zobowiązującymi jednostki sektora finansów publicznych do uwzględniania (wyłączania) w sporządzanych sprawozdaniach finansowych tzw. rozliczeń wzajemnych. Czyli rozliczeń pomiędzy jednostkami, dla których dysponent części budżetowej lub jednostka samorządu terytorialnego sporządza sprawozdanie łączne, będące sumą sprawozdań jednostek podległych.

Ewidencja wzajemnych rozliczeń jest niezwykle istotna, ponieważ wpływa na rzetelność i jakość danych przedstawianych w łącznych sprawozdaniach finansowych – eliminuje „podwójne” ujęcie niektórych wartości.

Rozliczenia wzajemne dotyczą przede wszystkim:

● wzajemnych należności i zobowiązań oraz rozrachunków o podobnym charakterze;

● wyniku finansowego ustalonego na operacjach dokonywanych pomiędzy jednostkami.

Jako rozliczenia wzajemne ujmuje się następujące operacje pomiędzy jednostkami podległymi jednemu dysponentowi wyższego stopnia:

– należności,

– zobowiązania,

przychody i koszty (obciążenia wzajemne np. za media),

– operacje majątkowe takie jak np. nieodpłatne przekazanie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych pomiędzy jednostkami, sprzedaż środków trwałych lub materiałów pomiędzy jednostkami.

Konto 976 wymaga szczegółowego uregulowania w zakładowym planie kont jednostki, ponieważ w rozporządzeniu jego opis ogranicza się jedynie do wskazania, do jakich celów konto to służy. Całkowicie brak określonych zasad zapisu na tym koncie ani wskazań co do salda.

Kto musi stosować

W związku z zapisem paragrafu 19 ust. 1 rozporządzenia w sprawie szczególnych zasad rachunkowości i planów kont często pojawia się wątpliwość, czy wszystkie jednostki są zobowiązane do ewidencjonowania rozliczeń wzajemnych, czy tylko jednostki sporządzające sprawozdanie łączne (czyli np. jednostki samorządu terytorialnego lub dysponenci drugiego stopnia).

Zapis par. 19 brzmi bowiem następująco: „Jednostki budżetowe obsługujące dysponenta części budżetowej i dysponentów środków budżetu państwa drugiego stopnia sporządzają łączne sprawozdania finansowe, będące sumą sprawozdań finansowych jednostek i placówek podległych dysponentom części budżetowej i dysponentom środków budżetu państwa drugiego stopnia oraz własnego sprawozdania finansowego, z odpowiednim wyłączeniem wzajemnych rozliczeń dokonywanych między tymi jednostkami”.

Celem ewidencji rozliczeń wzajemnych jest prawidłowe ujęcie danych w łącznym sprawozdaniu finansowym, jednak dysponent II stopnia czy też jednostka samorządu terytorialnego musi mieć informację na temat rozliczeń nie tylko pomiędzy sobą a podległymi jednostkami, ale również tych dokonywanych bezpośrednio (bez jej udziału) pomiędzy jednostkami podległymi. Jedynym źródłem takiej informacji są zapisy w jednostkowych sprawozdaniach finansowych podległych jednostek na temat rozliczeń wzajemnych, które wynikać muszą z ewidencji, tj. zapisów na koncie 976.

Tak więc zapisu rozporządzania nie można czytać literalnie. Wszystkie jednostki sektora publicznego, w których wystąpią rozliczenia wzajemne, są zobowiązane do ich wykazania na koncie 976.

Opis konta 976 w rozporządzeniu:

„Konto służy do ewidencji kwot wynikających ze wzajemnych rozliczeń między jednostkami w celu sporządzenia łącznego sprawozdania finansowego”.

OPIS W ZAKŁADOWYM PLANIE KONT

Wzór 3

Konto 976 służy do ewidencji kwot wynikających ze wzajemnych rozliczeń między jednostką X a pozostałymi jednostkami, gdzie dla wszystkich tych jednostek dysponent XYZ sporządza łączne sprawozdanie finansowe.

Rozliczenia wzajemne w jednostce X występują z tytułu wzajemnych należności i zobowiązań.

Po stronie Wn konta 976 księguje się:

– wzajemne należności,

– spłatę zobowiązań wzajemnych.

Po stronie Ma konta 976 księguje się:

– zobowiązania wzajemne,

– spłatę należności wzajemnych.

Na koniec roku konto 976 może wykazywać dwa salda:

– saldo Wn oznaczające stan niezapłaconych należności wzajemnych podlegających wyłączeniu w łącznym sprawozdaniu finansowym,

– saldo Ma oznaczające stan niespłaconych zobowiązań wzajemnych podlegających wyłączeniu w łącznym sprawozdaniu finansowym.

Saldo nie podlega przeniesieniu na kolejny rok obrotowy, saldo konta 976 na dzień 1 stycznia jest zerowe.

Ewidencja na koncie 976 zgodnie z ustalonymi powyżej zasadami:

infoRgrafika

Objaśnienia:

1. Nota obciążeniowa – należności od innej jednostki z tytułu rozliczenia mediów kwota 826 zł;

2. Wyciąg bankowy – spłata części należności kwota 300 zł;

3. Nota obciążeniowa – zobowiązania z tytułu udziału pracownika w szkoleniu organizowanym przez inną jednostkę kwota 120 zł;

4. Wyciąg bankowy – spłata zobowiązań kwota 120 zł.

Saldo na koniec roku: saldo Wn w kwocie 526 zł oznaczające stan niespłaconych należności podlegających wyłączeniu w sprawozdaniu łącznym. ©?

Magdalena Rypińska

 kierownik państwowej jednostki budżetowej

Podstawa prawna

Ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 330 ze zm.).

Rozporządzenie ministra finansów z 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 289).

Polecamy serwis: Rachunkowość budżetowa

Chcesz dowiedzieć się więcej, sprawdź »
Jak korygować VAT od sprzedaży ewidencjonowanej na kasie
Jak korygować VAT od sprzedaży ewidencjonowanej na kasie
Tylko teraz
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Czy wydatki na środki trwałe, które podlegają jednorazowemu spisaniu w koszty, to inwestycja – odpowiedź MF na interpelację poselską
    Stanowisko MF: „wydatki na środki trwałe, które podlegają jednorazowemu spisaniu w koszty (w rozumieniu prawa bilansowego) nie są inwestycją.”
    W jaki sposób zaksięgować przypis dofinansowania na dziecko w żłobku?
    PYTANIE: W związku z otrzymaną informacją z ZUS obniżymy opłatę stałą za pobyt dzieci w żłobku, które otrzymały dofinansowanie. Środki za maj ZUS przeleje do dnia 20 czerwca na rachunek gminy, a gmina je nam przekaże. Po dokonaniu rozliczenia w księgach rachunkowych powinniśmy oddać środki do gminy jako dochody budżetowe W jaki sposób zaksięgować przypis dofinansowania: na dziecko czy na ZUS? Rozliczenie ma być z ZUS-em czy z gminą?
    Szkolenia online: Akademia budżetowa
    Zapraszamy na szkolenia online z cyklu "Akademia budżetowa", na których przybliżone zostaną najważniejsze zagadnienia z zakresu rachunkowości oraz sprawozdawczości obowiązujące i planowane od 2023 r. Szkolenia odbędą się w miesiącach wrzesień-grudzień 2022 r. Zapisz się już dziś!
    Grupa VAT w samorządzie terytorialnym - korzyści i zagrożenia
    Przepisy unijne umożliwiają państwom członkowskim wprowadzenie pewnych fakultatywnych regulacji prawnych, odnoszących się do definiowania podatników. W Polsce do tej pory w zasadzie ustawodawca z tego nie korzystał. Dyrektywa Rady 2006/112/WE z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej zezwala państwom członkowskim na wprowadzenie (pod warunkiem konsultacji z Komitetem ds. Podatku od Wartości Dodanej) w poszczególnych państwach członkowskich tzw. grup podatkowych.
    Czy gmina może umorzyć opłaty za odbiór śmieci mieszkańcom pomagającym uchodźcom?
    W gminach stosujących metodę naliczania opłaty śmieciowej od liczby osób zamieszkujących nieruchomość pojawia się następujący problem. Udzielenie zakwaterowania uchodźcom zwiększa wartość opłat za zagospodarowanie odpadami komunalnymi. Czy gmina może umorzyć osobom pomagającym uciekinierom te opłaty?
    Czy gmina może zwolnić z podatku od nieruchomości budynki zamieszkałe przez uchodźców?
    Odpowiedzi na to pytanie udzieliła RIO w Kielcach (znak WI.54.19.2022)
    MF: Jak wykazać w Rb-27S wpłaty na przełomie dwóch miesięcy albo lat?
    Oprócz dochodów wykonanych na podstawie ewidencji analitycznej do rachunku bieżącego należy też doliczyć „środki w drodze” – tłumaczy MF odpowiadając na wątpliwości dotyczące wykazywania w sprawozdaniach dochodów zaksięgowanych na przełomie miesięcy lub roku.
    Czy wyjazd studyjny nauczyciela można pokryć z doskonalenia nauczycieli
    Czy wyjazd studyjny nauczyciela do Brukseli, który jest realizacją wygranej nagrody głównej w konkursie "Cześć Europo", można pokryć z doskonalenia nauczycieli z § 442?
    Ewidencja księgowa środków pochodzących z dotacji
    Jak prawidłowo zaksięgować wpływ środków z dotacji (np. na aktualizację stałego rejestru wyborców, na zwrot akcyzy), jeżeli jest jedno konto bankowe dla urzędu i organu?
    „Aktywna tablica”: 70 mln zł dla szkół. [Wnioski do 15 i 31 maja 2022 r.]
    Szkoły podstawowe, ponadpodstawowe oraz placówki kształcące uczniów ze specjalnymi potrzebami mogą wnioskować o dofinansowanie na zakup pomocy dydaktycznych w ramach programu „Aktywna tablica”.
    MF: Jak gminy powinny rozliczać środki z Funduszu Pomocy na zadania oświatowe
    Ministerstwo Finansów we współpracy z Ministerstwem Edukacji i Nauki przygotowało wyjaśnienia dotyczące środków z Funduszu Pomocy dla jednostek samorządu terytorialnego na dodatkowe zadania oświatowe.
    Deficyt w 2022 r. zwiększony z 1,8% na 4,3%. Jak sfinansować ten dług?
    Soboń: deficyt sektora wyniesie 4,3 proc. PKB.
    Ewidencja obciążenia pracownika za prywatne rozmowy telefoniczne
    Jak ująć notę księgową wystawioną pracownikowi za prywatne rozmowy telefoniczne?
    Kiedy można pozbawić nauczyciela dodatku za prowadzenie zajęć w warunkach trudnych lub uciążliwych
    Nie można pozbawić nauczyciela dodatku za warunki pracy, gdy w zdalny lub inny przyjęty sposób zrealizował zajęcia w warunkach trudnych lub uciążliwych. Prawo do tego świadczenia potwierdza Regionalna Izba Obrachunkowa w Olsztynie.
    Jaka stawka ryczałtu dla usługi opieki nad osobami starszymi
    Jaką stawką ryczałtu objęta jest usługa opieki nad osobami starszymi, bez zakwaterowania, świadczona przez jednoosobową działalność PKWIu 88.10.12, świadczona w domach?
    Jaka klasyfikacja budżetowa wydatków na podpis elektroniczny
    Jednostka sektora finansów publicznych prowadzi pełną księgowość. W zeszłym roku odnowiła pracownikowi podpis kwalifikowany (faktura została wystawiona na firmę) za okres od maja 2021 r. do kwietnia 2022 r. kwota faktury rozliczana jest w czasie poprzez konto „Czynne rozliczenia międzyokresowe kosztów”. Pracownik rozwiązał umowę o pracę z końcem stycznia 2022 r. Czy kwotę faktury za okres od lutego do kwietnia 2022 r. można zaksięgować w koszty rodzajowe, czy jednak należy tą kwotę przeksięgować na pozostałe koszty operacyjne?
    Czy przysługuje ekwiwalent za udział w działaniach ratowniczych dla kierowcy-konserwatora OSP
    Czy za udział w działaniach ratowniczych, strażakom ratownikom OSP zatrudnionym jako kierowca-konserwator samochodu strażackiego w urzędzie gminy na umowie o pracę lub umowie zlecenia należy wypłacić ekwiwalent pieniężny niezależnie od wynagrodzenia?
    Kiedy wójt nie musi ujawniać wysokości nagród pracowników urzędu?
    Instytucje samorządowe wciąż otrzymują wnioski o ujawnienie informacji publicznej o wysokości nagród wypłaconych poszczególnym pracownikom samorządowym.
    RIO: gmina może zwolnić z podatku nieruchomości zajmowane przez uchodźców
    Czy rada miejska może zwolnić z podatku od nieruchomości budynki lub ich części, zajęte na zakwaterowanie ludności uchodźczej z terenu objętego konfliktem zbrojnym, która znalazła się na terytorium Rzeczpospolitej od 24 lutego 2022 roku?
    MF: dochody JST z PIT w I kw. wyższe o 573 mln zł
    Dochody samorządów z PIT po I kwartale 2022 roku, w wyniku wprowadzenia gwarantowanego mechanizmu równych miesięcznych rat, były o około 573 mln zł większe niż gdyby obowiązywał system poprzedni – poinformowało Ministerstwo Finansów.
    Nadodrzański Oddział Straży Granicznej prowadzi nabór
    Nadodrzański Oddział Straży Granicznej prowadzi ciągły nabór do służby w Straży Granicznej. W 2022 r. przyjął 20 nowych funkcjonariuszy, a na kolejnych chętnych czeka jeszcze w tym roku 50 etatów – poinformowała rzeczniczka Nadodrzańskiego Oddziału SG Joanna Konieczniak.
    Narzucenie pracownikom zaległych urlopów wypoczynkowych
    Urlopy wypoczynkowe powinny być co do zasady wykorzystywane w roku, w którym przysługują. Tak się jednak nie zawsze dzieje z wielu powodów - przerwania urlopu, przesunięcia terminu wypoczynku, czy po prostu niewnioskowania o cały urlopu - i część pracowników pozostaje z końcem roku z większą lub mniejszą częścią niewykorzystanego wypoczynku. Powstaje tzw. urlop zaległy, którego udzielenie rządzi się swoimi prawami - termin urlopu nie musi być uzgadniany z pracownikiem, zaś wypoczynek z poprzedniego roku powinien zostać udzielony co do zasady do końca września.
    Dofinansowanie z Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych a VAT
    Gminy i powiaty, w celu przeciwdziałania skutkom społeczno-gospodarczym pandemii, mogły i dalej mogą ubiegać się o dofinansowanie projektów inwestycyjnych ze środków Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych (dalej: RFIL). Ze środków RFIL mogą zostać dofinansowane w szczególności inwestycje dotyczące budowy lub przebudowy infrastruktury wodno-kanalizacyjnej, dróg, chodników, obiektów sportowych, świetlic, bibliotek itp.
    Odsetki od nieterminowych wpłat za posiłki w przedszkolu
    Kiedy i w jakiej wysokości powinno naliczać się odsetki od nieterminowych wpłat za pobyt w przedszkolu oraz za żywienie?
    Zmiana zarządcy drogi a zwrot opłaty za umieszczenie urządzenia w pasie drogowym
    Zarządca drogi pobiera opłatę roczną za umieszczenie urządzenia obcego w pasie drogowym. Opłata uiszczana jest za dany rok z góry w terminie do 15 stycznia.