REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy wydatki poniesione przez gminę na sporządzenie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego stanowią wydatki strukturalne

Daniel Jurewicz
Plan
Plan
ST

REKLAMA

REKLAMA

Gmina ponosi z własnych środków wydatki związane ze sporządzeniem planów zagospodarowania przestrzennego. Wynika to z faktu, że część niezbędnych usług zlecana jest zewnętrznym podmiotom, które posiadają stosowne umiejętności oraz uprawnienia. Ze względu na wielkość gminy rozwiązanie takie jest tańsze niż zatrudnienie tych osób na podstawie umów o pracę. Czy wydatki te mają charakter strukturalny, a jeśli tak, to jaki kod klasyfikacji należy zastosować?

Tak, wydatki gmin związane ze sporządzaniem planów zagospodarowania przestrzennego stanowią wydatki strukturalne, które należy ujmować w kodzie 81 klasyfikacji wydatków strukturalnych.

REKLAMA

REKLAMA

Wydatkami strukturalnymi są wydatki poniesione ze środków publicznych krajowych, które służą realizacji konkretnych celów wskazanych w kodach klasyfikacji wydatków strukturalnych.

Redakcja poleca: Ustawa o rachunkowości z komentarzem do zmian (książka)

Miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego są kluczowym dokumentem dla funkcjonowania nie tylko samych gmin, ale również ogółu funkcjonujących na jej terenie instytucji (w tym przedsiębiorców) oraz mieszkańców. Mają one ogromne, wręcz strategiczne, znaczenie dla możliwości kreowania rozwoju lokalnego. Zgodnie z obowiązującym prawem, w tym przede wszystkim z zapisami ustawy z 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, stanowią one akty prawa miejscowego, które określają przeznaczenie, warunki zagospodarowania i zabudowy terenu danej gminy, jak również rozmieszczenie inwestycji celu publicznego. Uchwały te składają się z części normatywnej (a więc tekstowej) oraz graficznej (stanowiącej załączniki do tej pierwszej). Ich sporządzenie, ze względu na skomplikowaną zawartość, wymagającą odpowiednich uprawnień i umiejętności, dość często wiąże się z koniecznością poniesienia wydatków (np. w formie zakupu usług lub poprzez zawieranie umów cywilnoprawnych).

REKLAMA

W obszarze XV. Wzmacnianie zdolności instytucjonalnych na poziomie krajowym, regionalnym i lokalnym funkcjonuje kod 81. Rozwiązania na rzecz podniesienia jakości opracowania, monitorowania, ewaluacji polityk i programów na poziomie krajowym, regionalnym i lokalnym, wzmocnienie zdolności w zakresie realizacji polityk i programów. Zgodnie z opisem, w jego ramach powinny być ujmowane wydatki związane z realizacją operacji mających na celu:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

● wdrożenie rozwiązań (mechanizmów) na rzecz podniesienia jakości opracowania, monitorowania, ewaluacji polityk i programów na poziomie krajowym, regionalnym i lokalnym,

● wzmocnienie zdolności w zakresie realizacji polityk i programów.

Kluczowe znaczenie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego dla możliwości funkcjonowania gmin, w tym realizacji przyjętych polityk i programów (ujętych w formie różnorakich strategii czy też programów), powoduje, że cel ponoszenia wydatków związanych z ich tworzeniem jest zgodny z celem, o którym mowa w analizowanym kodzie klasyfikacji. W związku z tym wszystkie wydatki związane z tworzeniem omawianych planów w części dokonywanej ze środków krajowych powinny zostać ujęte we wskazanym kodzie klasyfikacji wydatków strukturalnych.

Wydatkiem strukturalnym będą więc zarówno zakup usług, jak również wynagrodzenia wypłacane na podstawie umów cywilnoprawnych (wraz z pochodnymi), niezależnie od wartości wydatku. Zbieżność celów ponoszenia zawartych w pytaniu wydatków z celami wskazanymi w kodzie 81 prowadzi również do konkluzji, że podobne rozwiązanie należałoby zastosować w odniesieniu do wydatków związanych z tworzeniem miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, wypłacanych na podstawie umów o pracę. W praktyce rozwiązanie takie jest jednakże mocno utrudnione, gdyż za wydatek strukturalny należałoby uznać jedynie te wynagrodzenia, które są bezpośrednio związane z tworzeniem miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego. W przypadku gdy pracownik realizuje również inne obowiązki, trudno jednak będzie precyzyjnie określić, jaka część jego wynagrodzenia (oraz pochodnych) jest bezpośrednio związana ze wspomnianym celem strukturalnym.

DANIEL JUREWICZ

 członek Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy, autor publikacji z zakresu finansów publicznych oraz prowadzący szkolenia dla służb finansowych jednostek sektora finansów publicznych

PODSTAWY PRAWNE

● ustawa z 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (j.t. Dz.U. z 2015 r. poz. 199; ost.zm. Dz.U. z 2015 r. poz. 1890)

● rozporządzenie Ministra Finansów z 10 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji wydatków strukturalnych (Dz.U. z 2010 r. Nr 44, poz. 255)

Zobacz również: Czy możliwe jest prowadzenie ewidencji wydatków strukturalnych w formie papierowej

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Renta wdowia 2025: terminy wypłat, kiedy decyzja o przyznaniu lub odmowie. Kluczowa data to 1 lipca 2025 r.

Już 1 lipca 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozpocznie wysyłkę decyzji w sprawie przyznania lub odmowy renty wdowiej. Jest to kluczowa data, gdyż część uprawnionych otrzyma wtedy świadczenie. Jak poinformował na swojej stronie internetowej ZUS pozostałe terminy wypłaty renty wdowiej to: 6-go, 10-go, 15-go, 20-go i 25-go dnia miesiąca.

Ustalenie liczby ubezpieczonych a wypłata zasiłków w 2026 roku

30 listopada to dzień, na który zatrudniający powinni ustalić liczbę osób zgłoszonych do ubezpieczenia chorobowego. Jest to istotne, bowiem od stanu zatrudnienia uzależnione jest to, czy w roku kolejnym zasiłki dla ubezpieczonych będzie wypłacał płatnik składek, czy też Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

Certyfikat wykonawcy w zamówieniach publicznych. Nowe rozwiązania w 2026 roku

11 września 2025 r. została opublikowana ustawa z 5 sierpnia 2025 r. o certyfikacji wykonawców zamówień publicznych Ustawa wejdzie w życie 12 lipca 2026 r., z pewnymi wyjątkami. Jakie nowości przewiduje?

Kontrola zarządcza 2026 – planowane zmiany

Ministerstwo Finansów dostrzega potrzebę budowania świadomości i zrozumienia kontroli zarządczej wśród kierowników jednostek. Planowana zmiana przepisów ma objąć m.in. zmianę definicji kontroli zarządczej.

REKLAMA

Sejm: Niski limit 500 zł w CRU (Centralny Rejestr Umów). Rząd proponował 10 000 zł [JST]

W centralnym rejestrze umów zawartych przez jednostki sektora finansów publicznych. Wprowadzony limit wartości umów podlegających temu obowiązkowi wyniesie 500 zł.

Czajniki elektryczne znowu powędrują do szafek? Trzeba będzie raportować zużycie energii. Cel: spadek zużycia o 1,9 proc.

Trzeba obniżyć zużycie energii elektrycznej. W tym celu określone podmioty będą zobowiązane do jego raportowania. Kto i od kiedy? Zanosi się na to, że czajniki elektryczne znowu wylądują w zamkniętych szafkach. Od kiedy?

Od 1 stycznia 2026 r. próg zamówień publicznych wzrośnie ze 130 000 zł do 170 000 zł

Wyższy próg został wprowadzony na mocy ustawy z 25 lipca 2025 r. o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw. Przepisy te są odpowiedzią na wzrost cen towarów i usług oraz kosztów realizacji zamówień w ostatnich latach.

RIO: z rezerwy kryzysowej gmina nie zbuduje centrum zarządzania kryzysowego

Wyjaśnienia RIO: Rezerwa kryzysowej gmina nie zbuduje centrum zarządzania kryzysowego

REKLAMA

Rząd: Być może będą obligatoryjne (trzynastki) dla pracowników instytucji kultury

O przyznanie obligatoryjnej tzw. trzynastej pensji pracownikom instytucji kultury pytała w interpelacji posłanka Lidia Czechak.

RIO: nieprawidłowości w zakresie naliczania wynagrodzenia zastępcy wójta, który na tym stanowisku został zatrudniony w niepełnym wymiarze czasu pracy

Zatrudnienie w niepełnym, wymiarze nie może prowadzić do bezpodstawnego uprzywilejowania - wynika z wyjaśnień Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy. Wynagrodzenie oblicza się proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy z zachowaniem limitów określonych w przepisach.

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA