REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy wydatki poniesione przez gminę na sporządzenie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego stanowią wydatki strukturalne

Daniel Jurewicz
Plan
Plan
ST

REKLAMA

REKLAMA

Gmina ponosi z własnych środków wydatki związane ze sporządzeniem planów zagospodarowania przestrzennego. Wynika to z faktu, że część niezbędnych usług zlecana jest zewnętrznym podmiotom, które posiadają stosowne umiejętności oraz uprawnienia. Ze względu na wielkość gminy rozwiązanie takie jest tańsze niż zatrudnienie tych osób na podstawie umów o pracę. Czy wydatki te mają charakter strukturalny, a jeśli tak, to jaki kod klasyfikacji należy zastosować?

Tak, wydatki gmin związane ze sporządzaniem planów zagospodarowania przestrzennego stanowią wydatki strukturalne, które należy ujmować w kodzie 81 klasyfikacji wydatków strukturalnych.

REKLAMA

Wydatkami strukturalnymi są wydatki poniesione ze środków publicznych krajowych, które służą realizacji konkretnych celów wskazanych w kodach klasyfikacji wydatków strukturalnych.

Redakcja poleca: Ustawa o rachunkowości z komentarzem do zmian (książka)

REKLAMA

Miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego są kluczowym dokumentem dla funkcjonowania nie tylko samych gmin, ale również ogółu funkcjonujących na jej terenie instytucji (w tym przedsiębiorców) oraz mieszkańców. Mają one ogromne, wręcz strategiczne, znaczenie dla możliwości kreowania rozwoju lokalnego. Zgodnie z obowiązującym prawem, w tym przede wszystkim z zapisami ustawy z 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, stanowią one akty prawa miejscowego, które określają przeznaczenie, warunki zagospodarowania i zabudowy terenu danej gminy, jak również rozmieszczenie inwestycji celu publicznego. Uchwały te składają się z części normatywnej (a więc tekstowej) oraz graficznej (stanowiącej załączniki do tej pierwszej). Ich sporządzenie, ze względu na skomplikowaną zawartość, wymagającą odpowiednich uprawnień i umiejętności, dość często wiąże się z koniecznością poniesienia wydatków (np. w formie zakupu usług lub poprzez zawieranie umów cywilnoprawnych).

W obszarze XV. Wzmacnianie zdolności instytucjonalnych na poziomie krajowym, regionalnym i lokalnym funkcjonuje kod 81. Rozwiązania na rzecz podniesienia jakości opracowania, monitorowania, ewaluacji polityk i programów na poziomie krajowym, regionalnym i lokalnym, wzmocnienie zdolności w zakresie realizacji polityk i programów. Zgodnie z opisem, w jego ramach powinny być ujmowane wydatki związane z realizacją operacji mających na celu:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

● wdrożenie rozwiązań (mechanizmów) na rzecz podniesienia jakości opracowania, monitorowania, ewaluacji polityk i programów na poziomie krajowym, regionalnym i lokalnym,

● wzmocnienie zdolności w zakresie realizacji polityk i programów.

Kluczowe znaczenie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego dla możliwości funkcjonowania gmin, w tym realizacji przyjętych polityk i programów (ujętych w formie różnorakich strategii czy też programów), powoduje, że cel ponoszenia wydatków związanych z ich tworzeniem jest zgodny z celem, o którym mowa w analizowanym kodzie klasyfikacji. W związku z tym wszystkie wydatki związane z tworzeniem omawianych planów w części dokonywanej ze środków krajowych powinny zostać ujęte we wskazanym kodzie klasyfikacji wydatków strukturalnych.

Wydatkiem strukturalnym będą więc zarówno zakup usług, jak również wynagrodzenia wypłacane na podstawie umów cywilnoprawnych (wraz z pochodnymi), niezależnie od wartości wydatku. Zbieżność celów ponoszenia zawartych w pytaniu wydatków z celami wskazanymi w kodzie 81 prowadzi również do konkluzji, że podobne rozwiązanie należałoby zastosować w odniesieniu do wydatków związanych z tworzeniem miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, wypłacanych na podstawie umów o pracę. W praktyce rozwiązanie takie jest jednakże mocno utrudnione, gdyż za wydatek strukturalny należałoby uznać jedynie te wynagrodzenia, które są bezpośrednio związane z tworzeniem miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego. W przypadku gdy pracownik realizuje również inne obowiązki, trudno jednak będzie precyzyjnie określić, jaka część jego wynagrodzenia (oraz pochodnych) jest bezpośrednio związana ze wspomnianym celem strukturalnym.

DANIEL JUREWICZ

 członek Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy, autor publikacji z zakresu finansów publicznych oraz prowadzący szkolenia dla służb finansowych jednostek sektora finansów publicznych

PODSTAWY PRAWNE

● ustawa z 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (j.t. Dz.U. z 2015 r. poz. 199; ost.zm. Dz.U. z 2015 r. poz. 1890)

● rozporządzenie Ministra Finansów z 10 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji wydatków strukturalnych (Dz.U. z 2010 r. Nr 44, poz. 255)

Zobacz również: Czy możliwe jest prowadzenie ewidencji wydatków strukturalnych w formie papierowej

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Rachunkowość Budżetowa
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Nowe Standardy - Global Internal Audit Standards™

    Nowe Standardy mówią jasno – jako audytorzy jesteśmy częścią organizacji, i – oczywiście zachowując pełen obiektywizm – pomagamy jej osiągnąć właściwe cele.

    Roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach a likwidacja gminnej jednostki budżetowej

    Na jakim podmiocie ciąży obowiązek złożenia rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach w przypadku likwidacji gminnej jednostki budżetowej?

    Ustawa budżetowa na 2024 rok bez poprawek Senatu. Trafi teraz do podpisu Prezydenta

    Prezydent RP może podpisać ustawę budżetową, ewentualnie - zwrócić się do Trybunału Konstytucyjnego o ocenę zgodności jej zapisów z ustawą zasadniczą.;

    Samorządy mogą odetchnąć – w 2024 roku nie będzie obowiązkowego KSeF

    Wdrożenie KSeF budzi wiele emocji, a szczególnie dużo jest ich w jednostkach budżetowych objętych centralizacją. Z uwagi na ich szczególną strukturę, wdrożenie KSeF wiązałoby się w ich przypadku z jeszcze większymi komplikacjami, niż u pozostałych podatników.

    REKLAMA

    To już ostatni dzień na złożenie części A sprawozdania SP-1. Sprawdź czy wiesz jakie dane w nim wykazać.

    Sprawozdanie SP-1, czyli sprawozdanie w zakresie podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego na stałe weszło do katalogu sprawozdawczości budżetowej. Trzeba poświęcić mu uwagę dwa razy w roku. Po raz pierwszy już w styczniu, bo wójt, burmistrz lub prezydent miasta, jako organy podatkowe właściwe w sprawach podatku od nieruchomości, podatku rolnego oraz podatku leśnego mają obowiązek złożyć część A sprawozdania w terminie do 10 stycznia.

    Średnio 600 zł „pod choinkę” w urzędach. Maks to 950 zł. Jest i 0 zł. Zamiast podwyżek. Są i premie [Budżetówka, prezenty]

    Zamiast podwyżek w 2023 r. średnio 600 zł urzędnicy samorządowi otrzymają przed świętami z ZFŚS.

    Rozwój zawodowy i urlop szkoleniowy ratownika medycznego

    Każdy ratownik medyczny ma nie tylko prawo, lecz przede wszystkim obowiązek ustawicznego rozwoju zawodowego przez aktualizację wiedzy i umiejętności zawodowych. Na rozwój zawodowy ratownikowi medycznemu przysługuje urlop szkoleniowy w wymiarze 6 dni roboczych rocznie – kiedy przysługuje ten urlop, kiedy nie przysługuje i czy należy się za niego wynagrodzenie? O tym w poniższym opracowaniu. 

    Brak podwyżki w samorządach w 2024 r. Poszkodowani nie zgadzają się na zamrożenie swoich pensji. I żądają wyjaśnień

    Przedstawiciele zarządu ZMP chcą wyjaśnień od rządu w sprawie zamrożenia wynagrodzeń w samorządach i spółkach komunalnych przewidzianego w ustawie okołobudżetowej na 2024 r.

    REKLAMA

    Kaucja to 50 groszy. Bo łatwo zapamiętać. Butelki ze szkła i plastiku oraz metalowe puszki [projekt rozporządzenia]

    Kaucja za butelki plastikowe do 3 litrów i szklane do 1,5 litra oraz za puszki do 1 litra wyniesie 50 gr. Tak zapisano w projekcie rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska. 

    PIP: Obowiązki i prawa pracownika w zakresie bhp [zestawienie]
    Podstawowym obowiązkiem pracownika określonym w art. 211 Kodeksu pracy jest przestrzeganie przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.

    REKLAMA