REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy wydatki poniesione przez gminę na sporządzenie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego stanowią wydatki strukturalne

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Daniel Jurewicz
Plan
Plan
ST

REKLAMA

REKLAMA

Gmina ponosi z własnych środków wydatki związane ze sporządzeniem planów zagospodarowania przestrzennego. Wynika to z faktu, że część niezbędnych usług zlecana jest zewnętrznym podmiotom, które posiadają stosowne umiejętności oraz uprawnienia. Ze względu na wielkość gminy rozwiązanie takie jest tańsze niż zatrudnienie tych osób na podstawie umów o pracę. Czy wydatki te mają charakter strukturalny, a jeśli tak, to jaki kod klasyfikacji należy zastosować?

Tak, wydatki gmin związane ze sporządzaniem planów zagospodarowania przestrzennego stanowią wydatki strukturalne, które należy ujmować w kodzie 81 klasyfikacji wydatków strukturalnych.

REKLAMA

Wydatkami strukturalnymi są wydatki poniesione ze środków publicznych krajowych, które służą realizacji konkretnych celów wskazanych w kodach klasyfikacji wydatków strukturalnych.

Redakcja poleca: Ustawa o rachunkowości z komentarzem do zmian (książka)

REKLAMA

Miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego są kluczowym dokumentem dla funkcjonowania nie tylko samych gmin, ale również ogółu funkcjonujących na jej terenie instytucji (w tym przedsiębiorców) oraz mieszkańców. Mają one ogromne, wręcz strategiczne, znaczenie dla możliwości kreowania rozwoju lokalnego. Zgodnie z obowiązującym prawem, w tym przede wszystkim z zapisami ustawy z 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, stanowią one akty prawa miejscowego, które określają przeznaczenie, warunki zagospodarowania i zabudowy terenu danej gminy, jak również rozmieszczenie inwestycji celu publicznego. Uchwały te składają się z części normatywnej (a więc tekstowej) oraz graficznej (stanowiącej załączniki do tej pierwszej). Ich sporządzenie, ze względu na skomplikowaną zawartość, wymagającą odpowiednich uprawnień i umiejętności, dość często wiąże się z koniecznością poniesienia wydatków (np. w formie zakupu usług lub poprzez zawieranie umów cywilnoprawnych).

W obszarze XV. Wzmacnianie zdolności instytucjonalnych na poziomie krajowym, regionalnym i lokalnym funkcjonuje kod 81. Rozwiązania na rzecz podniesienia jakości opracowania, monitorowania, ewaluacji polityk i programów na poziomie krajowym, regionalnym i lokalnym, wzmocnienie zdolności w zakresie realizacji polityk i programów. Zgodnie z opisem, w jego ramach powinny być ujmowane wydatki związane z realizacją operacji mających na celu:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

● wdrożenie rozwiązań (mechanizmów) na rzecz podniesienia jakości opracowania, monitorowania, ewaluacji polityk i programów na poziomie krajowym, regionalnym i lokalnym,

● wzmocnienie zdolności w zakresie realizacji polityk i programów.

Kluczowe znaczenie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego dla możliwości funkcjonowania gmin, w tym realizacji przyjętych polityk i programów (ujętych w formie różnorakich strategii czy też programów), powoduje, że cel ponoszenia wydatków związanych z ich tworzeniem jest zgodny z celem, o którym mowa w analizowanym kodzie klasyfikacji. W związku z tym wszystkie wydatki związane z tworzeniem omawianych planów w części dokonywanej ze środków krajowych powinny zostać ujęte we wskazanym kodzie klasyfikacji wydatków strukturalnych.

Wydatkiem strukturalnym będą więc zarówno zakup usług, jak również wynagrodzenia wypłacane na podstawie umów cywilnoprawnych (wraz z pochodnymi), niezależnie od wartości wydatku. Zbieżność celów ponoszenia zawartych w pytaniu wydatków z celami wskazanymi w kodzie 81 prowadzi również do konkluzji, że podobne rozwiązanie należałoby zastosować w odniesieniu do wydatków związanych z tworzeniem miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, wypłacanych na podstawie umów o pracę. W praktyce rozwiązanie takie jest jednakże mocno utrudnione, gdyż za wydatek strukturalny należałoby uznać jedynie te wynagrodzenia, które są bezpośrednio związane z tworzeniem miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego. W przypadku gdy pracownik realizuje również inne obowiązki, trudno jednak będzie precyzyjnie określić, jaka część jego wynagrodzenia (oraz pochodnych) jest bezpośrednio związana ze wspomnianym celem strukturalnym.

DANIEL JUREWICZ

 członek Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy, autor publikacji z zakresu finansów publicznych oraz prowadzący szkolenia dla służb finansowych jednostek sektora finansów publicznych

PODSTAWY PRAWNE

● ustawa z 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (j.t. Dz.U. z 2015 r. poz. 199; ost.zm. Dz.U. z 2015 r. poz. 1890)

● rozporządzenie Ministra Finansów z 10 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji wydatków strukturalnych (Dz.U. z 2010 r. Nr 44, poz. 255)

Zobacz również: Czy możliwe jest prowadzenie ewidencji wydatków strukturalnych w formie papierowej

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Likwidacja szkół a prawo nauczycieli do odprawy

Nadchodzi niż demograficzny, a wraz z nim problemy w systemie edukacji. Wiele placówek nie będzie mogło w przyszłym roku szkolnym kontynuować działalności, a inne będą musiały ograniczyć jej rozmiary. To oczywiście bezpośrednio wpłynie na sytuację nauczycieli.

Pilotaż skróconego czasu pracy 2025. Można uzyskać do 1 mln zł wsparcia na wdrożenie w organizacji [Nabór wniosków od 14 sierpnia 2025]

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej ogłosiło zasady udziału w pilotażu skróconego czasu pracy. Nabór wniosków rozpocznie się 14 sierpnia 2025 roku. Pracodawcy mogą uzyskać do 1 mln zł wsparcia.

Dzień Ojca 2025: Coraz więcej ojców korzysta z urlopów rodzicielskich i ojcowskich

Z okazji Dnia Ojca ( 23 czerwca) przypominamy, że tata – podobnie jak mama – ma prawo do urlopu po narodzinach dziecka. Ojcowie coraz chętniej korzystają z przysługujących im świadczeń: urlopu ojcowskiego, macierzyńskiego (po 14 tygodniach) i rodzicielskiego. Komu i kiedy przysługuje zasiłek? Ile trwa urlop?

ZUS otwarty 20 czerwca 2025 r. – placówki i infolinia czynne do godz. 15:00

Choć 20 czerwca wiele osób planuje urlop po czwartkowym święcie Bożego Ciała, Zakład Ubezpieczeń Społecznych nie zmienia trybu pracy. Tego dnia wszystkie placówki ZUS będą funkcjonować normalnie – jak w każdy roboczy piątek. Infolinia będzie działać krócej, gdyż do godz. 15:00.

REKLAMA

Zmiana terminu wypłaty ekwiwalentu za urlop [PROJEKT MRPiPS z 10 czerwca 2025]

W środę, 11 czerwca 2025 r. do uzgodnień, konsultacji publicznych i opiniowania trafił projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych. Projekt zakłada m.in. zmianę przepisów dotyczących wypłaty ekwiwalenty za urlop.

Podwyżki pracowników samorządowych z wyrównaniem od 1 marca 2025 r. Rozporządzenie w Dzienniku Ustaw [STAWKI]

30 maja 2025 r. w Dzienniku Ustaw RP zostało opublikowane rozporządzenie podwyższające kwoty minimalnego miesięcznego poziomu wynagrodzenia zasadniczego pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę. Rozporządzenie koryguje także katalog stanowisk.

Umowa o pracę w celu przygotowania zawodowego. Co powinna zawierać?

Kodeks pracy reguluje m.in. kwestie dotyczące zatrudniania pracowników młodocianych. Młodocianym jest osoba, która ukończyła 15 lat, ale ma poniższej 18 lat. Co powinna zawierać umowa w celu przygotowania zawodowego?

ZFŚS: Do 31 maja 2025 r. pracodawcy muszą przekazać 75% odpisu – co warto wiedzieć?

Do 31 maja 2025 r. pracodawcy mają czas na przekazanie 75 proc. odpisu na na rachunek bankowy Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Kto ma obowiązek tworzenia ZFŚS? Jak nalicza się odpisy podstawowe?

REKLAMA

Szczególne przypadki odwołania dyrektora szkoły w trakcie roku szkolnego

Odwołanie dyrektora placówki bez wypowiedzenia w trakcie roku szkolnego możliwe jest tylko w sytuacjach wyjątkowych i nagłych, które mogą zdestabilizować jej funkcjonowanie. W takim przypadku reakcja organu prowadzącego szkołę musi być natychmiastowa.

Pilna potrzeba udzielenia zamówienia

Pojęcie pilnej potrzeby udzielenia zamówienia pojawia się w ustawie – Prawo zamówień publicznych kilkanaście razy. Tak naprawdę jednak sprowadza się do dwóch sytuacji: skrócenia terminu składania ofert, ofert wstępnych czy wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, a także do skorzystania z trybu negocjacji bez ogłoszenia. Z uwagi na to, że regulacja w tym zakresie jest bardzo lakoniczna, często powoduje niesłuszne obawy przed jej stosowaniem.

REKLAMA