Kategorie

Podział środków na ZFŚS

Magdalena Rypińska
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
ZFŚS w planie finansowym/ Fot. Fotolia
fot. Fotolia
Przy podziale ZFŚS bierze się pod uwagę nie tylko zgromadzone na rachunku bankowym środki pieniężne funduszu, lecz także jego zobowiązania i należności. W jaki sposób podzielić środki przypadające na fundusz w planie finansowym oraz środki pieniężne zgromadzone na rachunku funduszu?

Co się dzieje z funduszem socjalnym, gdy dochodzi do rozdziału jednostek

Trzeba podzielić środki przypadające na ZFŚS w planie finansowym. Należy pamiętać, że ta suma może się różnić od kwoty faktycznie zgromadzonej na rachunku

Reklama

Jednostki budżetowe tworzą zakładowy fundusz świadczeń socjalnych obligatoryjnie. W przypadku łączenia się jednostek sektora finansów publicznych najczęściej stosuje się art. 231 ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 1502 ze zm.; dalej: k.p.), mówiący o przejściu zakładu pracy lub jego części na innego, nowego pracodawcę, który z mocy prawa staje się stroną w dotychczasowych stosunkach pracy. Nowy pracodawca przejmuje pracowników, a także obowiązki związane z działalnością socjalną. Oznacza to utworzenie jednego ZFŚS i przejęcie niewykorzystanych środków finansowych, należności oraz zobowiązań funduszu.

Nieco trudniej jest w przypadku podziału jednostek lub wydzielenia nowej jednostki organizacyjnej z części dotychczas istniejącej. Fundusz socjalny musi bowiem zostać wtedy podzielony, co wymaga współdziałania jednostek i ustalenia zasad tego podziału, ponieważ przepisy nie rozstrzygają tego arbitralnie.

Dodatkową trudnością jest to, że z jednej strony należy podzielić środki przypadające na ZFŚS w planie finansowym, z drugiej – faktyczne środki pieniężne zgromadzone na rachunku funduszu.

Polecamy produkt: Kodeks pracy 2016 z komentarzem (książka)

Co wskazują przepisy

Trzeba poznać art. 7 ust. 3b ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 111). Zgodnie z nim w razie przejścia części zakładu pracy w trybie przytoczonego wyżej art. 231 k.p. na pracodawcę zobowiązanego do tworzenia funduszu (a takim jest jednostka publiczna) fundusz pracodawcy przejmującego zwiększa się w części przypadającej na liczbę przejmowanych pracowników o równowartość środków pieniężnych funduszu pracodawcy przekazującego, skorygowanych odpowiednio o należności i zobowiązania funduszu – według stanu na ostatni dzień miesiąca, w którym następuje przejście.

Ważne też zobowiązania i należności

Co istotne, przytoczony przepis wyraźnie wskazuje, że przy podziale funduszu bierze się pod uwagę nie tylko zgromadzone na rachunku bankowym (i ewentualnie w kasie) środki pieniężne funduszu, lecz także jego zobowiązania i należności. [przykład]

Fundusz może mieć przede wszystkim należności:

● od pracowników i innych uprawnionych z tytułu udzielonych, pozostających do spłaty pożyczek na cele mieszkaniowe wraz z odsetkami,

● od pracowników i innych uprawnionych z tytułu naliczonych, a niewpłaconych częściowych odpłatności za świadczenia z funduszu,

● z tytułu sprzedaży, likwidacji lub dzierżawy środków trwałych służących działalności socjalnej (jeśli jednostka takie posiada), nieuregulowane na dzień podziału.

Fundusz socjalny może mieć również zobowiązania wobec uprawnionych do korzystania z niego lub innych jednostek, najczęściej z tytułu:

● przyznanych, a niewypłaconych świadczeń, np. urlopowych czy zapomóg,

● nieuregulowanych faktur za zakupione dobra lub usługi, przeznaczone na realizację świadczeń socjalnych, np. bonów towarowych czy paczek świątecznych.

Zasady mogą być różne

Reklama

Wskazywany już art. 7 ustawy o ZFŚS w pkt. 3c mówi, że zasady podziału środków pieniężnych stanowiących równowartość odpisu podstawowego, obciążającego koszty pracodawcy przekazującego, dotyczącego roku, w którym następuje przejście zakładu pracy, określa porozumienie między pracodawcami.

Po co zatem porozumienie, skoro z pkt. 3b art. 7 wynikają zasady podziału? Dlatego, że dotyczą one podziału samego funduszu, a nie pozostających w dyspozycji środków pieniężnych funduszu, a te dwie wielkości mogą się różnić. Wynika to choćby z przytoczonego przykładu, w którym stan funduszu wynosi 81 787 zł, natomiast pozostające do rozdysponowania środki pieniężne tylko 67 867 zł, ponieważ część środków funduszu istnieje w postaci niespłaconych jeszcze należności.

Porozumienie pozwala uregulować kwestie podziału, a także zdarzeń, które będą następować po nim, np. do której jednostki (na rzecz którego funduszu) mają zostać spłacone zarachowane należności. Może ono uwzględniać też nieoczywisty podział środków ze względu na inne okoliczności, np. przekazanie mniejszych środków do jednej z jednostek, ze względu na wykorzystanie przez przechodzących do niej pracowników świadczeń określonego rodzaju (np. wszyscy pracownicy jednostki A otrzymali świadczenie urlopowe, w przeciwieństwie do pracowników jednostki B) lub też ze względu na rodzaj świadczeniobiorców np. jedna z nowo tworzonych jednostek obejmuje działalnością socjalną wszystkich emerytów i rencistów.

Często w porozumieniu zawiera się również rozliczenie dotychczasowej działalności socjalnej. [wzór]

Przekazanie (przelew)

Fizyczne przekazanie środków pieniężnych funduszu między pracodawcami powinno nastąpić w terminie 30 dni od daty przejścia zakładu pracy, chyba że porozumienie między pracodawcami stanowi inaczej (art. 7 pkt. 3d ustawy). Taki właśnie odmienny termin przekazania środków przewiduje porozumienie zawarte w przykładzie, jeśli przejęcie/przejście części zatrudnionych do innego pracodawcy następuje z dniem 1 lipca, maksymalny termin przekazania środków ZFŚS przewidziany ustawą to 30 lipca, a pracodawcy w porozumieniu określili termin krótszy (15 lipca).

Warto zwrócić uwagę, że ustawa określa termin w dniach – 30 dni od daty przejścia zakładu pracy. Ponieważ przejście takie następuje najczęściej z pierwszym dniem miesiąca, należy uważać, aby nie potraktować wskazanego terminu jako „do końca miesiąca”, ponieważ będzie się tak zdarzać, ale w przypadku miesięcy 30-dniowych. Jeśli natomiast podział będzie następować w miesiącu, który ma 31 dni, przelew musi nastąpić do 30. dnia. Jeśli przejście nastąpi z dniem 1 lutego, to przelewu będzie można dokonać najpóźniej 1 lub 2 marca (lata przestępne).

Ewidencja

U pracodawcy przekazującego zapisy będą następujące:

● strona Wn konta 851 ZFŚS,

● strona Ma konta 135 Rachunek bieżący ZFŚS. ⒸⓅ

U pracodawcy przejmującego w księgach zostanie zaś zapisane:

● strona Wn konta 135 Rachunek bieżący ZFŚS,

● strona Ma konta 851 ZFŚS. ⒸⓅ

Polecamy serwis: Działalność socjalna


WZÓR

Porozumienie w sprawie podziału środków pieniężnych Zfśs

zawarte 18 czerwca w Warszawie na podstawie art. 7 ust. 3b i 3c ustawy z 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 111)

pomiędzy jednostką X z siedzibą przy ul. Zielonej w Warszawie – zwaną dalej Przekazującym środki funduszu,

a jednostką Y z siedzibą przy ul. Żółtej w Warszawie – zwaną dalej Przejmującym środki funduszu.

1. Niniejsze porozumienie zawarte jest w związku z podziałem dotychczasowej jednostki X na dwie jednostki X i Y i przejęciem z dniem 1 lipca 2016 r. części dotychczasowych pracowników jednostki X przez jednostkę Y na mocy art. 23 1 kodeksu pracy.

2. Przekazujący i Przejmujący środki funduszu zgodnie ustalili, że stan oraz rozliczenie środków są następujące:

a) liczba zatrudnionych w I półroczu 2016 r. w rozumieniu przepisów o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (przeciętna liczba zatrudnionych) wynosiła 124 osoby, przy czym z dniem 1 lipca do jednostka Y przejmuje 35 osób;

b) wysokość należnego odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych przypadająca na wskazanych 35 pracowników za I półrocze wynosiła 38 288 zł (35 zatrudnionych x 1093,93 zł);

c) wyżej wymienieni pracownicy otrzymali z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych w I półroczu następujące świadczenia:

– świadczenia urlopowe w kwocie 22 500 zł (25 osób po 900 zł);

– świadczenia rzeczowe w kwocie 3500 zł (paczki świąteczne 35 osób po 100 zł);

– zapomogi losowe w kwocie 400 zł – 1 osoba.

3. Przekazujący i Przejmujący ustalili, że przyznana zapomoga losowa, ze względu na jej charakter oraz kwotę niewpływającą istotnie na wielkość funduszu, nie będzie brana pod uwagę przy podziale, tj. nie pomniejszy środków przekazywanych do jednostki Y.

4. Ustalono, że dotychczas wypłacone pozostałe świadczenia pracownikom przejętym przez nowego pracodawcę – jednostkę Y, zmniejszą stan środków pieniężnych przekazywanych do tej jednostki.

5. Ponadto jednostce Y przekazane zostaną środki w wysokości pełnego odpisu przypadającego za II półrocze, tj. 38 288 zł.

6. Ustalono jednoznacznie, że jednostka X przekaże jednostce Y środki pieniężne na działalność socjalną w kwocie ustalonej zgodnie z postanowieniami pkt 2, 3 i 4 niniejszego porozumienia, tj. w kwocie 50 576 zł.

Szczegółowe wyliczenie kwoty zawiera załącznik nr 1 do porozumienia.

7. Środki wymienione w pkt 5 przekazane zostaną na rachunek bieżący zakładowego funduszu świadczeń socjalnych jednostki Y o numerze 89 76364 8477 9980 3638 w terminie do 15 lipca 2016 r.

8. Niniejsze porozumienie jest ostatecznym rozliczeniem pomiędzy Przekazującym środki funduszu a Przejmującym środki funduszu i wyczerpuje wzajemne roszczenia w tym zakresie.

Załącznik nr 1 do porozumienia z 18 czerwca 2016 r.

Kwota środków pieniężnych do przekazania na ZFŚS z jednostki X do jednostki Y:

kwota odpisu na ZFŚS na zatrudnionych w jednostce za I półrocze 38 288 zł – wypłacone świadczenia w I półroczu 26 000 zł

+ kwota odpisu przypadająca na II półrocze 38 288 zł

= łączna kwota środków do przekazania 50 576 zł ⒸⓅ

Polecamy serwis: Plan finansowy

PRZYKŁAD

Zespół

Z dniem 1 września dotychczasowy zespół jednostek zostanie podzielony na dwie odrębne jednostki. Pracownicy przejdą do nowo utworzonych jednostek na podstawie art. 231 k.p. Na 31 sierpnia konta w zakresie ZFŚS wykazywały następujące salda:

– saldo Wn na koncie 101-3 – kasa ZFŚS 2500 zł,

– saldo Wn na koncie 135 – rachunek bieżący ZFŚS 65 367 zł,

– saldo Wn na koncie 201-7 – rozrachunki ZFŚS 18 240 zł,

– saldo Ma na koncie 201-7 – rozrachunki ZFŚS 4320 zł,

– saldo Ma konta 851 ZFŚS – 81 787 zł.

Saldo Wn na koncie 201 to należności z tytułu udzielonych, a niespłaconych pożyczek mieszkaniowych.

Saldo Ma na koncie 201 to nieuregulowane zobowiązania za zakupione w ramach działalności socjalnej karnety na basen dla pracowników.

Przy podziale funduszu należy więc uwzględnić:

– środki pieniężne funduszu pozostające do dyspozycji w łącznej kwocie 67 867 zł,

– należności w kwocie 18 240 zł,

– zobowiązania w kwocie 4320 zł. ⒸⓅ

Magdalena Rypińska

kierownik państwowej jednostki budżetowej

Podstawa prawna

Ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 330 ze zm.).

Rozporządzenie ministra finansów z 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 289).

Polecamy serwis: Kadry i płace

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Księgowość budżetowa
    1 sty 2000
    14 cze 2021
    Zakres dat:

    Zasady ustalania odpłatności za usługi opiekuńcze

    Czy rada gminy może w uchwale w sprawie szczegółowych warunków przyznawania i odpłatności za usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze (z wyłączeniem specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi) oraz w sprawie szczegółowych warunków częściowego lub całkowitego zwolnienia z opłat, jak również w sprawie trybu ich pobierania, postanowić, że „koszt jednej godziny świadczonych usług opiekuńczych oraz specjalistycznych usług opiekuńczych określa kierownik właściwego Ośrodka Pomocy Społecznej”?

    Jakie dane są niezbędne do przyznania dodatku energetycznego?

    Rada gminy ma podjąć uchwałę w sprawie dodatku energetycznego. Jej integralną część stanowi załącznik - wzór wniosku o przyznanie tego dodatku. W związku z tym powstała wątpliwość o zakres danych, których można żądać w takim wniosku. Czy dopuszczalne jest żądanie danych dotyczących domowników osoby występującej z wnioskiem o przyznanie dodatku energetycznego (imię nazwisko, stopień pokrewieństwa oraz data urodzenia)?

    Zwolnienia dla przedsiębiorców w podatku od nieruchomości

    Rada gminy postanowiła podjąć uchwałę ustanawiającą zwolnienia w podatku od nieruchomości, w ramach pomocy de minimis, dla przedsiębiorców. Czy w takiej uchwale - jako warunek uzyskania zwolnienia - można zapisać brak zaległości w podatkach i opłatach lokalnych stanowiących dochód budżetu gminy?

    Strajk pielęgniarek: czy będą podwyżki?

    Strajk pielęgniarek: zarobki pielęgniarek. W poniedziałek rozpoczęły się strajki ostrzegawcze pielęgniarek w szpitalach na terenie całej Polski. W pierwszej fali dwugodzinnych strajków ostrzegawczych wzięło udział ok. 40 szpitali, które osiągnęły etap sporu zbiorowego. Czy będą podwyżki dla pielęgniarek?

    Zwrot kosztu mediów dokonany przez OKE a VAT

    W związku z organizowanym na terenie szkoły egzaminem ósmoklasisty szkoła refakturuje na okręgową komisją egzaminacyjną m.in. koszty mediów za czas funkcjonowania na jej terenie komisji egzaminacyjnej. Jaką stawkę VAT należy zastosować w takim przypadku?

    Termin wypłaty odprawy emerytalnej pracownikowi samorządowemu

    Czy odprawę emerytalną należy wypłacić w ostatnim dniu zatrudnienia, mimo że nie ma jeszcze decyzji ZUS o przyznaniu, czy należy poczekać do otrzymania decyzji?

    Nieodpłatne przekazanie majątku ruchomego do spółdzielni socjalnej

    Czy jednostka budżetowa podległa powiatowi może dokonać nieodpłatnego przekazania lub darowizny majątku ruchomego spółdzielni socjalnej?

    Audyt wewnętrzny w jednostkach sektora finansów publicznych

    Audyt wewnętrzny - na czym polega i jakie są korzyści płynące z audytu? Maj jest międzynarodowym miesiącem świadomości o audycie wewnętrznym.

    Rada nie musi upoważniać wójta do spłaty gminnych zobowiązań

    Czy rada gminy może w uchwale nowelizującej budżet gminy na 2021 rok upoważnić wójta (burmistrza, prezydenta miasta) do spłat zobowiązań gminy oraz do zabezpieczania zawieranych umów o dofinansowanie realizowanych programów i projektów w „innej formie wymaganej przez dysponenta środków”?

    Opłata za odbiór śmieci z nieruchomości letniskowej

    Czy rada gminy może wprowadzić w trakcie trwania roku podatkowego ryczałtowe stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi za rok od domku letniskowego lub innej nieruchomości wykorzystywanej na cele rekreacyjno-wypoczynkowe?

    Minimalne wynagrodzenie w ochronie zdrowia 2021

    Minimalne wynagrodzenie w ochronie zdrowia - Ministerstwo Zdrowia skierowało do prac rządu projekt nowelizujący przepisy.

    Wynagrodzenie zasadnicze nauczycieli 2021

    Wynagrodzenie zasadnicze nauczycieli - czym jest i ile wynosi w 2021 roku? 13 maja 2021 r. wchodzi w życie nowe rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki w sprawie minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli.

    Opodatkowanie dodatków i nagród spisowych wypłacanych pracownikom urzędów

    W związku z przeprowadzanym Narodowym Spisem Powszechnym Ludności i Mieszkań 2021 r. niektórzy pracownicy urzędu gminy zostali oddelegowani do prac spisowych. Czy wypłacone im dodatki i nagrody spisowe należy zaliczyć do przychodów ze stosunku pracy?

    COVID-19 a prawo do odliczenia VAT z tytułu termomodernizacji DPS

    Dom pomocy społecznej przeprowadza termomodernizację budynku. Czy w sytuacji pandemii, w związku z przeprowadzaną termomodernizacją, można dokonać częściowego odliczenia VAT, czy należy uznać, że DPS nie prowadzi działalności opodatkowanej?

    Klasyfikacja budżetowa wydatków na wniesienie dopłaty do kapitału zapasowego do spółki

    Jaki paragraf wydatkowy zastosować do wydatku z tytułu „wniesienia dopłaty do kapitału zapasowego spółki gminy”. Czy prawidłowy będzie § 415 „Opłaty na rzecz budżetu państwa” czy § 601 „Wydatki na zakup i objęcie akcji i udziałów”?

    Wydatek na transport osób niepełnosprawnych do punktu szczepień

    Jak księgować po stronie ośrodka pomocy społecznej wydatki na transport osób niepełnosprawnych do punktu szczepień finansowane ze środków Funduszu Przeciwdziałania COVID-19.

    Czy blaszaki podlegają opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości

    Czy gmina może naliczać podatek od nieruchomości od tzw. blaszaków, które służą jako składziki na narzędzia, czy jako pomieszczenia do przechowywania różnych rzeczy, np. rowerów, kosiarek itp. Zgodnie z prawem budowlanym, nie są to ani budynki, ani obiekty budowlane.

    Klasyfikacja budżetowa wydatku za badania na przeciwciała COVID-19

    W jakim paragrafie należy zaksięgować fakturę za badania na przeciwciała (COVID-19) - w § 428 czy § 430? Nie są to badania okresowe w ramach medycyny pracy, tylko badanie krwi zlecone przez szkołę swoim pracownikom.

    Paragon jako faktura uproszczona w 2021 r.

    Paragon jako faktura uproszczona w 2021 r. Czy do paragonu z NIP nabywcy można wystawić fakturę? Od kiedy paragony z NIP wykazywać w nowym JPK_VAT?

    Czy konto 840 jest właściwe do rozliczania opłat za przekształcenie wieczystego użytkowania w prawo własności

    Czy jednostka - urząd gminy - powinna prowadzić konto 840 do księgowania opłat za przekształcenie wieczystego użytkowania w prawo własności na 20 lat?

    Brak ogłoszenia o wyniku postępowania a odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych

    Nowa ustawa - Prawo zamówień publicznych wprowadziła nowe rodzaje ogłoszeń m.in. w trybach zamówień poniżej progów unijnych, w tym ogłoszenie o wyniku postępowania i ogłoszenie o wykonaniu umowy. Czy podobnie jak innego rodzaju ogłoszenia będą one podlegać dyscyplinie finansów publicznych, np. przy niezamieszczeniu albo nieterminowym zamieszczeniu w Biuletynie Zamówień Publicznych?

    Nagroda jubileuszowa po przedstawieniu przez pracownika dodatkowych dokumentów

    Czy po dostarczeniu przez pracownika samorządowego dodatkowych dokumentów należy mu wypłacić nagrodę jubileuszową wyższego stopnia? Jeśli tak, to w jakiej wysokości? Czy należy ją oskładkować?

    Powierzenie prowadzenia określonych spraw gminy

    Czy z przepisu art. 33 ust. 4 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym wynika możliwość powierzenia przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta) prowadzenia określonych spraw gminy w jego imieniu sekretarzowi tej gminy. W szczególności czy na podstawie tego przepisu wójt może upoważnić sekretarza gminy do podejmowania zarządzeń zmieniających budżet?

    Młodzieżowy budżet obywatelski

    W mieście realizowany jest budżet obywatelski, którego pula środków podzielona jest na zadania osiedlowe oraz ogólnomiejskie. Czy możliwe jest utworzenie odrębnego młodzieżowego budżetu obywatelskiego, jeśli w mieście obowiązuje uchwała, zgodnie z którą mieszkańcy - bez względu na wiek - mogą zgłaszać swoje pomysły do realizacji? Młodzieżowy budżet obywatelski byłby skierowany do ściśle określonej grupy mieszkańców - tylko tych w wieku uczniów szkół ponadpodstawowych. Czy wprowadzenie młodzieżowego budżetu obywatelskiego powinno mieć formę zarządzenia prezydenta miasta czy uchwały?

    Nowe formularze sprawozdań dla samorządowych jednostek z osobowością prawną

    Na stronie Ministerstwa Finansów opublikowano nowe formularze sprawozdań Rb-N, Rb-Z dedykowane dla samorządowych jednostek z osobowością prawną (instytucji kultury, sp zoz, samorządowych osób prawnych utworzonych na podstawie odrębnych ustaw).