REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rachunki bankowe w samorządowej jednostce budżetowej

Elżbieta Gaździk
Elżbieta Gaździk
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Finanse publiczne/ Fotolia.com
Finanse publiczne/ Fotolia.com
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ustawa o finansach publicznych nie określa rodzajów rachunków bankowych, jakie mają obowiązek prowadzić samorządowe jednostki budżetowe. Czym więc powinny kierować się jednostki przy otwieraniu rachunku?

Jakie rachunki bankowe w samorządowej jednostce budżetowej

Samorządowa jednostka budżetowa osiąga dochody budżetowe, które podlegają przekazaniu do jednostki nadrzędnej. Jednostka posiada jeden rachunek bankowy, na który wpływają dochody budżetowe oraz środki na wydatki budżetowe i z którego są realizowane wydatki budżetowe. Zgodnie z zasadami określonymi w polityce rachunkowości konto 130 jest podzielone analitycznie:

REKLAMA

1) 130-01 dla dochodów,

2) 130-02 dla wydatków budżetowych.

Czy dla ułatwienia księgowania i uzgodnienia konta 130 jednostka może otworzyć drugi rachunek bankowy w celu rozdzielenia dochodów budżetowych od wydatków budżetowych?

Polecamy produkt: Zasady sporządzania i kontroli dowodów księgowych w jednostkach sektora finansów publicznych (książka)

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obowiązujące przepisy prawa, w tym przede wszystkim ustawa o finansach publicznych (dalej: u.o.f.p.), nie przewidują uregulowań dotyczących określenia rodzajów rachunków bankowych, które są zobowiązane prowadzić samorządowe jednostki budżetowe. Uregulowania takie dotyczą wyłącznie państwowych jednostek budżetowych, dla których w art. 196 ust. 1 pkt 2 u.o.f.p. zapisano, że są one zobowiązane do prowadzenia odrębnych rachunków w zakresie dochodów budżetowych i wydatków budżetowych.

REKLAMA

Zasady obsługi bankowej budżetu jednostek samorządu terytorialnego, w tym samorządowych jednostek budżetowych, zostały uregulowane w art. 264 u.o.f.p., który mówi, że zasady wykonywania obsługi bankowej JST określa umowa zawarta pomiędzy zarządem jednostki samorządu terytorialnego a bankiem. Umowa ta powinna określać m.in. jakie rodzaje rachunków dotyczące gromadzenia środków publicznych i ich rozdysponowywania będą funkcjonować w jednostkach budżetowych podległych JST. Nie ma tym nakazu, aby był to jeden wspólny rachunek dochodów i wydatków budżetowych, ani też nie ma zakazu, aby były to dwa odrębne rachunki. Dlatego też samorządowa jednostka budżetowa przy otwieraniu rachunków bankowych powinna się kierować ustaleniami wynikającymi z umowy, o której mowa powyżej.

W mojej ocenie funkcjonowanie rachunków dochodów i wydatków jako dwóch odrębnych rachunków jest lepszym rozwiązaniem, gdyż zapewnia większą przejrzystość i kontrolę w zakresie gromadzenia środków z tytułu dochodów budżetowych, jak i rozdysponowania środków publicznych przeznaczonych na wydatki budżetowe. ©?

Elżbieta Gaździk

główna księgowa samorządowej jednostki budżetowej

Podstawa prawna

Ustawa z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 885 ze zm.).

Polecamy serwis: Rachunkowość budżetowa

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
ZUS ostrzega przed fałszywymi telefonami i apeluje o zachowanie szczególnej ostrożności

Zakład Ubezpieczeń Społecznych ostrzega przed fałszywymi telefonami. Chodzi o potwierdzenie zmiany numeru telefonu w ZUS lub na PUE/eZUS. ZUS apeluje o zachowanie szczególnej ostrożności podczas rozmów telefonicznych.

Dodatek za pracę w nocy od 1 kwietnia 2025 r.

Osoby pracujące w nocy mogą liczyć na dodatek z tytułu wykonywania pracy w porze nocnej. Ile będzie wynosił dodatek za pracę w nocy w kwietniu? Czy ulegnie zmianie? Za pracę w jakich godzinach przysługuje?

Świadczenie rehabilitacyjne a potrącenia dobrowolne. Stanowisko ZUS

Świadczenie rehabilitacyjne a potrącenia dobrowolne. Jak wygląda kwestia potrąceń dobrowolnych z wynagrodzenia na pakiety medyczne, czy dodatkowego ubezpieczenia? Odpowiedź Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Od 1 marca 2025 r. nowe, wyższe stawki kosztów realizacji zadań związanych z przyznaniem Karty Dużej Rodziny

Zgodnie z art. 29 Ustawy o Karcie Dużej Rodziny, realizacja zadań gminy związanych z przyznaniem Karty Dużej Rodziny należy do zadań z zakresu administracji rządowej. Od 1 marca 2025 r. obowiązują nowe stawki.

REKLAMA

Badania lekarskie: Kto nie podlega wstępnym badaniom lekarskim?

Zgodnie z Kodeksem pracy, każdy pracownik podlega badaniom lekarskim. Wyróżnić można badania wstępne, badania okresowe oraz kontrolne badania lekarskie. Kiedy nie trzeba wykonywać wstępnych badań lekarskich?

Budowa, remont, utrzymanie strzelnic. Dotacje celowe dla JST [PROJEKT ROZPORZĄDZENIA]

Do uzgodnień trafił projekt rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej w sprawie dofinansowania z budżetu państwa zadań związanych z budową, remontami i utrzymaniem strzelnic oraz rozwijaniem sportu strzeleckiego. Chodzi o dotacje celowe z budżetu państwa.

2 maja i 10 listopada 2025 r. dniami wolnymi w służbie cywilnej

Tak wynika z zarządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 lutego 2025 r. w sprawie wyznaczenia dla członków korpusu służby cywilnej dni wolnych od pracy. Zarządzenie zostało opublikowane w Monitorze Polskim 3 marca 2025 r. Wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Trzynastki dla byłych wójtów i burmistrzów. Stanowisko PIP

Trzynastki dla byłych wójtów i burmistrzów. Stanowisko Państwowej Inspekcji Pracy w sprawie wypłacania dodatkowego wynagrodzenia rocznego dla wójtów i burmistrzów, którzy zakończyli swoją kadencję i stosunek pracy nawiązany z wyboru w kwietniu 2024 r.

REKLAMA

Od 1 lipca 2026 r. obowiązkowy Centralny Rejestr Umów dla jednostek samorządu terytorialnego

Od 1 lipca 2026 r. zostanie wprowadzony obowiązek udostępniania informacji o umowach zawartych przez jednostki sektora finansów publicznych dla jednostek samorządu terytorialnego. Chodzi o Centralny Rejestr Umów

Odpis podstawowy na ZFŚS w 2025 r.

Odpis podstawowy na ZFŚS w 2025 r. Jaka będzie podstawa określająca wysokość odpisu podstawowego na fundusz socjalny w 2025 r.? Kto ma obowiązek tworzenia zakładowego funduszu świadczeń socjalnych? Czym jest odpis podstawowy?

REKLAMA