REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Klasyfikacja budżetowa wpłaty od sponsora z tytułu umowy sponsorskiej

Klasyfikacja budżetowa wpłaty od sponsora z tytułu umowy sponsorskiej./ fot. Fotolia
Klasyfikacja budżetowa wpłaty od sponsora z tytułu umowy sponsorskiej./ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jednostka budżetowa pozyskała od sponsora środki na zakup specjalnej altanki dla matek karmiących. W jakim paragrafie klasyfikacji budżetowej należy ująć w jednostce budżetowej wpłatę od sponsora z tytułu zawartej umowy sponsorskiej? W ramach planu wydatków jednostka budżetowa będzie zobligowana zakupić środek trwały - tj. przedmiotową altankę.

REKLAMA

Zaklasyfikowanie w sposób niebudzący wątpliwości dochodu budżetowego wynikającego z zawartej umowy sponsorskiej wiąże się z określeniem charakteru otrzymanych w ramach przedmiotowej umowy środków oraz interpretacją zapisów załącznika nr 3 do rozporządzenia Ministra Finansów z 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (dalej: rozporządzenie o klasyfikacji budżetowej).

REKLAMA

Podstawowym sposobem klasyfikacji budżetowej dochodów jest ujmowanie poszczególnych dochodów do określonych paragrafów zgodnie z treścią poszczególnych operacji gospodarczych. Jednocześnie, przyporządkowując dochód do określonego paragrafu, należy zwrócić uwagę, by w pierwszej kolejności wykluczyć możliwość ujmowania dochodów z tytułów agregowanych w paragrafach o charakterze szczególnym (np. § 097 "Wpływy z różnych dochodów"). W przypadku braku odpowiedniego paragrafu szczególnego należy wydatkować środki w ramach planu ujętego w paragrafie o charakterze ogólnym.

Umowa sponsoringu nie jest regulowana aktami prawnymi o charakterze szczególnym. W zakresie tego rodzaju umów obowiązują zapisy art. 3531 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (dalej: k.c.) stanowiącego, że: Strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny według swego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego.

Prawidłowe zaklasyfikowanie dochodu związanego z opisywaną w pytaniu umową będzie polegało na rozstrzygnięciu zasadności ujęcia otrzymanych środków do § 096 "Wpływy z otrzymanych spadków, zapisów i darowizn w postaci pieniężnej", gdzie ujmuje się m.in. wpływy związane z przekazanymi darowiznami lub § 097 "Wpływy z różnych dochodów", który obejmuje wszystkie pozostałe dochody nieobjęte poszczególnymi paragrafami.

Zobacz: Rachunkowość budżetowa

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zgodnie z art. 888 § 1 k.c., przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku. Z zapisu bezpośrednio wynika, że umowa darowizny ma charakter jednostronny, taki też charakter może mieć w konsekwencji realizacja umowy sponsorskiej, w ramach której przekazywane będą środki o charakterze darowizny w rozumieniu przepisów k.c. W przypadku gdy jednostka budżetowa będzie w ramach umowy sponsorskiej zobligowana do ekwiwalentnego świadczenia np. organizacji zawodów sportowych pod patronatem sponsora, należy przyjąć, że środki otrzymane w ten sposób nie będą miały charakteru darowizny.

W zależności od postanowień umowy zawartej między jednostką budżetową a sponsorem należy przyjąć odpowiedni paragraf klasyfikacji budżetowej. Uzasadnione byłoby zaklasyfikowanie dochodów w przypadku umowy sponsorskiej o charakterze nieekwiwalentnym do § 096 "Wpływy z otrzymanych spadków, zapisów i darowizn w postaci pieniężnej" i traktowanie tego rodzaju środków w charakterze darowizny zgodnie z zapisami art. 888 ust. 1 k.c. lub do § 097 "Wpływy z różnych dochodów" w przypadku ekwiwalentnego rozliczenia.

Jednocześnie należy pamiętać, że w przypadku jednostki oświatowej - zgodnie z art. 223 ust. 1 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych - samorządowe jednostki budżetowe gromadzą na wydzielonym rachunku dochody określone w uchwale przez organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego, pochodzące w szczególności:

  • ze spadków, zapisów i darowizn w postaci pieniężnej na rzecz jednostki budżetowej;
  • z odszkodowań i wpłat za utracone lub uszkodzone mienie będące w zarządzie albo użytkowaniu jednostki budżetowej.

Ponadto organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego określa w szczególności: źródła, z których dochody są gromadzone na rachunku, oraz przeznaczenie dochodów. Natomiast wydatki z wyodrębnionego rachunku mogą być dokonywane do wysokości kwot zgromadzonych dochodów, w ramach planu finansowego. W przypadku braku takich postanowień jednostka oświatowa nie będzie mogła dysponować tego rodzaju środkami.

Podstawy prawne

  • art. 223 ust. 1 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (j.t. Dz.U. z 2017 r. poz. 2077)

  • art. 3531, art. 888 § 1 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz.U. z 2018 poz. 1025)

  • załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Finansów z 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (j.t. Dz.U. z 2014 r. poz. 1053; ost.zm. Dz.U. z 2017 r. poz. 2231)

Jarosław Jurga

ekonomista, certyfikowany księgowy, posiada doświadczenie w obszarze finansów publicznych wsparte studiami podyplomowymi z zakresu polskich i międzynarodowych standardów rachunkowości oraz audytu wewnętrznego w jsfp

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Rachunkowość Budżetowa
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Nowe Standardy - Global Internal Audit Standards™

    Nowe Standardy mówią jasno – jako audytorzy jesteśmy częścią organizacji, i – oczywiście zachowując pełen obiektywizm – pomagamy jej osiągnąć właściwe cele.

    Roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach a likwidacja gminnej jednostki budżetowej

    Na jakim podmiocie ciąży obowiązek złożenia rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach w przypadku likwidacji gminnej jednostki budżetowej?

    Ustawa budżetowa na 2024 rok bez poprawek Senatu. Trafi teraz do podpisu Prezydenta

    Prezydent RP może podpisać ustawę budżetową, ewentualnie - zwrócić się do Trybunału Konstytucyjnego o ocenę zgodności jej zapisów z ustawą zasadniczą.;

    Samorządy mogą odetchnąć – w 2024 roku nie będzie obowiązkowego KSeF

    Wdrożenie KSeF budzi wiele emocji, a szczególnie dużo jest ich w jednostkach budżetowych objętych centralizacją. Z uwagi na ich szczególną strukturę, wdrożenie KSeF wiązałoby się w ich przypadku z jeszcze większymi komplikacjami, niż u pozostałych podatników.

    REKLAMA

    To już ostatni dzień na złożenie części A sprawozdania SP-1. Sprawdź czy wiesz jakie dane w nim wykazać.

    Sprawozdanie SP-1, czyli sprawozdanie w zakresie podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego na stałe weszło do katalogu sprawozdawczości budżetowej. Trzeba poświęcić mu uwagę dwa razy w roku. Po raz pierwszy już w styczniu, bo wójt, burmistrz lub prezydent miasta, jako organy podatkowe właściwe w sprawach podatku od nieruchomości, podatku rolnego oraz podatku leśnego mają obowiązek złożyć część A sprawozdania w terminie do 10 stycznia.

    Średnio 600 zł „pod choinkę” w urzędach. Maks to 950 zł. Jest i 0 zł. Zamiast podwyżek. Są i premie [Budżetówka, prezenty]

    Zamiast podwyżek w 2023 r. średnio 600 zł urzędnicy samorządowi otrzymają przed świętami z ZFŚS.

    Rozwój zawodowy i urlop szkoleniowy ratownika medycznego

    Każdy ratownik medyczny ma nie tylko prawo, lecz przede wszystkim obowiązek ustawicznego rozwoju zawodowego przez aktualizację wiedzy i umiejętności zawodowych. Na rozwój zawodowy ratownikowi medycznemu przysługuje urlop szkoleniowy w wymiarze 6 dni roboczych rocznie – kiedy przysługuje ten urlop, kiedy nie przysługuje i czy należy się za niego wynagrodzenie? O tym w poniższym opracowaniu. 

    Brak podwyżki w samorządach w 2024 r. Poszkodowani nie zgadzają się na zamrożenie swoich pensji. I żądają wyjaśnień

    Przedstawiciele zarządu ZMP chcą wyjaśnień od rządu w sprawie zamrożenia wynagrodzeń w samorządach i spółkach komunalnych przewidzianego w ustawie okołobudżetowej na 2024 r.

    REKLAMA

    Kaucja to 50 groszy. Bo łatwo zapamiętać. Butelki ze szkła i plastiku oraz metalowe puszki [projekt rozporządzenia]

    Kaucja za butelki plastikowe do 3 litrów i szklane do 1,5 litra oraz za puszki do 1 litra wyniesie 50 gr. Tak zapisano w projekcie rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska. 

    PIP: Obowiązki i prawa pracownika w zakresie bhp [zestawienie]
    Podstawowym obowiązkiem pracownika określonym w art. 211 Kodeksu pracy jest przestrzeganie przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.

    REKLAMA