REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Klasyfikacja budżetowa wpłaty od sponsora z tytułu umowy sponsorskiej

Klasyfikacja budżetowa wpłaty od sponsora z tytułu umowy sponsorskiej./ fot. Fotolia
Klasyfikacja budżetowa wpłaty od sponsora z tytułu umowy sponsorskiej./ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jednostka budżetowa pozyskała od sponsora środki na zakup specjalnej altanki dla matek karmiących. W jakim paragrafie klasyfikacji budżetowej należy ująć w jednostce budżetowej wpłatę od sponsora z tytułu zawartej umowy sponsorskiej? W ramach planu wydatków jednostka budżetowa będzie zobligowana zakupić środek trwały - tj. przedmiotową altankę.

Zaklasyfikowanie w sposób niebudzący wątpliwości dochodu budżetowego wynikającego z zawartej umowy sponsorskiej wiąże się z określeniem charakteru otrzymanych w ramach przedmiotowej umowy środków oraz interpretacją zapisów załącznika nr 3 do rozporządzenia Ministra Finansów z 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (dalej: rozporządzenie o klasyfikacji budżetowej).

REKLAMA

REKLAMA

Podstawowym sposobem klasyfikacji budżetowej dochodów jest ujmowanie poszczególnych dochodów do określonych paragrafów zgodnie z treścią poszczególnych operacji gospodarczych. Jednocześnie, przyporządkowując dochód do określonego paragrafu, należy zwrócić uwagę, by w pierwszej kolejności wykluczyć możliwość ujmowania dochodów z tytułów agregowanych w paragrafach o charakterze szczególnym (np. § 097 "Wpływy z różnych dochodów"). W przypadku braku odpowiedniego paragrafu szczególnego należy wydatkować środki w ramach planu ujętego w paragrafie o charakterze ogólnym.

Umowa sponsoringu nie jest regulowana aktami prawnymi o charakterze szczególnym. W zakresie tego rodzaju umów obowiązują zapisy art. 3531 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (dalej: k.c.) stanowiącego, że: Strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny według swego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego.

Prawidłowe zaklasyfikowanie dochodu związanego z opisywaną w pytaniu umową będzie polegało na rozstrzygnięciu zasadności ujęcia otrzymanych środków do § 096 "Wpływy z otrzymanych spadków, zapisów i darowizn w postaci pieniężnej", gdzie ujmuje się m.in. wpływy związane z przekazanymi darowiznami lub § 097 "Wpływy z różnych dochodów", który obejmuje wszystkie pozostałe dochody nieobjęte poszczególnymi paragrafami.

REKLAMA

Zobacz: Rachunkowość budżetowa

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zgodnie z art. 888 § 1 k.c., przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku. Z zapisu bezpośrednio wynika, że umowa darowizny ma charakter jednostronny, taki też charakter może mieć w konsekwencji realizacja umowy sponsorskiej, w ramach której przekazywane będą środki o charakterze darowizny w rozumieniu przepisów k.c. W przypadku gdy jednostka budżetowa będzie w ramach umowy sponsorskiej zobligowana do ekwiwalentnego świadczenia np. organizacji zawodów sportowych pod patronatem sponsora, należy przyjąć, że środki otrzymane w ten sposób nie będą miały charakteru darowizny.

W zależności od postanowień umowy zawartej między jednostką budżetową a sponsorem należy przyjąć odpowiedni paragraf klasyfikacji budżetowej. Uzasadnione byłoby zaklasyfikowanie dochodów w przypadku umowy sponsorskiej o charakterze nieekwiwalentnym do § 096 "Wpływy z otrzymanych spadków, zapisów i darowizn w postaci pieniężnej" i traktowanie tego rodzaju środków w charakterze darowizny zgodnie z zapisami art. 888 ust. 1 k.c. lub do § 097 "Wpływy z różnych dochodów" w przypadku ekwiwalentnego rozliczenia.

Jednocześnie należy pamiętać, że w przypadku jednostki oświatowej - zgodnie z art. 223 ust. 1 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych - samorządowe jednostki budżetowe gromadzą na wydzielonym rachunku dochody określone w uchwale przez organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego, pochodzące w szczególności:

  • ze spadków, zapisów i darowizn w postaci pieniężnej na rzecz jednostki budżetowej;
  • z odszkodowań i wpłat za utracone lub uszkodzone mienie będące w zarządzie albo użytkowaniu jednostki budżetowej.

Ponadto organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego określa w szczególności: źródła, z których dochody są gromadzone na rachunku, oraz przeznaczenie dochodów. Natomiast wydatki z wyodrębnionego rachunku mogą być dokonywane do wysokości kwot zgromadzonych dochodów, w ramach planu finansowego. W przypadku braku takich postanowień jednostka oświatowa nie będzie mogła dysponować tego rodzaju środkami.

Podstawy prawne

  • art. 223 ust. 1 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (j.t. Dz.U. z 2017 r. poz. 2077)

  • art. 3531, art. 888 § 1 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz.U. z 2018 poz. 1025)

  • załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Finansów z 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (j.t. Dz.U. z 2014 r. poz. 1053; ost.zm. Dz.U. z 2017 r. poz. 2231)

Jarosław Jurga

ekonomista, certyfikowany księgowy, posiada doświadczenie w obszarze finansów publicznych wsparte studiami podyplomowymi z zakresu polskich i międzynarodowych standardów rachunkowości oraz audytu wewnętrznego w jsfp

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Od 1 stycznia 2026 r. próg zamówień publicznych wzrośnie ze 130 000 zł do 170 000 zł

Wyższy próg został wprowadzony na mocy ustawy z 25 lipca 2025 r. o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw. Przepisy te są odpowiedzią na wzrost cen towarów i usług oraz kosztów realizacji zamówień w ostatnich latach.

RIO: z rezerwy kryzysowej gmina nie zbuduje centrum zarządzania kryzysowego

Wyjaśnienia RIO: Rezerwa kryzysowej gmina nie zbuduje centrum zarządzania kryzysowego

Rząd: Być może będą obligatoryjne (trzynastki) dla pracowników instytucji kultury

O przyznanie obligatoryjnej tzw. trzynastej pensji pracownikom instytucji kultury pytała w interpelacji posłanka Lidia Czechak.

RIO: nieprawidłowości w zakresie naliczania wynagrodzenia zastępcy wójta, który na tym stanowisku został zatrudniony w niepełnym wymiarze czasu pracy

Zatrudnienie w niepełnym, wymiarze nie może prowadzić do bezpodstawnego uprzywilejowania - wynika z wyjaśnień Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy. Wynagrodzenie oblicza się proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy z zachowaniem limitów określonych w przepisach.

REKLAMA

Nauczyciele zarobią więcej w 2026 r. Z dodatkami pensje sięgną nawet 10 tys. zł miesięcznie

W 2026 roku nauczycieli czekają zauważalne zmiany w wynagrodzeniach. Rosną minimalne stawki pensji zasadniczej, a wraz z nimi dodatki: motywacyjny, wiejski, za wysługę lat, wychowawstwo i funkcyjne. Samorządy mogą je podnosić, a nowe interpretacje przepisów dają im większą swobodę ustalania stawek. Sprawdź, jakie dodatki przysługują w 2026 r., kto zyska najwięcej i jak wyliczyć swoją przyszłą wypłatę.

Nowe 1000 plus dla wybranych. 1000 zł dla pracowników, którzy go jeszcze nie otrzymali. To nowy obowiązkowy składnik wynagrodzenia - czy już przysługuje?

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji staje w obronie pracowników, którzy zostali pominięci przy przyznawaniu dodatków motywacyjnych. W oficjalnym dezyderacie skierowanym do Premiera, Komisja domaga się analizy propozycji przyznania dodatku w wysokości 1000 zł brutto grupie pracowników, którzy mimo wykonywania kluczowych zadań, nie zostali objęci rządowymi programami wsparcia.

Działania Ochotniczych Straży Pożarnych poza granicami gmin [MSWiA wyjaśnia]
RIO wyjaśnia: Jak gmina ma zorganizować zbiórkę za pośrednictwem portali internetowych

Pozyskiwanie środków pieniężnych z darowizn przekazywanych za pośrednictwem portalu internetowego powinno uwzględniać regulacje zawarte w ustawie o usługach płatniczych – wskazała Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku. Wpływy ze zbiórki muszą też zostać prawidłowo ujęte w budżecie gminy.

REKLAMA

Udzielanie tzw. zamówień podprogowych w samorządach - przepisy i procedury

Zamówienia „podprogowe” to zamówienia o wartości szacunkowej poniżej progów wskazanych w Prawie zamówień publicznych. Udzielanie takich zamówień jest co do zasady mniej sformalizowane. Nie oznacza to jednak pełnej dowolności – zwłaszcza kiedy dana inwestycja jest współfinansowana ze środków zewnętrznych.

Zmiany w bonie ciepłowniczym. Gminy z ułatwieniami w obsłudze wniosków

Wójt, burmistrz lub prezydent miasta będzie mógł pozostawiać bez rozpatrzenia wnioski o przyznanie bonu ciepłowniczego – wynika z projektu nowelizacji przepisów zaproponowanego przez Ministerstwo Energii. O braku przesłanek do przyznania bonu gminy poinformują mieszkańców np. na stronie internetowej urzędu.

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA