REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak główny księgowy może uwolnić się od odpowiedzialności za manko w kasie? [PRB]

Jak główny księgowy może uwolnić się od odpowiedzialności za manko w kasie?
Jak główny księgowy może uwolnić się od odpowiedzialności za manko w kasie?
Media

REKLAMA

REKLAMA

Zewnętrzna kontrola wykazała manko w kasie jednostki - wynoszące 5000 zł. Powstało ono w wyniku wypłacenia z kasy gotówki bez dowodów źródłowych na ustne polecenie głównego księgowego. Gotówkę pobrał sam główny księgowy (1000 zł) oraz po 1000 zł - czterech innych pracowników jednostki. Wypłata z kasy nie została udokumentowana dowodami kasowymi. Pobranie gotówki było potwierdzone jedynie w zeszycie prowadzonym przez głównego księgowego. Tam każdy z pracowników pokwitował przyjęcie gotówki - z tym że złożyli tylko nieczytelne parafki. Kto powinien pokryć ten niedobór - kasjer jako osoba materialnie odpowiedzialna czy główny księgowy?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Niedobór powinny pokryć te osoby, które są odpowiedzialne faktycznie za jego powstanie.

Oświadczenie o przyjęciu materialnej odpowiedzialności

W przypadku złożenia przez kasjera jednostki oświadczenia o przyjęciu materialnej odpowiedzialności za gotówkę przechowywaną w kasie jednostki za manko w kasie przede wszystkim odpowiada kasjer. Tak stanowią przepisy odnoszące się do zasad odpowiedzialności materialnej pracowników za powierzone im, z obowiązkiem zwrotu lub wyliczenia się, m.in. pieniądze pracodawcy (art. 124-127 k.p.). Odpowiedzialność za manko w tym przypadku automatycznie obciąża kasjera do pełnej wysokości stwierdzonego niedoboru gotówki. Pracodawca w celu pociągnięcia go do odpowiedzialności nie musi w szczególności wykazywać, że niedobór jest przez kasjera zawiniony.

Jak uwolnić się od odpowiedzialności za manko?

Jednak w opisanej sytuacji kasjer nie musi się zgodzić na pokrycie manka. Może uwolnić się od odpowiedzialności za jego powstanie. Musi wówczas wykazać, że manko to powstało z przyczyn od niego niezależnych. Może w szczególności argumentować, że do powstania niedoboru kasowego przyczyniły się inne osoby. Wtedy w całości lub części szkoda w mieniu pracodawcy może być pokryta przez te inne osoby.

REKLAMA

W opisanej sytuacji kasjer może np.:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. wskazać pracodawcy, kto konkretnie pobrał od niego gotówkę (nawet jeśli podpisy złożone przez te osoby w jakichkolwiek dokumentach są nieczytelne);
  2. opisać okoliczności, z powodu których:
  • nie odmówił wykonania polecenia głównego księgowego wypłacenia z kasy gotówki bez dokumentów rozchodowych i bez pokwitowania odbioru (np. mógł się bać groźby zwolnienia z pracy wypowiadanej przez głównego księgowego, będącego jego bezpośrednim przełożonym),
  • nie zgłosił kierownikowi jednostki faktu wydania mu przez głównego księgowego polecenia wypłacenia z kasy gotówki bez dokumentów rozchodowych i bez pokwitowania odbioru (np. mogło to mieć miejsce w czasie dłuższej nieobecności kierownika jednostki; główny księgowy mógł zapewniać, że gotówka zostanie niezwłocznie zwrócona, i przekonywać, że wystarczającym zabezpieczeniem dla kasjera jest pokwitowanie pobrania gotówki w jego zeszycie; mogło dojść do zastraszenia kasjera).

Ostatecznie kierownik jednostki zdecyduje o tym, kto i w jakim zakresie będzie musiał pokryć niedobór kasowy. Jeśli kasjer, główny księgowy czy inni pracownicy współodpowiedzialni za manko nie będą się zgadzali z jego decyzją, mają prawo wystąpić o rozstrzygnięcie tej kwestii do sądu pracy (każdy w swoim imieniu).

Dyscyplinarne zwolnienie a manko

Dodatkowo trzeba mieć na uwadze, że odpowiedzialność odszkodowawcza nie wyklucza odpowiedzialności pracowniczej - aż do dyscyplinarnego zwolnienia wszystkich pracowników zamieszanych w powstanie manka włącznie. Dotyczy to zwłaszcza głównego księgowego, który powinien stać na straży mienia jednostki, a nie organizować jego niezgodne z przepisami wykorzystywanie.

Podstawa prawna:

  • art. 124-127 ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (j.t. Dz.U. z 2020 r. poz. 1320; ost.zm. Dz.U. z 2022 r. poz. 655)

Izabela Motowilczuk

były wieloletni inspektor kontroli RIO

Artykuł z: Poradnika Rachunkowości Budżetowej

Źródło: Poradnik Rachunkowości Budżetowej

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Od 1 stycznia 2026 r. próg zamówień publicznych wzrośnie ze 130 000 zł do 170 000 zł

Wyższy próg został wprowadzony na mocy ustawy z 25 lipca 2025 r. o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw. Przepisy te są odpowiedzią na wzrost cen towarów i usług oraz kosztów realizacji zamówień w ostatnich latach.

RIO: z rezerwy kryzysowej gmina nie zbuduje centrum zarządzania kryzysowego

Wyjaśnienia RIO: Rezerwa kryzysowej gmina nie zbuduje centrum zarządzania kryzysowego

Rząd: Być może będą obligatoryjne (trzynastki) dla pracowników instytucji kultury

O przyznanie obligatoryjnej tzw. trzynastej pensji pracownikom instytucji kultury pytała w interpelacji posłanka Lidia Czechak.

RIO: nieprawidłowości w zakresie naliczania wynagrodzenia zastępcy wójta, który na tym stanowisku został zatrudniony w niepełnym wymiarze czasu pracy

Zatrudnienie w niepełnym, wymiarze nie może prowadzić do bezpodstawnego uprzywilejowania - wynika z wyjaśnień Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy. Wynagrodzenie oblicza się proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy z zachowaniem limitów określonych w przepisach.

REKLAMA

Nauczyciele zarobią więcej w 2026 r. Z dodatkami pensje sięgną nawet 10 tys. zł miesięcznie

W 2026 roku nauczycieli czekają zauważalne zmiany w wynagrodzeniach. Rosną minimalne stawki pensji zasadniczej, a wraz z nimi dodatki: motywacyjny, wiejski, za wysługę lat, wychowawstwo i funkcyjne. Samorządy mogą je podnosić, a nowe interpretacje przepisów dają im większą swobodę ustalania stawek. Sprawdź, jakie dodatki przysługują w 2026 r., kto zyska najwięcej i jak wyliczyć swoją przyszłą wypłatę.

Nowe 1000 plus dla wybranych. 1000 zł dla pracowników, którzy go jeszcze nie otrzymali. To nowy obowiązkowy składnik wynagrodzenia - czy już przysługuje?

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji staje w obronie pracowników, którzy zostali pominięci przy przyznawaniu dodatków motywacyjnych. W oficjalnym dezyderacie skierowanym do Premiera, Komisja domaga się analizy propozycji przyznania dodatku w wysokości 1000 zł brutto grupie pracowników, którzy mimo wykonywania kluczowych zadań, nie zostali objęci rządowymi programami wsparcia.

Działania Ochotniczych Straży Pożarnych poza granicami gmin [MSWiA wyjaśnia]
RIO wyjaśnia: Jak gmina ma zorganizować zbiórkę za pośrednictwem portali internetowych

Pozyskiwanie środków pieniężnych z darowizn przekazywanych za pośrednictwem portalu internetowego powinno uwzględniać regulacje zawarte w ustawie o usługach płatniczych – wskazała Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku. Wpływy ze zbiórki muszą też zostać prawidłowo ujęte w budżecie gminy.

REKLAMA

Udzielanie tzw. zamówień podprogowych w samorządach - przepisy i procedury

Zamówienia „podprogowe” to zamówienia o wartości szacunkowej poniżej progów wskazanych w Prawie zamówień publicznych. Udzielanie takich zamówień jest co do zasady mniej sformalizowane. Nie oznacza to jednak pełnej dowolności – zwłaszcza kiedy dana inwestycja jest współfinansowana ze środków zewnętrznych.

Zmiany w bonie ciepłowniczym. Gminy z ułatwieniami w obsłudze wniosków

Wójt, burmistrz lub prezydent miasta będzie mógł pozostawiać bez rozpatrzenia wnioski o przyznanie bonu ciepłowniczego – wynika z projektu nowelizacji przepisów zaproponowanego przez Ministerstwo Energii. O braku przesłanek do przyznania bonu gminy poinformują mieszkańców np. na stronie internetowej urzędu.

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA