REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak główny księgowy może uwolnić się od odpowiedzialności za manko w kasie? [PRB]

Jak główny księgowy może uwolnić się od odpowiedzialności za manko w kasie?
Jak główny księgowy może uwolnić się od odpowiedzialności za manko w kasie?
Media

REKLAMA

REKLAMA

Zewnętrzna kontrola wykazała manko w kasie jednostki - wynoszące 5000 zł. Powstało ono w wyniku wypłacenia z kasy gotówki bez dowodów źródłowych na ustne polecenie głównego księgowego. Gotówkę pobrał sam główny księgowy (1000 zł) oraz po 1000 zł - czterech innych pracowników jednostki. Wypłata z kasy nie została udokumentowana dowodami kasowymi. Pobranie gotówki było potwierdzone jedynie w zeszycie prowadzonym przez głównego księgowego. Tam każdy z pracowników pokwitował przyjęcie gotówki - z tym że złożyli tylko nieczytelne parafki. Kto powinien pokryć ten niedobór - kasjer jako osoba materialnie odpowiedzialna czy główny księgowy?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Niedobór powinny pokryć te osoby, które są odpowiedzialne faktycznie za jego powstanie.

Oświadczenie o przyjęciu materialnej odpowiedzialności

W przypadku złożenia przez kasjera jednostki oświadczenia o przyjęciu materialnej odpowiedzialności za gotówkę przechowywaną w kasie jednostki za manko w kasie przede wszystkim odpowiada kasjer. Tak stanowią przepisy odnoszące się do zasad odpowiedzialności materialnej pracowników za powierzone im, z obowiązkiem zwrotu lub wyliczenia się, m.in. pieniądze pracodawcy (art. 124-127 k.p.). Odpowiedzialność za manko w tym przypadku automatycznie obciąża kasjera do pełnej wysokości stwierdzonego niedoboru gotówki. Pracodawca w celu pociągnięcia go do odpowiedzialności nie musi w szczególności wykazywać, że niedobór jest przez kasjera zawiniony.

Jak uwolnić się od odpowiedzialności za manko?

Jednak w opisanej sytuacji kasjer nie musi się zgodzić na pokrycie manka. Może uwolnić się od odpowiedzialności za jego powstanie. Musi wówczas wykazać, że manko to powstało z przyczyn od niego niezależnych. Może w szczególności argumentować, że do powstania niedoboru kasowego przyczyniły się inne osoby. Wtedy w całości lub części szkoda w mieniu pracodawcy może być pokryta przez te inne osoby.

REKLAMA

W opisanej sytuacji kasjer może np.:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. wskazać pracodawcy, kto konkretnie pobrał od niego gotówkę (nawet jeśli podpisy złożone przez te osoby w jakichkolwiek dokumentach są nieczytelne);
  2. opisać okoliczności, z powodu których:
  • nie odmówił wykonania polecenia głównego księgowego wypłacenia z kasy gotówki bez dokumentów rozchodowych i bez pokwitowania odbioru (np. mógł się bać groźby zwolnienia z pracy wypowiadanej przez głównego księgowego, będącego jego bezpośrednim przełożonym),
  • nie zgłosił kierownikowi jednostki faktu wydania mu przez głównego księgowego polecenia wypłacenia z kasy gotówki bez dokumentów rozchodowych i bez pokwitowania odbioru (np. mogło to mieć miejsce w czasie dłuższej nieobecności kierownika jednostki; główny księgowy mógł zapewniać, że gotówka zostanie niezwłocznie zwrócona, i przekonywać, że wystarczającym zabezpieczeniem dla kasjera jest pokwitowanie pobrania gotówki w jego zeszycie; mogło dojść do zastraszenia kasjera).

Ostatecznie kierownik jednostki zdecyduje o tym, kto i w jakim zakresie będzie musiał pokryć niedobór kasowy. Jeśli kasjer, główny księgowy czy inni pracownicy współodpowiedzialni za manko nie będą się zgadzali z jego decyzją, mają prawo wystąpić o rozstrzygnięcie tej kwestii do sądu pracy (każdy w swoim imieniu).

Dyscyplinarne zwolnienie a manko

Dodatkowo trzeba mieć na uwadze, że odpowiedzialność odszkodowawcza nie wyklucza odpowiedzialności pracowniczej - aż do dyscyplinarnego zwolnienia wszystkich pracowników zamieszanych w powstanie manka włącznie. Dotyczy to zwłaszcza głównego księgowego, który powinien stać na straży mienia jednostki, a nie organizować jego niezgodne z przepisami wykorzystywanie.

Podstawa prawna:

  • art. 124-127 ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (j.t. Dz.U. z 2020 r. poz. 1320; ost.zm. Dz.U. z 2022 r. poz. 655)

Izabela Motowilczuk

były wieloletni inspektor kontroli RIO

Artykuł z: Poradnika Rachunkowości Budżetowej

Źródło: Poradnik Rachunkowości Budżetowej

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Nowe przepisy dla górnictwa od stycznia 2026 r. Górnicy z pakietem osłon. Kogo obejmie wsparcie przy wygaszaniu działalności kopalń węgla kamiennego?

Nowe przepisy dla górnictwa wejdą w życie od stycznia 2026 r. Górnicy zostaną objęci pakietem osłon. Kogo dotyczy wsparcie przy wygaszaniu działalności kopalń węgla kamiennego w Polsce?

NFZ brakuje 23 mld zł na leczenie w 2026 roku. Rząd rozważa limity świadczeń, cięcia i zmiany w wynagrodzeniach medyków

Szczyty medyczne, organizowane przez minister zdrowia Jolantę Sobierańską-Grendę w czwartek i prezydenta Karola Nawrockiego w piątek, skupią się na problemach finansowania ochrony zdrowia. Deficyt NFZ w przyszłym roku szacowany jest na około 23 mld zł.

Nowa zasada naliczania dochodów samorządów w 2026 r. Prezydent Nawrocki podpisał ustawę

Będzie nowa zasada naliczania dochodów samorządów w 2026 r. Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę nowelizującą ustawę o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Przy wyliczaniu dochodów samorządów w roku 2026 używane będą zaktualizowane dane podatkowe.

Historyczne wyniki: budżety JST po III kwartałach 2025 r. Podaje Ministerstwo Finansów

Jakie są budżety jednostek samorządu terytorialnego po III kwartałach 2025 r.? Ministerstwo Finansów podaje historyczne wyniki: jest nadwyżka w kwocie 42 681 mln zł.

REKLAMA

Rady kobiet w gminach, powiatach i województwach. Idą zmiany: jest projekt ustawy

Czy rady kobiet będą w samorządach na wszystkich szczeblach: gminach, powiatach i województwach? Projekt ustawy o zmianie ustawy o samorządzie gminnym, ustawy o samorządzie powiatowym oraz ustawy o samorządzie województwa powinien zostać zaopiniowany do końca grudnia 2025 r. Aktualnie rady funkcjonują w ponad 70 gminach.

Renta wdowia 2025: terminy wypłat, kiedy decyzja o przyznaniu lub odmowie. Kluczowa data to 1 lipca 2025 r.

Już 1 lipca 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozpocznie wysyłkę decyzji w sprawie przyznania lub odmowy renty wdowiej. Jest to kluczowa data, gdyż część uprawnionych otrzyma wtedy świadczenie. Jak poinformował na swojej stronie internetowej ZUS pozostałe terminy wypłaty renty wdowiej to: 6-go, 10-go, 15-go, 20-go i 25-go dnia miesiąca.

Ustalenie liczby ubezpieczonych a wypłata zasiłków w 2026 roku

30 listopada to dzień, na który zatrudniający powinni ustalić liczbę osób zgłoszonych do ubezpieczenia chorobowego. Jest to istotne, bowiem od stanu zatrudnienia uzależnione jest to, czy w roku kolejnym zasiłki dla ubezpieczonych będzie wypłacał płatnik składek, czy też Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

Certyfikat wykonawcy w zamówieniach publicznych. Nowe rozwiązania w 2026 roku

11 września 2025 r. została opublikowana ustawa z 5 sierpnia 2025 r. o certyfikacji wykonawców zamówień publicznych Ustawa wejdzie w życie 12 lipca 2026 r., z pewnymi wyjątkami. Jakie nowości przewiduje?

REKLAMA

Kontrola zarządcza 2026 – planowane zmiany

Ministerstwo Finansów dostrzega potrzebę budowania świadomości i zrozumienia kontroli zarządczej wśród kierowników jednostek. Planowana zmiana przepisów ma objąć m.in. zmianę definicji kontroli zarządczej.

Sejm: Niski limit 500 zł w CRU (Centralny Rejestr Umów). Rząd proponował 10 000 zł [JST]

W centralnym rejestrze umów zawartych przez jednostki sektora finansów publicznych. Wprowadzony limit wartości umów podlegających temu obowiązkowi wyniesie 500 zł.

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA