REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak główny księgowy może uwolnić się od odpowiedzialności za manko w kasie? [PRB]

Jak główny księgowy może uwolnić się od odpowiedzialności za manko w kasie?
Jak główny księgowy może uwolnić się od odpowiedzialności za manko w kasie?
Media

REKLAMA

REKLAMA

Zewnętrzna kontrola wykazała manko w kasie jednostki - wynoszące 5000 zł. Powstało ono w wyniku wypłacenia z kasy gotówki bez dowodów źródłowych na ustne polecenie głównego księgowego. Gotówkę pobrał sam główny księgowy (1000 zł) oraz po 1000 zł - czterech innych pracowników jednostki. Wypłata z kasy nie została udokumentowana dowodami kasowymi. Pobranie gotówki było potwierdzone jedynie w zeszycie prowadzonym przez głównego księgowego. Tam każdy z pracowników pokwitował przyjęcie gotówki - z tym że złożyli tylko nieczytelne parafki. Kto powinien pokryć ten niedobór - kasjer jako osoba materialnie odpowiedzialna czy główny księgowy?

RADA

REKLAMA

Niedobór powinny pokryć te osoby, które są odpowiedzialne faktycznie za jego powstanie.

Oświadczenie o przyjęciu materialnej odpowiedzialności

W przypadku złożenia przez kasjera jednostki oświadczenia o przyjęciu materialnej odpowiedzialności za gotówkę przechowywaną w kasie jednostki za manko w kasie przede wszystkim odpowiada kasjer. Tak stanowią przepisy odnoszące się do zasad odpowiedzialności materialnej pracowników za powierzone im, z obowiązkiem zwrotu lub wyliczenia się, m.in. pieniądze pracodawcy (art. 124-127 k.p.). Odpowiedzialność za manko w tym przypadku automatycznie obciąża kasjera do pełnej wysokości stwierdzonego niedoboru gotówki. Pracodawca w celu pociągnięcia go do odpowiedzialności nie musi w szczególności wykazywać, że niedobór jest przez kasjera zawiniony.

Jak uwolnić się od odpowiedzialności za manko?

Jednak w opisanej sytuacji kasjer nie musi się zgodzić na pokrycie manka. Może uwolnić się od odpowiedzialności za jego powstanie. Musi wówczas wykazać, że manko to powstało z przyczyn od niego niezależnych. Może w szczególności argumentować, że do powstania niedoboru kasowego przyczyniły się inne osoby. Wtedy w całości lub części szkoda w mieniu pracodawcy może być pokryta przez te inne osoby.

W opisanej sytuacji kasjer może np.:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. wskazać pracodawcy, kto konkretnie pobrał od niego gotówkę (nawet jeśli podpisy złożone przez te osoby w jakichkolwiek dokumentach są nieczytelne);
  2. opisać okoliczności, z powodu których:
  • nie odmówił wykonania polecenia głównego księgowego wypłacenia z kasy gotówki bez dokumentów rozchodowych i bez pokwitowania odbioru (np. mógł się bać groźby zwolnienia z pracy wypowiadanej przez głównego księgowego, będącego jego bezpośrednim przełożonym),
  • nie zgłosił kierownikowi jednostki faktu wydania mu przez głównego księgowego polecenia wypłacenia z kasy gotówki bez dokumentów rozchodowych i bez pokwitowania odbioru (np. mogło to mieć miejsce w czasie dłuższej nieobecności kierownika jednostki; główny księgowy mógł zapewniać, że gotówka zostanie niezwłocznie zwrócona, i przekonywać, że wystarczającym zabezpieczeniem dla kasjera jest pokwitowanie pobrania gotówki w jego zeszycie; mogło dojść do zastraszenia kasjera).

Ostatecznie kierownik jednostki zdecyduje o tym, kto i w jakim zakresie będzie musiał pokryć niedobór kasowy. Jeśli kasjer, główny księgowy czy inni pracownicy współodpowiedzialni za manko nie będą się zgadzali z jego decyzją, mają prawo wystąpić o rozstrzygnięcie tej kwestii do sądu pracy (każdy w swoim imieniu).

Dyscyplinarne zwolnienie a manko

Dodatkowo trzeba mieć na uwadze, że odpowiedzialność odszkodowawcza nie wyklucza odpowiedzialności pracowniczej - aż do dyscyplinarnego zwolnienia wszystkich pracowników zamieszanych w powstanie manka włącznie. Dotyczy to zwłaszcza głównego księgowego, który powinien stać na straży mienia jednostki, a nie organizować jego niezgodne z przepisami wykorzystywanie.

Podstawa prawna:

  • art. 124-127 ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (j.t. Dz.U. z 2020 r. poz. 1320; ost.zm. Dz.U. z 2022 r. poz. 655)

Izabela Motowilczuk

były wieloletni inspektor kontroli RIO

Artykuł z: Poradnika Rachunkowości Budżetowej

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Poradnik Rachunkowości Budżetowej

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podwyżka opłat za wodę o 14,99%. Weryfikacja dopiero, gdy podwyżka będzie o 15% [Przykład]

To efekt zmiany w prawie zdejmującej kontrolę nad gminami w zakresie podnoszenia opłat za wodę i odprowadzanie ścieków.

Dodatek również dla rodzin zastępczych zawodowych. W planach kwota 1000 zł brutto

Projekt, którym zajmuje się Sejm, zakłada przyznanie dodatków do wynagrodzeń dla osób, które pełnią funkcję rodzin zastępczych zawodowych oraz prowadzą rodzinne domy dziecka. Dodatek ma być wypłacony od 1 lipca 2024 r.

Duża zmiana w budżetówce. 470 mln zł na trzynastki dla pracowników instytucji kultury

Związek Powiatów Polskich: Zmiany dotyczące dodatkowego wynagrodzenia rocznego w instytucjach kultury powinny nastąpić równocześnie ze zmianami w dochodach samorządów, aby na realizację każdego zadania zostały zapewnione adekwatne środki.

Dodatek za wieloletnią pracę: Jak obliczać staż pracowniczy?

Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku - w przypadku zatrudnienia w ramach dwóch równoległych stosunków pracy, staż pracowniczy niezbędny do ustalenia dodatku za wieloletnią pracę należy ustalać dla każdego stosunku pracy osobno.

REKLAMA

Od 25 marca wnioski dla gospodyń o 8000 zł, 9000 zł i 10 000 zł

Od dziś można składać wnioski o dofinansowanie dla kół gospodyń wiejskich. Można otrzymać od 8000 zł do 10 000 zł. 

Wymagania do wykonywania niektórych zawodów medycznych od 26 marca 2024 roku. Pytania i odpowiedzi

Z dniem 26 marca 2024 roku wejdą w życie przepisy ustawy o niektórych zawodach medycznych, która ureguluje i usystematyzuje wykonywanie aż 15 zawodów medycznych, które wcześniej nie podlegały regulacji ustawowej. Jest to duża zmiana, do której przedstawiciele zawodów medycznych objętych ustawą, powinni się odpowiednio przygotować. Poniżej wymagania do wykonywania niektórych zawodów medycznych – w pytaniach i odpowiedziach.

Wpis do Centralnego Rejestru Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego - co trzeba wiedzieć?

Od 26 marca 2024 roku funkcjonować będzie Centralny Rejestr Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego. Wpis do tego rejestru będzie obowiązkowy dla zawodów medycznych wymienionych w ustawie o niektórych zawodach medycznych, chociaż jeszcze przez rok będą mogli wykonywać zawód bez tego wpisu, pod warunkiem spełnienia pozostałych wymagań. 

Prawa i obowiązki osób uprawnionych do wykonywania zawodów medycznych

Od 26 marca 2024 roku osoby wykonujące zawody medyczne, objęte ustawą o niektórych zawodach medycznych, nabędą nowe uprawnienia, ale i obowiązki. Niedopełnienie obowiązków może grozić ponoszeniem odpowiedzialności zawodowej.

REKLAMA

Trzynastki w budżetówce 2024 - kiedy są wypłacane?

Trzynastki w budżetówce - w 2024 roku termin wypłaty wypada w niedzielę. Kiedy pracownicy powinni otrzymać dodatkowe wynagrodzenie roczne? Spóźnienie z wypłaceniem trzynastki uprawnia do odsetek od pracodawcy.

Zmiany: stawki wynagrodzeń w urzędach. Podwyżki od 1 stycznia 2024 r. [Nowe tabele zaszeregowania]

Zmiany w rozporządzeniu w sprawie zasad wynagradzania pracowników niebędących członkami korpusu służby cywilnej zatrudnionych w urzędach administracji rządowej i pracowników innych jednostek.

REKLAMA