REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Błędna kwalifikacja na konta przychodów 720,750

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Agnieszka Jeżewska
Rachunkowość budżetowa/ Fot. Fotolia
Rachunkowość budżetowa/ Fot. Fotolia
Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Nieprawidłowości w kwalifikacji zdarzeń gospodarczych na konta 720,750 występują systematycznie. Błędy te przekładają się na nieprawidłowo sporządzone sprawozdania finansowe.

REKLAMA

Jednostki sektora finansów publicznych prowadzą rachunkowość zgodnie z  ustawą z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości  z uwzględnieniem zasad nadanych ustawą z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

REKLAMA

Szczególne zasady rachunkowości w sektorze finansów publicznych, dotyczące m.in. planu kont zostały ujęte w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.

Następnie poprzez  Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 19 stycznia 2012 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planu kont dla budżetu państwa, budżetu jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczpospolitej Polskiej zmieniono m.in. załącznik Nr 3 do rozporządzenia. Nowelą objęto tu m.in. opis kont 720, 750.

Podstawowa zmiana, która wywiera znaczące reperkusje dla ewidencji zdarzeń gospodarczych została wyartykułowana w opisie do kont 720 oraz 750.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: BILANS 2013 Różnice kursowe w sprawozdaniu finansowym

Konto 720 służy do ewidencji przychodów z tytułu dochodów budżetowych, ale związanych bezpośrednio z podstawową działalnością jednostki.

Ustawodawca wymienia przykładowe dochody budżetowe, które powinny być ujęte zapisami tego konta tj. podatki, opłaty, składki, inne dochody budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek należne na podstawie odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych. Jest to katalog otwarty, niemniej jednak wydaje się, że w stosunku do poprzednio obowiązujących przepisów ograniczeniem jest instytucja bezpośredniego powiązania z podstawową działalnością jednostki.

Tym samym Ministerstwo Finansów wycofało się z regulacji nakazujących (w oparciu o obowiązujące do noweli zapisy rozporządzenia) ewidencje wszelkich przychodów jednostki budżetowej z tytułu dochodów budżetowych na koncie 720. Negatywne implikacje dotychczasowych zapisów, to nie tylko zaburzenie porządku prawnego nakreślonego ustawą o rachunkowości (przy uwzględnieniu faktu, że specyfika jednostki budżetowej, w ujęciu prawnym i ekonomicznym nie mogła być uznana za wystarczające usprawiedliwienie kolizji przepisów), ale i utrwalenie tej błędnej praktyki w klasyfikacji przychodów. Z tego powodu rozwiązanie Ministerstwa Finansów należy ocenić pozytywnie.

Niestety nieprawidłowości w rozważanej materii - kwalifikacji zdarzeń gospodarczych na konta 720,750 występują systematycznie (bo drugi rok), a skala ich niejednokrotnie jest relatywnie wysoka.

Ponadto, błędy w ewidencji księgowej przekładają się na nieprawidłowo sporządzone sprawozdania finansowe, w szczególności - rachunek zysków i strat.

Równolegle do zmiany opisu konta 720 ustawodawca zmienił poprzez nowelę do rozporządzenia  zasady kwalifikacji na konto 750.

Zgodnie z aktualnym brzmieniem regulacji konto 750 służy do ewidencji przychodów finansowych. W stosunku do poprzednio obowiązujących przepisów zrezygnowano z zapisu, że na tym koncie ujmuje się tylko takie przychody finansowe, które nie stanowią dochodów budżetowych.

Przychody finansowe to te korzyści, które jednostka uzyskuje z tytułu posiadania, rozporządzania, pożyczania,  sprzedaży aktywów finansowych.

Katalog przychodów finansowych zgodnie z ustawą o rachunkowości tworzą m.in. odsetki, dywidendy, dodatnie różnice kursowe.

Należy pamiętać o tym, iż odsetki od środków  na rachunku bankowym jednostki budżetowej są dochodami budżetowymi. Ewidencjonuje się je poprzez zapisy na koncie 750 jako przychody finansowe. W momencie wpływu na rachunek bieżący jednostki, jako dochody budżetowe, zostaną one odprowadzone na rachunek budżetu.

Odsetki od środków na rachunku bankowym nie są związane bezpośrednio z działalnością podstawową jednostki. Ta wynika bowiem z podstaw prawnych funkcjonowania danej instytucji. Jednostki, które nie osiągają innych przychodów poza odsetkami nie powinny uznawać, iż stanowią one przychód z działalności podstawowej. Jednostki te z tytułu podstawowej działalności nie osiągają przychodów, co ma swoje implikacje we właściwym zewidencjonowaniu odsetek  od środków na rachunku bankowym poprzez ujecie na koncie 750, terminowym odprowadzeniu dochodów budżetowych oraz prawidłowe wyrażenie ich w rachunku zysków i strat.

Zakwalifikowanie odsetek ze środków na rachunkach bankowych jednostki budżetowej na koncie 720  jest nieprawidłowością rachunkowości jednostki i narusza nadrzędne zasady ewidencji zdarzeń gospodarczych.

Podstawa prawna:

  • Ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (j.t. Dz.U. 2013, poz. 330 z późn. zm.);
  • Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (j.t. Dz.U. z 2013 r., poz. 885 z późn. zm.);
  • Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 19 stycznia 2012 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. z 2012 r., poz. 121).

Polecamy serwis: Sprawozdawczość finansowa

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nie można być jednocześnie wójtem i prezydentem Rzeczypospolitej

Wybory prezydenckie zbliżają się wielkimi krokami – głosować w nich będziemy już 18 maja br. Jednym ze startujących w nich kandydatów jest prezydent Warszawy. Pojawia się pytanie: kto zastąpi urzędującego prezydenta miasta (burmistrza, wójta) na tym stanowisku, jeżeli zostanie on wybrany i obejmie urząd Prezydenta Rzeczypospolitej? Prawo bowiem jednoznacznie wskazuje, że nie można być jednocześnie włodarzem gminy i państwa.

Podatek od deszczówki. Czy powstanie linia orzecznicza?

Gminy wydają decyzje o ustalanie opłaty za zmniejszenie naturalnej retencji. Właściciele nieruchomości skarżą je do sądu – i okazuje się, że gminy wygrywają.

MRPiPS przeprowadzi pilotaż dotyczący skrócenia czasu pracy. Skrócenie czasu pracy nie może wpłynąć na obniżenie wynagrodzeń

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej ogłosiło rozpoczęcie ogólnopolskiego pilotażu skróconego czasu pracy. Jest to odpowiedź na zmieniające się realia rynku pracy, wyzwania związane z automatyzacją i potrzebę zwiększenia efektywności pracy – przy jednoczesnym zachowaniu pełnych wynagrodzeń.

Przedsiębiorcy opodatkowani podatkiem liniowym skalą podatkową lub ryczałtem ewidencjonowanym mają czas do 20 maja 2025 roku na rozliczenie składki zdrowotnej

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, że Przedsiębiorcy opodatkowani podatkiem liniowym skalą podatkową lub ryczałtem ewidencjonowanym do 20 maja 2025 roku mogą złożyć roczne rozliczenie składki zdrowotnej za 2024 r. Rozliczenie roczne trzeba przekazać w dokumencie za kwiecień 2025 r.

REKLAMA

Obowiązki wynikające z rocznego rozliczenia podatkowego przedsiębiorcy prowadzącego jednoosobową działalność gospodarczą (JDG) [WAŻNE TERMINY]

Jakie obowiązki wynikające z rocznego rozliczenia podatkowego ciążą na przedsiębiorcach prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą? O czym osoby prowadzące JDG powinny pamiętać? Jakie są obowiązujące terminy?

ZUS ostrzega przed fałszywymi telefonami i apeluje o zachowanie szczególnej ostrożności

Zakład Ubezpieczeń Społecznych ostrzega przed fałszywymi telefonami. Chodzi o potwierdzenie zmiany numeru telefonu w ZUS lub na PUE/eZUS. ZUS apeluje o zachowanie szczególnej ostrożności podczas rozmów telefonicznych.

Dodatek za pracę w nocy od 1 kwietnia 2025 r.

Osoby pracujące w nocy mogą liczyć na dodatek z tytułu wykonywania pracy w porze nocnej. Ile będzie wynosił dodatek za pracę w nocy w kwietniu? Czy ulegnie zmianie? Za pracę w jakich godzinach przysługuje?

Świadczenie rehabilitacyjne a potrącenia dobrowolne. Stanowisko ZUS

Świadczenie rehabilitacyjne a potrącenia dobrowolne. Jak wygląda kwestia potrąceń dobrowolnych z wynagrodzenia na pakiety medyczne, czy dodatkowego ubezpieczenia? Odpowiedź Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

REKLAMA

Od 1 marca 2025 r. nowe, wyższe stawki kosztów realizacji zadań związanych z przyznaniem Karty Dużej Rodziny

Zgodnie z art. 29 Ustawy o Karcie Dużej Rodziny, realizacja zadań gminy związanych z przyznaniem Karty Dużej Rodziny należy do zadań z zakresu administracji rządowej. Od 1 marca 2025 r. obowiązują nowe stawki.

Badania lekarskie: Kto nie podlega wstępnym badaniom lekarskim?

Zgodnie z Kodeksem pracy, każdy pracownik podlega badaniom lekarskim. Wyróżnić można badania wstępne, badania okresowe oraz kontrolne badania lekarskie. Kiedy nie trzeba wykonywać wstępnych badań lekarskich?

REKLAMA