Budżet zadaniowy jednostek samorządu terytorialnego
REKLAMA
Istotą budżetu zadaniowego jest zarządzanie działalnością jednostki samorządu terytorialnego przez sformułowane jasno i precyzyjnie cele i zadania służące do ich osiągnięcia.
REKLAMA
Budżetowanie zadaniowe stanowi alternatywny w stosunku do tradycyjnego sposób opracowywania i wykonywania budżetu jednostki samorządu terytorialnego.
Budżet zadaniowy, który jest umiejętnie wprowadzony do jednostki samorządu terytorialnego, wpływa na:
• uporządkowanie w sensie formalnym zadań realizowanych (pokazuje priorytety działań),
• realne przypisanie kosztów do umieszczonego w budżecie zadanie,
• cele, które mają być osiągnięte poprzez realizację zadania,
• system mierników, za pomocą których przedstawia stopień realizacji zadania i mierzy efekty pracy,
• wykonywane zadania, które nie są pozostawione anonimowo (przypisuje odpowiedzialność za wykonanie zadania do konkretnej jednostki znajdującej się w strukturze organizacyjnej samorządu terytorialnego),
• poprawę poziomu pracy urzędników samorządowych, którzy mają czytelne zasady i kryteria oceny działań, za które odpowiada ich jednostka organizacyjna,
• określenie pracochłonności poszczególnych zadań jednostki i może stanowić podstawę racjonalizacji zatrudnienia.
• strukturę budżetu, która jest bardziej czytelna i zrozumiała dla szerokiego grona odbiorców,
• projektowanie budżetu „oddolne” integruje zatrudnioną kadrę z wykonywanymi działaniami i pozwala na lepsze ich zrozumienie.
Zobacz serwis: Finanse
Zadanie budżetowe
Przez zadanie budżetowe należy rozumieć zadanie wykonywane przez jednostki realizujące ujęte w strukturze organizacyjnej samorządu terytorialnego i finansowane z budżetu. W budżecie zadaniowym występują dwa rodzaje zadań:
• długoterminowe, których realizacja przekracza okres jednego roku budżetowego,
• krótkoterminowe, których realizacja zamyka się w cyklach rocznych.
Budżet zadaniowy - założenia
Budżet zadaniowy zakłada:
• informowanie obywateli o planowanych rocznych efektach wydatków budżetowych oraz o stopniu ich osiągnięcia przez jednostkę terytorialną,
• zwiększenie zakresu i standaryzację pomiaru usług świadczonych obywatelom,
• poprawę przejrzystości i powszechnej zrozumiałości zapisów budżetu przez obywateli.
Masz problem? Podyskutuj na Forum.
Podstawa prawna:
• Ustawa z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. nr 157, poz. 1240 ze zm.).
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.