REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy ośrodek sportu i rekreacji może wykazać budowę studni głębinowej w sprawozdaniu Rb-WSa

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Daniel Jurewicz
Sprawozdawczość/ Fot. Fotolia
Sprawozdawczość/ Fot. Fotolia
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ośrodek sportu i rekreacji, będący gminnym zakładem budżetowym, dokonał wydatku polegającego na budowie studni głębinowej. Czy ośrodek może ujmować tego typu wydatki w kodzie 45 klasyfikacji i wykazać w sprawozdaniu Rb-WSa?

Tak, ośrodek sportu i rekreacji (dalej: OSiR) może ewidencjonować wydatki strukturalne w ramach kodu 45 klasyfikacji wydatków strukturalnych, o ile wydatek dokonany będzie w celu rozwoju racjonalnej gospodarki i zaopatrzenia w wodę pitną. W pozostałych przypadkach należy zastosować kod 79 wskazanej klasyfikacji.

REKLAMA

ZAPAMIĘTAJ!

Wydatkiem strukturalnym jest każdy wydatek związany z wykonywaniem celów (projektów, działań, zadań), poniesiony ze środków publicznych krajowych, który można zaklasyfikować do obszarów i kodów kategorii interwencji funduszy strukturalnych określonych w rozporządzeniu. O zastosowaniu konkretnego kodu decyduje cel, dla realizacji którego wydatek został poniesiony.

Zobacz również: Czy udzielenie przez gminę pomocy finansowej powiatowi na przebudowę dróg stanowi wydatek strukturalny gminy

REKLAMA

Kod 45. Gospodarka i zaopatrzenie w wodę pitną służy, zgodnie z opisem, do ewidencjonowania wydatków związanych z realizacją operacji mających na celu rozwój racjonalnej gospodarki i zaopatrzenia w wodę pitną, obejmujących roboty oraz wyposażenie w środki i zasoby z zakresu: systemów, infrastruktury i urządzeń zaopatrzenia w wodę i poboru wody (w tym: sieci wodociągowe, gromadzenie, przechowywanie i uzdatnianie wody, regulacja ciśnienia wody, pozyskiwanie wody, ochrona ujęć i źródeł wody itp.).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zastosowanie konkretnego kodu klasyfikacji wydatków strukturalnych zależy zawsze od celu, dla realizacji którego wydatek jest dokonywany. Brak jest natomiast ograniczeń wynikających z norm prawa co do możliwości zastosowania konkretnych kodów klasyfikacji przez różnego rodzaju podmioty. Można jedynie wskazać na ograniczenie natury logicznej (merytorycznej), wynikające z faktu, że nie wszystkie jednostki sektora finansów publicznych mogą realizować wszystkie zadania ujęte w klasyfikacji (np. przedszkole nie może budować lotniska). Jednostki sektora finansów publicznych mogą realizować jedynie takie zadania, do jakich zostały utworzone. Mając to na uwadze, stwierdzić należy, że OSiR mógłby wykazać w sprawozdaniu o wydatkach strukturalnych wydatki w kodzie 45, niemniej mogłoby to mieć miejsce jedynie, gdyby realizował operacje mające na celu rozwój racjonalnej gospodarki i zaopatrzenia w wodę pitną. OSiR tworzone są dla realizacji zadań jednostek samorządu terytorialnego w konkretnym zakresie, który sprecyzowany jest w statucie danego ośrodka. Mało prawdopodobne wydaje się powierzenie OSiR zadań z zakresu rozwoju racjonalnej gospodarki i zaopatrzenia w wodę. Oczywiście ośrodki mogą realizować zadania polegające na budowie studni, niemniej wydaje się, że realizacja tego zadania służyła będzie realizacji innego celu – a mianowicie rozwojowi infrastruktury sportu i rekreacji. W związku z powyższym wydatek ten powinien zostać zaewidencjonowany w ramach kodu 79. Pozostała infrastruktura społeczna, który służy do ewidencjonowania wydatków mających na celu rozwój infrastruktury społecznej niewymienionej w pozostałych kodach rozporządzenia o wydatkach strukturalnych. Mając powyższe na uwadze, co do zasady, wydatek opisany w pytaniu, w części pochodzącej ze środków krajowych, należy zaewidencjonować w kodzie 79 klasyfikacji.

Gdyby jednak z jakiegoś względu ośrodek budował studnię głębinową w celu rozwoju racjonalnej gospodarki i zaopatrzenia w wodę pitną, to nie ma żadnych przeszkód natury prawnej, by można było wydatki te zaewidencjonować w kodzie 45 klasyfikacji.

DANIEL JUREWICZ

członek Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy, autor publikacji z zakresu finansów publicznych oraz prowadzący szkolenia dla służb finansowych jednostek sektora finansów publicznych

PODSTAWY PRAWNE

● rozporządzenie Ministra Finansów z 10 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji wydatków strukturalnych (Dz.U. z 2010 r. Nr 44, poz. 255)

Polecamy w INFORRB

Czy odsetki od należności cywilnoprawnych należy wykazywać w sprawozdaniu Rb-27S

Jakie dane wykazać w jednostkowym sprawozdaniu budżetowym Rb-27ZZ

Jak w sprawozdaniu Rb-27S wykazywać decyzje w sprawie umorzenia lub odroczenia podatku

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak specjaliści od finansów i rachunkowości w skali europejskiej oceniają warunki pracy w swojej branży? Jakie są i jakie będą trendy w tym zakresie?

Świat przyśpieszył, a wraz z nim przyśpieszyły zmiany na rynku pracy. Pandemia gwałtownie wprowadziła zdalny i hybrydowy model pracy do firm, turbulencje geopolityczne i ekonomiczne zachwiały poczuciem bezpieczeństwa i przewidywalności, a zmiany klimatyczne oraz rozwój technologii wpływają na rynek pracy w tempie wykładniczym.

Skrócony czas pracy – pilotaż również w samorządach

Jednostka samorządu terytorialnego może złożyć jako realizator tylko jeden wniosek dla wybranej jednostki podległej, w której będzie testowany model skróconego czasu pracy. Tak wynika z wyjaśnień Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

Ograniczenia budżetowe powodem odmowy przyznania dofinansowania z PFRON

Samorządy odmawiają przyznania dofinansowania z PFRON do turnusów rehabilitacyjnych pomimo spełniania wymaganych kryteriów. Powodem jest brak środków. Czy powiat może uzyskać dodatkowe środki w przypadku wyczerpania przyznanego limitu? Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej odpowiada na ważną interpelację.

Kiedy nie przysługuje odprawa emerytalna?

Komu pracodawca wypłaca odprawę emerytalną? Czy ma do niej prawo osoba zatrudniona w jednostce na pół etatu? Kiedy odprawa nie przysługuje?

REKLAMA

Przeciętne wynagrodzenie w II kwartale 2025 r. wyniosło 8 748,63 zł [GUS]

Główny Urząd Statystycznym ogłosił wysokość przeciętnego wynagrodzenia w II kwartale 2025 r. Z komunikatu wynika, że przeciętne wynagrodzenie w drugim kwartale 2025 r. wynosiło 8748,63 zł.

Pożyczki z ZFŚS – czy można je umorzyć? Wyjaśnienia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia, że umorzenie pożyczek z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych może nastąpić wyłącznie w ramach regulaminu funduszu, a nie na podstawie uchwały rady gminy.

PPK i dodatki motywacyjne: gminy muszą płacić ze swojego budżetu – wyjaśnia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia: wydatki na PPK od dodatków motywacyjnych wypłacanych pracownikom pomocy społecznej nie są objęte rządowym dofinansowaniem i muszą być finansowane z budżetu gminy. Wyjaśnienia pojawiły się po interwencji Brzeszcz – mówi prezes RIO Jolanta Nowakowska.

Co z podatkiem od nieruchomości, gdy brakuje dachu?

Trwałe i całkowite usunięcie dachu z budynku powoduje, że przestaje on być uznawany za budynek w rozumieniu ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Tym samym przestaje podlegać opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości. Nie powstaje również nowy przedmiot opodatkowania, jakim jest budowla – ponieważ nie są spełnione przesłanki ustawowe.

REKLAMA

Klasyfikacja i ewidencja wydatku na opłatę za kontrolę sanitarną

Jednostka budżetowa otrzymała decyzję w celu uiszczenia opłaty za przeprowadzoną kontrolę sanitarną, w wyniku której stwierdzono naruszenia wymagań higienicznych i zdrowotnych (art. 36 ust 1 i 2 ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej). Opłata obejmuje wynagrodzenie pracownika, koszty bezpośrednie i pośrednie. W jakim paragrafie klasyfikacji budżetowej oraz na jakich kontach należy ująć ten wydatek?

PIP z nowymi kompetencjami. Reformę zaplanowano na 2026 rok

Możliwość pozyskiwania danych z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i prowadzenia zdalnych kontroli - to najważniejsze uprawnienia, jakie uzyska Państwowa Inspekcja Pracy. Czy deregulacja wpłynie na ograniczenie liczby kontroli?

REKLAMA