REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprawozdania budżetowe – zmiany w 2016 i 2017 r.

Wioleta Matela-Marszałek
Autorka licznych publikacji o tematyce prawnej
Sprawozdawczość/ Fot. Fotolia
Sprawozdawczość/ Fot. Fotolia
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zmiany w zakresie sprawozdań budżetowych, mające wejść w życie w 2016 i 2017 r. wynikają głównie z konieczności dostosowana sprawozdań Rb-70 do nowej struktury zatrudnienia w sądownictwie. Drugim istotnym powodem nowelizacji jest uprawnienie jednostek samorządu terytorialnego do organizacji wspólnej obsługi administracyjnej i finansowej.

Główną zmianą w sprawozdaniu Rb-70 o zatrudnieniu i wynagrodzeniach ma być włączenie asesorów sądowych do grupy asesorów prokuratorskich o statusie zatrudnienia 07. Obecnie wskazywani są tu wyłącznie asesorzy prokuratorscy.

REKLAMA

Polecamy produkt: Sprawozdawczość budżetowa

REKLAMA

Na mocy ustawy z dnia 10 lipca 2015 r. o zmianie ustawy – Prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz. U. z 2015 r., poz. 1224) przywrócona została instytucja asesora sądowego. Powodem wcześniejszego usunięcia przedmiotowej funkcji z systemu sądownictwa był wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 24 października 2007 r. (sygn. SK 7/06). Trybunał stwierdził wówczas, iż art. 135 § 1 ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. – Prawo o ustroju sądów powszechnych, który przewiduje możliwość powierzania asesorowi sądowemu pełnienie czynności sędziowskich przez Ministra Sprawiedliwości jest niezgodny z art. 45 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. Ustawa z dnia 23 stycznia 2009 r. o Krajowej Szkole Sądownictwa i Prokuratury (Dz. U. z 2012 r. poz. 1230) uchyliła zatem dział III u.s.p., zawierający regulacje poświęcone asesorom sądowym. Funkcję asesora przywróciły wspomniane przepisy nowelizacji ustawy – Prawo o ustroju sądów powszechnych, które obowiązują od 1 stycznia 2016 r. Projektodawca podkreślił bowiem, iż trybunał za dopuszczalne uznał powoływanie sędziów na czas oznaczony. Obowiązujące od 1 stycznia 2016 r. przepisy mają zatem zapewnić niezależność asesora od władzy wykonawczej.

Zgodnie z projektowanymi zmianami sprawozdanie Rb-70 ma zawierać również nowy status zatrudnienia dla specjalistów opiniodawczych zespołów sądowych specjalistów („18”) oraz dla aplikantów sądowych i prokuratorskich („19”).

Wspólna obsługa jednostek

Nowe przepisy przewidują, iż zobowiązanymi do sporządzania i przekazywania sprawozdań w zakresie budżetów jednostek samorządu terytorialnego mają być kierownicy jednostek obsługujących odpowiednio do zakresu wykonywanych zadań wynikających z przepisów odrębnych. Kierownika jednostki obsługującej mają zatem dotyczyć m.in. przepisy rozporządzenia w zakresie przekazywania sprawozdań do zarządu jednostki samorządu terytorialnego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pojęcie kierownika jednostki obsługującej zawierają ustawy o samorządzie gminnym, o samorządzie powiatowym oraz o samorządzie województwa.

Projektowane rozporządzenie dodaje przepis, iż sprawozdania Rb-30S sporządza zarząd jednostki samorządu terytorialnego. Zmiany dotyczą również rozliczeń należności przypadających od dłużnika alimentacyjnego z tytułu świadczeń wypłacanych z funduszu alimentacyjnego i odsetek. Szczegółowo zostały uregulowane kwestie, dotyczące ujmowania w sprawozdaniu Rb-27S, dochodów budżetowych pobieranych przez urzędy skarbowe i przekazywane na rzecz jednostki samorządu terytorialnego.

Przepisy rozporządzenia, dotyczące aplikantów sądowych i prokuratorskich mają wejść w życie z dniem 1 stycznia 2017 r. Pozostałe przepisy projektowanego rozporządzenia miałyby wejść w życie 1 kwietnia 2016 r.

Projekt obecnie jest przedmiotem uzgodnień.

Podstawa prawna:

Projekt rozporządzenia Ministra Finansów zmieniającego rozporządzenie w sprawie sprawozdawczości budżetowej - etap legislacyjny: uzgodnienia

Polecamy serwis: Sprawozdawczość

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Od 1 kwietnia 2024 r. 128 799 zł jednorazowego odszkodowania i 1431 zł za procent uszczerbku na zdrowiu [wypadki przy pracy]

    Monitor Polski: obwieszczenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wysokości kwot jednorazowych odszkodowań z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej, które będą obowiązywały od 1 kwietnia 2024 r. do 31 marca 2025 r.

    Od 1 marca świadczenie wyniesie 336,36 zł. Ważniejsze, ze Senat chce objąć nim samorządowców sprzed 1990 r.

    Skrócenie do 7 lat okresu pełnienia funkcji sołtysa uprawniającego do otrzymania świadczenia i przyznanie świadczeń dla sołtysów pełniących funkcję przed 1990

    Każda pensja w budżetówce ma być wyższa o 20% (i więcej) od pensji minimalnej dla "wszystkich". Na dziś 5090 zł. Tego chcą związkowcy

    Pensja minimalna w budżetówce ma być wyższa o 20% od pensji minimalnej dla "wszystkich". Tego chcą związkowcy ze "Związkowa Alternatywa".

    Trzeba określić maksymalny poziom wynagrodzeń zasadniczych pracowników

    W regulaminach wynagrodzenie zasadnicze ustala się dla danego stanowiska pracy widełkowo – z podaniem kwoty minimalnej i maksymalnej.

    REKLAMA

    Nauczycielskie świadczenia kompensacyjne to odpowiednik emerytur pomostowych. Ile osób je pobiera?

    W grudniu 2023 r. świadczenia kompensacyjne pobierało 13,1 tys. osób, a przeciętna wysokość "kompensówki" wynosiła 3617,29 zł. Tak wynika z danych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

    Nowe Standardy - Global Internal Audit Standards™

    Nowe Standardy mówią jasno – jako audytorzy jesteśmy częścią organizacji, i – oczywiście zachowując pełen obiektywizm – pomagamy jej osiągnąć właściwe cele.

    Roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach a likwidacja gminnej jednostki budżetowej

    Na jakim podmiocie ciąży obowiązek złożenia rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach w przypadku likwidacji gminnej jednostki budżetowej?

    Ustawa budżetowa na 2024 rok bez poprawek Senatu. Trafi teraz do podpisu Prezydenta

    Prezydent RP może podpisać ustawę budżetową, ewentualnie - zwrócić się do Trybunału Konstytucyjnego o ocenę zgodności jej zapisów z ustawą zasadniczą.;

    REKLAMA

    Samorządy mogą odetchnąć – w 2024 roku nie będzie obowiązkowego KSeF

    Wdrożenie KSeF budzi wiele emocji, a szczególnie dużo jest ich w jednostkach budżetowych objętych centralizacją. Z uwagi na ich szczególną strukturę, wdrożenie KSeF wiązałoby się w ich przypadku z jeszcze większymi komplikacjami, niż u pozostałych podatników.

    To już ostatni dzień na złożenie części A sprawozdania SP-1. Sprawdź czy wiesz jakie dane w nim wykazać.

    Sprawozdanie SP-1, czyli sprawozdanie w zakresie podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego na stałe weszło do katalogu sprawozdawczości budżetowej. Trzeba poświęcić mu uwagę dwa razy w roku. Po raz pierwszy już w styczniu, bo wójt, burmistrz lub prezydent miasta, jako organy podatkowe właściwe w sprawach podatku od nieruchomości, podatku rolnego oraz podatku leśnego mają obowiązek złożyć część A sprawozdania w terminie do 10 stycznia.

    REKLAMA