REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprawozdania budżetowe – zmiany w 2016 i 2017 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wioleta Matela-Marszałek
Autorka licznych publikacji o tematyce prawnej
Sprawozdawczość/ Fot. Fotolia
Sprawozdawczość/ Fot. Fotolia
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zmiany w zakresie sprawozdań budżetowych, mające wejść w życie w 2016 i 2017 r. wynikają głównie z konieczności dostosowana sprawozdań Rb-70 do nowej struktury zatrudnienia w sądownictwie. Drugim istotnym powodem nowelizacji jest uprawnienie jednostek samorządu terytorialnego do organizacji wspólnej obsługi administracyjnej i finansowej.

Główną zmianą w sprawozdaniu Rb-70 o zatrudnieniu i wynagrodzeniach ma być włączenie asesorów sądowych do grupy asesorów prokuratorskich o statusie zatrudnienia 07. Obecnie wskazywani są tu wyłącznie asesorzy prokuratorscy.

REKLAMA

Polecamy produkt: Sprawozdawczość budżetowa

REKLAMA

Na mocy ustawy z dnia 10 lipca 2015 r. o zmianie ustawy – Prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz. U. z 2015 r., poz. 1224) przywrócona została instytucja asesora sądowego. Powodem wcześniejszego usunięcia przedmiotowej funkcji z systemu sądownictwa był wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 24 października 2007 r. (sygn. SK 7/06). Trybunał stwierdził wówczas, iż art. 135 § 1 ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. – Prawo o ustroju sądów powszechnych, który przewiduje możliwość powierzania asesorowi sądowemu pełnienie czynności sędziowskich przez Ministra Sprawiedliwości jest niezgodny z art. 45 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. Ustawa z dnia 23 stycznia 2009 r. o Krajowej Szkole Sądownictwa i Prokuratury (Dz. U. z 2012 r. poz. 1230) uchyliła zatem dział III u.s.p., zawierający regulacje poświęcone asesorom sądowym. Funkcję asesora przywróciły wspomniane przepisy nowelizacji ustawy – Prawo o ustroju sądów powszechnych, które obowiązują od 1 stycznia 2016 r. Projektodawca podkreślił bowiem, iż trybunał za dopuszczalne uznał powoływanie sędziów na czas oznaczony. Obowiązujące od 1 stycznia 2016 r. przepisy mają zatem zapewnić niezależność asesora od władzy wykonawczej.

Zgodnie z projektowanymi zmianami sprawozdanie Rb-70 ma zawierać również nowy status zatrudnienia dla specjalistów opiniodawczych zespołów sądowych specjalistów („18”) oraz dla aplikantów sądowych i prokuratorskich („19”).

Wspólna obsługa jednostek

Nowe przepisy przewidują, iż zobowiązanymi do sporządzania i przekazywania sprawozdań w zakresie budżetów jednostek samorządu terytorialnego mają być kierownicy jednostek obsługujących odpowiednio do zakresu wykonywanych zadań wynikających z przepisów odrębnych. Kierownika jednostki obsługującej mają zatem dotyczyć m.in. przepisy rozporządzenia w zakresie przekazywania sprawozdań do zarządu jednostki samorządu terytorialnego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pojęcie kierownika jednostki obsługującej zawierają ustawy o samorządzie gminnym, o samorządzie powiatowym oraz o samorządzie województwa.

Projektowane rozporządzenie dodaje przepis, iż sprawozdania Rb-30S sporządza zarząd jednostki samorządu terytorialnego. Zmiany dotyczą również rozliczeń należności przypadających od dłużnika alimentacyjnego z tytułu świadczeń wypłacanych z funduszu alimentacyjnego i odsetek. Szczegółowo zostały uregulowane kwestie, dotyczące ujmowania w sprawozdaniu Rb-27S, dochodów budżetowych pobieranych przez urzędy skarbowe i przekazywane na rzecz jednostki samorządu terytorialnego.

Przepisy rozporządzenia, dotyczące aplikantów sądowych i prokuratorskich mają wejść w życie z dniem 1 stycznia 2017 r. Pozostałe przepisy projektowanego rozporządzenia miałyby wejść w życie 1 kwietnia 2016 r.

Projekt obecnie jest przedmiotem uzgodnień.

Podstawa prawna:

Projekt rozporządzenia Ministra Finansów zmieniającego rozporządzenie w sprawie sprawozdawczości budżetowej - etap legislacyjny: uzgodnienia

Polecamy serwis: Sprawozdawczość

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Likwidacja szkół a prawo nauczycieli do odprawy

Nadchodzi niż demograficzny, a wraz z nim problemy w systemie edukacji. Wiele placówek nie będzie mogło w przyszłym roku szkolnym kontynuować działalności, a inne będą musiały ograniczyć jej rozmiary. To oczywiście bezpośrednio wpłynie na sytuację nauczycieli.

Pilotaż skróconego czasu pracy 2025. Można uzyskać do 1 mln zł wsparcia na wdrożenie w organizacji [Nabór wniosków od 14 sierpnia 2025]

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej ogłosiło zasady udziału w pilotażu skróconego czasu pracy. Nabór wniosków rozpocznie się 14 sierpnia 2025 roku. Pracodawcy mogą uzyskać do 1 mln zł wsparcia.

Dzień Ojca 2025: Coraz więcej ojców korzysta z urlopów rodzicielskich i ojcowskich

Z okazji Dnia Ojca ( 23 czerwca) przypominamy, że tata – podobnie jak mama – ma prawo do urlopu po narodzinach dziecka. Ojcowie coraz chętniej korzystają z przysługujących im świadczeń: urlopu ojcowskiego, macierzyńskiego (po 14 tygodniach) i rodzicielskiego. Komu i kiedy przysługuje zasiłek? Ile trwa urlop?

ZUS otwarty 20 czerwca 2025 r. – placówki i infolinia czynne do godz. 15:00

Choć 20 czerwca wiele osób planuje urlop po czwartkowym święcie Bożego Ciała, Zakład Ubezpieczeń Społecznych nie zmienia trybu pracy. Tego dnia wszystkie placówki ZUS będą funkcjonować normalnie – jak w każdy roboczy piątek. Infolinia będzie działać krócej, gdyż do godz. 15:00.

REKLAMA

Zmiana terminu wypłaty ekwiwalentu za urlop [PROJEKT MRPiPS z 10 czerwca 2025]

W środę, 11 czerwca 2025 r. do uzgodnień, konsultacji publicznych i opiniowania trafił projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych. Projekt zakłada m.in. zmianę przepisów dotyczących wypłaty ekwiwalenty za urlop.

Podwyżki pracowników samorządowych z wyrównaniem od 1 marca 2025 r. Rozporządzenie w Dzienniku Ustaw [STAWKI]

30 maja 2025 r. w Dzienniku Ustaw RP zostało opublikowane rozporządzenie podwyższające kwoty minimalnego miesięcznego poziomu wynagrodzenia zasadniczego pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę. Rozporządzenie koryguje także katalog stanowisk.

Umowa o pracę w celu przygotowania zawodowego. Co powinna zawierać?

Kodeks pracy reguluje m.in. kwestie dotyczące zatrudniania pracowników młodocianych. Młodocianym jest osoba, która ukończyła 15 lat, ale ma poniższej 18 lat. Co powinna zawierać umowa w celu przygotowania zawodowego?

ZFŚS: Do 31 maja 2025 r. pracodawcy muszą przekazać 75% odpisu – co warto wiedzieć?

Do 31 maja 2025 r. pracodawcy mają czas na przekazanie 75 proc. odpisu na na rachunek bankowy Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Kto ma obowiązek tworzenia ZFŚS? Jak nalicza się odpisy podstawowe?

REKLAMA

Szczególne przypadki odwołania dyrektora szkoły w trakcie roku szkolnego

Odwołanie dyrektora placówki bez wypowiedzenia w trakcie roku szkolnego możliwe jest tylko w sytuacjach wyjątkowych i nagłych, które mogą zdestabilizować jej funkcjonowanie. W takim przypadku reakcja organu prowadzącego szkołę musi być natychmiastowa.

Pilna potrzeba udzielenia zamówienia

Pojęcie pilnej potrzeby udzielenia zamówienia pojawia się w ustawie – Prawo zamówień publicznych kilkanaście razy. Tak naprawdę jednak sprowadza się do dwóch sytuacji: skrócenia terminu składania ofert, ofert wstępnych czy wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, a także do skorzystania z trybu negocjacji bez ogłoszenia. Z uwagi na to, że regulacja w tym zakresie jest bardzo lakoniczna, często powoduje niesłuszne obawy przed jej stosowaniem.

REKLAMA