REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprawozdania budżetowe – zmiany w 2016 i 2017 r.

Wioleta Matela-Marszałek
Autorka licznych publikacji o tematyce prawnej
Sprawozdawczość/ Fot. Fotolia
Sprawozdawczość/ Fot. Fotolia
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zmiany w zakresie sprawozdań budżetowych, mające wejść w życie w 2016 i 2017 r. wynikają głównie z konieczności dostosowana sprawozdań Rb-70 do nowej struktury zatrudnienia w sądownictwie. Drugim istotnym powodem nowelizacji jest uprawnienie jednostek samorządu terytorialnego do organizacji wspólnej obsługi administracyjnej i finansowej.

Główną zmianą w sprawozdaniu Rb-70 o zatrudnieniu i wynagrodzeniach ma być włączenie asesorów sądowych do grupy asesorów prokuratorskich o statusie zatrudnienia 07. Obecnie wskazywani są tu wyłącznie asesorzy prokuratorscy.

REKLAMA

REKLAMA

Polecamy produkt: Sprawozdawczość budżetowa

Na mocy ustawy z dnia 10 lipca 2015 r. o zmianie ustawy – Prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz. U. z 2015 r., poz. 1224) przywrócona została instytucja asesora sądowego. Powodem wcześniejszego usunięcia przedmiotowej funkcji z systemu sądownictwa był wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 24 października 2007 r. (sygn. SK 7/06). Trybunał stwierdził wówczas, iż art. 135 § 1 ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. – Prawo o ustroju sądów powszechnych, który przewiduje możliwość powierzania asesorowi sądowemu pełnienie czynności sędziowskich przez Ministra Sprawiedliwości jest niezgodny z art. 45 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. Ustawa z dnia 23 stycznia 2009 r. o Krajowej Szkole Sądownictwa i Prokuratury (Dz. U. z 2012 r. poz. 1230) uchyliła zatem dział III u.s.p., zawierający regulacje poświęcone asesorom sądowym. Funkcję asesora przywróciły wspomniane przepisy nowelizacji ustawy – Prawo o ustroju sądów powszechnych, które obowiązują od 1 stycznia 2016 r. Projektodawca podkreślił bowiem, iż trybunał za dopuszczalne uznał powoływanie sędziów na czas oznaczony. Obowiązujące od 1 stycznia 2016 r. przepisy mają zatem zapewnić niezależność asesora od władzy wykonawczej.

Zgodnie z projektowanymi zmianami sprawozdanie Rb-70 ma zawierać również nowy status zatrudnienia dla specjalistów opiniodawczych zespołów sądowych specjalistów („18”) oraz dla aplikantów sądowych i prokuratorskich („19”).

REKLAMA

Wspólna obsługa jednostek

Nowe przepisy przewidują, iż zobowiązanymi do sporządzania i przekazywania sprawozdań w zakresie budżetów jednostek samorządu terytorialnego mają być kierownicy jednostek obsługujących odpowiednio do zakresu wykonywanych zadań wynikających z przepisów odrębnych. Kierownika jednostki obsługującej mają zatem dotyczyć m.in. przepisy rozporządzenia w zakresie przekazywania sprawozdań do zarządu jednostki samorządu terytorialnego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pojęcie kierownika jednostki obsługującej zawierają ustawy o samorządzie gminnym, o samorządzie powiatowym oraz o samorządzie województwa.

Projektowane rozporządzenie dodaje przepis, iż sprawozdania Rb-30S sporządza zarząd jednostki samorządu terytorialnego. Zmiany dotyczą również rozliczeń należności przypadających od dłużnika alimentacyjnego z tytułu świadczeń wypłacanych z funduszu alimentacyjnego i odsetek. Szczegółowo zostały uregulowane kwestie, dotyczące ujmowania w sprawozdaniu Rb-27S, dochodów budżetowych pobieranych przez urzędy skarbowe i przekazywane na rzecz jednostki samorządu terytorialnego.

Przepisy rozporządzenia, dotyczące aplikantów sądowych i prokuratorskich mają wejść w życie z dniem 1 stycznia 2017 r. Pozostałe przepisy projektowanego rozporządzenia miałyby wejść w życie 1 kwietnia 2016 r.

Projekt obecnie jest przedmiotem uzgodnień.

Podstawa prawna:

Projekt rozporządzenia Ministra Finansów zmieniającego rozporządzenie w sprawie sprawozdawczości budżetowej - etap legislacyjny: uzgodnienia

Polecamy serwis: Sprawozdawczość

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Nowe przepisy dla górnictwa od stycznia 2026 r. Górnicy z pakietem osłon. Kogo obejmie wsparcie przy wygaszaniu działalności kopalń węgla kamiennego?

Nowe przepisy dla górnictwa wejdą w życie od stycznia 2026 r. Górnicy zostaną objęci pakietem osłon. Kogo dotyczy wsparcie przy wygaszaniu działalności kopalń węgla kamiennego w Polsce?

NFZ brakuje 23 mld zł na leczenie w 2026 roku. Rząd rozważa limity świadczeń, cięcia i zmiany w wynagrodzeniach medyków

Szczyty medyczne, organizowane przez minister zdrowia Jolantę Sobierańską-Grendę w czwartek i prezydenta Karola Nawrockiego w piątek, skupią się na problemach finansowania ochrony zdrowia. Deficyt NFZ w przyszłym roku szacowany jest na około 23 mld zł.

Nowa zasada naliczania dochodów samorządów w 2026 r. Prezydent Nawrocki podpisał ustawę

Będzie nowa zasada naliczania dochodów samorządów w 2026 r. Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę nowelizującą ustawę o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Przy wyliczaniu dochodów samorządów w roku 2026 używane będą zaktualizowane dane podatkowe.

Historyczne wyniki: budżety JST po III kwartałach 2025 r. Podaje Ministerstwo Finansów

Jakie są budżety jednostek samorządu terytorialnego po III kwartałach 2025 r.? Ministerstwo Finansów podaje historyczne wyniki: jest nadwyżka w kwocie 42 681 mln zł.

REKLAMA

Rady kobiet w gminach, powiatach i województwach. Idą zmiany: jest projekt ustawy

Czy rady kobiet będą w samorządach na wszystkich szczeblach: gminach, powiatach i województwach? Projekt ustawy o zmianie ustawy o samorządzie gminnym, ustawy o samorządzie powiatowym oraz ustawy o samorządzie województwa powinien zostać zaopiniowany do końca grudnia 2025 r. Aktualnie rady funkcjonują w ponad 70 gminach.

Renta wdowia 2025: terminy wypłat, kiedy decyzja o przyznaniu lub odmowie. Kluczowa data to 1 lipca 2025 r.

Już 1 lipca 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozpocznie wysyłkę decyzji w sprawie przyznania lub odmowy renty wdowiej. Jest to kluczowa data, gdyż część uprawnionych otrzyma wtedy świadczenie. Jak poinformował na swojej stronie internetowej ZUS pozostałe terminy wypłaty renty wdowiej to: 6-go, 10-go, 15-go, 20-go i 25-go dnia miesiąca.

Ustalenie liczby ubezpieczonych a wypłata zasiłków w 2026 roku

30 listopada to dzień, na który zatrudniający powinni ustalić liczbę osób zgłoszonych do ubezpieczenia chorobowego. Jest to istotne, bowiem od stanu zatrudnienia uzależnione jest to, czy w roku kolejnym zasiłki dla ubezpieczonych będzie wypłacał płatnik składek, czy też Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

Certyfikat wykonawcy w zamówieniach publicznych. Nowe rozwiązania w 2026 roku

11 września 2025 r. została opublikowana ustawa z 5 sierpnia 2025 r. o certyfikacji wykonawców zamówień publicznych Ustawa wejdzie w życie 12 lipca 2026 r., z pewnymi wyjątkami. Jakie nowości przewiduje?

REKLAMA

Kontrola zarządcza 2026 – planowane zmiany

Ministerstwo Finansów dostrzega potrzebę budowania świadomości i zrozumienia kontroli zarządczej wśród kierowników jednostek. Planowana zmiana przepisów ma objąć m.in. zmianę definicji kontroli zarządczej.

Sejm: Niski limit 500 zł w CRU (Centralny Rejestr Umów). Rząd proponował 10 000 zł [JST]

W centralnym rejestrze umów zawartych przez jednostki sektora finansów publicznych. Wprowadzony limit wartości umów podlegających temu obowiązkowi wyniesie 500 zł.

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA