REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprawozdania budżetowe – zmiany w 2016 i 2017 r.

Wioleta Matela-Marszałek
Autorka licznych publikacji o tematyce prawnej
Sprawozdawczość/ Fot. Fotolia
Sprawozdawczość/ Fot. Fotolia
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zmiany w zakresie sprawozdań budżetowych, mające wejść w życie w 2016 i 2017 r. wynikają głównie z konieczności dostosowana sprawozdań Rb-70 do nowej struktury zatrudnienia w sądownictwie. Drugim istotnym powodem nowelizacji jest uprawnienie jednostek samorządu terytorialnego do organizacji wspólnej obsługi administracyjnej i finansowej.

Główną zmianą w sprawozdaniu Rb-70 o zatrudnieniu i wynagrodzeniach ma być włączenie asesorów sądowych do grupy asesorów prokuratorskich o statusie zatrudnienia 07. Obecnie wskazywani są tu wyłącznie asesorzy prokuratorscy.

REKLAMA

REKLAMA

Polecamy produkt: Sprawozdawczość budżetowa

Na mocy ustawy z dnia 10 lipca 2015 r. o zmianie ustawy – Prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz. U. z 2015 r., poz. 1224) przywrócona została instytucja asesora sądowego. Powodem wcześniejszego usunięcia przedmiotowej funkcji z systemu sądownictwa był wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 24 października 2007 r. (sygn. SK 7/06). Trybunał stwierdził wówczas, iż art. 135 § 1 ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. – Prawo o ustroju sądów powszechnych, który przewiduje możliwość powierzania asesorowi sądowemu pełnienie czynności sędziowskich przez Ministra Sprawiedliwości jest niezgodny z art. 45 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. Ustawa z dnia 23 stycznia 2009 r. o Krajowej Szkole Sądownictwa i Prokuratury (Dz. U. z 2012 r. poz. 1230) uchyliła zatem dział III u.s.p., zawierający regulacje poświęcone asesorom sądowym. Funkcję asesora przywróciły wspomniane przepisy nowelizacji ustawy – Prawo o ustroju sądów powszechnych, które obowiązują od 1 stycznia 2016 r. Projektodawca podkreślił bowiem, iż trybunał za dopuszczalne uznał powoływanie sędziów na czas oznaczony. Obowiązujące od 1 stycznia 2016 r. przepisy mają zatem zapewnić niezależność asesora od władzy wykonawczej.

Zgodnie z projektowanymi zmianami sprawozdanie Rb-70 ma zawierać również nowy status zatrudnienia dla specjalistów opiniodawczych zespołów sądowych specjalistów („18”) oraz dla aplikantów sądowych i prokuratorskich („19”).

REKLAMA

Wspólna obsługa jednostek

Nowe przepisy przewidują, iż zobowiązanymi do sporządzania i przekazywania sprawozdań w zakresie budżetów jednostek samorządu terytorialnego mają być kierownicy jednostek obsługujących odpowiednio do zakresu wykonywanych zadań wynikających z przepisów odrębnych. Kierownika jednostki obsługującej mają zatem dotyczyć m.in. przepisy rozporządzenia w zakresie przekazywania sprawozdań do zarządu jednostki samorządu terytorialnego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pojęcie kierownika jednostki obsługującej zawierają ustawy o samorządzie gminnym, o samorządzie powiatowym oraz o samorządzie województwa.

Projektowane rozporządzenie dodaje przepis, iż sprawozdania Rb-30S sporządza zarząd jednostki samorządu terytorialnego. Zmiany dotyczą również rozliczeń należności przypadających od dłużnika alimentacyjnego z tytułu świadczeń wypłacanych z funduszu alimentacyjnego i odsetek. Szczegółowo zostały uregulowane kwestie, dotyczące ujmowania w sprawozdaniu Rb-27S, dochodów budżetowych pobieranych przez urzędy skarbowe i przekazywane na rzecz jednostki samorządu terytorialnego.

Przepisy rozporządzenia, dotyczące aplikantów sądowych i prokuratorskich mają wejść w życie z dniem 1 stycznia 2017 r. Pozostałe przepisy projektowanego rozporządzenia miałyby wejść w życie 1 kwietnia 2016 r.

Projekt obecnie jest przedmiotem uzgodnień.

Podstawa prawna:

Projekt rozporządzenia Ministra Finansów zmieniającego rozporządzenie w sprawie sprawozdawczości budżetowej - etap legislacyjny: uzgodnienia

Polecamy serwis: Sprawozdawczość

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
RIO: z rezerwy kryzysowej gmina nie zbuduje centrum zarządzania kryzysowego

Wyjaśnienia RIO: Rezerwa kryzysowej gmina nie zbuduje centrum zarządzania kryzysowego

Rząd: Być może będą obligatoryjne (trzynastki) dla pracowników instytucji kultury

O przyznanie obligatoryjnej tzw. trzynastej pensji pracownikom instytucji kultury pytała w interpelacji posłanka Lidia Czechak.

RIO: nieprawidłowości w zakresie naliczania wynagrodzenia zastępcy wójta, który na tym stanowisku został zatrudniony w niepełnym wymiarze czasu pracy

Zatrudnienie w niepełnym, wymiarze nie może prowadzić do bezpodstawnego uprzywilejowania - wynika z wyjaśnień Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy. Wynagrodzenie oblicza się proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy z zachowaniem limitów określonych w przepisach.

Nauczyciele zarobią więcej w 2026 r. Z dodatkami pensje sięgną nawet 10 tys. zł miesięcznie

W 2026 roku nauczycieli czekają zauważalne zmiany w wynagrodzeniach. Rosną minimalne stawki pensji zasadniczej, a wraz z nimi dodatki: motywacyjny, wiejski, za wysługę lat, wychowawstwo i funkcyjne. Samorządy mogą je podnosić, a nowe interpretacje przepisów dają im większą swobodę ustalania stawek. Sprawdź, jakie dodatki przysługują w 2026 r., kto zyska najwięcej i jak wyliczyć swoją przyszłą wypłatę.

REKLAMA

Nowe 1000 plus dla wybranych. Dodatek motywacyjny 1000 zł dla pracowników, którzy go jeszcze nie otrzymali. To nowy obowiązkowy składnik wynagrodzenia - czy już przysługuje?

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji staje w obronie pracowników, którzy zostali pominięci przy przyznawaniu dodatków motywacyjnych. W oficjalnym dezyderacie skierowanym do Premiera, Komisja domaga się analizy propozycji przyznania dodatku w wysokości 1000 zł brutto grupie pracowników, którzy mimo wykonywania kluczowych zadań, nie zostali objęci rządowymi programami wsparcia.

Działania Ochotniczych Straży Pożarnych poza granicami gmin [MSWiA wyjaśnia]
RIO wyjaśnia: Jak gmina ma zorganizować zbiórkę za pośrednictwem portali internetowych

Pozyskiwanie środków pieniężnych z darowizn przekazywanych za pośrednictwem portalu internetowego powinno uwzględniać regulacje zawarte w ustawie o usługach płatniczych – wskazała Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku. Wpływy ze zbiórki muszą też zostać prawidłowo ujęte w budżecie gminy.

Udzielanie tzw. zamówień podprogowych w samorządach - przepisy i procedury

Zamówienia „podprogowe” to zamówienia o wartości szacunkowej poniżej progów wskazanych w Prawie zamówień publicznych. Udzielanie takich zamówień jest co do zasady mniej sformalizowane. Nie oznacza to jednak pełnej dowolności – zwłaszcza kiedy dana inwestycja jest współfinansowana ze środków zewnętrznych.

REKLAMA

Zmiany w bonie ciepłowniczym. Gminy z ułatwieniami w obsłudze wniosków

Wójt, burmistrz lub prezydent miasta będzie mógł pozostawiać bez rozpatrzenia wnioski o przyznanie bonu ciepłowniczego – wynika z projektu nowelizacji przepisów zaproponowanego przez Ministerstwo Energii. O braku przesłanek do przyznania bonu gminy poinformują mieszkańców np. na stronie internetowej urzędu.

Czy paczkomat podlega podatkowi od nieruchomości?

Na to pytanie od stycznia 2025 r. szukają odpowiedzi zarówno gminy, jak i podatnicy. To dlatego w tej sprawie złożono interpelację poselską. Odpowiedzi na nią udzielił Minister Finansów. Przedstawił w niej stanowisko resortu i wskazał, że w sprawie nie ma zagrożenia.

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA