REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Elektronizacja sprawozdań finansowych

Elektronizacja sprawozdań finansowych./ fot. Shutterstock
Elektronizacja sprawozdań finansowych./ fot. Shutterstock
fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W 2019 r. rewolucyjne zmiany w elektronizacji sprawozdań finansowych. Jak przygotować się do zmian 2019? Wyjaśniamy na czym polegają zmiany oraz podpowiadamy jak należy się do nich przygotować.

1.1. Na czym polegają zmiany

Od 1 października 2018 r. obowiązuje:

REKLAMA

  • wymóg sporządzania sprawozdań finansowych w postaci elektronicznej przez wszystkie podmioty stosujące ustawę o rachunkowości, oraz
  • wymóg opatrywania ich kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP.

Elektronizacja sporządzania sprawozdań finansowych jest połączona jednocześnie z obowiązkami składania tych sprawozdań do Krajowego Rejestru Sądowego nie tylko w formie elektronicznej, lecz także według udostępnionych przez Ministerstwo Finansów formatu i struktury logicznej.

1.2. Przygotowanie do zmian

Wprowadzenie do ustawy o rachunkowości przepisów dotyczących sporządzania sprawozdań finansowych w postaci elektronicznej wymaga od jednostek następujących działań:

Krok 1. Dostosuj posiadane oprogramowanie finansowo-księgowe do wymogów sporządzania sprawozdań finansowych w formie elektronicznej

Wymóg sporządzania sprawozdań finansowych w postaci elektronicznej (art. 45 ust. 1f u.rach.) przez wszystkie podmioty stosujące ustawę o rachunkowości powoduje, że w praktyce nie mogą już być tworzone papierowe sprawozdania finansowe. Tym samym jednostka powinna mieć program finansowo-księgowy, który zapewni generowanie sprawozdań w formie elektronicznej. Ponieważ elektronizacja sporządzania sprawozdań finansowych jest połączona jednocześnie z obowiązkami składania tych sprawozdań do Krajowego Rejestru Sądowego zarówno w formie elektronicznej, jak i według udostępnionych przez Ministerstwo Finansów formatu i struktury logicznej, to należy się upewnić, czy posiadany program finansowo-księgowy zapewnia przekształcenie sprawozdania finansowego w wymaganą przez Ministra Finansów strukturę i format. Innymi słowy, należy zadbać, by posiadane w firmie oprogramowanie zawierało edytor XML, który pozwoli w oparciu o wzorcową strukturę XSD (upublicznioną przez Ministerstwo Finansów) wytworzyć sprawozdanie finansowe w formie pliku XML. Wyjątkiem są sprawozdania sporządzane zgodnie z MSR, które w chwili obecnej nie muszą stosować formatów MF; obowiązek ten powstanie dla jednostek sporządzających sprawozdanie według MSR-ów w momencie opublikowania przez MF w Biuletynie Informacji Publicznej odpowiedniej struktury logicznej i formatu dla tego typu sprawozdań.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Jak przygotować się do zmian 2019. Podatki, rachunkowość, prawo pracy i ZUS

Krok 2. Upewnij się, czy osoby odpowiedzialne za sprawozdanie finansowe mają kwalifikowany podpis elektroniczny lub podpis potwierdzony profilem zaufanym ePUAP

Elektroniczne sprawozdanie finansowe musi zostać opatrzone kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP. Tym samym możliwość takiego podpisu musi mieć:

  • osoba, której powierzono prowadzenie ksiąg rachunkowych, oraz
  • kierownik jednostki, przy czym przez kierownika jednostki należy rozumieć:

– w spółkach z o.o. i akcyjnych – wszystkich członków zarządu lub innego organu zarządzającego, a jeżeli organ jest wieloosobowy – członków tego organu, z wyłączeniem pełnomocników ustanowionych przez jednostkę,
– w spółkach cywilnych i jawnych – wspólników,
– w spółkach partnerskich – wspólników prowadzących sprawy spółki albo jej zarząd,
– w spółkach komandytowych i komandytowo-akcyjnych – komplementariuszy prowadzących sprawy spółki,
– w jednoosobowej działalności – osobę fizyczną prowadzącą tę działalność (lub zarządcę sukcesyjnego, o którym mowa w ustawie z 5 lipca 2018 r. o zarządzie sukcesyjnym przedsiębiorstwem osoby fizycznej, albo do chwili powołania zarządcy sukcesyjnego osobę, o której mowa w art. 14 tej ustawy, która dokonała zgłoszenia, o którym mowa w art. 12 ust. 1c ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników),
– w przypadku wolnych zawodów – osobę wykonującą wolny zawód,
– w przypadku jednostek w likwidacji lub w trakcie restrukturyzacji – likwidatorów, syndyków, zarządców.

Podpis kwalifikowany można kupić. Listę firm oferujących taką usługę w Polsce można znaleźć na stronie https://www.nccert.pl/. Można też korzystać z e-podpisu wydanego przez kwalifikowane podmioty w dowolnym kraju UE. Cena zależy od dostawcy, którego jednostka wybierze, okresu ważności certyfikatu, rodzaju urządzenia do składania podpisu (czytnik kart USB, token USB lub PCMCIA). Waha się ona w granicach 200–300 zł za rok. Podpis potwierdzony profilem zaufanym ePUAP jest bezpłatny i można go uzyskać na dwa sposoby, tj.:

  • przez Serwis Profilu Zaufanego (w tym celu należy założyć konto w serwisie www.pz.gov.pl, znaleźć punkt potwierdzający na stronie https://pz.gov.pl/pz/confirmationPointAddressesList, potwierdzić profil zaufany w punkcie) lub
  • przez internetowe konto bankowe (profil zaufany można założyć przez konto w banku, np. platforma Envelo.pl, ING, Inteligo, Millennium, Banku Pekao, PKO BP, BZ WBK, mBank; w tym przypadku nie trzeba już nic potwierdzać, bank sam przekaże dane osoby do serwisu www.pz.gov.pl).

Podstawa prawna:

  • art. 45 ust. 5, art. 45 ust. 8a ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2018 r. poz. 1509; ost.zm. Dz.U. z 2018 r. poz. 2126
  • art. 45 ust. 1f–1h, art. 49 ust. 7, art. 52 ust. 2, art. 63k, art. 69 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości – j.t. Dz.U. z 2018 r. poz. 395; ost.zm. Dz.U. z 2018 r. poz. 1629

Artykuł ten jest fragmentem książki Jak przygotować się do zmian 2019. Podatki, rachunkowość, prawo pracy i ZUS

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak wyliczyć dodatek za pracę w porze nocnej w 2025 r.?

Dodatek za pracę w porze nocnej jest dodatkiem przysługującym – jak sama nazwa wskazuje – osobom, które wykonują swoją pracę w godzinach nocnych. Jak wyliczyć dodatek za pracę w porze nocnej w 2025 r.?

Zasiłek chorobowy 2025 r.: prawo do pobierania, wysokość zasiłku, podstawa wymiaru zasiłku

Zasiłek chorobowy: prawo do pobierania, wysokość zasiłku, podstawa wymiaru zasiłku. Na wstępie warto wspomnieć, ze zasiłek chorobowy z ubezpieczenia chorobowego można otrzymać w przypadku, gdy jest się objętym dobrowolnym lub obowiązkowym ubezpieczeniem chorobowym. Jak obliczyć podstawę wymiaru zasiłku chorobowego?

Księgi rachunkowe prowadzone przy pomocy komputera: wymogi

Księgi rachunkowe prowadzone przy pomocy komputera: wymogi. W ustawie z 29 września 1994 r. o rachunkowości określone są zasady rachunkowości, a także zasady wykonywania działalności w zakresie usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych. Księgi rachunkowe należy prowadzić w języku polskim oraz w walucie polskiej.

Przedsiębiorcy mają czas do 31 stycznia 2025 r. na wysłanie PIT-11

Przedsiębiorcy mają czas do 31 stycznia 2025 r. na wysłanie PIT-11. Co dalej? Co zrobić w przypadku spóźnienia? PIT-11 jest podstawową informacją o dochodach oraz pobranych zaliczkach na podatek dochodowy. Przedsiębiorcy mają czas do 31 stycznia 2025. r na złożenie tego dokumentu.

REKLAMA

Podróż służbowa: zwrot kosztów przejazdu

Podróż służbowa: zwrot kosztów przejazdu. Wybierając się w podróż służbową warto wiedzieć, jakie dokumenty należy przedstawić po powrocie z delegacji, by uzyskać zwrot kosztów przejazdu w podróży służbowej.

Dofinansowanie do dziennego opiekuna w 2025 r. Aktywny dzienny opiekun w gminie 2025 : termin składania wniosków mija 4.02.2025 r.

Dofinansowanie do dziennego opiekuna w 2025 r. Aktywny dzienny opiekun w gminie 2025. Na dofinansowania w 2025 r. przeznaczono 60 mln zł. Termin składania wniosków o dofinansowania mija 4 lutego 2025 r.

Sygnalista: kim jest, co może zgłosić, ochrona sygnalisty

25 września 2024 r. weszły w życie nowe przepisy dotyczące sygnalistów. Kim jest sygnalista? Co sygnalista może zgłosić? Od kiedy sygnaliście przysługuje ochrona? Gdzie szukać informacji nt. sygnalistów?

Minimalna podstawa wymiaru zasiłku chorobowego w 2025 r.

Minimalna podstawa wymiaru zasiłku chorobowego w 2025 r. Czym jest? 1 stycznia 2025 r. zmianie uległa wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę. Oznacza to, ze zmianie także uległa minimalna podstawa wymiaru zasiłku chorobowego.

REKLAMA

Zwolnienie z VAT w ramach procedury SME od 1 stycznia 2025 r.

Zwolnienie z VAT w ramach procedury SME. Od 1 stycznia 2025 r. Od 1 stycznia 2025 r. w Polsce będzie obowiązywać procedura SME (Small Medium-sized Enterprise). Kto może skorzystać ze zwolnienia z VAT w ramach procedury SME?

Kwota wolna od potrąceń w 2025 r.

Kwota wolna od potrąceń w 2025 r. 1 stycznia 2025 r. zmianie uległa wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę. Wysokość minimalnego wynagrodzenia ma wpływ na wysokość kwoty wolnej od potrąceń. Czym jest kwota wolna od potrąceń i ile wynosi w 2025 r. ?

REKLAMA