REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Elektronizacja sprawozdań finansowych

Elektronizacja sprawozdań finansowych./ fot. Shutterstock
Elektronizacja sprawozdań finansowych./ fot. Shutterstock
fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W 2019 r. rewolucyjne zmiany w elektronizacji sprawozdań finansowych. Jak przygotować się do zmian 2019? Wyjaśniamy na czym polegają zmiany oraz podpowiadamy jak należy się do nich przygotować.

1.1. Na czym polegają zmiany

Od 1 października 2018 r. obowiązuje:

REKLAMA

  • wymóg sporządzania sprawozdań finansowych w postaci elektronicznej przez wszystkie podmioty stosujące ustawę o rachunkowości, oraz
  • wymóg opatrywania ich kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP.

Elektronizacja sporządzania sprawozdań finansowych jest połączona jednocześnie z obowiązkami składania tych sprawozdań do Krajowego Rejestru Sądowego nie tylko w formie elektronicznej, lecz także według udostępnionych przez Ministerstwo Finansów formatu i struktury logicznej.

1.2. Przygotowanie do zmian

Wprowadzenie do ustawy o rachunkowości przepisów dotyczących sporządzania sprawozdań finansowych w postaci elektronicznej wymaga od jednostek następujących działań:

Krok 1. Dostosuj posiadane oprogramowanie finansowo-księgowe do wymogów sporządzania sprawozdań finansowych w formie elektronicznej

Wymóg sporządzania sprawozdań finansowych w postaci elektronicznej (art. 45 ust. 1f u.rach.) przez wszystkie podmioty stosujące ustawę o rachunkowości powoduje, że w praktyce nie mogą już być tworzone papierowe sprawozdania finansowe. Tym samym jednostka powinna mieć program finansowo-księgowy, który zapewni generowanie sprawozdań w formie elektronicznej. Ponieważ elektronizacja sporządzania sprawozdań finansowych jest połączona jednocześnie z obowiązkami składania tych sprawozdań do Krajowego Rejestru Sądowego zarówno w formie elektronicznej, jak i według udostępnionych przez Ministerstwo Finansów formatu i struktury logicznej, to należy się upewnić, czy posiadany program finansowo-księgowy zapewnia przekształcenie sprawozdania finansowego w wymaganą przez Ministra Finansów strukturę i format. Innymi słowy, należy zadbać, by posiadane w firmie oprogramowanie zawierało edytor XML, który pozwoli w oparciu o wzorcową strukturę XSD (upublicznioną przez Ministerstwo Finansów) wytworzyć sprawozdanie finansowe w formie pliku XML. Wyjątkiem są sprawozdania sporządzane zgodnie z MSR, które w chwili obecnej nie muszą stosować formatów MF; obowiązek ten powstanie dla jednostek sporządzających sprawozdanie według MSR-ów w momencie opublikowania przez MF w Biuletynie Informacji Publicznej odpowiedniej struktury logicznej i formatu dla tego typu sprawozdań.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Jak przygotować się do zmian 2019. Podatki, rachunkowość, prawo pracy i ZUS

Krok 2. Upewnij się, czy osoby odpowiedzialne za sprawozdanie finansowe mają kwalifikowany podpis elektroniczny lub podpis potwierdzony profilem zaufanym ePUAP

Elektroniczne sprawozdanie finansowe musi zostać opatrzone kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP. Tym samym możliwość takiego podpisu musi mieć:

  • osoba, której powierzono prowadzenie ksiąg rachunkowych, oraz
  • kierownik jednostki, przy czym przez kierownika jednostki należy rozumieć:

– w spółkach z o.o. i akcyjnych – wszystkich członków zarządu lub innego organu zarządzającego, a jeżeli organ jest wieloosobowy – członków tego organu, z wyłączeniem pełnomocników ustanowionych przez jednostkę,
– w spółkach cywilnych i jawnych – wspólników,
– w spółkach partnerskich – wspólników prowadzących sprawy spółki albo jej zarząd,
– w spółkach komandytowych i komandytowo-akcyjnych – komplementariuszy prowadzących sprawy spółki,
– w jednoosobowej działalności – osobę fizyczną prowadzącą tę działalność (lub zarządcę sukcesyjnego, o którym mowa w ustawie z 5 lipca 2018 r. o zarządzie sukcesyjnym przedsiębiorstwem osoby fizycznej, albo do chwili powołania zarządcy sukcesyjnego osobę, o której mowa w art. 14 tej ustawy, która dokonała zgłoszenia, o którym mowa w art. 12 ust. 1c ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników),
– w przypadku wolnych zawodów – osobę wykonującą wolny zawód,
– w przypadku jednostek w likwidacji lub w trakcie restrukturyzacji – likwidatorów, syndyków, zarządców.

Podpis kwalifikowany można kupić. Listę firm oferujących taką usługę w Polsce można znaleźć na stronie https://www.nccert.pl/. Można też korzystać z e-podpisu wydanego przez kwalifikowane podmioty w dowolnym kraju UE. Cena zależy od dostawcy, którego jednostka wybierze, okresu ważności certyfikatu, rodzaju urządzenia do składania podpisu (czytnik kart USB, token USB lub PCMCIA). Waha się ona w granicach 200–300 zł za rok. Podpis potwierdzony profilem zaufanym ePUAP jest bezpłatny i można go uzyskać na dwa sposoby, tj.:

  • przez Serwis Profilu Zaufanego (w tym celu należy założyć konto w serwisie www.pz.gov.pl, znaleźć punkt potwierdzający na stronie https://pz.gov.pl/pz/confirmationPointAddressesList, potwierdzić profil zaufany w punkcie) lub
  • przez internetowe konto bankowe (profil zaufany można założyć przez konto w banku, np. platforma Envelo.pl, ING, Inteligo, Millennium, Banku Pekao, PKO BP, BZ WBK, mBank; w tym przypadku nie trzeba już nic potwierdzać, bank sam przekaże dane osoby do serwisu www.pz.gov.pl).

Podstawa prawna:

  • art. 45 ust. 5, art. 45 ust. 8a ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2018 r. poz. 1509; ost.zm. Dz.U. z 2018 r. poz. 2126
  • art. 45 ust. 1f–1h, art. 49 ust. 7, art. 52 ust. 2, art. 63k, art. 69 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości – j.t. Dz.U. z 2018 r. poz. 395; ost.zm. Dz.U. z 2018 r. poz. 1629

Artykuł ten jest fragmentem książki Jak przygotować się do zmian 2019. Podatki, rachunkowość, prawo pracy i ZUS

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od 1 stycznia 2025 r. zmiany w klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych. [Projekt rozporządzenia]

Od 1 stycznia 2025 r. zmiany w klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych. Projekt rozporządzenia w środę trafił do uzgodnień i opiniowania.

W budżecie państwa nie ma miejsca na wolną Wigilię?

Minister finansów Andrzej Domański ocenił pomysł wolnej Wigilii jako złe rozwiązanie dla polskiej gospodarki i budżetu państwa. Jaki jest koszt wolnej Wigilii? 

Od 1 stycznia 2025 roku w wielu gminach wyższy podatek za grunty i nieruchomości

Już niedługo w Polsce wyższa stawka podatku od nieruchomości. Od 1 stycznia 2025 roku w wielu gminach w Polsce obowiązywać będzie nowa, wyższa stawka podatku od nieruchomości. Prawdopodobnie wtedy też wejdzie w życie nowa regulacja dot. sposobu naliczania podatku od garaży znajdujących się w budynkach mieszkalnych.

Prawie 42 mln euro z UE dla 25 samorządów z województwa łódzkiego

Gminy zrzeszone w Miejskim Obszarze Funkcjonalnym Piotrków - Bełchatów - Radomsko otrzymają prawie 42 mln euro na projekty w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT). Pieniądze zyska aż 25 samorządów, a zrealizowane cele maja służyć mieszkańcom. 

REKLAMA

1000 zł dodatku motywacyjnego dla kolejnej grupy pracowników? Związkowcy apelują. Co na to resort pracy?

1000 zł dodatku motywacyjnego wyłącznie dla pracowników pomocy społecznej nie satysfakcjonuje związkowców. Polska Federacja Związkowa Pracowników Socjalnych i Pomocy Społecznej skierowała do Sejmu petycję w sprawie objęcia dodatkiem motywacyjnym wszystkich pracowników realizujących zadania w zakresie wypłaty świadczeń.

Finasowanie bazy danych odpadowych. Co planuje rząd?

Projekt noweli ustawy o odpadach to temat środowego posiedzenia Rady Ministrów. Co przewiduje projekt?  

Minimalne wynagrodzenie pracowników samorządowych w I kategorii zaszeregowania wynosi 4000 zł, II – 4050 zł, III – 4100 zł, IV – 4150 zł, V – 4200 zł... a w XX – 6200 zł. Jednolity tekst rozporządzenia w Dzienniku Ustaw

Opublikowano jednolity tekst rozporządzenia w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych. Uwzględniono w nim zarówno minimalne wynagrodzenie pracowników samorządowych w I kategorii zaszeregowania wynosi 4000 zł, II – 4050 zł, III – 4100 zł, IV – 4150 zł, V – 4200 zł... a w XX – 6200 zł, jak i zmiany w tabelach stanowisk.

Ponad 878 mln zł na dofinansowanie na rozwój e-usług publicznych

Ponad 878 mln zł na dofinansowanie na rozwój e-usług publicznych. Kto może starać się o dofinansowanie? Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski poinformował w poniedziałek, że Centrum Projektów Polska Cyfrowa (CPPC) ogłosiło nowy nabór w ramach programu „Wysoka jakość i dostępność e-usług publicznych”

REKLAMA

Zarządzanie budżetem samorządów na starych zasadach – ale z małymi zmianami – do 2029 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Zarządzanie budżetem samorządów na starych zasadach, ale z małymi zmianami, do 2029 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw.

Od 1 stycznia 2025 r. wyższa opłata reklamowa. Część stała opłaty reklamowej wzrośnie do 3,72 zł. Kto zapłaci?

Od 1 stycznia 2025 r. wyższa opłata reklamowa. Część stała opłaty reklamowej wzrośnie do 3,72 zł. Kto zapłaci? Podwyższeniu ulegnie także stawka części zmiennej opłaty reklamowej. Ile wynosić będą opłaty reklamowe za umieszczone tablice i urządzenia reklamowe?

REKLAMA