REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Elektronizacja sprawozdań finansowych

Elektronizacja sprawozdań finansowych./ fot. Shutterstock
Elektronizacja sprawozdań finansowych./ fot. Shutterstock
fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W 2019 r. rewolucyjne zmiany w elektronizacji sprawozdań finansowych. Jak przygotować się do zmian 2019? Wyjaśniamy na czym polegają zmiany oraz podpowiadamy jak należy się do nich przygotować.

1.1. Na czym polegają zmiany

Od 1 października 2018 r. obowiązuje:

REKLAMA

  • wymóg sporządzania sprawozdań finansowych w postaci elektronicznej przez wszystkie podmioty stosujące ustawę o rachunkowości, oraz
  • wymóg opatrywania ich kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP.

Elektronizacja sporządzania sprawozdań finansowych jest połączona jednocześnie z obowiązkami składania tych sprawozdań do Krajowego Rejestru Sądowego nie tylko w formie elektronicznej, lecz także według udostępnionych przez Ministerstwo Finansów formatu i struktury logicznej.

1.2. Przygotowanie do zmian

Wprowadzenie do ustawy o rachunkowości przepisów dotyczących sporządzania sprawozdań finansowych w postaci elektronicznej wymaga od jednostek następujących działań:

Krok 1. Dostosuj posiadane oprogramowanie finansowo-księgowe do wymogów sporządzania sprawozdań finansowych w formie elektronicznej

Wymóg sporządzania sprawozdań finansowych w postaci elektronicznej (art. 45 ust. 1f u.rach.) przez wszystkie podmioty stosujące ustawę o rachunkowości powoduje, że w praktyce nie mogą już być tworzone papierowe sprawozdania finansowe. Tym samym jednostka powinna mieć program finansowo-księgowy, który zapewni generowanie sprawozdań w formie elektronicznej. Ponieważ elektronizacja sporządzania sprawozdań finansowych jest połączona jednocześnie z obowiązkami składania tych sprawozdań do Krajowego Rejestru Sądowego zarówno w formie elektronicznej, jak i według udostępnionych przez Ministerstwo Finansów formatu i struktury logicznej, to należy się upewnić, czy posiadany program finansowo-księgowy zapewnia przekształcenie sprawozdania finansowego w wymaganą przez Ministra Finansów strukturę i format. Innymi słowy, należy zadbać, by posiadane w firmie oprogramowanie zawierało edytor XML, który pozwoli w oparciu o wzorcową strukturę XSD (upublicznioną przez Ministerstwo Finansów) wytworzyć sprawozdanie finansowe w formie pliku XML. Wyjątkiem są sprawozdania sporządzane zgodnie z MSR, które w chwili obecnej nie muszą stosować formatów MF; obowiązek ten powstanie dla jednostek sporządzających sprawozdanie według MSR-ów w momencie opublikowania przez MF w Biuletynie Informacji Publicznej odpowiedniej struktury logicznej i formatu dla tego typu sprawozdań.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Jak przygotować się do zmian 2019. Podatki, rachunkowość, prawo pracy i ZUS

Krok 2. Upewnij się, czy osoby odpowiedzialne za sprawozdanie finansowe mają kwalifikowany podpis elektroniczny lub podpis potwierdzony profilem zaufanym ePUAP

Elektroniczne sprawozdanie finansowe musi zostać opatrzone kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP. Tym samym możliwość takiego podpisu musi mieć:

  • osoba, której powierzono prowadzenie ksiąg rachunkowych, oraz
  • kierownik jednostki, przy czym przez kierownika jednostki należy rozumieć:

– w spółkach z o.o. i akcyjnych – wszystkich członków zarządu lub innego organu zarządzającego, a jeżeli organ jest wieloosobowy – członków tego organu, z wyłączeniem pełnomocników ustanowionych przez jednostkę,
– w spółkach cywilnych i jawnych – wspólników,
– w spółkach partnerskich – wspólników prowadzących sprawy spółki albo jej zarząd,
– w spółkach komandytowych i komandytowo-akcyjnych – komplementariuszy prowadzących sprawy spółki,
– w jednoosobowej działalności – osobę fizyczną prowadzącą tę działalność (lub zarządcę sukcesyjnego, o którym mowa w ustawie z 5 lipca 2018 r. o zarządzie sukcesyjnym przedsiębiorstwem osoby fizycznej, albo do chwili powołania zarządcy sukcesyjnego osobę, o której mowa w art. 14 tej ustawy, która dokonała zgłoszenia, o którym mowa w art. 12 ust. 1c ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników),
– w przypadku wolnych zawodów – osobę wykonującą wolny zawód,
– w przypadku jednostek w likwidacji lub w trakcie restrukturyzacji – likwidatorów, syndyków, zarządców.

Podpis kwalifikowany można kupić. Listę firm oferujących taką usługę w Polsce można znaleźć na stronie https://www.nccert.pl/. Można też korzystać z e-podpisu wydanego przez kwalifikowane podmioty w dowolnym kraju UE. Cena zależy od dostawcy, którego jednostka wybierze, okresu ważności certyfikatu, rodzaju urządzenia do składania podpisu (czytnik kart USB, token USB lub PCMCIA). Waha się ona w granicach 200–300 zł za rok. Podpis potwierdzony profilem zaufanym ePUAP jest bezpłatny i można go uzyskać na dwa sposoby, tj.:

  • przez Serwis Profilu Zaufanego (w tym celu należy założyć konto w serwisie www.pz.gov.pl, znaleźć punkt potwierdzający na stronie https://pz.gov.pl/pz/confirmationPointAddressesList, potwierdzić profil zaufany w punkcie) lub
  • przez internetowe konto bankowe (profil zaufany można założyć przez konto w banku, np. platforma Envelo.pl, ING, Inteligo, Millennium, Banku Pekao, PKO BP, BZ WBK, mBank; w tym przypadku nie trzeba już nic potwierdzać, bank sam przekaże dane osoby do serwisu www.pz.gov.pl).

Podstawa prawna:

  • art. 45 ust. 5, art. 45 ust. 8a ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2018 r. poz. 1509; ost.zm. Dz.U. z 2018 r. poz. 2126
  • art. 45 ust. 1f–1h, art. 49 ust. 7, art. 52 ust. 2, art. 63k, art. 69 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości – j.t. Dz.U. z 2018 r. poz. 395; ost.zm. Dz.U. z 2018 r. poz. 1629

Artykuł ten jest fragmentem książki Jak przygotować się do zmian 2019. Podatki, rachunkowość, prawo pracy i ZUS

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Kaucja to 50 groszy. Bo łatwo zapamiętać. Butelki ze szkła i plastiku oraz metalowe puszki [projekt rozporządzenia]

    Kaucja za butelki plastikowe do 3 litrów i szklane do 1,5 litra oraz za puszki do 1 litra wyniesie 50 gr. Tak zapisano w projekcie rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska. 

    PIP: Obowiązki i prawa pracownika w zakresie bhp [zestawienie]
    Podstawowym obowiązkiem pracownika określonym w art. 211 Kodeksu pracy jest przestrzeganie przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.
    Osoby niepełnosprawne, PFRON i JST: 33 696 zł i 37 000 zł na dofinansowania w 2024 r. Podwyżka o 1000 zł jeszcze w 2023 r. [WTZ i ZAZ]

    Rządowe Centrum Legislacji opublikowało projekt nowelizacji rozporządzenie w sprawie algorytmu przekazywania środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych samorządom wojewódzkim i powiatowym. 

    Jak wdrożyć KSeF w sektorze finansów publicznych?

    Od 1 lipca 2024 r. jednostki  sektora finansów publicznych będą miały obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Jakie działania powinny zostać podjęte przez te jednostki, aby wdrożenie przebiegło szybko i bezproblemowo? Czy KSeF będzie musiał być stosowany w każdej jednostce? Kto powinien wystąpić o nadanie uprawnień w KSeF w przypadku jednostek scentralizowanych o skomplikowanej strukturze? Na te i inne pytanie odpowiedzi udzielają eksperci w publikacji  "KSeF. Wdrożenie w sektorze finansów publicznych".

    REKLAMA

    ZUS: Przy kontrolach zasiłków i zwolnień korzystamy z donosów od sąsiadów i rodziny. Sprawdzamy zlecenia obok etatu

    ZUS sprawdza też, czy osoba pobierająca chorobowe wykonuje poza etatem zlecenia. Interesuje się prawem do zasiłków.

    Komunikat MRiPS o refundacji zakupu szkieł kontaktowych [od 17 listopada 2023 r.]

    W Dzienniku Ustaw pod poz. 2367 zostało opublikowane rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe. Rozporządzenie weszło w życie 17 listopada 2023 r.

    Emerytury: brak waloryzacji. I emerytura niższa o 300 zł

    Nie milkną echa środowego wyroku Trybunału Konstytucyjnego o emeryturach. 

    Ministerstwo Cyfryzacji: Krytyczne tygodnie przed e-Doręczeniami [wywiad]

    10 grudnia wchodzi dla podmiotów publicznych obowiązek korzystania z doręczeń elektronicznych. Przed nami krytyczne tygodnie; to ostatni moment, żeby jeszcze raz dokonać przeglądu procedur w urzędzie i sprawdzić, czy na pewno wszystko jest dopięte na ostatni guzik - mówi w rozmowie z Serwisem Samorządowym Dyrektor Departamentu Usług Cyfrowych w Ministerstwie Cyfryzacji Maciej Górski.

    REKLAMA

    Zapowiedzi: Będzie projekt ustawy dla 150 000 pracowników pomocy społecznej

    Chcemy przedstawić projekt ustawy o pracownikach pomocy społecznej; będziemy starali się go tak pilotować, aby ustawa została przyjęta i wdrożona w życie - powiedziała w czwartek szefowa MRiPS Marlena Maląg. Podkreśliła, że projekt dotyczy wsparcia finansowego dla pracowników służb społecznych.

     

    Jak przyznać dodatek specjalny pracownikowi samorządowemu [RIO]

    Regionalna Izba Obrachunkowa przypomina, że przyznanie dodatku pracownikowi samorządowemu wymaga uzasadnienia i nie jest to świadczenie stałe. 

    REKLAMA