Wyłączenia transakcyjne na potrzeby sprawozdań finansowych
REKLAMA
REKLAMA
Wzajemne rozliczenia między jednostkami dla potrzeb sporządzania sprawozdań finansowych
Wyłączenia wzajemnych rozliczeń dotyczą, w szczególności:
REKLAMA
- wzajemnych należności i zobowiązań oraz innych rozrachunków o podobnym charakterze
- wyniku finansowego ustalonego na operacjach dokonywanych pomiędzy jednostkami
Wyłączeniu podlegają w całości wzajemne należności i zobowiązania oraz inne rozrachunki o podobnym charakterze np.rozrachunki z tytułu dostaw usług i towarów, przedpłaty, zaliczki.
Procedura odnośnie wzajemnych wyłączeń obejmuje :
- etap uzgodnienia rozrachunków wymagających wyłączenia między jednostkami objętymi procedurą;
- etap ewidencji w księgach rachunkowych
- etap wykazania w sprawozdaniu jednostkowym
- etap wyłączenia ze sprawozdania łącznego
Szczególnie istotna jest prawidłowa ewidencja księgowa operacji gospodarczych, które docelowo będą podlegały wyłączeniu.
Zobacz również: Sprawozdanie finansowe jednostki samorządu terytorialnego
Sprawozdanie finansowe jest bowiem odzwierciedleniem danych pochodzących z zapisów księgowych. Tylko prawidłowo prowadzona ewidencja zdarzeń gospodarczych uprawdopodobni nam w znacznym stopniu wiarygodność sprawozdań finansowych.
Dla zapewnienia rzetelnego obrazu sytuacji finansowej i majątkowej oraz określenia wyniku finansowego wykorzystuje się dostosowany do rzeczywistych potrzeb jednostki plan kont (element polityki rachunkowości).
Dokonana przez rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planu kont dla budżetu państwa, budżetu jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczpospolitej Polskiej standaryzacja planu kont poprzez konto pozabilansowe 976 "Wzajemne rozliczenia miedzy jednostkami" powinna być wykorzystana do ujęcia wzajemnych rozrachunków podlegających wyłączeniu. Zapewni nam to ujednolicenie zapisów i będzie rzetelną informacją dla odbiorców sprawozdania, którzy sporządzają łączne zestawienia w przedmiocie sprawy.
Pamiętajmy, że zapisów na koncie pozabilansowym 976 dokonujemy równolegle do zapisów kont bilansowych i wynikowych.
REKLAMA
Dla odbiorców sprawozdań taka szczegółowość informacji jest koniecznością. Stanowi ona bowiem bazę sporządzenia sprawozdania łącznego w sposób rzetelny i prawidłowy, a przez to wiarygodny. W przypadku zarządu jednostek samorządu terytorialnego ułatwi sporządzenia skonsolidowanego bilansu.
Informacje generowane kontem 976 są najlepszym wskaźnikiem operacji gospodarczych jednostki odnośnie kategorii wzajemnych wyłączeń. Stanowią one również rzetelną informację, która powinna zostać wiernie odwzorowana sprawozdaniem jednostkowym w pozycji informacji uzupełniających, istotnych dla oceny rzetelności i przejrzystości sytuacji finansowej w każdym elemencie sprawozdania finansowego.
Podstawa prawna:
Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (j.t. Dz.U. z 2013 r., poz. 289)
Polecamy serwis: Sprawozdawczość finansowa
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.