REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprawozdania finansowe - jednostkowe, łączne, skonsolidowane

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Agnieszka Jeżewska
Sprawozdawczość finansowa.
Sprawozdawczość finansowa.

REKLAMA

REKLAMA

Sprawozdania finansowe sporządza się na dzień zamknięcia ksiąg rachunkowych. Jeżeli jednostka sporządza sprawozdanie finansowe w oparciu jedynie o własne księgi rachunkowe, to jest to sprawozdanie jednostkowe.

REKLAMA

Sporządzanie sprawozdań finansowych - zgodnie z ustawą z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości jest elementem rachunkowości. Jednostki sektora finansów publicznych prowadzą rachunkowość zgodnie z w/w ustawą z uwzględnieniem zasad nadanych ustawą z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Szczególne zasady rachunkowości w sektorze finansów publicznych dotyczące m.in. sporządzania sprawozdań finansowych oraz odbiorców tych sprawozdań zostały ujęte w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.

Przepisami rozporządzenia określono dzień bilansowy, elementy składowe sprawozdania finansowego, terminy przekazania, odbiorców sprawozdań, a także ich rodzaje.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sprawozdania finansowe sporządza się na dzień zamknięcia ksiąg rachunkowych (dotyczy jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych) poprzez:

  • bilans;
  • rachunek zysków i strat w wariancie porównawczym;
  • zestawienie zmian w funduszu.

Zobacz również: Łączne sprawozdanie finansowe JST a sprawozdania jednostek administracji zespolonej

Sprawozdanie finansowe winno być sporządzane w języku polskim i w walucie polskiej, a dane w nim wyrażone w złotych i groszach.

Jeśli jednostka sporządza sprawozdanie finansowe w oparciu jedynie o własne księgi rachunkowe, to jest to sprawozdanie jednostkowe.

Szczególny obowiązek sprawozdawczy obejmuje jednostki budżetowe obsługujące dysponenta części budżetowej i dysponentów środków budżetu państwa drugiego stopnia i wyraża się sporządzaniem łącznego sprawozdania finansowego jako sumy sprawozdań finansowych jednostek i placówek podległych dysponentowi części budżetowej czy dysponentom budżetu państw drugiego stopnia, a także własnego sprawozdania finansowego.

W procedurze sporządzenia sprawozdania łącznego obligatoryjnym jest wyłączenie rozliczeń dokonywanych między tymi jednostkami.

Łączne sprawozdanie finansowe sporządzane przez jednostki obsługujące dysponenta części budżetowej oraz  dysponenta środków budżetu państwa drugiego stopnia składa się z :

  • łącznego bilansu jako sumy bilansów jednostkowych jednostek podległych oraz placówek;
  • łącznego rachunku zysków i strat jako sumy rachunku zysków i strat jednostkowych jednostek podległych oraz placówek;
  • łącznego zestawienia zmian w funduszu jako sumy zestawienia zmian w funduszu jednostkowych jednostek podległych oraz placówek.

Do sporządzania sprawozdania łącznego zobowiązane są też jednostki samorządu terytorialnego. Sprawozdanie finansowe jednostki samorządu terytorialnego obejmuje sobą:

  • bilans z wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego;
  • łączny bilans z danych wynikających z bilansów samorządowych jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych.

Wzór formularza stanowi załącznik Nr  5 .

  • łączny rachunek zysków i strat z danych wynikających z rachunku zysków i strat samorządowych jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych

Wzór formularza stanowi załącznik Nr  7 .

  • łączne zestawienie zmian w funduszu z danych wynikających z zestawienie zmian w funduszu  samorządowych jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych.

Wzór formularza stanowi załącznik Nr  8.

Tutaj również obowiązuje zasada wyłączeń wzajemnych rozliczeń miedzy jednostkami.

Do sporządzania skonsolidowanego bilansu jest zobowiązany zarząd jednostki samorządu terytorialnego. Wzór formularza stanowi załącznik Nr 10 .

Jeśli wynika to z potrzeb lub specyfiki jednostki, informacje prezentowane sprawozdaniem finansowym mogą być  wykazywane w większej szczegółowości niż określają to wzory formularzy.

Przepisy rozporządzenia precyzują terminy złożenia sprawozdania finansowego i ich odbiorców, przy czym personalizują obowiązek sprawozdawczy I tak:

  • kierownicy jednostek placówek  składają  sprawozdanie finansowe dysponentom środków budżetu państwa wyższego stopnia lub zarządowi jednostki samorządu terytorialnego w terminie do 31 marca  roku następnego
  • dysponenci środków budżetu drugiego stopnia składają łączne sprawozdanie finansowe dysponentom części budżetowej w terminie do 15 kwietnia roku następnego
  • dysponenci części budżetowej składają łączne sprawozdanie finansowe Ministrowi Finansów w terminie do 30 kwietnia roku następnego
  • Zarząd jednostki samorządu terytorialnego przekazuje sprawozdanie finansowe właściwej Regionalnej Izbie Obrachunkowej w terminie do 30 kwietnia roku następnego
  • Zarząd jednostki samorządu terytorialnego przekazuje sprawozdanie finansowe w formie skonsolidowanego bilansu właściwej Regionalnej Izbie Obrachunkowej w terminie do 30 czerwca roku następnego
  • Regionalna Izba Obrachunkowa składa Ministrowi Finansów skonsolidowany bilans jednostek samorządu terytorialnego do 14 lipca roku następnego
  • O sposobie, terminie przekazania sprawozdania finansowego placówki decydują dysponenci części budżetowej.

Zobacz również: Wyłączenia konsolidacyjne w bilansie

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przeciętne wynagrodzenie w II kwartale 2025 r. wyniosło 8 748,63 zł [GUS]

Główny Urząd Statystycznym ogłosił wysokość przeciętnego wynagrodzenia w II kwartale 2025 r. Z komunikatu wynika, że przeciętne wynagrodzenie w drugim kwartale 2025 r. wynosiło 8748,63 zł.

Pożyczki z ZFŚS – czy można je umorzyć? Wyjaśnienia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia, że umorzenie pożyczek z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych może nastąpić wyłącznie w ramach regulaminu funduszu, a nie na podstawie uchwały rady gminy.

PPK i dodatki motywacyjne: gminy muszą płacić ze swojego budżetu – wyjaśnia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia: wydatki na PPK od dodatków motywacyjnych wypłacanych pracownikom pomocy społecznej nie są objęte rządowym dofinansowaniem i muszą być finansowane z budżetu gminy. Wyjaśnienia pojawiły się po interwencji Brzeszcz – mówi prezes RIO Jolanta Nowakowska.

Co z podatkiem od nieruchomości, gdy brakuje dachu?

Trwałe i całkowite usunięcie dachu z budynku powoduje, że przestaje on być uznawany za budynek w rozumieniu ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Tym samym przestaje podlegać opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości. Nie powstaje również nowy przedmiot opodatkowania, jakim jest budowla – ponieważ nie są spełnione przesłanki ustawowe.

REKLAMA

Klasyfikacja i ewidencja wydatku na opłatę za kontrolę sanitarną

Jednostka budżetowa otrzymała decyzję w celu uiszczenia opłaty za przeprowadzoną kontrolę sanitarną, w wyniku której stwierdzono naruszenia wymagań higienicznych i zdrowotnych (art. 36 ust 1 i 2 ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej). Opłata obejmuje wynagrodzenie pracownika, koszty bezpośrednie i pośrednie. W jakim paragrafie klasyfikacji budżetowej oraz na jakich kontach należy ująć ten wydatek?

PIP z nowymi kompetencjami. Reformę zaplanowano na 2026 rok

Możliwość pozyskiwania danych z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i prowadzenia zdalnych kontroli - to najważniejsze uprawnienia, jakie uzyska Państwowa Inspekcja Pracy. Czy deregulacja wpłynie na ograniczenie liczby kontroli?

Brak podpisu na dokumencie. Czy to dowód winy głównego księgowego?

W przypadku stwierdzenia braku podpisu głównego księgowego na dokumencie trzeba ustalić, czy jest to brak zawiniony, czy też nie, i przez kogo.

Zmiana wymiaru czasu pracy. Jaki wymiar urlopu? [Przykłady]

Jak ustalić wymiar urlopu dla pracownika, któremu w trakcie roku kalendarzowego zmieniła się wielkość etatu? Czy przepisy Kodeksu pracy regulują te kwestie?

REKLAMA

Przedsiębiorcy nie będą mieli obowiązku archiwizacji zgłoszeń do ubezpieczeń [Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy]

15 lipca 2025 roku, Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, znany jako UDER42. Nowe przepisy znoszą obowiązek przechowywania papierowych zgłoszeń do ZUS, co ma odciążyć ponad 2,3 mln płatników składek.

IOD w wykazie stanowisk urzędniczych służby cywilnej?

Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych po raz kolejny zaapelował o wyodrębnienie stanowiska Inspektora Ochrony Danych w wykazie stanowisk urzędniczych w służbie cywilnej. PUODO podkreśla, iż jest to kluczowe dla należytego wykonywania tej funkcji.

REKLAMA