REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprawozdanie Rb-UZ - roczne uzupełniające o stanie zobowiązań według tytułów dłużnych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Agnieszka Jeżewska
Sprawozdawczość finansowa./ Fot. Fotolia
Sprawozdawczość finansowa./ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Sprawozdanie Rb-UZ to roczne sprawozdanie uzupełniające o stanie zobowiązań według tytułów dłużnych. Formularz sprawozdania Rb-UZ, którego wzór stanowi załącznik Nr 2do Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 04 marca 2010 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych ( Dz. U.10.43.2447).

Sprawozdanie RB-UZ

Sprawozdanie RB-UZ składa się  z trzech części:

REKLAMA

REKLAMA

  • część A-zobowiązania  z tytułu papierów wartościowych według wartości księgowej
  • część B - struktura walutowa zobowiązań z tytułu zaciągniętych kredytów, pożyczek, wyemitowanych  papierów wartościowych według wartości nominalnej
  • część C – struktura terminowa zobowiązań z tytułu zaciągniętych kredytów oraz  wyemitowanych papierów wartościowych

Sprawozdania sporządzają i przekazują:

(1) w zakresie operacji finansowych Skarbu Państwa - dysponenci państwowych funduszy celowych nieposiadających osobowości prawnej;
(2) w zakresie budżetu jednostek samorządu terytorialnego - przewodniczący zarządów jednostek samorządu terytorialnego.
(3) w zakresie operacji finansowych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i zarządzanych przez ZUS funduszy - Prezes ZUS
(4)  w zakresie operacji finansowych Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego i funduszy zarządzanych przez Prezesa KRUS - Prezes KRUS
(5) w zakresie operacji finansowych pozostałych jednostek posiadających osobowość prawna - kierownicy tych jednostek.

W części A sprawozdania Rb-UZ należy wykazać wartość księgową zobowiązań, czyli wartość wynikającą z ksiąg rachunkowych,na koniec okresu sprawozdawczego z tytuły wyemitowanych papierów wartościowych dopuszczonych do obrotu zorganizowanego z wyłączeniem praw pochodnych i papierów udziałowych.

REKLAMA

Zobowiązania przedstawia się w układzie podmiotowym, który pokrywa się z tym prezentowanym  w sprawozdaniu Rb-Z.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W części B należy wykazać wartość nominalną zobowiązań na koniec okresu sprawozdawczego z tytułu wyemitowanych papierów wartościowych oraz zaciągniętych kredytów i pożyczek. Układ kolumnowy tej części sprawozdania odpowiada  rodzajom walut zobowiązań jednostki.

W zestawieniu wykazuje się:
- Wartość nominalną zobowiązania w PLN
- Wartość nominalną zobowiązania w  EURO, przeliczaną na  PLN
- Wartość nominalną zobowiązania w  USD, przeliczaną na  PLN
- Wartość nominalną zobowiązania w  CHF, przeliczaną na  PLN
- Wartość nominalną zobowiązania w  pozostałych walutach, przeliczaną na  PLN

Część C sprawozdania Rb-UZ składa się z 4 zestawień;

  •  C1- papiery wartościowe według pierwotnego terminu zapadalności ze stanem na koniec okresu sprawozdawczego
  •  C2 - papiery wartościowe według pozostałego terminu zapadalności ze stanem na koniec okresu sprawozdawczego
  •  C3 –kredyty, pożyczki według pierwotnego terminu zapadalności ze stanem na koniec okresu sprawozdawczego
  •  C4 - kredyty, pożyczki według pozostałego terminu zapadalności ze stanem na koniec okresu sprawozdawczego

Zobacz również: Odsetki od obligacji komunalnych – ewidencja i sprawozdawczość

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kawa z INFORLEX. KSeF w JST i jednostkach podległych - prawda i mity

KSeF w JST i jednostkach podległych - prawda i mity – zapraszamy na bezpłatne spotkanie online z cyklu Kawa z INFORLEX.

Polskie firmy w obliczu JPK_ST obowiązującego od 1 stycznia 2026 r.

W dobie rosnących kosztów prowadzenia działalności i przyspieszającej cyfryzacji rozliczeń podatkowych, coraz więcej przedsiębiorców szuka oszczędności i spokoju operacyjnego. Od 1 stycznia 2026 r. wchodzi w życie nowy obowiązek: JPK_KR_ST – elektroniczna ewidencja środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych dla podatników CIT (księgi handlowe) oraz ewidencja przychodów (EWP) dla Podatników PIT na PKPiR. To prawdziwa zmiana systemowa, ponieważ po raz pierwszy fiskus zyska wgląd w pełną strukturę majątku firm w formie ujednoliconego pliku JPK.

Nawet 3 mln zł na opiekę wytchnieniową. Nabór wniosków [pieniądze dla gmin]

Trwa nabór wniosków w programie „Opieka wytchnieniowa” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego – edycja 2026. Maksymalna kwota dofinansowania dla jednej gminy lub powiatu nie może przekroczyć 3 mln zł.

Finansowanie zadań związanych z ochroną ludności i obroną cywilną [Pismo KRRIO]

Czy przepisy dopuszczają sfinansowanie z rezerwy celowej na zarządzanie kryzysowe tegorocznych zadań związanych z ochroną ludności i obroną cywilną? Krajowa Rada Regionalnych Izb Obrachunkowych odniosła się do istniejących wątpliwości w tym zakresie.

REKLAMA

Będą dodatki dla asystentów rodziny. Do 2400 zł w 2025 roku

Rząd będzie kontynuował dofinansowanie asystentów rodziny. 14 października 2025 r. Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie ustanowienia rządowego programu wspierania rodziny „Asystent rodziny w 2025 r.”, przedłożoną przez Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

Min. B. Nowacka: Wskaźnik zewnętrzny. Wyludniają się wsie i niektóre całe region. Nauczyciele bez podwyżek na jakie liczyli

Z uwagi na koszty obywatelski projekt o pensjach nauczycieli nie ma szans na realizację w obecnym kształcie – przekazał PAP szef podkomisji zajmującej się tym projektem. Nad nowym rozwiązaniem pracuje MEN. Trzeba dostosować wynagrodzenia nauczycieli do zmieniających się warunków. To tezy min. Barbary Nowackiej.

Zmiany w prawie zamówień publicznych w 2025 i 2026 r. [Wywiad]

O najnowszych zmianach w Prawie zamówień publicznych opowiada Beata Żmudzka, Dyrektorka Działu Zamówień Publicznych, Seris Konsalnet. Jak ograniczono dostęp do zamówień publicznych wykonawcom z państw trzecich? O co chodzi z certyfikatami wykonawców? Co oznacza wyższy próg stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych? Jak należy ocenić zmiany wprowadzane w 2025 i 2026 roku?

Układ podmiotowy w RB-Z (stan prawny na 1 października 2025 r.)

Dnia 10 października 2025 r. mija termin przekazania przez samorządowe jednostki budżetowe sprawozdań z operacji finansowych za III kwartał 2025 r. do jednostki samorządu terytorialnego, do których należy m.in. sprawozdanie Rb-N – kwartalne sprawozdanie o stanie należności oraz wybranych aktywów finansowych. W artykule omówiono podstawowe zasady, jakie należy stosować, aby prawidłowo wypełnić przedmiotowe sprawozdanie.

REKLAMA

Przyspieszona amortyzacja w gminach o wysokim bezrobociu [Projekt]

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustaw o podatku PIT i CIT, który ma ułatwić stosowanie przyspieszonej amortyzacji w gminach o wysokim bezrobociu – poinformowało w środę Ministerstwo Finansów. Chodzi o projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Maksymalnie 1800 zł miesięcznie dla funkcjonariusza. Prezydent podpisał ustawę o świadczeniu mieszkaniowym

Wkrótce do funkcjonariuszy służb mundurowych trafi dodatkowe wsparcie. Wysokość świadczenia mieszkaniowego będzie uzależniona od lokalizacji i wyniesie od 900 do 1800 zł miesięcznie netto.

REKLAMA